Sidan 5 av 51 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 1010

Ämne: Saab 900 i16 OG

  1. #81
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    satt och läste lite om ic till 900:an nu i morse. Den ic som original sitter på 900:orna (Turbo) är ju väldig små och ger därmed inte den bästa kylningen. Vet sedan innan att många sätter in ic från en 9000 som där med kyler luften bättre och minskar risken för spikning om jag fattat de hela rätt. Om man sätter ditt en fulltryckare är det att rekommendera att byta ic från en 9000 eller är det inget som gör någon jätte förändring?

  2. #82
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Har i dagsläget den fula växelspaksdamasken i plast och vill gärna ha i läder. Kan man byta från någon annan Saab modell med läderdamask eller behövas de en från en 900:a?

  3. #83
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    113
    Medlem#
    7779
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    satt och läste lite om ic till 900:an nu i morse. Den ic som original sitter på 900:orna (Turbo) är ju väldig små och ger därmed inte den bästa kylningen. Vet sedan innan att många sätter in ic från en 9000 som där med kyler luften bättre och minskar risken för spikning om jag fattat de hela rätt. Om man sätter ditt en fulltryckare är det att rekommendera att byta ic från en 9000 eller är det inget som gör någon jätte förändring?
    Ju bättre IC desto bättre, och og900 IC på orginalplats är ju inte särskilt effektiv...
    9000 IC är ett beprövat koncept och billigt att få tag i.
    I dagens läge finns det även många eftermarknads-IC's som nog till och med kan vara ännu bättre än 9000 IC, men då kostar de säkert en slant

    http://popeye.rty.nu/ Där har du väldigt mycket matnyttigt, bland annat 9000 IC-konvertering
    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  4. #84
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    9000 IC gör att du får rätt dryg slangdragning iochmed att anslutningarna är riktade snett neråt

  5. #85
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Förstår att de är trångt bökigt och tar en massa tid. Men och andra sidan tycker jag att utstickande IC slangar gör fronten rätt så ball om det är draget ordentligt men de är vad jag tycker de
    Men bara för de är de inte säkert att jag kommer montera just en 9000 IC men vi får se.
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  6. #86
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    unnamed.jpg

    Visst är det möjligt att kolla vilken primär som sitter med hjälp av dessa märkplåtar.

  7. #87
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    3dje siffra från vänster efter GM texten talar om vilken primär det är.

    du har mao 6ans

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #88
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Okej, inte så svårt att komma ihåg
    Vad kör du med M.Broberg?
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  9. #89
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    6ans är ganska standard på en i-bil av lite senare snitt, 7ans brukar vara standard på en Turbo. 900S LTT har också bara 6ans, dvs det blir lite "varvigt". Högsta tillgängliga är 8ans, den gör det ju hela ännu "trögare" och bilarna brukar göra 100 på 2an ungefär. Dyr, svår hitta och inte helt nödvändig. Men en T16 fullturbo bör ju absolut ha 7ans primär.

    Ang IC så kan du ju börja med en original från Fullturbo, för att spara lite jobb under själva konverteringen. Å andra sidan är det ju nog lättare att sätta dit en bättre från början. Det gör skillnad, särskilt varma dagar. Original ICn har väl två eller tre problem: Den sitter för långt in, dvs dålig kylning, den är pyttelitten, samt att flödet vänder riktning rätt rejält. Det bör orsaka en del förluster.
    MEDLEM 7032.

  10. #90
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Farsan sa att han hade en ny primär någonstans och de var mycket möjligt 7:ans, så får hoppas. Han har varit bort 2 veckor kommer nu på tors så kommer förhoppningsvis börja hända lite grejer då vad gäller motorutrymmet.

    Om man nu byter till 7:ans sparar man väl lite på lådan då varven minskas något?

    Tror de blir att sätta ditt en IC från en 9000, känns lättast att göra den operationen när motorn ändå är ute och man kommer bättre åt allt.
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  11. #91
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217


    Ska nu försöka att montera solfilmen längsgående istället för sidledets då jag inte fått till de efter säkert 10m solfilm
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  12. #92
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217


    Har äntligen fått upp en våd utan bubblor eller dylikt. Dock var detta den lättaste delen då välvningen är minimal just på mitten men blev ändå ett riktigt bra resultat!! Tummen upp
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  13. #93
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Mall för baklyset
    Lyset på plats
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  14. #94
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Om man nu byter till 7:ans sparar man väl lite på lådan då varven minskas något?
    Tvärtom. Det är inte varvtal som dödar en växellåda. Det är vridmoment. Med lägre utväxling och mera varvtal så får du i gengäld mindre vridmoment. Men det är ju såklart också en bekvämlighetsfråga. Man vill ju inte ligga och surra på högt varvtal hela tiden även i låg hastighet...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #95
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Jag läste att Saabs 900 GLE/GLS ofta hade 7:ans primär i sina lådor, så kanske ska ta sig en sväng till skroten och kolla.

  16. #96
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Ska ta mig en sväng till skroten sedan, hoppas man hittar några godsaker. Helt aero packet
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  17. #97
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    kjolarna till aero paketet passar enbart 2 och 3 dörrars och inte 5 dörrars.

  18. #98
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Vet de, var ironisk att jag ens skulle hitta ett aero paket
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  19. #99
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    hehe... börjar väll bli gamml :P när jag börhjade var det inte ovanligt med en aero eller T8 special här och där på skrotarna. Men det är nästan 8 år sen med :|

  20. #100
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Varit och rotat runt på skroten med ingen lycka, ska dra iväg på en annan skrot och hoppas på ett bättre resultat
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •