Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Saknar laddtryck OG9-5 B2x5

  1. #1

    Saknar laddtryck OG9-5 B2x5

    Hej där experts!

    9-5 2.3t Vector automat MY2005 med 17k mil på mätaren. Ej moddad.

    Bilen (motorn) stoppade på motorvägen häromveckan.
    Dödsryckningar från motorn och Check Engine tänds. Bara att rulla åt sidan o bärga.


    Symptom:
    Motorn gick under semestern lite ryckigt runt 130 km/h och jag misstänkte TändKasetten. Tog ur den och letade beteckning. Helt blank. Inte en siffra/bokstav eller etikett. Äkta piratkopia alltså!

    Och så la bilen av förra lördagen. Hembogserad och jag försökte starta den vilket inte gick alls.

    Har gjort följande:

    1, Bytt till original TK från Maptun, inkl nya stift. (Nu startar motorn och går rent och fint, MEN helt utan laddtryck. Laddtrycksmätaren går kanske till "kl 10 eller halv 11", inte mer.)
    2, Bytt vacuumslang från spjällhuset till MagnetVentilen på torpedväggen. (Var torr och fnasig)
    3, Haft sönder det vacuumröret med backventil i plast (det som går från T-korset mellan vacuumpump och bromsservo till insugningsröret) Lagat röret och innan dess kontrollerat den backventil som sitter på röret fungerar. Nu är det tätt.
    4, Lossat både R resp W-slangarna från magnetventilen som styr wastegaten, men helt utan resultat. Lossar man R, eller är det W, skall man tydligen få "fullt tryck" då man kopplar bort wastegatefunktionen, men icke.

    Noll tryck, nada, ingenting ...

    EN förändring dock sedan tiden innan motorstoppet; motorljudet har nu ändrats när man kommer uppåt 2500 - 3000 rpm. Tidigare var motorn "tyst" som sig bör med original insugningssystem, men nu "råmar" den lite vid gaspådrag, samtidigt som ingen turbo laddar. Råmandet låter ungefär som om ett öppnare insug på en vanlig sugmotor.

    Jag spekulerar i (men har inte kontrollerat) att en insugsslang har lossnat från IC´n eller om IC´n har tappat en gavel? (Är det plastgavlar som på vissa kylare?)

    K a n en avhoppad insugsslang göra att turbon inte laddar, alltså att wastegaten står på vid gavel o hela tiden släpper förbi avgaserna? (Jag tycker att det är "varmt" i motorrummet när man öppnar huven efter en provkörning, varmare än normalt. Är det något jag tycker eller blir det så när avgaserna får passera vid sidan av turbinhjulet? Inbillar mig att avgaserna, när de går rätt väg, kyls av turbinen ...???

    Om en slang hoppat av, känner styrsystemet av att det inte är samma luftmängd som passerar LMM och vidare i systemet?
    O m en slang hoppat av, då går all insugningsluft direkt in i den och inget luftflöde passerar LMM/turbo/IC. Då får styrsystemet fnatt o begränsar turbotrycket?

    Jag spekulerar en del och kanske svarar jag t o m rätt på en del av mina egna frågor, men vill gärna ha det bekräftat av ni som kan/vet o har mekat en del med liknande fall.



    Okej, en massa if´s and but´s men hoppas på några svar iaf :-)

    Go kväll!
    Johan W
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Låter som att det är ett kraftigt luftläckage efter turbon.
    Kolla slangar och intercooler.
    Luftmassemätaren känner av den luft som passerar turbon, vilket säkerligen ger helt galna signaler, så undvik att köra innan det är lagat.

    Lycka till / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  3. #3
    Jag misstänker också detta. Ut o felsöka igen! Tänker att man kan blåsa försiktigt med kompressorn för att försöka höra luftläckage, samtidigt som man tätar i andra änden med trasa eller dyl. Något som ger visst mottryck iaf. Lossa plaströret vid spjällhuset o blåsa "baklänges" borde funka. Sätter man en trasa i LMM´s inlopp borde ett litet tryck byggas upp o man borde höra läckage.

    Återkommer med provresultat.

    //JW

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Inte stången till Wg som lossat?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Hej igen

    Har blåst med tryckluft mellan insuget och det svarta tryckröret som går till spjällhuset.
    Inget läckage.
    Har bytt alla 3 vacuumslangar till Magnetventilen på torpedväggen.
    Har filmat wastegatetstaget under körning (tejpade fast kameran i motorrummet!!!) och det rör sig inte alls. Staget står hela tiden i ändläget, alltså i sitt "yttersta" läge mot "LH side" på bilen, (men åt min högra sida när jag står vänd mot motorn).
    För att röra staget med avstängd motor måste man övervinna en fjäderkraft och alltså föra staget IN i dess vacuumdosa. Eftersom staget hela tiden befinner sig i sitt utskjutna läge (mot bilens vänstersida) och jag inte har något turbotryck tolkar jag det som om att wastegaten är helt öppen och släpper avgaser förbi turbinhjulet.

    En jämförelse:
    På min dieselracer 2.2 Tid är det så att vid start så drar vacuumdosan in wastegatestången i dosan. Den styrs alltså av vacuum. Det borde den göra på bensinaren också? Och isåfall förstår jag att om dosan inte drar in stången = stänger wastegateventilen, då får jag inget laddtryck. (Rätta mig om resonemanget är fel)

    Varför får jag inget vacuum till 3-vägs magnetventilen som sitter ovanför turbon?

    Med vänlig hälsning JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  6. #6
    KORRIGERING!!!

    Wastegatestaget står i viloläge (avstängd motor) åt "RH-side" i bil (min vänstersida då man är vänd på mot motorn). Vid körning skulle det isf ha rört sig ut från vacuumklockan, mot LH side i bilen.

    Hursomhelst, för att testa vad som händer med wastegatestaget i sitt yttersta läge, ut ur vacuumklockan så satte jag en skiftnyckel över hävarmen och vred den till sitt ändläge. Nu stod den alltså max ut ur vacuumklockan, år LH-side i bil.

    Tog en provtur. Fortfarande inget laddtryck. Lika "trött" oavsett vilket läge det är på wastegatearmen. VA!!!??? Den måste väl täta åt något håll så avgaserna passerar turbinhjulet??? Det här övergår mitt förstånd.

    Tips o idéer mottages tacksamt.

    Med vänlig hälsning
    JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  7. #7
    Herman, missade din kommentar... Nej, den sitter där...
    Kanske koppla loss stången från armen och känna hur wastegateklaffen rör sig inne i turbon...
    Jag vet alltså hur mekanismen står när motorn är avstängd, men jag vet inte om den skall röra sig då motorn startat (som min 2.2 TiD ) eller om den rör sig först då turbon börjar ladda max, för att släppa förbi avgaser.

    Någon som kan förklara?


    Med vänlig hälsning JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  8. #8
    Bahhh!!!!
    Ok, nu förstår jag hur WG´n fungerar. När den är stängd, åt höger i bil så skall alla avgaser gå via turbinhjulet, och den klena luftslangen har tydligen t r y c k i sig för att påverka WG-klockan och dess fjäder, så att den öppnar och släpper avgaser vid sidan om turbinen när laddtrycket ökar. (trodde alla tryckslangar hade en slangklämma/stripes på sig...och var därför övertygad om att det var vacuum i denna slang)

    Min provkörningsfilm visar ju att WG´n är helt stängd hela tiden, även då jag gasar på upp emot 4000 rpm. V A R F Ö R får jag inget laddtryck när WG´n är stängd???
    Är det skit i luftfiltret??? Kan det isf medföra att motorn går utan turbotryck men i övrigt ordentligt o rent ??? (Skall kolla filtret imorgon, men kan aldrig tänka mig att det skulle vara problemet. Är WG´n stängd skall det ju laddas!!!???)

    Jag blir inte klok på detta. Möjligen att turbinen är mekaniskt blockerad av någonting o därför inte laddar på... Dock inget generalras som brukar beskrivas, för när bilen stannade var det visserligen mycket ryckigt, men inte den blårök/Lützendimma andra har beskrivit som symptom på turboras...

    Nä, kommer inte på något mer nu.
    Synpunkter önskas såklart, men det tar vi imorgon. Nu skall jag sova på saken :-)

    Go´natt
    ///JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ta ner Kobran o känn på axeln i turbon så den snurrar lätt. Känns också efter lagerspel så du får ett hum på skicket. Om den rullar lätt montera igen. Testa att montera bort första lambdan och kör igen och se om det blir någon skillnad.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  10. #10
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Kanske är så enkelt som en igensatt katalysator, luft kommer inte in om den inte får komma ut... Hänt mig en gång att innehållet i första katten lossnat och bildst härdsmälta i andra katten...
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  11. #11
    Morrn!
    Jo, har planerat att lossa avgasröret från turbon för att komma åt att känna på glappet. Avgassidan känns lättare at komma åt än insugssidan?
    Hursom, måste känna att turbinen rör sig iaf.

    Ang katten, kunde du varva motorn som vanligt eller blev den inte helt otroligt slö? Hade du laddtryck, om än litet?

    //JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  12. #12
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Inget laddtryck. Motorn började typ tveka och låta skumt när man kom upp i ca2500-3000 varv...
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  13. #13
    Slave _joe, jag börjar tro att du har rätt... ;-) Jag tog återigen en provtur och testade att varva upp motorn. 4500 rpm var max, där de sista 1000 tog några sekunder... Fick därefter felkoden P1302 som tydligen handlar om misfire på tvåans cyl. Jo, motorn misstände lite när jag försökte varva upp den.
    Tveksamhet vid varvning, och det är ett annat motorljud när man kommer över 2500 rpm ca. (Inte det dova surret utan ett mer "hårt" ljud)

    (Konstigt däremot att jag inte får felkod på laddtryckets avsaknad? Felkodläsaren är iofs Biltema så jag litar inte 100% på den. En Tech2 hade väl gett mer info...)

    När motorn stannade på motorvägen var det kraftiga ryckningar. Jag misstänker nu att ryckningarna har skakat om katten lite ocha den delvis då är igensatt. Skall testa tidigare tips om att lossa lambdasonden. Visserligen ger det fel värden, men en del av avgaserna kommer ut genom "sugröret" och kanske visar det sig att laddtrycket kommer åter...

    Jag återkommer i frågan!

    //JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  14. #14
    Halleluja!
    Jodå, där var laddtrycket igen!!! Vågade inte dra fullt, om det kommer "flames" ut ur hålet, men laddtrycksnålen stack allt iväg mot kl ett i alla fall och bättre skjuts i bilen var det, samt varvvilligare motor. Turbon snurrar allt, med ett skönt vinande ljud. Tusan, det lät som 500 hkr under huven när man gasade lite;-)

    Det är alltså katen som är igensatt, eller är det avgasröret tro?
    Nåväl, bilen är 10 år och har rullat 17000 mil, så det blir ändå dags att byta det ena eller det andra.
    Vad sätter ni pengarna på? Katten eller avgasröret?


    //JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Rasad främre katalysator och resterna sitter i den bakre och täpper till den...

    1 användare gillar detta inlägg


    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  16. #16
    Scenariot låter mkt troligt, men det jag såg av främre katten genom lambdasondhålet, m h a en ficklampa såg ok ut... men man ser ju inte hela innehållet...
    Som sagt, förr eller senare skall den bytas, och nu är väl ett gyllene tillfälle.

    Tack alla ni som kommit med synpunkter o tips!

    Lämnar feedback i tråden, efter att jag bytt katalysatorn!

    //JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  17. #17
    Hej igen

    Delade idag på avgassystemet och katten i skarven bakom flexröret. Ljudet lät sportigare, men nä.... Ingen effektökning, inget turbotryck och fortfarande det annorlunda ljudet över 2500 rpm och bara ca 120 hkr kanske...

    Hade katten haft fritt flöde hade bilen gått som tidigare, men nu är den alltså tät och vi kan med en gång utesluta avgasröret.
    Bara att hosta upp 4k SEK eller motsv för inköp av nytt framrör.




    Med vänlig hälsning JW
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Jag skulle felsöka på bensin sidan.. Bränslepump. filter .

    Och varför inte byta avlastningsventil och dumpventil? kostar cirka 400-500kr styck ..

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Wyrten, varför ska han börja byta andra grejer när det är konstaterat vad felet är?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    oj, jag missade det helt.. sry :P

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saknar laddtryck B2x5 -04
    Av Animal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 21:28
  2. [LÖST] Visslande, saknar laddtryck och vit rök! 9000 2,3T -96
    Av espii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 22:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •