God kväll!
Vill bara meddela att katten bytt, och bilen går som vanligt igen.
Alltså:
Inget konstigt "hårt" motorljud från ca 2500 rpm och uppåt, utan det vanliga "orret".
Motorn varvar över 4500 rpm där det tidigare tog stopp.
Turbomätaren (luftmängdmätaren) går fram till det röda fältet och inte bara till kl "11".

Och varför tog det så lång tid att felsöka?
TK och stift byttes och då trodde jag att det var allt, men icke. Började rota i vacuumslangar och bytte i princip alla. Hjälpte inte. Började förstå att wastegatens styrning är precis tvärtom min 2.2 TiD, och kopplade loss o kopplade på slangarna. Hjälpte inte. Gick också på en trasig vacuumslang mellan spjällhuset och huvudbromscylindern. Hjälpte inte.
Gick slangarna sönder då bilen stannade, eller gick de sönder när jag började rota i dem? Och var de isf orsaken till laddtrycksbortfall?

När någon här på forumet tipsade om en tät kat = orkeslös motor som inte varvar ur, samt konstigt motorljud från 2500 rpm började jag ana att detta var felet.
Sedan provkörning med främre lambdasonden urtagen (bra tips) = lite bättre avgasflöde, som gjorde susen, eller iaf visade att turbotrycket steg något... . Nu närmade man sig felorsaken. Sedan koppla loss avgassystemet bakom katten => ingen skillnad. Då är det katten som är tät.

Beställde en ny katt från skruvat.se (de har likadana på hova.com) som är tillverkad av BM-catalyst i England, och de verkar bra. (Har haft lite mailkontakt med en projektledare där för några specifika tekniska frågor...)

Så igår låg jag och gymnastiserade under bilen, och idag "långtur" till Gbg. Bilen går kanonbra och jag är nöjd o belåten, bortsett från lite muskel- och ledvärk.

Tack alla som bistått med tips o idéer.

Allting gott!

Med vänlig hälsning JW