Sidan 39 av 51 FörstaFörsta ... 29373839404149 ... SistaSista
Resultat 761 till 780 av 1010

Ämne: Saab 900 i16 OG

  1. #761
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av Loket900t Visa inlägg
    Nej det är ju sant. Tänkte mest på att vridmomentet på låga varv väll blir högre om man kör med 2,3 vev. Kan va jag som tänker helt fel nu.. Momentet borde ju hur som helst ändå inte bli lika högt som på en turbo nä.

    Sen är det ju frågan om hur driftsäker motorn blir med 2,3 vev då kolvarna kommer väldigt långt ner i cylinderloppen. Ska tydligen t.o.m finnas viss risk att de kantrar i nedre vändläget
    "vridmoment på låga varv" är en go myt.

    vridmoment är en produkt av effekt och varv, alltså är högre vridmoment mer effekt på lägre varv. 2000 NM vid 2000 RPM är samma sak som 2000 NM vid 1000 RPM för lådan.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #762
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    "vridmoment på låga varv" är en go myt.

    vridmoment är en produkt av effekt och varv, alltså är högre vridmoment mer effekt på lägre varv. 2000 NM vid 2000 RPM är samma sak som 2000 NM vid 1000 RPM för lådan.
    Jahapp så var det med det ja

    - - - Uppdaterad - - -


  3. #763
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Frågar man inte och ifrågasätter får man aldrig svar ingen kan allt men alla något som det heter.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #764
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Frågar man inte och ifrågasätter får man aldrig svar ingen kan allt men alla något som det heter.
    Sant!

    Men vad exakt är det som dödar lådorna? Vet att drevstockarna pressas isär/sviktar vid höga moment så att dreven inte ligger mot varandra ordentligt. Sen är det väll diverse lagerras o synkringar son också kan gå åt skogen så klart

  5. #765
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Loket900t Visa inlägg
    Sant!

    Men vad exakt är det som dödar lådorna? Vet att drevstockarna pressas isär/sviktar vid höga moment så att dreven inte ligger mot varandra ordentligt. Sen är det väll diverse lagerras o synkringar son också kan gå åt skogen så klart
    Det är vridmomentet som är stora boven men sen är nog även utmatting inblandad i många fall. De flesta drevsatser har ju gått ganska långt och varje lastväxling knaprar på livslängden.
    Sen kan jag tycka det är lite märkligt att 900 lådorna är så sköra jämfört med t.ex. 9000. Är inga stora skillnader i dimensioner på axlar och drev, däremot skiljer det mycket på lagringarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #766
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    "vridmoment på låga varv" är en go myt.
    Lite sanning finns det dock i "myten".
    Saabmotorer generellt brukar producera det högsta vridmomentet på låga varv, och det är ju det höga vridmomentet som är problemet. Av den anledningen kan det finnas anledning att se upp med momenttoppen på låga varv.
    Sen om momenttoppen kommer vid 2000rpm eller 4000 rpm lär kvitta, det är nivån på toppen som är problemet.

    För en trimmad sugmotor kan jag inte se problemet.
    Även om man lyckas bra med trimningen lär man knappast nå nivån för en standard turbomotor och definitivt inte till de nivåer som knäcker lådorna i trimmade turbobilar.
    Dock inte sagt att lådorna är odödliga i en sugmotorbil...

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #767
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Lite sanning finns det dock i "myten".
    Saabmotorer generellt brukar producera det högsta vridmomentet på låga varv, och det är ju det höga vridmomentet som är problemet. Av den anledningen kan det finnas anledning att se upp med momenttoppen på låga varv.
    Sen om momenttoppen kommer vid 2000rpm eller 4000 rpm lär kvitta, det är nivån på toppen som är problemet.

    För en trimmad sugmotor kan jag inte se problemet.
    Även om man lyckas bra med trimningen lär man knappast nå nivån för en standard turbomotor och definitivt inte till de nivåer som knäcker lådorna i trimmade turbobilar.
    Dock inte sagt att lådorna är odödliga i en sugmotorbil...
    Har funderat ett tag på om det skulle kunna gå att förstärka lagringarna av drevstocken genom att sätta extra stödlager på mitten vid 3'ans drev. Det jag tänkte isf var om man kapade upp vxllådshuset o försökte få dit nån lösning med antingen glidlager o oljetryck från extern pump eller sätta dit nån form av lagerbock med ett delat lager typ Timken Revolvo SQT

  8. #768
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Loket900t Visa inlägg
    Har funderat ett tag på om det skulle kunna gå att förstärka lagringarna av drevstocken genom att sätta extra stödlager på mitten vid 3'ans drev. Det jag tänkte isf var om man kapade upp vxllådshuset o försökte få dit nån lösning med antingen glidlager o oljetryck från extern pump eller sätta dit nån form av lagerbock med ett delat lager typ Timken Revolvo SQT
    Det finns inte plats för något lageröverfall på ett stödlager på bottenstocken. Det är ganska tajt mot prylarna som sitter på huvudaxeln.
    Har sett exempel från andra märken med snarlik bottenstock att man sätter ett extra nållager i mitten på bottenstocken. Tror inte det hjälper så mycket pga axeln är förhållandevis slank (och vek?) jämför med bottenstocken.
    Tror då mer på den variant jag såg här på STCS att förlänga lagerläget i bottenstocken och montera dubbla nållager alt ett längre.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #769
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Vindrutetorkarmekanism uppdatering blir de idag. Har haft en just en vindrutetorkarmekanism till en 900a liggandes som hade oxiderat fint under årens lopp. Så tänkte varför inte piffa upp den? Så här såg den ut innan jag började som ni förstår utifrån bilderna så såg den inte alls så fräsch ut längre. Så där börjat jobbet med att plocka isär och börja gnugga och ha sig Tillslut blev jag av med all oxid Sen var det bara att lacka skiten så de håller sig fint nått år iallafall Montering Blev själv nöjd och blir till att montera sen när motorutrymmet är renoverat och fint

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  10. #770
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Vackert blev det, är det ultraljudstvätt till höger också?
    Effekt?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #771
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vackert blev det, är det ultraljudstvätt till höger också?
    Effekt?
    Tack!
    Ja båda är ultraljudstvättar stora ligger på 60kHz 337W har jag för mig. Men den funkar förbannat bra må ja säga
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  12. #772
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Stiligt!

    Köpte en ny motor istället för o tjabbla. den kostade 100 eller 150 spänn på någon saab grej i trollhättan

    bättre förr ^^

    men fy tusan vad fint länkaget blev!

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #773
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Stiligt!

    Köpte en ny motor istället för o tjabbla. den kostade 100 eller 150 spänn på någon saab grej i trollhättan

    bättre förr ^^

    men fy tusan vad fint länkaget blev!
    Jo nog blev de bättre allt!
    Sen är de ju alltid enkelt och ibland billigare att köpa nytt. Men går nästa alltid att fixa till slitna delar vilket jag själv tycker är halva nöjet med en äldre bil. Men visst är de härligt med nya delar de kan jag inte motsäga
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  14. #774
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Men går nästa alltid att fixa till slitna delar vilket jag själv tycker är halva nöjet med en äldre bil.
    jag lägger min energi på att laga rost jag.. så kan andra få pilla med sånna där lyxsaker som elmotorer och generatorer... du vet, sånt man kan göra utan att ligga på ett betonggolv i ett 5 gradigt garage med vinkelslipen sprutandes metall i ansiktet.

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #775
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Tack!
    Ja båda är ultraljudstvättar stora ligger på 60kHz 337W har jag för mig. Men den funkar förbannat bra må ja säga

    Misstänkte det, den lilla duger mest till att tvätta örhängen å sånt.
    Vad använder du som tvättvätska?

    Och visst är det trevligt att se när schletet blir som nytt, köpa kan vem som helst!
    Keep up the good work

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #776
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Misstänkte det, den lilla duger mest till att tvätta örhängen å sånt.
    Vad använder du som tvättvätska?

    Och visst är det trevligt att se när schletet blir som nytt, köpa kan vem som helst!
    Keep up the good work
    kan nog bara instämma, ruggigt kul när risiga saker blir som nytt igen. Använder mig av Elma S1 när jag ska rengöra aluminium. Har även Elma A4 som funkar till det mesta. Tycker den stora funkar ypperligt jämfört med den lilla

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  17. #777
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    En sådan torkaranläggning har jag liggandes helt ny.

    send from space.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #778
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    En sådan torkaranläggning har jag liggandes helt ny.

    send from space.
    Vilket sammanträffande, har även jag en helt ny liggandes. Iallafall utseendemässigt, men kanske inte mekaniskt. Men utseende för funktion.. Eller var de tvärtom
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  19. #779
    [QUOTE=JonathanW;1396230
    Sedan har jag en fundering angående jalusin, har inte alla fästena så funderar om det finns något lim som går bra att limma fast det med. Vill inte att de blåser av i 130 knyck så det bästa kanske är och åka till någon glassverkstad som har rätt lim för ändamålet??[/QUOTE]

    Jag använde en sträng med silikon runt om då när det begav sin för typ 25 år sedan. Jalusin satt kvar på min trimmade 900 turbo från 1979. Kul tråd!

  20. #780
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Spruta på ett lager klarlack så håller sig delarna fräsha länge

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •