Sidan 6 av 18 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 342

Ämne: Om inte SAAB, vad hade ni då kört?

  1. #101
    Ja det där ska man inte stirra sig blind på. På 9-3an är det lätt fixat. Byta ut instrumentsarg m.m till Nappaläder eller Läder med carbon look!

    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Öhm. Ja, det är ju en enorm skillnad på modellen jag nämner när det kommer till oceaner av grå plast jämfört mot för Saab ...... eller..?

    Bifogad fil 6027
    Bifogad fil 6028

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #102
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jo, den där grå plasten både ser billig ut, känns billig och knarrar irriterande. Tacka vet jag min og9-3 med träpanel och knarrfritt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #103
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Så är det.. Inget fel på det Riktig fyrhjulsdrift som håller också





    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  4. #104
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Man får bara passa sig för de undermåliga motorerna i de där tyska sakerna. Hur många har inte sabbat sin ekonomi på en 3.2 typ?
    Sen har TFSI-motorn sin beskärda del av diverse problem.
    Överlag så har jag rätt lågt förtroende för VW-gruppen och då har det inget att göra med dieselfusket.
    Jag har fler i bekantskapskretsen som åkt på snordyra reparationer och motorbyten på just Audi-bilar än vad jag har bekanta som fått byta motor på SAAB...

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #105
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    A6 med quattro har suverän framkomlighet men motorerna har massor av problem. Kollegan som ägt flera säger att man kan ha den max 10 år och 10 kmil sedan börjar det bli riktigt dyrt. Förutom motorproblem så är det mycket el/elektronikfel och en hel del rost. Medelmåttig bil till premiumpris var kollegans sammanfattning av A6 efter att ViB sänkt rostbetyget från 5 till 4 och senare från 4 till 3 när det upptäcktes att de rostade friskt bakom plastlisterna längst ner på dörrarna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Audi 3.2 V6 överträffas av GM A28 i bl a ng9-5 när det gäller kass motor. Kedjebyte kostar 90-100kSEK.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #106
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    en del växellådor håller också dåligt och då rullar kulorna fortare än i turbotempo och sexorna kostar pluring i service

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Man får bara passa sig för de undermåliga motorerna i de där tyska sakerna. Hur många har inte sabbat sin ekonomi på en 3.2 typ?
    Sen har TFSI-motorn sin beskärda del av diverse problem.
    Överlag så har jag rätt lågt förtroende för VW-gruppen och då har det inget att göra med dieselfusket.
    Jag har fler i bekantskapskretsen som åkt på snordyra reparationer och motorbyten på just Audi-bilar än vad jag har bekanta som fått byta motor på SAAB...

  7. #107
    Riktig fyrhjulsdrift som håller? Är det en sån som behöver service också eller eller den är underhållsfri lika länge som bilen lever?

  8. #108
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Audi 3.2 V6 överträffas av GM A28 i bl a ng9-5 när det gäller kass motor. Kedjebyte kostar 90-100kSEK.
    Möjligen, men antalet A28or i trafik understiger kraftigt antalet 3.2or, och 3.2an borde de ha löst problemen på kan man tycka, SAAB hann ju aldrig lösa alla problem med ng9-5 innan de gick i putten.

    Det verkar dock som att man har mycket mer fördragsamhet med problem på tyska premiumbilar. Mercedes har ju haft sin beskärda del av usla V6or de med.
    Skönt att B308E av senare modell är en mycket problemfri motor

  9. #109
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Har man betalt premiumpris för vad man trodde var en premiumbil så är det mycket prestige inblandat. Min kollega är väldigt ovanlig i det avseendet, han är alltid helt uppriktig med hur bra eller dåligt hans prylar fungerar. De flesta tenderar att försvara och försköna sina val. Har GM löst problemen med A28 i övriga bilar? Har sett en del inlägg här som inte tyder på det.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #110
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det verkar dock som att man har mycket mer fördragsamhet med problem på tyska premiumbilar. Mercedes har ju haft sin beskärda del av usla V6or de med.
    Skönt att B308E av senare modell är en mycket problemfri motor
    Precis, det är jämfört med B20x/B23x som B308E är problematiskt, det gäller att ha perspektiv. Som Saab-ägare lever man lite i ett annat verkstadsuniversum jämfört med Audi/BMW/Mercedes, vi är inte riktigt vana vid att verkstaden ser det som helt naturligt med att servicen kostade några 10000:- extra, bara sådär.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #111
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Öhm. Ja, det är ju en enorm skillnad på modellen jag nämner när det kommer till oceaner av grå plast jämfört mot för Saab ...... eller..?

    Bifogad fil 6027
    Bifogad fil 6028
    Det kan vara rätt stor skillnad på olika grå plast, men framför allt hur man använder den. Jag har bytt hyrbilar i förtid (nej, det var inte Subaru) för att jag inte stod ut med dess instrumentbräda, den i 9-3 ser inte ut som man sitter och tittar på en cementvägg.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #112
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Har man betalt premiumpris för vad man trodde var en premiumbil...
    ... så får man vara beredd på att service och reparationer också kostar "Premium"

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #113
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Jag förväntat ju självklart och få höra hur jävla dårlig bil jag har pga det här är et saab forum, det fattar jag men måste få berätta lite.

    Först av alt, det är en 2.0TDI CR 177hk, som snart får ny mjukvara til 228hk-436nm.

    Jag har själv jobbat som tekniker för audi i 8år, nu jobbar jag för volvo efter jag flyttade och ja självklart någre motorer har sine problem, så är det med alla märken, men mycket är överdrivat, ofta för at dom flesta har hört av en kompis, eller av en kompis som har hört av grannen til en annan granne osv.
    2.0TFSI var drabbad av oljaförbrukning pga dårliga kolvringar, dom flesta ble repat på garanti av audi och da är det en riktig bra motor.

    En måste tänka på hur månge motorer audi tilverkar, inte bara antall motorer men olike motorer, klart at alla vil inte bli like bra på något sätt, men dom gör faktisk nya motorer, utvecklar inte en motor på mitten av 90 tallet och behåller den til slutet av 2000 tallet (T7), dom utvecklar, inte stannar kvär titalls år.

    Ni som pratar ner om audi borde prova lite mer rundt innan ni snackar, T7 är efter min mening en jävla skitmotor från fabrik, halvfabrikat, i allafall dom förste versonen av dom, värför det va så år efter år kan bero mer på saab inte hade dom penger och ressuser til och utveckla, tilverka, återgå problem osv som store fabrikanter har.

    A4 allroad är ingen premiumbil som någon nävnar har, det är en bil i övre middelklass segmet, samma som saab 9-5 är.

    Vad prisar angår på audi så har jag inte själv med över 10stk audi på nacken kommit över något sjokkerade, fin och skruva i är dom också, saab är nog bätre och skruva i för dom är mycket enklare konstruerad och en mindre avanserad bil, det har jo på en sätt sine fördelar självklart.
    Jag har ju också da unvikad dom motorer och växellådar som har haft problem, har haft 2.0TDI, 3.0 V6TDI 245hk 2.7TT 265hk bensin, 1.8T 150hk, 163 och 180hk, 2.0TFSI 220hk 4.2 V8 335hk och är riktig trevliga motorer

    Och jamföra tex den här audi'n och en NG9-3X går inte, da 9-3an är en hundre år gammalare bil, och så känns det också om man provar både två.

    Säger inte det här för och vära negativ övenför saab, jag har också en 9-5 aero som bil nr2, trevlig bil det också.

    But hates gonna hate, och någon är svartsjuk, någon vet inte at det finns andra märken där ute än just det en själv har.
    Senast redigerat av c20let2k den 2017-01-28 klockan 20:50.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  14. #114
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    kommer ihåg vad Urban K. som var chef på Saab-Ana i Umeå sa om VAG: dom har lärt sig ta betalt av Scania lastbilssidan när vi jämförde drift- och servicekostnader, min granne fick motorn i sin Q5 renoverad pga oljetörst innan 4000 mil så nu kör han Volvo igen, på skolan hade läraren in en V6 bil som behövde nya ventiltätningar- det jobbet skulle ha kostat multum att lämna in

  15. #115
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    De flesta tenderar att försvara och försköna sina val.
    Det är just det som är så roligt och underhållande med bildiskussioner!

    Bilinköp, är näst bostadsinköp, det ekonomiskt största köp en privatperson gör. Således tänker de flesta igenom sitt bilval så att de köper vad de själva anser är "bäst" bil.

    Trots det kryllar det av alla möjliga olika biltyper och bilmodeller där ute, vilket bara kan betyda att alla har olika uppfattning om vad som är "bäst". Och när du ser att andra kommit till andra slutsatser, trots att du själv tänkt igenom ditt köp noga, vill du ju gärna försvara och argumentera för just ditt val!

  16. #116
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag har ett väldigt rationella argument för att fortsätta köra SAAB:
    * Jag kan märket. Vet väldigt mycket om brister och förtjänster
    * Jag har mycket bra kontakter på servicesidan
    * Priserna är i nuläget löjligt låga för vad man får.

    Dessa tre skäl gör också att mitt bilägande är löjligt billigt. Under 2016 körde vi 6828 mil med 5 bilar, med tonvikt på 2-3 av dessa, till en kostnad av 99700 kronor, exklusive skatteavdraget. Det ger en milkostnad på 14:60. Det anser jag vara extremt svårslaget och hade inte varit möjligt om inte ovanstående tre punkter var uppfyllda.

    Det jag bävar för när det inte längre går att köra SAAB är att jag riskerar tappa alla tre argumenten: jag vet inget om märket eller modellerna, jag är tillbaka på 0. Jag har inga kontakter med märkeskunskap och bilarna är kanske inte prisvärda, svårt att bedöma om man inte besitter kunskapen från punkt ett.

    7 användare gillar detta inlägg



  17. #117
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Att köpa en bra bil för rimliga pengar är inte svårt om man letar väl och väljer noga
    Det som kan vara tråkigt är att många reparationer blir så dyra på en halvgammal bruksbil att man nästan skrotar den om oturen är framme

  18. #118
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Det finns rätt övertygande ekonomiska argument för Saabar, ja ("skrattar hela vägen till banken"), men faktum är att detta inte är den egentliga anledningen för mig att hålla fast vid framför allt Saab 9000.

    Utan det är det faktum att det är en stabil humörhöjare. Trevlig att köra, trevlig för ögonen, känslan av full kontroll och att bilen är neutral till hur du vill köra (uppfordrar dig inte till att köra på ett sätt du inte vill), samt att risken för att bli stående (om man sköter servicen) är enastående liten för en så gammal bil. Kort sagt, en glad och pålitlig kompis som alltid är med på noterna.

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #119
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Har kommit fram til at sedan alle dom experter som har svarat här så får jag sälja audien igen sedan det är en värdelös dårlig bil, och köra gammaldags saab restan av mitt liv.
    Själv som audi tekniker igennom 8år visste inte at dom var så jävla dårliga bilar, bara och lagga på blocket som reservedelsbil da..

    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  20. #120
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Men du har ju precis de där 3 punkterna som jag påpekade, eller hur?
    Jag kan mycket om saab, du tydligen mycket om Audi. Vad jag inte förstår är vad du gör här?

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur
    Av per740 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 15:34
  2. Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •