Sidan 13 av 18 FörstaFörsta ... 31112131415 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 342

Ämne: Om inte SAAB, vad hade ni då kört?

  1. #241
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Men så tänker inte folk, är reparationen dyrare eller i närheten av bilens värde så byter man bil.. sen kanske den bilen också kräver reparationer men det är svårt att veta.

    ..Sen är det förstås en viss skillnad om man kan laga själv och kan räkna bara delarnas pris eller måste räkna in arbetet med.

    Bromsrörsbyte som jag gjort på båda mina 9-5'or är ju en sån sak, kostnad om man gör det själv är några hundralappar, men på verkstad flyger tusenlapparna iväg.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #242
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nej men det är ju det som är baksidan av problemet. Folk borde inte tänka som de gör. jag har lagat bilar åt folk i typ 30 år snart och ingen, absolut ingen har slutat att återkomma bara för att de bytte bil till nåt nyare. Snarare är det så att varje enskild reparation på den nya bilen är betydligt dyrare jämfört med den gamla bilen. Som många ggr ändå var ganska okej men man backar för att det blir för dyrt i förhållande till bilens värde. man tänker liksom inte på att man har en bil man underhållit i alla år och tar jag den här dyra reparationen nu så kanske jag har en bra bil i många år framöver.
    När det gäller just saab så har ju det blivit nån slags norm. Folk skrotar ju för minsta lilla bagatell bara för att man inte får mer än 1500 för vraket. Skitfina bilar plockas ner och säljs i delar bara för att nån mekanisk grej havererat. Så i slutändan är det ju liksom inte reservdelsföretagens fel att saab dör ut, det är nog mer bilägarnas.

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #243
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Duktiga försäljare i kombination med stort habegär och bristande logiskt tänkande ställer till det för folk. Jag skulle ha kunnat tänka mig att köpa en ny eller nästan ny bil om det vore så att bilar blivit bättre på mina prioriterade områden sedan mina gamla Saabar tillverkades. Tyvärr har rostskydd, elsystem, tillförlitlighet, ekonomi, design, möjlighet att meka själv m m försämrats på senare år. Titta bara på Volvos rostskydd, dom har gått från rostbetyg 5 på flera modeller för runt 10 år sedan till betyg 3 idag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #244
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Nu med den allt mer spridda klimatpaniken och fördelaktiga etanolpriser, borde gamla SAAB:ar egentligen vara extremt åtråvärda. Prisvärda som få och dessutom miljövänliga (konvertera om det inte redan är en BioPower). Någon borde starta en renodlad beg. SAAB-handel!
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  5. #245
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Frågan är hur det ska gå till när man rent generellt inte får nåt för dem? Minsta lilla defekt och de är fullständigt ointressanta för det kostar för mycket att laga i förhållande till vad de är värda. Lite missljud i motorn och det är ju kört typ. Om man då inte som säljare lagar allting gratis då.

  6. #246
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Fast jag har ju hållt utkik efter en välutrustad manuell 9-5 från 2005 eller nyare ett tag nu, "måste" ha iaf elstolar med minne, AS3, autoavbländning av spegel.. sen gärna skinn, regnsensor.. Ja, helst en 2.3T då, men 2.3t är ok.

    Det klart det finns bilar, men dessa är antingen i ett USELT skick (typ bucklor på varenda panel, vad fan GÖR folk med sina bilar ? ..har tittat på flera sådana..), eller så kostar dom mer än vad jag vill ge.

    Man kan förstås enkelt hitta snikutrustade äldre 2.0t för inga pengar, men det är ju inte dessa bilar man vill ha.


    Då är det ändå så att jag gärna köper bilar med fel på, beroende på vad det är för fel givetvis.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #247
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Frågan är hur det ska gå till när man rent generellt inte får nåt för dem? Minsta lilla defekt och de är fullständigt ointressanta för det kostar för mycket att laga i förhållande till vad de är värda. Lite missljud i motorn och det är ju kört typ. Om man då inte som säljare lagar allting gratis då.
    Förstår att det inte är någon enkel sak - men ändå - just därför! Bilarna/råvaran får man nästan gratis, så dammsug marknaden och fixa till. Sedan kommer det krävas marknadsföring, men det borde absolut gå - det är ju busenkelt att bygga ett lysande "case". Alla vill ju få mer pengar över! Och flertalet vill vara miljövänliga. Startkapital blir ju som vanligt en stötesten.

    Finns ju - och har funnits länge - "lease a lemon". Att leasa ut bilarna är ju också en variant...
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  8. #248
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Det vanliga människor inte inser att en nyare bil bara är biljetten till ett dyrare bilinnehav i form av högre värdeminskning samt större teknisk komplexitet vilket leder til högre servicekostnader.
    Jag kommer att lägga 25-30 tkr under 2019 på min 9-5, det kanske blir mer, troligen förresten då jag ska göra lite lackjobb.
    Det är inte ekonomiskt försvarbart om man betraktar restvärdet på bilen men riktigt bra om man räknar på en nyare ersättningsbil.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2018-11-02 klockan 22:37.

  9. #249
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Det kan ju också vara så att den nyare bilen har egenskaper som människor uppskattar och att de tycker dessa egenskaper är värda kostnaden i form av högre värdeminskning.

  10. #250
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Niklas Z: Hur menar du? Det tillverkas ju inga nya Saabar?

    (Säger han som tycker att nya V60 såg trevlig ut i bilhallen. CrossCountry som elhybrid kunde vara något)
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #251
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Att man vill ha en nyare bil med dess egenskaper är ju en sak och det får man naturligtvis ta med i beräkningarna. Men många byter ändå bil för att den de har har gått sönder eller nåt sånt. Att de då räknar med att få ett billigare bilägande för av nån anledning är det bättre att lägga 15k på en annan bil än att laga det man har...........

  12. #252
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Leasing gör väl också sitt till att bilar skrotas?
    10 tkr i fix mot 3-4 tkr/månaden för en ny bil.
    Jodå, det är som att kissa i byxorna den kalla vinterdagen, det blir snabbt obehagligt :-)

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  13. #253
    Jag räknade på att köpa en Hyundai Kona och ioniq samt Renualt zoe! Personligen hade jag sparat runt 1000-1500kr i totalkostnad varje månad med en elhybrid.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Duktiga försäljare i kombination med stort habegär och bristande logiskt tänkande ställer till det för folk. Jag skulle ha kunnat tänka mig att köpa en ny eller nästan ny bil om det vore så att bilar blivit bättre på mina prioriterade områden sedan mina gamla Saabar tillverkades. Tyvärr har rostskydd, elsystem, tillförlitlighet, ekonomi, design, möjlighet att meka själv m m försämrats på senare år. Titta bara på Volvos rostskydd, dom har gått från rostbetyg 5 på flera modeller för runt 10 år sedan till betyg 3 idag.
    De nya modellerna som XC90 och V90 etc? De rostskyddas inte alls.

    Resten av modellerna allafall sedan 2011-2016 har använt samma rostskydd och mängd massa. Jobbade på UM/ML på Volvo i 5 år och underredsbehandalde dem samt rostskyddade dem i trösklar m.m

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-11-06 klockan 15:50.

  14. #254
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Personligen tror jag mycket handlar om bekvämlighet. När det kommer en stor kostnad på bilen då känner folk - Jaha nu börjas det, bilen är gammal och bör bytas ut. Man orkar inte krångla in och ut på verkstan. Sen är det ju lite ironiskt att man ofta behöver ut och in på verkstad med en sprillans ny bil då det är mycket garantifel generellt sett (i alla fall på ny Volvo eller VW).

    Jag håller med Amazinjoey. Elhybrid (eller helst ren elbil) är ju helt klart ekonomiskt försvarbart med dagens elpriser.

    Var själv inne på VW förra veckan och kollade på e-Golf som personalbil. Tänkte byta ut vår 9-3 från 1999 då bränslekostnaderna blir höga om man pendlar 8 mil / dag. Jag var redo att beställa bilen tills dom sa att det var 1 års leveranstid, så länge kan jag inte vänta så blir att tuffa vidare med 9-3:an.

    (e-golf skulle kosta ca 3200kr/mån och jag laddar gratis el så totalkostnaden skulle nog bli ungefär samma för 9-3:an som e-golf just med själva pendlingen)

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #255
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Personligen tror jag mycket handlar om bekvämlighet. När det kommer en stor kostnad på bilen då känner folk - Jaha nu börjas det, bilen är gammal och bör bytas ut. Man orkar inte krångla in och ut på verkstan. Sen är det ju lite ironiskt att man ofta behöver ut och in på verkstad med en sprillans ny bil då det är mycket garantifel generellt sett (i alla fall på ny Volvo eller VW).

    Jag håller med Amazinjoey. Elhybrid (eller helst ren elbil) är ju helt klart ekonomiskt försvarbart med dagens elpriser.

    Var själv inne på VW förra veckan och kollade på e-Golf som personalbil. Tänkte byta ut vår 9-3 från 1999 då bränslekostnaderna blir höga om man pendlar 8 mil / dag. Jag var redo att beställa bilen tills dom sa att det var 1 års leveranstid, så länge kan jag inte vänta så blir att tuffa vidare med 9-3:an.

    (e-golf skulle kosta ca 3200kr/mån och jag laddar gratis el så totalkostnaden skulle nog bli ungefär samma för 9-3:an som e-golf just med själva pendlingen)
    De sa 2.5 år för mig för e-golfen och tyckte jag va dum i huvudet som tyckte att de var för lång väntetid...så väntar på Hyundai Tucson hybriden skulle kosta samma som e-golfen och garanti samt byggkvalitet lär vara bättre ..

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #256
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Personligen tror jag mycket handlar om bekvämlighet. När det kommer en stor kostnad på bilen då känner folk - Jaha nu börjas det, bilen är gammal och bör bytas ut. Man orkar inte krångla in och ut på verkstan. Sen är det ju lite ironiskt att man ofta behöver ut och in på verkstad med en sprillans ny bil då det är mycket garantifel generellt sett (i alla fall på ny Volvo eller VW).

    Jag håller med Amazinjoey. Elhybrid (eller helst ren elbil) är ju helt klart ekonomiskt försvarbart med dagens elpriser.

    Var själv inne på VW förra veckan och kollade på e-Golf som personalbil. Tänkte byta ut vår 9-3 från 1999 då bränslekostnaderna blir höga om man pendlar 8 mil / dag. Jag var redo att beställa bilen tills dom sa att det var 1 års leveranstid, så länge kan jag inte vänta så blir att tuffa vidare med 9-3:an.

    (e-golf skulle kosta ca 3200kr/mån och jag laddar gratis el så totalkostnaden skulle nog bli ungefär samma för 9-3:an som e-golf just med själva pendlingen)
    De sa 2.5 år för mig för e-golfen och tyckte jag va dum i huvudet som tyckte att de var för lång väntetid...så väntar på Hyundai Tucson hybriden skulle kosta samma som e-golfen och garanti samt byggkvalitet lär vara bättre ..

  17. #257
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Hmm dom menade inte 2.5 år för nya generationens e-golf då?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #258
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Hmm dom menade inte 2.5 år för nya generationens e-golf då?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Nope väntetid att få en låg på 2.5 år i dagsläget för att det var så många beställningar...enligt VW på grafiska vägen allafall

    Blivit erbjuden tjänstebil och tanken var en sådan men väntar på Kona ist

  19. #259
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Konstigt. Jag var också på grafiska vägen och då sa dom Q3 2019.

    Lång leveranstid iaf...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #260
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Någon som hunnit räkna på en nyare V60?

    Kan inte ett skit om diesel, är det ens värt att köpa detta nu för tiden?

    Bollman!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur
    Av per740 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 15:34
  2. Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •