Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Köpråd 9-5 3.0 V6

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    9

    Köpråd 9-5 3.0 V6

    Kör i vind nu o kom med motivationsinlägg för eller emot 9-5:an med V6:an.
    Har en -99:a med 14.000 mil på nacken till ett vettigt pris på gång men hittar väldigt lite info o tester om just V6:an. Är ute efter en potent bil i premiumklassen o Saaben verkar ju vara en prisvärd bil om man jämför med t ex Audi A6, BMW 5-serien o liknande.

    Så- Vad har ni kunniga att säga?

    /Camilla
    Status: Nybliven delägare till en 9-5 3.0 -99:a som hoppas på att få tidstesta den på strippen nästa sommar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    V6:an är i grunden en Opelmotor ocg ganska känslig gör allt vad trim heter, den är även tämligen bränsletörstig...

    Kort sagt: En glidare som fungerar hur bra som helst om man inte trimmar och håller på...

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Zed82>

    Skulle vilja säga tvärt om.

    Vet många trimmade V6 med 240hk/380Nm som har rullat länge.
    Det är INGA som har gått sönder

    Jag vet två st som hade lite strul med växelllådan, men det fanns en uppdatering på det.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Zed82>

    Skulle vilja säga tvärt om.

    Vet många trimmade V6 med 240hk/380Nm som har rullat länge.
    Det är INGA som har gått sönder

    Jag vet två st som hade lite strul med växelllådan, men det fanns en uppdatering på det.

    Mvh Sasse
    Baserar mitt inlägg på vad jag läst om motorn här på forumet och från anställda på Saab men det finns säkert många motorer som har hållit jättebra efter lite trim hos er vilket iofs inte är konstigt eftersom det bara är en 20% ökning av effekten...

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Zed82>


    Jag vet, men som sagt.
    Jag har inte hört om EN enda som har haft problem med bilen trimmad?

    Det är det som är konstigt.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Zed82>


    Jag vet, men som sagt.
    Jag har inte hört om EN enda som har haft problem med bilen trimmad?

    Det är det som är konstigt.

    Mvh Sasse
    Visst, tror absolut på det du säger och respekterar din kunskap, vill bara dela med mig det jag har hört!

    camzor: Här är lite information som fanns på forumet sedan innan, bara att trycka på "Sök" så får man fram det...

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=griffin

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    V6:an är i grunden en Opelmotor ocg ganska känslig gör allt vad trim heter, den är även tämligen bränsletörstig...
    Någon som kan definiera "bränsletörstig". Det brukar ju vara en definition som vi ser olika på, har haft bilar i hushållet med snittförbrukning på 1,4 l/mil men ligger nu nedåt litern.

    Det finns nog inga direkta planer på trimning av SAAB:en utan den ska gå som en smårolig vinterbil, "lekpengarna" läggs istället på sommarbilen.

    /Camilla
    Status: Nybliven delägare till en 9-5 3.0 -99:a som hoppas på att få tidstesta den på strippen nästa sommar

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av camzor
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    V6:an är i grunden en Opelmotor ocg ganska känslig gör allt vad trim heter, den är även tämligen bränsletörstig...
    Någon som kan definiera "bränsletörstig". Det brukar ju vara en definition som vi ser olika på, har haft bilar i hushållet med snittförbrukning på 1,4 l/mil men ligger nu nedåt litern.

    Det finns nog inga direkta planer på trimning av SAAB:en utan den ska gå som en smårolig vinterbil, "lekpengarna" läggs istället på sommarbilen.

    /Camilla
    Om du tar dig en stund och tittar i tråden så skriver ägarna att den brukar dra runt 1.3 - 1.4 liter/milen blandad körning vilket får anses vara ganska mycket men har man en Corvette som referens så är det nog inte så farligt..

    Smårolig vinterbil säger du? Jag vet inte hur kul du kan ha med över 300Nm på framhjulen på vinterväglag i en tung bil som 9-5 faktiskt är? Jag skulle hellre ha beaktat en Audi Quattro eller Volvo AWD...

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    V6orna är opålitliga, så är det bara.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Opålitliga på vilket vis? Och, menar du att dom är mer opålitliga än en fyra med DI-kassett som hela tiden kan paja omgående, eller gå 10000 mil till?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Jag föreslår en 9-5 Aero istället.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Om du tar dig en stund och tittar i tråden så skriver ägarna att den brukar dra runt 1.3 - 1.4 liter/milen blandad körning vilket får anses vara ganska mycket men har man en Corvette som referens så är det nog inte så farligt..
    Läste tråden men tycker inte att två referenser ang bensinförbrukningen är riktigt tillförlitligt... Verkar som att v6:an är ganska ovanlig här på forumet m tanke på hur lite man hittar när man söker.

    Power:
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    V6orna är opålitliga, så är det bara.
    På vilket sätt då? Nog för att jag är lite småallergisk mot Opel men lite konkreta inlägg vore ju lättare att ta till sig.

    /Camilla
    Status: Nybliven delägare till en 9-5 3.0 -99:a som hoppas på att få tidstesta den på strippen nästa sommar

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Smårolig vinterbil säger du? Jag vet inte hur kul du kan ha med över 300Nm på framhjulen på vinterväglag i en tung bil som 9-5 faktiskt är? Jag skulle hellre ha beaktat en Audi Quattro eller Volvo AWD...
    Vad är det för d..a påhopp??
    (Formulerat med glimten i ögat. )

    Skulle en 9-5'a inte fungera på vintern bara för att den är bestyckad med maxvrid på över 300Nm??
    Man behöver ju inte nödvändigtvis trampa plattan i mattan varje gång...

    Handlar väl om att köra med förnuft. Vid oförsiktig körning kan man ju hamna i diket med vilken motorsvag bil som helst vid dåligt väglag...

    *Host* 9-5'an blir ju inte heller kåt som en snok när man gasar på som vissa andra bilar... *Host*
    9-3 SC Aero 07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Man behöver ju inte nödvändigtvis trampa plattan i mattan varje gång...
    Haha
    Precis! Plattan i mattan är förunnat Corvetten, tror inte att jag kommer köra en SAAB på samma sätt för den kommer bara att kännas sååååååååå trött...

    /Camilla
    Status: Nybliven delägare till en 9-5 3.0 -99:a som hoppas på att få tidstesta den på strippen nästa sommar

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Om du köper en 9-5a med v6a innan faceliften så är det vanligt chassi på den, dvs ganska mjukt och gungit enligt min mening. Motorn drar ca 1.3-1.4 bl. körning men du kan komma ner under litern vid landsväg ca 130-140 km/h (grundat på 1 års användande och ca 3000 mil). Låter gött men ganska tråkig karaktär på motorn, finns bara med automat, 4stegad om du letar bilar -01 och äldre. Finns som SE och griffin där SE är utrustad som vilken annan 9-5a som helst medan Griffin är totalt fullsmetad med allt som fanns att tillgå exkl. taklucka.

    Om du tittar på en v6a efter faceliften så fanns den som arc och vector och följde dessa utrustningslinjer i fråga om utrustning. Här blev den dessutom bestyckade med upgraderade bromsar, sådana som återfinns på Aeron. Dessutom fick den den nya 5-vxl automaten. Troligen något lägre förbrukning pga detta.

    Min far ägde bilen de först 5000 milen och 2 åren utan något problem med hårdvaran, däremot dog styrboxen helt under körning och det tog saab 3 veckor att årgärda felet. Efter detta så återkallades flertalet saab 9-5 för samma årgärd. Inget annat fel i hanns ägo. Under de 3000 milen jag hade bilen gick den som på rälls med undantag för en trasig temp. givare. Det jag hade emot den var som nämts tidigare bränsleförbrukningen, väldigt svårt att köra snålt med den. Annars en mycket trevlig bil överlag.

    Måste dock i dagsläget säga att en Aero är nog ett bättre köp, hitta gärna en trimmad som någon entusiast ägt så är chanserna stora att bilen blivit väl omhändertagen. Sen kan du ju få användning för den även under sommarhalvåret som ett komplement till Vetten (lite större bagage + 3 platser till) och då känns bilen förhoppningsvis inte helt hopplöst död med plattan i mattan
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Samåkarkompisen har en SE med V6:an så det har blivigt ett par mil som passagerare och jag håller med Johnken på alla punkter utom att karaktären är tråkig.
    Man kan väl inte säga att den beter sig som en turbobil precis men detta med karaktär är ju svårt och ganska personligt.
    Dock finns det alltid kraft (vrid) i alla lägen och den hänger kvar rätt skapligt på toppen oxo.
    Turbon märker man inte av alls men det är väl inte meningen heller.

    Men som sagt, en Aero är nog mer rätt... och det hade jag valt.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Smårolig vinterbil säger du? Jag vet inte hur kul du kan ha med över 300Nm på framhjulen på vinterväglag i en tung bil som 9-5 faktiskt är? Jag skulle hellre ha beaktat en Audi Quattro eller Volvo AWD...
    Vad är det för d..a påhopp??
    (Formulerat med glimten i ögat. )

    Skulle en 9-5'a inte fungera på vintern bara för att den är bestyckad med maxvrid på över 300Nm??
    Man behöver ju inte nödvändigtvis trampa plattan i mattan varje gång...

    Handlar väl om att köra med förnuft. Vid oförsiktig körning kan man ju hamna i diket med vilken motorsvag bil som helst vid dåligt väglag...

    *Host* 9-5'an blir ju inte heller kåt som en snok när man gasar på som vissa andra bilar... *Host*
    Hehe.... Att en 9-3:a skulle vara kåt som en snok ser jag som en myt....min har aldrig betett sig som en sådan, dessutom är den tystare i kupén än farsans 9-5 03:a där däckljud och motorljud hörs tydligt....

    camzor ville ha en smårolig vinterbil och då uppfattar jag det som att hon vill sladda lite och få grepp i vilken situation som helst och det anser jag inte man kan få i en 9-5 med över 300Nm....


  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    9
    En uppföljare efter en vinter med 9-5 3.0:

    Drar i snitt 0.95 rolig, busig OCH trygg... O det där med att turbon inte märks kan jag inte hålla med om, lådan i sportläge så känns turbodraget riktigt bra faktiskt

    Det var helt klart ett bra köp men nu ska Corvetten snart fram och rasta sina ystra hästar så Saaben får nog stå tillbaks litegrann. Men ett tidkort ska den nog få från Lunda iaf.

    /Camilla
    Status: Nybliven delägare till en 9-5 3.0 -99:a som hoppas på att få tidstesta den på strippen nästa sommar

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 -03-> 30-50k
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 18:52
  2. Köpråd max 20'
    Av kimpis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 20:33
  3. Köpråd OG 9-3
    Av Kimpaaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •