Sidan 2 av 18 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 342

Ämne: Om inte SAAB, vad hade ni då kört?

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Tyskland producerar fina bilar annars...
    Japp, om man är beredd att tråkas ihjäl

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    Seat leon cupra brummar jag nu förtiden
    Seat leon Cupra r-11 265hk/350Nm

  3. #23
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Japp, om man är beredd att tråkas ihjäl
    Utveckla...

    Skickat från min D6603 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Jag tittade mycket på BMW 3 serie när jag skulle byta ut min 9-3 -08. Slutade med en 9-3 -09..

    Det känns som det inte blir nån mer Saab, åtminstone inte som vardagsbil, och skulle jag välja idag och hade större budget så hade det blivit en BMW 328.
    I samma prisklass som saaben tycker jag det är väldigt svårt val.

  5. #25
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Kör numera Volvo oxå och är väldigt nöjd med det valet än.

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Utveckla...
    De tyska bilar jag kommit i kontakt med (i stort sett varenda modell av Merca upp till SLS, diverse Audi, BMW, Opel) känns totalt själlösa att köra. Visst sjutton är många av dem "kul" (polarens A45 AMG t.ex.) och solitt byggda men ack så tråkiga. Inget oväntat, inget "kolla där!" eller "fräckt!" nånstans, bara högst väntat och sen så ofanligt likriktat. Allt ser likadant ut, sitter på samma sätt osv, t.o.m. Merca har ju bytt plats på rattspakarna nu för att bli mer mainstream. Inredningen i Merca ser likadan ut i alla från A-klass upp till SLS (S-klass undantagen just nu). Att köra tyskt känns lite som att vara den där grå massan i Apples 1984-reklam:
    https://www.youtube.com/watch?v=2zfqw8nhUwA

  7. #27
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Team_larsson Visa inlägg
    Seat leon cupra brummar jag nu förtiden
    Du verkar åka Saab idag iaf

    Min Cupra är iaf trimmad
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Nja svår fråga. Efter min 9-5 aero så införskaffade jag 2010 en passat rline ecofuel som ja sköt av 9000mil med. Skön & styv. Sedan gick jag över till en 12a vw cc tdi som ja tryckte av 11000mil med, gillade motorn och dygn skarpt. nu kör ja en 14 xc60 d4awd som gått ca 10000mil. Otroligt tråkig bil, som att köra buss, men med sina 2t och höga sitthöjd känns den jäkligt stabil, även mest robust i interiören. Den bilen ja gillade mest av de alla är CC'n, dock ska ja pröva A6 i mars så det blir spännande.

  9. #29
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Engelskt eller Italienskt. Tyska bilar är för vanliga och tråkiga.

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Jag har alltid varit svag för Volkswagens luftkylda modeller (som jag haft ett gäng) och skulle gärna köra Porsche nån gång, har inte blivit av än - kanske när barnen blivit större. Men det är ju hobbybilar...

    Som bruksbil så är jag nu inne på min andra bil som inte är SAAB, min andra Golf 7, men detta pga att vi bara får välja bilar inom VW koncernen som personalbilar och golfen är rätt ok men framförallt mest ekonomisk och räcker i utrymme. Skulle jag inte haft det valet, så skulle jag köra SAAB ett bra tag till, köpa kanske en 2009a 9-3SC och köra 5 år till... Eller kanske lyxa till med en NG9-5... Men efter det? Troligen skulle jag köpa begagnad bil... Och ekonomin känns relevant, så skulle nog blivit nåt trist... men om jag var lite friare...

    Känns som att Alfa skulle ligga nära till hands, sportig men praktisk, man måste vara ingenjör som mekar själv för att köpa. Kanske lite fräckare en en saab...
    Eller Citroen, fortfarande uddalösningar men mer med fokus på komfort och styling. Men sticker ut på samma sätt. Och tyvärr har jag inte riktigt gillat hur de Citroener jag provkört känns... Citroen var nog coolare för 30 år sen...

    Vill man inte kompromissa för mycket med driftsäkerhet så blir det kanske en Subaru? Eller, som nån var inne på, BMW, om man har lite mer i plånboken. Tycker Mercorna är rätt snygga, men man får nog bli lite mera gubbe först...

    De andra tyskarna då? Audi känner jag är som en lite tilllyxad VW med premiumpris. Ska man betala för sig är det inte ett val för mig. Kostar mer än det smakar. Skoda superb är nog kanon som familjetransportör. Opel, ja det ska vara för saab-släktskapet då, annars lockar de inte - men samtidigt så har oplarna blivit mycket finare senaste åren...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Nu ska ja inte sabba tråden med lite offtopic men då ja kört tjänstebil i många år och har kollegor som gör desamma så prövas det vilt bland olika fabrikat etc... en genomgående röd tråd är att Volvobilarna vi kört är de enda oavsett modell och utr de enda som gått från 0-12000mil utan annat än service. Mina VW bilar har alla haft mycket mekaniska fel som gett mig många dagar I hyrbil. Samma gäller BMW & Audi... hos kollegorna, styrväxlar, hjullager etc... har dom fått byta. Nu kommer ja dock testa tyskt igen då jag tycker dom är överlägsna på att bygga snygga bilar..

  12. #32
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Alfa Romeo har jag både skruvat o kört i somras. Gick jäkligt gött med en V6:a under huven, nästan samma wowfaktor som trimmad SAAB första gången. Speciellt på motorvägen, synd bara att den verkade bromsad till 200 km/h.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Bra information att Volvo har färre fel än Tyskarna. Så har jag trott länge men inte haft så goda referenser som johangrinsvall har. Det finns såklart undantag. En kollega har en XC60 som gått 5000 mil. Nyligen tappade den ork. Felet var en temperaturgivare i partikelfiltret. Kostade 11700 kr tillsammans med service. Vissa Volvo hade väldigt bra rosttålighet men det lär de ha åtgärdat på senare modeller. Annan kollega med ny V70 fick en motor som var inkontinent. Hittade ingen oljesticka utan oljenivån kan bara kollas av elektroniken. Bra konstruktion, NEJ.

    Mercedes bör alla veta att man inte ska köpa privat. Minns ni all rosten för inte så länge sedan. Deras hantering av kunderna den gången kommer vi ihåg för alltid.

    VW bygger trista lådor som går sönder ofta och rostar i förtid.

    I Vi Bilägare kan man läsa om alla tokiga konstruktioner som man ska undvika. Vad sägs om BMWs dragkrok som fälls in med motor där ett litet plastkugghjul inte finns som reservdel utan man får byta hela dragkroken för 15 kkr. BMWs Vanos är en säker intäktskälla för alla verkstäder. Brukar lägga av i god tid före 12000 mil. Har en vän som råkade ut för det på en 520 vid 8000 mil. Varför så krånglig mekanik och ändå så trött bil. BMWs rostegenskaper är inte på topp, ungefär som en Saab eller lite sämre.

    Alfa är nog ett starkt alternativ om man mekar själv. Bra andrahandsvärde i klass med Saab och därmed mycket bil för pengarna i motsats till BMW och andra Tyskar. Rostar ungefär som en Saab nu för tiden (Alfasud har vi glömt). Byggda för föraren.

  14. #34
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det var meningen att jag skulle ta sparpengarna och slå till på en NG 9-5 med soltak
    men dom byggdes inte första året. När det sedan började bli dags hade molnen hopat sig såpass
    att jag fegade ur. Sedan dess har jag då och då spanat på Blocket, men endast en sådan bil
    har dykt upp, och den ville säljaren har mer än 300papp för.

    När NEVS körde en serie NG 9-3 fanns inte heller dessa med vare sig taklucka eller navi
    så det blev ingen då heller.

    Tidigare ägde jag en Mercedes CL500 "C215"(V-åtta, 306 Hk), ett Tyskt fickslagskepp som med sitt
    aktiva chassie kanske var en av de komfortablaste bilarna som finns/fanns att få. Men med tilltagande
    ålder och ett litet svalnande intresse såldes den efter 10 år. Fasansfullt dyra att köpa nya.
    Billiga när dom har några år på nacken, men minsta miss i service och omvårdnad
    straffar sig hutlöst dyrt. Dessutom är det definitivt ingen vinterbil. Jag såg en till
    salu på blocket för runt 70 papp. Och då medföljde en Volvo V70...

    Så det blev en 6 år beg E-klass coupé E250 CGI, "C207", med en 1.8 liters 4-cylindrig bensinmotor
    på 200 Hk. C207 är byggd på C-klassens bottenplatta
    men uppsminkad med E-klassens lyktor, instrumentering och litet andra småsaker.
    Inget fartmonster men med en liten turbosnurra hänger den med
    i trafiken. Den stora fördelen med MB är att bilarna är t y s t a även på svenska
    grovasfalterade vägar. Man har inte snålat med ljudisolering!

    Att Mercedes säljer såpass som man gör är litet förvånande med tanke på ryktet.
    Det finns där jag bor på västkusten i princip inga bilar kvar från tidigt 2000-tal.
    Majoriteten är sönderrostade och skrotade. Fullständigt usel
    kvalitet och noll-koll på sina processer. Vad man senare gjorde var att ta fram
    en motorserie med lika stora kvalitetsproblem. 271(R4), 272(V6) 273(V-åtta)

    Motorerna har enkellänkade kamkedjor och genom det har man fått
    slitageproblem. 271'an bör in för kedjekontroll/byte
    vid runt 10k mil. (Ett byte kostar ca 5 papp och det får man kanske stå ut med.)

    272 och 273 har problem med dreven för balanskedjan eller kamkedjan.
    Motorn måste ur och bytet kostar ~60 papp. Ni som funderar på att byta
    märke bör söka litet på nätet. Hittar man en bil med någon av dessa motorer
    som är fin för övrigt är det prutläge. Många är totalt iskalla och handlarna vet det!

    En annan nackdel med Mercedes är att en del av de auktoriserade verkstäderna
    har marknadens högsta timkostnader. Därför bör man först kolla verkstads
    beståndet där man bor och sedan fundera på om märket kan vara något att
    satsa på.

    Men den som gillar komfort och uppskattar en fin inredning och kan meka
    eller stå ut med egenheterna ovan (Dieslarna är OK) kan nog bli nöjd.

    Den tidigare C-klassen, eller nuvarande E-klass (W212) har bra statistik
    från Tyska Dekra. Den anses mycket lyckad ur kvalitetssynpunkt
    med få problem (förutom frågetecknen för bensinmotorerna då). Det jag har bytt
    på min är termostaten (en elektriskt styrd 4-stegs), en banjoskruv till
    turbosmörjningen, och batteriet som slaknade efter att bilen stått länge innan
    jag köpte den.

    En rostskyddskontroll gjordes i samband med att jag bestämde mig för
    att låta bilen få en extra behandling påvisade ingen rost efter 6 år.
    Dock ser man havet från där jag jobbar så jag kostade på den
    en extra behandlig ändå.

    Min åsikt: Kanske inte den bästa bilen, men definitivt en av dom snyggaste
    coupéerna på marknaden. Och mycket trevlig att åka i.
    Senast redigerat av Uky den 2015-12-27 klockan 19:20. Anledning: Fick en smily när jag skrev V-åtta med siffror...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    88
    Kör en 400hk sierra cosworth 4x4
    * SAAB 9-5 aero -00

    * Ford Sierra Cosworth 4x4 - 92

  16. #36
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Jag tänkte i stället för Saab,en bakhjulsdriven pga väghållningen, lättrimmad till minst 300 hästar.
    Bilen ska inte heller vara inte mycket dyrare än en Saab i inköp som begagnad. Samma storlek som 9-5.
    Finns den bilen eller är den en önskedröm?

    (Jag menar ingen Volvo)
    Lite nyfiken, hur har det gått Trailer? Har denna tråden hjälpt dig såpass att en bättre begagnad bil nu har inhandlats eller letar du än?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #37
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Jag är väldigt svag för äldre Audi typ -80 talare

    Innan jag ramlade in på SAAB så har jag haft några riktigt fina Audis...
    Men sen har reservdelar bara försvunnit, nästan över en natt! så då tyckte jag inte det var så roligt längre + att bilarna på blocket blev allt sämre skick

    Men det är klart, man skulle behållit några av dom...riktigt fina..

    Så valet skulle bli Audi GT Coupe Quattro 1987

    http://s10.postimg.org/wmj17kfqx/238266_2226902.jpg
    http://s2.postimg.org/72djlhkpl/61885_850983.jpg
    http://s7.postimg.org/3lhn486cb/larg...28_2299137.jpg
    Eller Audi 200 TQ 1990 Avant

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har också haft Audi, denna skulle säkert få mig på gott humör
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #39
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Har tittat på om man skulle köpa sig något nyare än 2010 och det inte är Saab.
    Men det är svårt.

    Diesel är jag ingen stor fantast av. Så det går bort.
    Då minskar utbudet, drastiskt.
    Och vill man sen ha turbo på det. Ja då drar vi ner ännu mer.

    Efter ha jobbat med VAG bilar så går dem bort också.
    Förstår inte hur folk kan hålla, främst, VW och Audi så högt. Efter vad de producerar.
    Premium, är det inte.

    Volvo har jag jobbat på också, så deras bilar anser jag inte som så intressanta efter
    att ha plöjt igenom hela deras modellutbud och lite till.



    Det är svårt att hitta något i prisklassen som en begagnad Saab, som inte gått mer än 3000 mil, ligger i.
    Väldigt svårt.


    Valet hade något ändå blivit Volvo V60 T4 R-Design eller Subuaru Legacy.

  20. #40
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Måste väl erkänna att jag faktiskt letat aktivt efter en Alfa Romeo 159 i några veckor nu, dock verkar utrustningen jag är ute efter inte vara helt vanlig.
    Har även sneglat mot BMW's 3-serie, men inte hittat en bil som helt tilltalar mig ännu.

    Men Saab kommer jag alltid att köra, har 4 stycken nu och dom blir kvar även om det tillkommer något annat i stallet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur
    Av per740 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 15:34
  2. Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •