Sidan 45 av 51 FörstaFörsta ... 354344454647 ... SistaSista
Resultat 881 till 900 av 1010

Ämne: Saab 900 i16 OG

  1. #881
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Tur du fick isär slaven!

    har fått stå med tigersåg för o få bort en gammal strulande slav.

    fun fact, lamellaxeln är stenhård och en tigersåg lämnar inte ett märke i den om man glömt dra ur den >.<
    Har man special verktyget när packningen har gått på slaven är de dock lätt. Värre när man inte har de. Man borde göra en kopia på de verktyget för de är guld att ha


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  2. #882
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Har man special verktyget när packningen har gått på slaven är de dock lätt. Värre när man inte har de. Man borde göra en kopia på de verktyget för de är guld att ha


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    japp

    men du får 3-4 nya kompletta slavcylindrar för kostnaden av 1 verktyg :|

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #883
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Bilden nedan kan sammanfatta dagen, h-vete vad irriterande. Nu är en ny slav beställd. Indre cylindern fastnade i yttre läget pga ärg så fjädern sköt inte in cylinder efter man kopplade. Så andra gången jag tryckte in kopplingen åkte den inre cylinder ut och all tryck förlorades och allt satt fast nå in i helsike. Plus att en bult till tryckplattan gick av men de löstes snabb med en borr och bits. Bara att ta nya tag, var inte detta jag hade planerat att göra i helgen...

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  4. #884
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    ...Crap

    saabklubben har bra cylindrar till bra pris.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #885
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217

    Saab 900 i16 OG

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ...Crap
    saabklubben har bra cylindrar till bra pris.
    Inte de roligaste precis.. Tack för tipset men redan beställt från mekonomen då dem var snabbast.
    I och med att slavcyliner bytet står stilla tänkte jag dra till skroten för att se om dem hade någon ny liggandes för att få bilen rullande lite snabbare. Men icke.. Blev dock en massa annat. Se bilderna nedan
    Nytt Jalusi till en 99 och ett nytt hölje till stötfångaren fram Lite bra att ha grejer Sen en näst in till rostfri höger framdörr Pristet på allt detta, behagliga 700kr

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  6. #886
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Äntligen är ordet, idag blev de tid i garaget efter en tid men en himla massa annat skit som tagit upp tiden. Började med att kapa bort den (sista?) rosten på högersidan. Ur kapat, en liten bit av balken blev också utbytt på ovansidan. INTE OK!!! Bättre Nyplåt ekonomiplåten färdig kapad och punktad för att se hur de ser ut En hög med rostig plåt, fyfasen De var de som hans med innan jag kände mig klar för dagen. Ville inte köra på mer, var rädd att de skulle bli FOF (Fort Och Fel) bara för man ville bli klar.

    3 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  7. #887
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Nu var det ett tag sedan man befann sig i garaget pga resande men är på fast mark i Sverige igen. Så idag efter jobbet tog jag mig tid för att svetsa lite. Så framsidan är färdig svetsad likaså grusfällan. Här bilder hur det såg ut innan, klara framsteg!!! Har lite kvar att pyssla ihop på insidan men de är inte speciellt mycket Han även med att ta bort spindellederna från spindelhusen samt bromsköldarna, ja de som fanns kvar av dem. Ena bromsskölden var de bar smulor kvar av. Hjulnaven blev också bortplockade, tror även att hjullagren kommer att pressas bort så jag kan blästra allt ordentligt

    4 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  8. #888
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Blästra innan du plockar lagren. Du vill inte blästra där dom ska sitta och nöta ner toleranserna.

    och dom är smidiga som maskering.

    samma gäller nav tapparna.

  9. #889
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Blästra innan du plockar lagren. Du vill inte blästra där dom ska sitta och nöta ner toleranserna.

    och dom är smidiga som maskering.

    samma gäller nav tapparna.
    Tack för den, inget jag hade reflekterat över men som är så logiskt när du väl skriver det
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  10. #890
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Idag blev de lite mera lek i garaget. Började dagen med att blästra delar som sedan ska in i hjulhusen. Förre blästring: Efter lite kärlek Grundat Och lite lack på delarna, vet dock inte om jag behåller silverfärgen!!! Sen blev de mer blästring i området där länkarmarna och dylikt ska sitta så man får de lackat och klart så man kan montera grejerna i hjulhusen. Grundat med nya sprutan som lirade riktigt bra

    7 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  11. #891
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Igår och idag var jag upp till garaget igen. Det som stod på schemat var att fortsätta blästringen och lägga grund och spackla och kitta lite!
    Fortsättning på högersidan som jag redan hade påbörjat sen innan Grundat Lite rostlagning i balken, bara en plåt är ditt svetsad, skall på ännu en plåt sen ska det borras hål för kylarn om jag inte miss minns mig helt Mer blästring på vänster sidan denna gång Sen grund ännu en gång Allt för nu, känner mig rätt nöjd med det jag har hunnit med under dessa två dagar

    8 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  12. #892
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Vilket jobb du gör! Kommer bli riktigt bra

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  13. #893
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Insåg precis möjligen ett misstag med grundlacken. Igår när jag la den så glömde jag helt att koppla på vatten/olje avskiljarn. Ringde till hagmans idag för att höra vad dem sa!
    Fick i svar att: Om lacken inte har krackelerar eller att det finns blåser under lacken ska de inte vara några problem. Men de är svårt att veta helt säkert.
    Så där står jag just nu, är halvt inne på att blästra av allt igen ändå bara för att vara säker. Någon med bra lack erfarenheter som kan fylla i vad han tror? Vill inte att de ska krypa fram rost om 2-3 år direkt
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  14. #894
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Rimligtvis så dunstar/torkar eventuellt vatten i samband med att lacken torkar. Hade det varit några större mängder vatten så hade det troligtvis bildats droppar som du sett i ytan och skapat skavanker. Inget sånt så hade jag tagit det lugnt. Jag hade kopplat på vattenavskiljaren och lagt på nästa lager. (jag är ju dock bara en amatör).

    Jag tömmer numera alltid kompressorn på vatten och kopplar på vattenavskiljaren innan varje lackning. Glömde tömma kompressorn en gång och då läckte det en droppe i kopplingen till vattenavskiljaren jag har som sitter kopplat innan sprutan. Gissa om den droppen hamnade mitt på panelen jag lackade

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #895
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Tack Jörgen!!!
    Vad jag har läst och frågat runt så verkar alla vara inne på samma spår, att de inte ska vara någon fara så länge lacken ser bra ut. Så jag litar på dessa ord och hoppas att det inte ska bli några problem framöver. I värsta fall får jag mig en ordentlig läxa hur man inte ska koppla in lacksprutan.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  16. #896
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Idag bestämde jag mig för att blästra klart de delar som inte har varit blästrade. Vilket var nedre delen av torpedväggen, vänstra hjulhuset, undre länkarminfästningarna och lite annat . Bestämde mig även för att blästra om högersidan bara för att se om de fanns någon rost eller liknade under färgen efter att jag glömde vattenavskiljaren men de fanns de inte. Sen lite färg på allt det Skulle lägga på ett lager till men få var de slut på färg och Mekonomen har ju såklart stängt söndag. Hem fixa med 900 Aeron ist, bytte vattenpumpen som började läckta satan imorse och hemma snickrad packning Så där är allt torrt numera iallafall Bytte även bussningarna till avgassystem som hade gjort sitt Sen hitta jag någon intressant i reservhjulsbaljan på Aeron idag, luft nippel som går till två olika ställen. Vet inte hur det såg ut original men kanske har den varit utrustad med luftfjädring för tung lasts som orginal ?
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  17. #897
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Hade samma på cabben, den hade luftbälgar bak för att styva upp röven vid mycket last så det är säkert samma slangar du har.

    Det är gummibälgar som står inuti fjädern så det syns tydligt om de skulle sitta kvar monterade om man kikar under bilen.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #898
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Hade samma på cabben, den hade luftbälgar bak för att styva upp röven vid mycket last så det är säkert samma slangar du har.

    Det är gummibälgar som står inuti fjädern så det syns tydligt om de skulle sitta kvar monterade om man kikar under bilen.
    Finns inga bälgar kvar tyvärr, hade varit lite ballt att ha även om de säkerligen inte skulle vara till någon större användning på just denna bil

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  19. #899
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Hrmm.. Tror mina nya bälgar ligger o väntar på ett bättre liv där se gör nytta istf att värma en hylla.

    Jag köpte dem av ana på en saabfestival för länge sedan,
    Bilen har jag inte kvar. Finns säkert fler hyllvärmare eller kanske går att få tag på genom saabklubben.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #900
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Carosol i form av Hagmans F40 lagt i hjulhusen. Först maskering Sen var det bara att spruta hjulhusen Imorgon ska de läggas spackel på en del ställen som sedan kommer slipas tillsammans med grundfärgen

    5 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •