Sidan 10 av 18 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 342

Ämne: Om inte SAAB, vad hade ni då kört?

  1. #181
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 952
    Jag tycker det räcker att åka till lokala shopping gallerian eller liknande. Samt "Fel" bostadskvarter för att bli trött på Volvo.

  2. #182
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    D5:orna drar mig veterligen relativt lite soppa; det är mest de ålderstigna automatlådan som drar upp förbrukningen. Fint ljud under belastning, dock lite väl rå karaktär annars.

  3. #183
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 943
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Annan sak jag inte fattar helt, värför är det så många som hatar volvo her? Volvo är en riktig bra bil, D5'an är någon av dom bästa dieselmotorer gjord någontid, bilarna är bra, fine 5cyl bensin turbo motorer, är hatet bara svartsjukhet på at volvo finns kvär och gör det riktig bra, och saab inte finns mer?
    Nu är det väl lite tradition att antingen är man en saabmäniska eller en volvomäniska.

    Sen tar jag iofs inte åt mej om att "hata" volvo, jag har bara lite problem med att dom sysslade med att bygga traktorer och kalla dom för bilar ända fram till 850 ungefär, då började det ta sig
    och dom gjorde mer normala bilar som man inte spontankräks av att köra, numera är det mer normal bilkänsla i deras modeller, och dom har till och med vettiga säten (vilket är svårhittat om man
    har min kroppsbyggnad, där excellerade saab och tyskarna failar hela tiden..) , sen har ju volvo förvisso världsrekord i fula inredningar, speciellt mittkonsoler, fast det kan man säkert lära sig leva med.

    Jag menar, kör en tidig saab 900 och den känns ändå fortfarande som en trevlig bil som fungerar bra i trafiken, kör sen en motsvarande volvo, alltså en tidig 240, och inse skillnaden. ..Eller jämför
    en saab 9000 (som fortfarande känns modern) med en volvo 740.. som känns ungefär som en 142 att köra, traktor alltså.


    Med det sagt så kanse jag möjligen kunnat köra en nyare volvo om jag inte hade kunnat välja en 9-5 istället, fast det hade nog lika gärna kunna bli en japan då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #184
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Annan sak jag inte fattar helt, värför är det så många som hatar volvo her?
    Jag undrar vilka "många" är i det här fallet? Jag har inte märkt av något hat i vare sig tråden, forumet eller klubben. Tycker tvärtom att Saabfolk i allmänhet verkar vara bilintresserade människor som är pålästa och oftare argumenterar med fakta än med känslor. I just denna tråd ville inte trådskaparen ha en Volvo, utan en annan ersättare till sin 9-5. Då det var innan VW-fusket blev känt rekommenderade jag honom en WV-bil som uppfyllde dennes kriterier. Privat rekommenderar jag Saab i första hand, Volvobilar tillverkade i Sverige i andra hand.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #185
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vill man få lite mer förståelse för den gamla klyschan om rivaliteten mellan ägare av respektive svenskt bilmärke så kan jag rekommendera filmen "En man som heter Ove" som lyckades förklara det hela ganska bra

    Sedan tycker jag den klyschan kan stanna på film och att vi i verkligheten inser hur löjligt det är att hacka på de som kör andra bilmärken än oss själva.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #186
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Jag som haft 10 SAAB'ar har inga problem med att rekommendera Volvo.

    Eller varför inte outsidern Ford?

    Ford (Köln) ligger ganska bra till i LF-rapporten.
    På den tiden Volvo PV ägdes av Ford delade man komponenter
    av vilket allt inte var till nackdel. Exvis hittade
    Volvos 2.5T (200+ Hk) vägen ner i Ford Focus-ST.
    (Kan vara något att kika på för den bilen gick ganska bra.)

    Det var väl Tyska AutoBildZeitung som gjorde ett jämförande test mellan Mondeon
    och S80 (Y286) som när det begav sig delade plattform. Tidningen ansåg
    att Forden var bättre map. väghållning och körbarhet vilket förvånade
    kollegorna på PV då såväl bottenplattan, fjädring, motor och växellåda
    samt all mjukvara var 100% identisk.

    Anar att Ford har lägre andrahandsvärde och det kan vara ett sätt
    att hålla kostnaden nere.

    Av Ford fick Volvo även den mycket smarta lösningen att genom att dra
    ut två pinnar kunde man lyfta ur strålkastarna för att enkelt byta lampor...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #187
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Någon som testat / eller har en Opel Insignia? ska väl vara mer eller mindre som 9-5ng?
    Senast redigerat av SaabMyran den 2017-02-05 klockan 18:36.

  8. #188
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Ja, fast om vi tänker efter lite så är Seat sedan många år en del av VAG, och tittar vi till vänster om medelbilen så är nästan hälften av märkena från VAG-koncernen. Porsche, Seat, Skoda, VW och Audi ligger allihopa ganska nära varandra, så jag är inte så förvånad. Sen kan man undra lite varför just motorer sticker ut hos Seat. Såvitt jag vet så använder de samma motorer som resten av VAG-märkena.
    Pratade med en bekant som är mekaniker inom VAG som svor sig ohelig över koncernens inriktningar.
    Enligt honom är det "fattigt folk" som köper Seat och dom har inte råd att serva bilarna ordentligt med motorhaverier som följd.
    VW och Audi som är dyrare bilar och där nya bilar ofta går på leasing servas enligt schema och motorerna klarar sig.

    Enligt honom är det egentligen inget större fel på motorerna så länge dom sköts ordentligt, så han var redigt förbannad på "fattiga Seat-åkare" som inte tog hand om bilarna. Observera att detta är hans ord, inte mina. Jag har inga fördomar mot Seat åkare (nåja, förutom att dom åker VAG då, men det gäller hela koncernen och inte specifikt Seat).
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #189
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 483
    Hahaha! V6 3.2 då, glömde ni den. Det var nog inte så många fattiga som köpte den! Porsche då, bara fattigt folk där också?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #190
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hahaha! V6 3.2 då, glömde ni den. Det var nog inte så många fattiga som köpte den! Porsche då, bara fattigt folk där också?
    Nu vet jag inte om det där var ett svar på mitt inlägg, men om det var det så handlade mitt inlägg om varför just motorskador var överrepresenterade hos Seat men inte inom övriga inom VAG koncernen som har samma motorer.
    Mig veterligen använder inte Seat någon V6 3.2, och Porsche har inte onormalt stor andel motorskador, så jag vet inte riktigt vad du försöker säga.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #191
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Till skillnad från övriga VAG så har väl Porsche sina egna motorer?

  12. #192
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 483
    Ursäkta otydlighet, jag syftade inte bara på Seat utan på VAG generellt vilket diskuterats tidigare i tråden. Porsche hade näst högst maskinskadefrekvens i Länsförsäkringars undersökning, se inlägg #162 ovan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #193
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ursäkta otydlighet, jag syftade inte bara på Seat utan på VAG generellt vilket diskuterats tidigare i tråden. Porsche hade näst högst maskinskadefrekvens i Länsförsäkringars undersökning, se inlägg #162 ovan.
    Sant, men i Porsches fall är en majoritet av maskinskadorna elfel, inte motorskador.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #194
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Enligt honom är det egentligen inget större fel på motorerna så länge dom sköts ordentligt, så han var redigt förbannad på "fattiga Seat-åkare" som inte tog hand om bilarna. Observera att detta är hans ord, inte mina.
    Tja, det låter inte så lite bortförklaring. Att Seat-ägare skulle vara 5 ggr sämre än Dacia-ägare eller 10 ggr sämre än Fiat-ägare på motorservice (men 3 ggr bättre än Fiat-ägare på att hantera växlellådan om man fortsätter jämförelsen) låter inte särskilt sannolikt. Att detta skulle resultera att var 6:e bil får motorhaveri låter helt orimligt. Mera sannolikt skulle jag säga är (efter en snabb titt på Blocket) att Seat har en hög andel bensinbilar med 1,2L och 1,4L-motorena som verkar vara smärre katastrofer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #195
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    Någon som testat / eller har en Opel Insignia? ska väl vara mer eller mindre som 9-5ng?
    Jag provkörde en förra året i samband med ett opel-jippo i Vemdalsskalet. Positivt överraskad, både utseendemässigt, featuremässigt och körmässigt. Men å andra sidan var just det exemplaret verkligen fullutrustat med en prislapp en bra bit över 400kkr.

    Så Insignian är för mig en bubblarkandidat att (förhoppningsvis långt fram i tiden) ersätta min og9-5a. De främsta nackdelarna jag ser är ett tveksamt andrahandsvärde med ett märke på dekis (känns det igen någonstans ifrån ) och att modellen som sådan börjar bli lite till åren - den kom 2008. Så det beror nog på vilka årsmodeller på ersättaren som kan vara aktuella (alltså när i tiden det är dags för byte och hur mycket pengar jag då är beredd att smälla), jag vill ogärna köpa en sen årsmodell av en gammal bilmodell.

    Mest sannolikt idag är dock en ren elbil då min bättre hälft har ca 9 mil t.o.r. till jobbet, perfekt elbilssträcka.

  16. #196
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag måste erkänna att jag börjat snegla på Kia Optima SW GT. Tittade på en i ett showroom Kia har i Nacka Forum. Den är inte helt så tråkig i intrycket som asiater annars har en tendens att vara. Den har dessutom en riktigt stark turbobensinmotor på 245 hästar. Diesel vill jag bara inte ha. Men man börjar snudda 400k-sträcket där. För en Kia.. det tar emot lite. Men om 4-5 år kanske man får ett fint ex begagnat.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  17. #197
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Här är annars den framtid jag vart mest intresserad av de senaste 10-15 åren. https://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai

    Kan man få till ett bra distributionsled för vätet, så tror jag starkt på detta. Du behöver inga stora batterier som är mord för miljön vid utvinning av materialet.

    Det eller 50-talets romantiseringar runt fissionsteknik
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  18. #198
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Jag måste erkänna att jag börjat snegla på Kia Optima SW GT. Tittade på en i ett showroom Kia har i Nacka Forum. Den är inte helt så tråkig i intrycket som asiater annars har en tendens att vara. Den har dessutom en riktigt stark turbobensinmotor på 245 hästar. Diesel vill jag bara inte ha. Men man börjar snudda 400k-sträcket där. För en Kia.. det tar emot lite. Men om 4-5 år kanske man får ett fint ex begagnat.
    Faktiskt, högst motvilligt och väldigt lågmält, erkänner jag att jag tittat både en och två gånger på just en sådan.
    Den ser helt ok ut, både utseendemässigt och funktionsmässigt. Till och med inredningen tilltalade mig, och det har nog aldrig hänt med en asiat förut.

    Ett litet litet frö till tanke såddes nog att man eventuellt kanske skulle kunna ha en sådan att bara frakta runt arslet i. Ingen entusiastbil eller hobby som man lägger tid och pengar på som med Saabarna, men som transportmedel för att komma från A till B bara.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #199
    Audi S4, är man helt ute o cyklar då? :-D

  20. #200
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    Någon som testat / eller har en Opel Insignia? ska väl vara mer eller mindre som 9-5ng?
    Här har du en

    http://forum.saabturboclub.com/showt...r-allm%C3%A4nt
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur
    Av per740 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 15:34
  2. Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •