Sidan 43 av 51 FörstaFörsta ... 334142434445 ... SistaSista
Resultat 841 till 860 av 1010

Ämne: Saab 900 i16 OG

  1. #841
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    ja jag läser och kommer med meningslösa inlägg ibland som förmodligen mest stör men något måste man ju skriva...

    dina trä skills är rätt grymma btw. här tycker man att "nu kan jag mäta mig med diverse folk när jag svetsat rost i 8 år.

    så kommer du o bara ändrar allt... kan va bra på nått men inte bäst på allt tydligen >.<

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #842
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Jag läser också din projekttråd (läser nog allas) men kommenterar inte så ofta på grund av två anledningar. Först och främst så kan jag väldigt lite om og900 så att jag läser och tittar på bilderna är underhållning/utbildning för mig. Den andra anledningen är regel nedan som står skrivet på forumet vilket hänger ihop med det första jag skrev. Allt jag kan bidra med är ett "Bra jobbat" "Stiligt" eller liknande och det bidrar inte så mycket till tråden. Jag kan själv tycka att intresset är svalt i min egen projekttråd men jag uppdaterar relativt ofta så det kanske naturligt att det blir så. Nu blev det här inlägget mest jidder men jag hoppas du förstår vad jag menar och att de flesta projekttrådar med lite bilder är uppskattat av mig. Summan av mitt jidder är nog att jag brukar därför "gilla" inläggen i projekttrådar istället för att kommentera.

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Undvik onödigt jidder i trådarna, endast frågor och kommentarer ang den aktuella bilen. Chat kommer rensas stenhårt!

    5 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #843
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Får väl säga att jag läser mer än vad jag skriver. Mest skriver jag när jag har något vettigt att säga.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #844
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    ...även här har du en stalker som mest smyger omkring och iaktar men sällan ger sig tillkänna.
    Hade en projekttråd även jag back-in-the-days som jag tröttnade på då jag bara skrev till mig själv. Men bra som dagbok som sagt om inte annat

    1 användare gillar detta inlägg


    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  5. #845
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    just det.. jag har en 77 sidors dagbok på saabklubben. tyvärr försvann lika mycket när 900 klubben starta om. och många bilder är döda (framförallt försvann tonvis när geting la ner. numera kallad forumbilder tror jag)

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #846
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217

    Saab 900 i16 OG

    Betydligt mer motiverande att skriva i tråden nu så blir fortsatt på den vägen. Blivit mycket jobbande på slutet så har inte hunnit med så mycket. Blivit mycket annat bland annat indragen el i garaget med trefas vilket är riktigt skönt att slippa skarvsladdar och skit. Aja bild på motorutrymmet, lite fler saker som har försvunnit men en del kvar då tiden inte har räckt till som man velat. Styrväxeln har dock fått sig en pimp. Blästrad Grund Lite färg och klarlack och bytta styrleder. Ska dock måla styrlederna senare Blir lite skruvande i helgen så förhoppningsvis blir jag klar med rensningen så jag kan blästra de delar av motorutrymmet som skall rostlagas.
    STAY TUNED //"

    6 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  7. #847
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    King! Då får man se resultatet av Jonathans framfart på en ledig måndag
    Hoppas allt är bra nere på ön! Här hemma är det nästan mer vinter än vår. Vart just klar med byte av inst.bräda i Rosenquartz -85.
    Men kallt att skruva ute, bara ett par +....

    //Nils

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  8. #848
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av NisseT16 Visa inlägg
    King! Då får man se resultatet av Jonathans framfart på en ledig måndag
    Hoppas allt är bra nere på ön! Här hemma är det nästan mer vinter än vår. Vart just klar med byte av inst.bräda i Rosenquartz -85.
    Men kallt att skruva ute, bara ett par +....

    //Nils
    De var dax för byte av brädan så bra jobbat. Allt är bra men kan inte påstå att vädret har varit speciellt bra här nere heller... Men värmen kommer snart!!!
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  9. #849
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Nu börjar de bli tomt i motorutrymmet. Dock upptäcker man mer rost de mer man plockar isär. Men de tillhör denna genrer av saltkörda bilar!!! Måste köpa nya fjäderspännare innan jag kan börjar rensa i hjulhusen. Efter de blir de maskering och små pyssel innan jag börjar blästra de delar som ska rostlagas. Sen börjar de riktiga finliret
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  10. #850
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Nu börjar de bli tomt i motorutrymmet. Dock upptäcker man mer rost de mer man plockar isär.
    ja. jag skrattade till lite elakt och igenkännande när jag läste det.

    se på det positivt, du har det inte som mig. på min bil hade dom "lagat" hålen med polyester, tidningspapper och mycket underredsmassa på det... kul första gången när jag slog med spetshammaren och den gick rakt igenom "plåten"

    här har du 2 bilder från min. kan va bra o kolla frambalken.

    Sen ser du rep plåten då på golvet. det var ca 1-3cm upp från golvet på konsolen till motorfästet/fjädertornet som behövde bytas med.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #851
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Balken fram ser faktiskt bra ut, knackat med hammarn överallt och plåten är frisk under ytrosten. Dock är de mer rost runt drivaxeln tunneln och länkarminfästningarna, alltså ruttet på en del ställen

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  12. #852
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217

    Saab 900 i16 OG

    Lite mer skruvande idag. Hjulhusen blev strippade så nu är allt i princip borta som ska bort. Sen testa jag och blästra de övre länkarmarna ifall de fanns nå material kvar under rosten. Till min förvåning såg de riktigt bra ut efter blästringen med mycket material kvar förutom på ett ställe framme vid bussningen. Sen står jag och väger om jag ska boxa länkarmarna eller inte..
    Och sen vem behöver motorlyft när man har lastpall med hjul

    5 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  13. #853
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Det där med att finna mer och mer när det gäller rost har jag bra erfarenhet utav nu. Hehe men du kämpar på bra.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #854
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Det där med att finna mer och mer när det gäller rost har jag bra erfarenhet utav nu. Hehe men du kämpar på bra.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    Haha rost är kul, ifall när den är borta och det är fint igen. Tack tack, kämpar på med den tid man har
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  15. #855
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Nu har de blivit lite mer blästrande. Bland annat har jag blästra fjäderskålarna som var ny sedan förra året. Sedan märker man skillnaden på original delar och eftermarknad, iallafall på nedre länkarmarna. Bytte båda förra året, en var en nos Saab original och en var beställd online någon stans. Orginal länkarmen hade knappt någon rost alls medan eftermarkands länkarmen hade rostat överallt i princip. De är skillnad på stål och stål.. Jaja ett lager färg för att de ny blästrade delarna inte ska börja rosta I vänstra hjulhuset fanns de minst rost så börjar med rostlagningarna där tänkte jah. Efter lite blästring för att se vad man har att jobba med Blir lite laga men inte så mycket som jag hade tänkt mig innan jag började med detta. De börjat bli tomt även inuti bilen nu Sist men inte minst fick min nya vardagsbil en vår polering

    4 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  16. #856
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    visst är det nått speciellt med katalysatorlös T16 av första modellerna med turbo lag från.. ja jag vet inte, forntiden?


  17. #857
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    visst är det nått speciellt med katalysatorlös T16 av första modellerna med turbo lag från.. ja jag vet inte, forntiden?

    Ljudet efter hagelbössan är ju bara orgasm rakt igenom. Turbo lagget är lika härligt de, händer inget men sen plötsligt laddar det satan och varenda grej vibrerar och bilen far iväg som ett jäkla jet. Men sen måste man växla och inser att man bara sitter i en OG900 ">

    3 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  18. #858
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217

    Saab 900 i16 OG

    Nu har de blivit lite slipa i vänster hjulhus efter ytligare rost, men fann igen märkvärdigt som tar var. Sen var de fram med allt som kunde klippa, kapa och göra oväsen för att kunna kapa ur dålig plåt. På bilden ovan är de mesta av de dåliga ur kapat samt blästrat mellan plåten och balken. Helheten ser ut på följande vis Lite kvar att blästra men de tar jag när jag svetsat dit ny plåt. Måste bara handla lite plåt, vart köper ni plåt som är BRA? Dock är länkarminfästningarna i väldigt bra skick och behövs inte rostlagas alls. Sen är de guld att ha dubbel port till garaget på både fram och baksidan när man ska blästra, bara att rulla ut bilen så man slipper de mesta av all sand inomhus.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JonathanW den 2017-05-09 klockan 19:31.
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  19. #859
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Ska du ha färdig ekonomiplåt eller vanligt plåtark för att kapa te plåten själv?

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #860
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Ska du ha färdig ekonomiplåt eller vanligt plåtark för att kapa te plåten själv?

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    Knackar egen plåt, dock blir de nog ekonomiplåt på höger sidan för så kul var de inte att lappa ihop.
    Iallafall igår kväll och i eftermiddags fick jag lite kvalitetstid i garaget. De är fortsatt arbete med vänster hjulhus. Sen blev de rejäla svetsar, håller gör de iallafall... De sista som jag han med mig igår kväll Detta gjorde nu i eftermiddags Sen slipade svetsfogar Lite svetsande och bockande kvar. Men de blir imorgon de, sen är de "bara" höger sidan kvar

    5 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •