Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hög oljekonsumtion.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Hög oljekonsumtion.

    Har en nyrenoverad B205 som sörplar mycket olja (1L/100 mil). Det känns som den höga förbrukningen kom efter min topplocksrenovering, där allt utom styrningar byttes (dumsnålt, jag vet). Jag kan dock inte vara helt säker, då en omfattande renovering av hela motorn gjordes 150-200 mil innan jag gick på topplocket.
    Jag bytte i stort sett ut hela motorn, cylindrarna borrades och allt balanserades tillsammans med en ny 2.3L vev och smidda kolvar och stakar.
    Man har ju hört om att vissa motorer drar olja innan dem blivit inkörda, men nja, det känns inte riktigt legitimt ändå. Antingen är det styrningarna som är dåliga, kanske fick dem även lite stryk när jag putsade upp kanalerna lite. Alternativt så har jag misslyckats med min inkörning av motorn. Vad säger experterna? Jag vill veta vart jag ska börja innan jag börjar riva. Igen...

    (Notis: Bilen är mappad till 460 whp på etanol)

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tagit kompprov?
    Hur långt har den gått sedan du pillade på toppen?
    Drog den olja innan du pillade topp?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Nej, jag ska göra ett komptest snarast. Drygt 100-150 mil. Kan inte alls komma ihåg att den drog någon mängd olja, å andra sidan bytte jag olja 2 gånger, sen den skulle köras in.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tänkte att det kan vara bra att få en anmälan bild över läget.
    Ett komptest med några droppar olja kan detektera läckande kolvringar.

    Om den mängden olja förbrukas borde det lämna spår efter sig.
    Och hur är skicket på vevhusventilationen? Är den defekt så kan förbrukningen dra iväg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Absolut, jag ska åka och testa kompet om en liten stund.
    Jag kör med öppen vv just nu, och allt är ju nytt, även där.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Sätta en behållare där dem öppna vv mynnar för att se om det är där oljan smiter ut?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    VV är lugnt, kollade där och det var knappt oljigt. Komptestare inhandlad. Nu väntar jag bara på en kompis, som ska vrida startmotorn åt mig. Hoppas!

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Vrid på nyckeln istället
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Så, nu har vi vridit på Nyckeln ( ) och mätt kompet till 14-14-14-13.9. Så felet ligger nog inte där. Det finns väl lite småläckage, såsom pluggen uppe i ventilkåpan, samt vid avtappningsplugg och liknande, men inget som skulle rättfärdiga 1L/100mil. Stiften såg även dem okej, även om dem var lite ljusare än normalt.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Att använda kompressionsprov för att avgöra om den tar olja pga dåliga ringar ger oftast inte hela sanningen. I detta fallet med nyrenoverad motor så köper jag argumentet. Men i en äldre motor så kan man ha finfint komp men att den ändå sörplar i sig bra med olja pga sittande ringar. Det är ju framförallt oljeringen och skrapringen som sitter och släpper igenom, och då tätar ju översta ringen bättre med hjälp av oljefilmen som blir.

    Hur kör du med bilen? Är det många kallstarter och korta sträckor?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Mja, några smårundor blir det väl. Det är svårt att använda den som bruksbil, så det blir mest finkörning på landsvägar.
    Tippar på att jag kört drygt 150 mil totalt sen motorn renoverades och drygt 100 sen toppen fick sin omgång.
    Det är ganska sotigt på bakre kofångaren, svarta oljestänk så att säga.
    Ska gå igenom vv en gång till och kolla så inte något sitter fel.

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    Hur mår turbon?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Ny GT3076, så jag hoppas och antar att den är okej efter endast 100 mil, men visst, jag ska plocka bort kobran och kolla.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Den oljemängden borde som sagt lämna lite spår efter sig i någon form, oljan kan ju förbrännas och det borde märkas
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Skapligt mycket kondens vid kallstarter och endast då ger den liiiite blårök från sig. Man kan även se svarta oljestänk på kofångaren. Annars hittar jag ingenting.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Jag skulle nog tro att antingen felaktigt monterade ringar, så gapen på övre och nedre kompringarna ligger för varandra, eller för stort kolvringsgap. Just blårök vid kallstart brukar vara tecken på detta när turbon är frisk. Att styrningarna i toppen skulle vara dåliga kan du räkna bort, har aldrig varit med om det på en T7 topp, och extremt sällsynt på T5 topp. Hade det varit styrningarna så skulle den blåryka när du motorbromsar i vissa fall, men hade styrningarna varit dåliga i kombination med E85 och det effektuttag du har så hade avgasventilerna med stor sannolikhet brunnit upp.

    - - - Uppdaterad - - -

    För att utesluta kolvringarna gör ett leakdowntest eller häll en vätska i cylindrarna som har låg ytspänning tex spolarvätska, på 20min ska inte spolarvätska har runnit igenom nämvärt, på några timmar synbart men jämnt på alla cylindrar. Över en natt ska det har runnit igenom, har det inte det så är det absolut inget fel på ringar.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Jag var ju såklart väldigt noggrann när jag monterade ringarna, och slipade upp gapet enligt anvisningarna. Men visst, får jag inte bukt med problemet, så får jag väl plocka bort toppen och kolla om det rinner igenom, eller kan man göra sånt test, via tändstiftshålen?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Plocka ur stiften och lys ner på kolvtopparna. Ser alla lika ut?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Du kan testa via T-stift hålen, bara snurra motorn så alla kolvarna står i ungefär samma höjd, slå på spolarvätska till hålet och vänta kolla med jämna mellanrum i 30min sedan med någon 1timmes mellanrum, sist dagen efter. Det ska inte skilja någon cylinder åt nämnvärt, töms en ganska snabbt på någon minut eller på 15min, så har du fel där. Och som Hyvens säger kolla först kolvtopparna, någon som är kladdig eller väldigt sotig jämfört med dom andra?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Kollat turbon, U.A. Skruvade loss stiften och jo, lite mer sot är det på den andre, (sett framifrån bilen) kolvtoppen. Länkar även med en bild på stiften, dem är uppradade så som dem satt i motorn, (sett framifrån). 2 och 4 är mindre sotigare än 1 och 3, konstigt nog.
    Stiften har suttit i drygt 100 mil.
    http://www.ladda-upp.se/bilder/oxlvgjebnvcqwi/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •