Sidan 9 av 18 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 342

Ämne: Om inte SAAB, vad hade ni då kört?

  1. #161
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Jag är faktiskt ganska nöjd med C207'an. I brist på en svart 3D OG900 är den "ganska nära"
    i designen. Saknar CC-stuket med den härliga bakluckan, men det är väl
    dagens krocksäkerhetskrav som gör sådana konstruktioner svåra att få ekonomi i.
    Men det där med vurm för bakhjulsdrivet... Huga när det är svart-is på vägen
    och däcken är odubbade. Då blinkar sladdvarnaren så fort man andas på gaspedalen...

    Den stora nackdelen med MB är annars attityden hos en del serviceverkstäder
    där man tar duktigt betalt.

    Frågan om vad man skall köra i brist på SAAB bör nog ställas så att man först
    kollar efter en bra serviceverkstad i närområdet. Därefter letar man i skadetabellerna
    efter det märke som gett minst utslag i statistiken som servas av den tilltänkta
    verkstaden.

    Trist som f-n, men så är det om man vill ha pengar över till annat.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  2. #162
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #163
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Lyxbilar som Land Rover, Porsche och BMW kan dock vara överrepresenterade för att ägarna anmäler minsta lilla fel, medans den som har en gammal Saab förmodligen fixar mer på egen hand utan att dra in sitt försäkringsbolag. Hade mina Saabar varit med i statistiken hade väl Saab legat på 110% vid det här laget. Skämt åsido, men ni förstår nog vad jag menar.

    Brukisen har inte varit så farlig i och för sig. 16 år gammal 9-5 2.0t som utöver vanlig service har fått ny tändkassett (begagnad), batteri och stötdämpare bak. Samtliga grejer givetvis bytta hemma i garaget så kostnaderna har varit minimala. Om jag räknat rätt så blir det i snitt ungefär 200kr per år i reservdelar utöver vanlig service.

  4. #164
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Intressant. Asiaterna verkar ha koll på vad de håller på med. Eller beror det på deras (för det mesta) generösa garantier som gör att felen åtgärdas direkt av tillverkaren istället för att skadan rapporteras in till något försäkringsbolag.

  5. #165
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Lyxbilar som Land Rover, Porsche och BMW kan dock vara överrepresenterade för att ägarna anmäler minsta lilla fel, medans den som har en gammal Saab förmodligen fixar mer på egen hand utan att dra in sitt försäkringsbolag. Hade mina Saabar varit med i statistiken hade väl Saab legat på 110% vid det här laget. Skämt åsido, men ni förstår nog vad jag menar.
    Givetvis är det så. Köper du en bil för 6-7 hundratusen så förväntar man sig att precis allt ska fungera.
    Sen bör man också ta med i beräkningen att det inte längre säljs några nya Saabar, så antalet bilar som fortfarande har gällande garantier eller maskinskadeförsäkringar minskar fort.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Intressant. Asiaterna verkar ha koll på vad de håller på med. Eller beror det på deras (för det mesta) generösa garantier som gör att felen åtgärdas direkt av tillverkaren istället för att skadan rapporteras in till något försäkringsbolag.
    Jag vet att vissa asiatiska märken har haft som policy att vissa fel och problem åtgärdas eller förebyggs vid vanlig service utan att kunden ens informeras om det, så det påverkar givetvis statistiken, dock svårt att säga hur mycket. Sen har dom som du säger ofta väldigt generösa garantiåtaganden och mycket goodwill.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #166
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    På den tiden när Volvo PV lanserade "gamla" S80T6 (~1998 ) ville man få in en automatlåda i den tvärställda konstruktionen.
    Den enda som var tillräckligt kort var en låda från GM. Men GM protesterade och meddelade att visst kunde
    man tänka sig att sälja automatlådor till Volvo PV, men den konstruktionen tålde inte vridet från T6-motorn
    "Vi fixar det i mjukvaran" svarade Volvo. Okej svarade GM, men vi friskriver oss från ansvar. "You have been warned"

    Men Volvo fick "litet" problem med dom lådorna och en räddningsplan men ny(are) mjukvara
    sjösattes. Många kunder fick sina automatlådor bytta vid någon service och Volvo talade inte så mycket om saken...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #167
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Lyxbilar som Land Rover, Porsche och BMW kan dock vara överrepresenterade för att ägarna anmäler minsta lilla fel, medans den som har en gammal Saab förmodligen fixar mer på egen hand utan att dra in sitt försäkringsbolag.
    Att Saab ligger på hälften av medelbilen beror säkert på att det inte finns så nya.

    Men jag tror inte på förklaringen för Land Rover, Posche och BMW. Maskinförsäkringarna har ofta en ordentlig självrisk, så det måste finnas rejäla räkningar i botten. Mini ligger dessutom ännu värre till, trots lägre prisklass.

    Mercedes, Volvo och även Lexus borde vara direkt jämförbara och verkar inte alls ha lika stora problem. Jag tror faktiskt att det speglar verkliga skillnader, precis som mellan de högst jämförbara Opel och Ford.

    De största överraskningarna skulle jag säga är att Fiat och Renault är så bra, och Seat så dåliga. Men Fiat/Chrysler har uppenbarligen hemläxa på transmissioner.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #168
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den där "medelbilen" verkar rätt bra. Tror det får bli en sådan nästa gång. Släktingen jag rekommenderade en Saab 9-3SC biopower till häromdagen köpte i går en Saab 9-3SC biopower. Jag är är hopplös när det gäller att rekommendera andra bilmärken. Jag kommer få rejäla problem att rekommendera bilköp när Saabarna tar slut på blocket. (I alla fall om de precis som trådskaparen inte vill ha Volvo.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #169
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    och Seat så dåliga
    Ja, fast om vi tänker efter lite så är Seat sedan många år en del av VAG, och tittar vi till vänster om medelbilen så är nästan hälften av märkena från VAG-koncernen. Porsche, Seat, Skoda, VW och Audi ligger allihopa ganska nära varandra, så jag är inte så förvånad. Sen kan man undra lite varför just motorer sticker ut hos Seat. Såvitt jag vet så använder de samma motorer som resten av VAG-märkena.
    Senast redigerat av Brisse den 2017-02-03 klockan 21:45.

  10. #170
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Att Saab ligger på hälften av medelbilen beror säkert på att det inte finns så nya.
    Exakt. Hur hade Saab legat till, främst, med problemen på A20NFT och B284/A28NET/A28NER(Vad den nu heter).
    Kamkedjorna på dem verkar hålla en otrolig kvalité. Dessa bilar ägs väl främst av entusiaster idag som tar väl hand om sina bilar.
    Men om de funnits kvar, hade många ägare troligtvis inte haft samma kunskap om bilar. Och möjligtvis resonerat i kretsar kring: "Äh jag väntar med att kolla upp motorlampan vid nästa service".
    Och brister i känna igen missljud. Vilket kunnat leda till att kedjan går av.

    Jag är övertygad att Saab legat högre upp om de funnits kvar...



    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Den där "medelbilen" verkar rätt bra. Tror det får bli en sådan nästa gång. Släktingen jag rekommenderade en Saab 9-3SC biopower till häromdagen köpte i går en Saab 9-3SC biopower. Jag är är hopplös när det gäller att rekommendera andra bilmärken. Jag kommer få rejäla problem att rekommendera bilköp när Saabarna tar slut på blocket. (I alla fall om de precis som trådskaparen inte vill ha Volvo.)
    Det är skitsvårt. Farsan vill byta ut sin 9-3a mot något lite högre. Jag vet inte alls vad jag ska rekommendera.
    VAG går bort helt. Volvo också. Efter att ha jobbat med dem som bilmekaniker så undviker jag dem helst.

    Kvar på listan finns i princip bara BMW och Mercedes.


    Auto motor sport publicerade en artikel om en relativt ny BMW som börjat brinna plötsligt under färd. Jag trodde BMW var bra bil, har tyvärr inte så mycket erfarenhet av dem. Men där spyddes det ordentligt över BMW och hur de agerar mot kunder.
    Blev riktigt förvånad över att läsa att så många hade problem/missnöjda. Alla jag har träffat har mer sagt vilken bra bil BMW är. Men här verkar det tvärt om.

    Mercedes har jag svårt att greppa om. Många verkar kritisera dem för gamla skrönor om rostproblem. Men det känns som det var ett tag sedan det var aktuellt. Men jag vet inte.

    Inte lätt detta...

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #171
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jag är övertygad att Saab legat högre upp om de funnits kvar...

    Det är skitsvårt. Farsan vill byta ut sin 9-3a mot något lite högre. Jag vet inte alls vad jag ska rekommendera.
    VAG går bort helt. Volvo också. Efter att ha jobbat med dem som bilmekaniker så undviker jag dem helst.

    Kvar på listan finns i princip bara BMW och Mercedes.
    Hur Saab legat beror nog på hur det skulle utvecklats. De bilar som producerades när GM ville lägga ner tror jag stod sig mycket bra kvalitetsmässigt, men GM vart på väg åt fel håll.

    Sedan tror jag att du avfört framför allt Volvo känns som grönare gräs på andra sidan...

    Min egen slutsats när jag försökte leta ersättare och inte kom någon vart, efter att ha backat tillbaka och gått till botten med vad egentligen jag tycker är en bra bil (ur alla aspekter), var att när jag vägde in allt kom jag till den lite förvånande slutsatsen att en ny 9000 var vad som var bäst... Detta när man plockar bort ålder som en parameter och istället tittar på vilken funktionalitet som väger tyngst och försöker mäta sitt eget välmående i olika bilar, jag blev själv lite förvånad av resultatet. Your mileage may vary.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #172
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Uppenbarligen säljer inte Volvo så bra som man skulle kunna tro:
    http://www.sydsvenskan.se/2017-02-03...-for-saljbluff

    När det gäller statistiken så torde just dessa A2X-motorer göra att SAAB rasar i den statistiken. Det var ju bara bilar mellan 2007 och 2013 som var med och 10-12 var det ju bara A2X som såldes, i princip.

  13. #173
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag vet att vissa asiatiska märken har haft som policy att vissa fel och problem åtgärdas eller förebyggs vid vanlig service utan att kunden ens informeras om det, så det påverkar givetvis statistiken, dock svårt att säga hur mycket. Sen har dom som du säger ofta väldigt generösa garantiåtaganden och mycket goodwill.
    Detta har även diverse tyska märken sysslat med, och även volvo vill jag minnas, så det är inte så unikt asiatiskt.

    I extremfallen har man ju bytt motorblock utan att informera kunden vid vanlig service.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #174
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Min egen slutsats när jag försökte leta ersättare och inte kom någon vart, efter att ha backat tillbaka och gått till botten med vad egentligen jag tycker är en bra bil (ur alla aspekter), var att när jag vägde in allt kom jag till den lite förvånande slutsatsen att en ny 9000 var vad som var bäst... Detta när man plockar bort ålder som en parameter och istället tittar på vilken funktionalitet som väger tyngst och försöker mäta sitt eget välmående i olika bilar, jag blev själv lite förvånad av resultatet. Your mileage may vary.
    Mycket möjligt att du har kommit till rätt slutsats men var hittar vi en ny 9000?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #175
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Vilke VAG en skal unvika kan jag saga 2,5TDI V6 (sämste motorn ever), 2,0TFSI (men om den är fixad på garanti så är den jattefin), 1,6FSI och 2,0FSI.

    Annars är dom flesta ganska bra, men som alt annat som kan det uppstå fel oansett.

    Vad gäller Audi sitt quattro system så skal man byta olja på växellådan vid 12.000mil, inget mer.

    Annan sak jag inte fattar helt, värför är det så många som hatar volvo her? Volvo är en riktig bra bil, D5'an är någon av dom bästa dieselmotorer gjord någontid, bilarna är bra, fine 5cyl bensin turbo motorer, är hatet bara svartsjukhet på at volvo finns kvär och gör det riktig bra, och saab inte finns mer?

    2 användare gillar detta inlägg


    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  16. #176
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Mycket möjligt att du har kommit till rätt slutsats men var hittar vi en ny 9000?
    Det är den lite knepiga biten...

    Man får dock rätt mycket renovering av en norrlandsbil för priset av en nästan ny begagnad bil med jämförbar prestanda/funktionalitet. Eller snarare oerhört mycket. När det gäller infotainment som finns på nya bilar är det lätt att uppnå samma funktionalitet som nya bilar med eftermarknadssystem som kostar en spotstyver i sammanhanget.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #177
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Vilke VAG en skal unvika kan jag saga 2,5TDI V6 (sämste motorn ever), 2,0TFSI (men om den är fixad på garanti så är den jattefin), 1,6FSI och 2,0FSI.

    Annars är dom flesta ganska bra, men som alt annat som kan det uppstå fel oansett.

    Vad gäller Audi sitt quattro system så skal man byta olja på växellådan vid 12.000mil, inget mer.

    Annan sak jag inte fattar helt, värför är det så många som hatar volvo her? Volvo är en riktig bra bil, D5'an är någon av dom bästa dieselmotorer gjord någontid, bilarna är bra, fine 5cyl bensin turbo motorer, är hatet bara svartsjukhet på at volvo finns kvär och gör det riktig bra, och saab inte finns mer?
    Finns alltså sämre motorer än 1,4tsi som sitter i bl.a. Passat EcoFule?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  18. #178
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Vad jag har hört från ägare så är D5 rätt törstig för vad man får.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #179
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    har snart kört två år med en rostfri 9000 cse auto köpt för en tusing, behövde lite småfix med delar från kaosförrådet, dyraste köp nya vinterdäck som kan anses okej då de duger minst 5 år, annars är allt billigt och då åker man premiumklass! Förra vinterbilens vinterhjul var 14 år gamla så det känns bra, fina utrymmen och tyst komfortnivå



    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är den lite knepiga biten...

    Man får dock rätt mycket renovering av en norrlandsbil för priset av en nästan ny begagnad bil med jämförbar prestanda/funktionalitet. Eller snarare oerhört mycket. När det gäller infotainment som finns på nya bilar är det lätt att uppnå samma funktionalitet som nya bilar med eftermarknadssystem som kostar en spotstyver i sammanhanget.

  20. #180
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad jag har hört från ägare så är D5 rätt törstig för vad man får.
    Från vad du har hört? Det går igen det här med at man hört av grannen, elr grannens kompis som känner en annan granne..

    D5 är en absolut riktig bra motor, någon av dom bästa dieselmotorer som är gjord någon sinne tycker jag.
    Dom är inte torstisk alls, drar lite, mycket kraft och faktisk bra ljud til diesel och vära.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur
    Av per740 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 15:34
  2. Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •