Sidan 15 av 18 FörstaFörsta ... 51314151617 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 342

Ämne: Om inte SAAB, vad hade ni då kört?

  1. #281
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Polaren har en E350 2017, två växellådsbyten hittils samt ett motorbyte för det blev kolvras.

    Inredningen och körupplevelsen är dock helt superb å han klagar absolut inte
    Låter som ett extremt måndagsexemplar. Antar att han inte behövt pröjsa ur egen ficka?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  2. #282
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Mercedes håller sjysst kvalité. Det jag menar är att om du behöver besöka verkstad - och det behöver du göra ungefär lika ofta som för vilket annat märke som helst - så brukar det bli dyrare än vad du är van vid som saab-ägare oavsett om det är service eller reparation.
    Jag betalade 12000kr för en 11000 mila service på en 9-5 Aero -01 år 2006, jag glömmer det aldrig. Det var inte jättebilligt att äga SAAB heller på den tiden iaf.

    Återförsäljaren lämnar 1 års garanti och efter det har jag köpt till utökad garanti i 2 år så jag borde klara mig. När jag byter bil om 3 år har den fortfarande rullat under 10000 mil så eventuella större underhåll lär bekostas av nästa ägare.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  3. #283
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Mercedes största problem är/var rosten under ca 8 år med centrum runt 2000, vilket är tråkigt eftersom man antingen måste köpa rätt dyr bil eller gammalt åbäke.

  4. #284
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    min sambo kallar dem gubbiga, även om det är AMG...
    ja jag brukar kalla de för "gubb bilar" retar gallfeber på kompisen som älskar merca över alla bilar...

    AMG är för övrigt en förkortning på Alles Meine Geld ( alla mina pengar )enligt något tyskt forum jag snubblade in på.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #285
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Jag betalade 12000kr för en 11000 mila service på en 9-5 Aero -01 år 2006, jag glömmer det aldrig. Det var inte jättebilligt att äga SAAB heller på den tiden iaf.

    Återförsäljaren lämnar 1 års garanti och efter det har jag köpt till utökad garanti i 2 år så jag borde klara mig. När jag byter bil om 3 år har den fortfarande rullat under 10000 mil så eventuella större underhåll lär bekostas av nästa ägare.
    Vad fick du för service för den summan?

    Kollegan behövde byta bromsar runt om på sin Merca E klass. Årsmodell runt 2010.
    12 500kr för skivor och belägg runt om.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #286
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Vad fick du för service för den summan?

    Kollegan behövde byta bromsar runt om på sin Merca E klass. Årsmodell runt 2010.
    12 500kr för skivor och belägg runt om.
    Servicen i sig var stor och dyr, sedan åtgärdades vevhusventilationen och diverse andra småsaker vill jag minnas.

    1 användare gillar detta inlägg


    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #287
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Jag betalade 12000kr för en 11000 mila service på en 9-5 Aero -01 år 2006, jag glömmer det aldrig. Det var inte jättebilligt att äga SAAB heller på den tiden iaf.
    11k/12k-milaservicen på og9-5 är den stora när man byter alla vanliga servicedetaljer men även multiremmen, så den brukar man minnas när man får räkningen.

    Jag tycker ändå det åter som att du blev rejält uppskjortad eller att du lagade något dyrt utöver servicen. Jag gjorde motsvarande service på min og9-5 aero 2011 och ringde runt lite.
    Märkesverkstaden i Stockholm ville ha 9600:- för jobbet, märkesverkstaden i Tomelilla 6500:-. Mats Riesel i Stockholm som då inte var märkesverkstad (men numer är det) ville också ha 6500:-.

    Så 12000 5 år tidigare låter onekligen saftigt....

  8. #288
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Det finns ju verkstäder och verkstäder, jag hämtade min mammas bil när hon lämnat in den på en vanlig sketen service och gick i taket när det kostade 12k.. den auktoriserade verkstaden hade dessutom inte specificerat vad dom hade gjort eller vilka delar som ingick, bara typ "3000milaservice", jag frågade vad det var som kostade och man såg hur killen skruvade på sej, helt uppenbart visste han ju att den bara var saltad.. "ja joo, alltså det går ju i ganska mycket olja i dom där, och det är helsyntet" vadvid jag sa "OLJA ? Vaddå mycket ? 5 liter ? och vad tar ni för den då ? 100kr/l ? dom andra 11500:- då ?" varvid han skruvade mer på sej och blev ännu mer svävande "ja alltså, en sån service kostar det" och jag frågade "jaha, men vad gör ni då ? vad byts" och fick fortsatta undvikande svar typ "Mja, vi gör det tillverkaren skriver att vi ska göra", jag försökte pressa honnom på exakt vad det var och fick svar i stil med "Jaaa, tändstift och filter".. Inte ens remmarna var bytta. Tyvärr så hade min mamma på nåt vis godkänt ockerpriset redan, och hon bad mej uttryckligen (jag pratade med henne i telefon när jag var där) att "inte bråka" och betala och köra därifrån.. Så jag fick nöja mej med att upplysa dom om att jag fattade precis vad dom höll på med och att dom ALDRIG mer skulle få serva den bilen.. Man såg verkligen att killen som lämnade ut bilen stod och skämdes.

    kan tillägga att verkstaden tillhörde ett annat märke men var auktoriserad för det aktuella märket..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #289
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    11k/12k-milaservicen på og9-5 är den stora när man byter alla vanliga servicedetaljer men även multiremmen, så den brukar man minnas när man får räkningen.

    Jag tycker ändå det åter som att du blev rejält uppskjortad eller att du lagade något dyrt utöver servicen. Jag gjorde motsvarande service på min og9-5 aero 2011 och ringde runt lite.
    Märkesverkstaden i Stockholm ville ha 9600:- för jobbet, märkesverkstaden i Tomelilla 6500:-. Mats Riesel i Stockholm som då inte var märkesverkstad (men numer är det) ville också ha 6500:-.

    Så 12000 5 år tidigare låter onekligen saftigt....
    Om det ingår "diverse andra småsaker" kan det mycket väl vara rimligt - reservdelspriserna 2006 för en 9-5:a var dessutom något helt annat än nu. Jag har för mig att runt 10k var normalpris för den servicen.

    Sedan måste jag tillägga att om man behöver byta belägg på alla bromsarna, skivor fram samt har ett kärvande ok (vilket är ett högst rimligt verkstadsscenario) på nästan godtycklig bil liknande 9-5:an i åldersklassen 5-10 år så hamnar man minst på 10k på en märkesverkstad. Det är inte gratis med bil (även om man ibland kan hamna rätt nära med äldre Saabar).

    (Det är f.ö. en äpple och päron-jämförelse med Mats Riesel, för de gör jobbet rätt från början och behöver inte ha extra marginal för backjobb...)

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #290
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    otroligt uselt.
    Hade det varit en SAAB hade badmouthingen aldrig upphört.
    Precis. I verkligheten så håller tidiga og 9-5 toppkvalité, den enda stora plumpen är vevhusventilationen (men den vet vi ju numera hur man håller stången - täta funktionskontroller, rätt olja och alltid åtgärda motorproblem/CE direkt).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #291
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Jag lutar åt någon Kia den dagen jag inte har en saab längre. Elbilsalternativ.
    Men förhoppningsvis tar det ett par år till...
    Om 5 år så kommer de flesta bilar antagligen finnas i elbilsalternativ (och inte dyrare än fossilbilar), det kommer troligen inte att gå att sälja annat i Norge t.ex.

    Kia/Hyundai och Nissan/Renault kommer dock att ha kvar klara fördelar eftersom de startade tidigt.

    Jag hoppas att det då också finns en Nevs-bil ute att välja på.

    Utöver detta så är det rätt stor sannolikhet att det börjat säljas rena kinesiska märken som BYD i lite större mängder i Europa, och den stora frågan är hur deras kvalitétsresa kommer att se ut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #292
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Utöver detta så är det rätt stor sannolikhet att det börjat säljas rena kinesiska märken som BYD i lite större mängder i Europa, och den stora frågan är hur deras kvalitétsresa kommer att se ut.
    För mig som jobbar i elektroniksvängen är det bara att konstatera att kineserna redan idag har samma kunskaper och kvalitet i sina ingenjörsgrejer som i "västerlandet". På mitt jobb har vi svårt att rekrytera kompetent personal på hemmaplan och har därför anställt ett par stycken från Asien (Kina, Indien m.m.) och de är duktiga hela bunten.

    Det som möjligtvis skiljer kinesiska märken mot europeiska är vilka kunder de försöker nå. Siktar de främst in sig på sin inhemska marknad lägger de inte så mycket krut på säkerheten eftersom konsumenterna inte efterfrågar det, men jag är helt övertygad om att de visst kan bygga säkra bilar om de skulle vilja. Så självklart kommer det säljas kinesiska bilar med sjysst kvalitet och säkerhet här den dag kineserna vill expandera utomlands.

    En halv off topic på tal om kineser och säkerhet: Min senaste Kina-rekryt köpte häromveckan en bil på KVD. Han ställde massor med frågor kring bilägande i Sverige, t.ex. om försäkring, parkeringsregler, besiktningskrav o.s.v. ... Sist av allt frågade om hur han skulle tolka siffran i KVD-annonsen som sade att sommardäcken bara hade 1mm mönsterdjup. Jag förklarade att det dels var olagligt, men framförallt osäkert på blött underlag. Han är ändå teknisk doktor, superkompetent och kunde ändå inte förstå konceptet vattenplaning, han sade bara "men mina bromsar verkar funka bra..."

  13. #293
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Det största problemet för kineserna är ju att hela deras kultur är uppbyggd på att inte tänka själva och inte ifrågasätta, därför blir det svårt att komma med innovationer. När det kommer kinesiska doktorander till sverige så får professorerna först försöka övertyga dom om att här SKA man tänka själv och ifrågasätta, man kan inte bara kopiera, då kommer man inte klara sig.

    Det finns ju hög kvalitet i kina med, men oftast inte utvecklat av kineser.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #294
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    ..En annan förkortningsförklaring till AMG är "Adiö Mein Geld" och att detta sägs i Tyskland vittnar väl om att det finns folk
    även där som kanske inte direkt älskar service- och reservdelskostnaderna.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  15. #295
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är både sant och inte sant att t.ex. kineserna har samma kunskaper och kvalité som västerlandet.

    Det som skiljer är variationerna i utbildningsnivå, dels mellan olika personer, dels mellan olika områden för samma person - vi svenskar har en betydligt jämnare nivå både mellan olika personer och ämnesområden (allmänbildning).

    Så detta med att inte greppa bromsförmåga är inte så oväntat.

    Sedan finns en fundamental kulturskillnad, i Sverige är funktion före design normalt, för att en sak ser liknande ut som en annan antar man inte att innehållet nödvändigtvis är samma, medan i Kina så är yttre likhet på ett helt annat sätt mer eller mindre ett bevis för inre likvärdighet. Detta är naturligtvis en hårdragen beskrivning, och kineserna håller på att lära om.

    När det gäller kvalitén på elektronik som kommer från Kina så finns det alla nivåer, men man ska komma ihåg att de flesta kvalitetsprodukter som produceras där sker med viss insats av personal som åtminstone är utbildad och förtrogen med i västerlandet. Jag skulle säga att det är antagligen kopplat till förmågan att säga nej uppåt i hierarkin, eftersom alla icke triviala utvecklingsprojekt innehåller problem som inte kan lösas utan konflikt med order uppifrån.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #296
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Jag har ju jobbat inom en multinationell koncern styrd från japan, när man skulle tillverka en ny maskin så utvecklade man den i japan, satte upp en produktionslina och började producera, trimmade in allt och när den fungerade perfekt så.. ..flyttade man allting till ett låglöneland (typ kina), alltså ALLT, man flyttade fysiskt hela produktionslinan och alla personal dit och fortsatte produktionen, sedan utbildade man efter hand lokalt anställda till att sköta produktionen och lämnade bara kvar arbetsledning, utbildare och kvalitetskontroll, resten åkte hem till japan och började bygga upp produktionslinan för nästa maskin.

    Man betalade förstås den lokala arbetskraften bra med lokala mått mätt, men dåligt med japanska mått mätt. ..Man vill ju att dom ska stanna, så att man slipper utbilda nya, dessutom går det snababre att utbilda dom till nästa överflyttade produktionslina när den befintliga ska läggas ner.

    Det är så man producerar med hög kvalitet i låglöneländer.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #297
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    prövat BMW 3-serie med svag motor. tyckte jag var piss!. man var ju snabb genom rondellerna men annars är jag inte övertygad alls. Jag skulle vilja prova Mercedes! man vill ju inte byta ner sig lixom

  18. #298
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Intressant om kinesisk kvalitetskontroll ("lottery of quality") från västerlänningar som bor i Kina (och nu förstår jag bättre varför kvalitén på Tech2-kloner ser ut som den gör): ADVChina: 'Huawei's Failure: Quality Control in China is a Crapshoot'
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #299
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    På jobbet ville vi köpa några avancerade kretsar för mikrovåg. USA har BIS-klassat dom vilket innebär att vi måste söka exporttillstånd vilket kunde ta 3 månader.
    När två månader gått tröttnade jag på att vänta och bad om en offert från ett Kinesiskt företag. Dom levererade efter några veckor. Vi fick till slut
    exporttillståndet och vi hade behov av även dom kretsarna så det var ingen skada skedd. Stanford University i SFR ansökte om en grant för att kunna
    bygga ett waferlabb för att kunna producera experimentella integrerade kretsar. Dom fick inga pengar. Kina satsar 150 miljarder dollar (!) i waferlabs
    för att kunna göra sig självförsörjande på mikrochips eftersom merparten importeras från USA eller USA-kontrollerade fabriker.

    Vi skrattade åt Japanerna.

    Därefter åt Koreanerna

    Nu åt Kineserna.

    Dom kommer att lära sig precis som Japanerna gjorde och vars bilar för det mesta ligger i kvalitetstoppen.
    Den som idag vill köpa något utan alltför många otrevliga överraskningar får vända sig mot asien.

    Hondan jag hade i två år var helt OK, men tyvärr själsdöd som många asiater och den hade en del
    dumheter för sig vilket kunde relateras till en otroligt konservativ elarkitektur. Men den gick
    alltid som en klocka och jag hade inga reparationer på den.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  20. #300
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Själva poängen i videon jag länkade till ovan var att kineserna kan göra kvalité, men saknar incitament att göra det för hemmamarknaden eftersom ingen förväntar sig att någon vill betala för att sakerna ska ha kvalité och hålla - vilket ger resultatet att det är bättre att för de som bor i Kina att importera kinesiska produkter från en exportmarknad (dvs. via en icke kinesisk återförsäljare som ställer krav).

    Finns även relaterade videos om ihåligheten i kinesiska satsningar som får sovjeteran att framstå som rena excellenser i heder och kvalité.
    ADVChina: China "Belt And Road" - Why It Has Failed
    ADVChina: Are NEW Chinese buildings really FALLING DOWN?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur
    Av per740 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 15:34
  2. Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •