Jag hade kört Subaru om det inte hade funnits Saabar att köpa.
Det är väl typ det enda asiatiska bilmärket jag skulle kunna tänka mig.
Hade inte heller Subaru funnits så hade det nog blivit Audi tror jag.
Jag hade kört Subaru om det inte hade funnits Saabar att köpa.
Det är väl typ det enda asiatiska bilmärket jag skulle kunna tänka mig.
Hade inte heller Subaru funnits så hade det nog blivit Audi tror jag.
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Köpte en Subaru Forester förra fredagen. Det satt hårt inne, och jag har fortfarande kvar Saaben, än så länge... Den försvinner nog dock snart, har inte plats med två bilar som det är.
Men blir nästan ledsen när jag kör runt i subban, med nu 55 mil på mätaren, och sen i Saaben. Jag som tyckt den känts modern trots sina 11 år.. men att kunna direkt jämföra.. Inte bra för Saab-hjärtat.. Visste inte att jag saknat Adaptiv farthållare så mycket...
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Slutat köra Saab ):
Varit blandat, Dodge Cummins, BMW 535d, Honda Civic..
Därefter haft Mercedes C-klass W205.
Inne på min andra. Bara gott att säga. Fantastisk kombination av motor-drivlina.
(220d, 9steg, Rwd)
Kommer sannolikt köra Benz ett tag framöver.
Eftersom detta är OT-delen så kan jag erkänna att jag har en 10 år gammal E350CGI Coupé (C207)
(som egentligen är en C-klass W204 i tvådörrarsutförande.)
Det enda problem jag haft
är solskyddsjalusiet som kärvade och revs sönder. Det kostade en slant att byta men frånsett
det inga problem. Tidigare ägare fick byta en sensor men det är allt. Den enda rost jag hittat
var vid plastplupparna under dom två plastlister som sitter på sidorna nere vid bagageluckan för att dölja svetsfogar.
Lyfter man bort dom med något års mellanrum och rensar från gojs som rinner nerför bakrutan finns inget
annat att anmärka på. Det går att åka 4 pers i den, men avsaknad av bakdörrar gör att det blir
meckigt att ta sig i och ur. Det är för designen man köper en coupé. 2-handsvärdet i sverige
är förhållandevis lågt för dessa modeller vilket gör dom attraktiva för den som kan ha något ganska
opraktiskt men snyggt att glida i...
En fördel är också att många reservdelar är desamma som för
C-klassen som byggts i flera miljoner exemplar.
Jag ber om ursäkt och hukar mig på SAAB-forumet om frågan om jag skulle rekommendera en sådan bil.
Baserat på egna erfarenheter blir svaret ja. Jag hade helst sett att SAAB fanns kvar.
Den bilen jag har ersätter inte mina SAAB'ar och känslan av dom men den är en bil
som jag är väldigt nöjd med.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Min bror har en BMW X3 från 2007.
Det verkar som om den är byggd för att klara 20000 mil, massa plastgrejer går nu sönder.
Senast ett kugghjul till en fördelningsmotor för fyrhjulsdriften, ny motor kostar 11 tkr men min bror hitade ett sätt att byta ut det defekta hjulet, 120 kr.
Innan dess en plastgrej till växelänkaget som gör att det inte går att växla, droppa tråget och byta ut mot en "förbättrad" komponent från BMW, 5 tkr.
Strul.
Köpte istället en nyare X3, 2016 för 175 tkr, billigt.
Vad jag försöker säga är att det gäller att göra sin hemläxa.
Min SAAB stannade på motorvägen då bensinpumpen skar, min Porsche (997-4S, då 6 år gammal) stannade när en tändspole sprack.
Allt går sönder.
Personligen kommer jag att köra min 9-5 rätt in i kaklet men på kompletteringslistan finns en Sion (beställt) samt en Mazda (MX-5).
Senast redigerat av Wipperman den 2019-07-08 klockan 22:39.
Kan väl också säga att den enda gången min 9-5 inte lyckats transportera mig till mitt resmål var det just bensinpumpen. Sedan dess byter jag bensinpumpen var 25000 mil...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jeg planlegger å kjøpe en elbil innen et par år. Skulle jeg kjøpt elbil i nå i dag hadde jeg valgt Polestar 2, synes den er utrolig fin. Alle anmeldelser poengterer at den bygget etter høy standard (til forskjell fra Tesla...). Polestar 2 har akkurat fått topp score i NCAP. Det eneste jeg undrer på er kvaliteten på rostskydd behandling, det vil vel komme testrapporter på dette etterhvert.
PS: Jeg kommer selvfølgelig til å fortsette å kjøre min MY02 9-5 Aero SC, bra med både elbil og fossilbil
2023 Jaguar I-Pace
2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Polestar 2 är baserad på Volvo XC40 som fick rostbetyg 3 i ViBilägare. Den kommer troligen att rosta ungefär som en gammal Saab. Det är väldigt tråkigt att Volvo som tidigare har haft rostbetyg 5 på flera modeller nu har snålat på rostskyddet.
https://www.vibilagare.se/test/rost/...vo-xc40-2018-0
Edit: Kan komplettera med det verkliga utfallet för V90 vilket förutsågs av Thomas Widström när modellen var ny.
https://www.vibilagare.se/test/rost/...nmarkningsvart
Troligen är det som så ofta ett resultat av ekonomer med makt på för höga poster i företaget. Sorgligt att se.
Senast redigerat av TCarlsson den 2021-03-07 klockan 12:52.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Det beror på att de inte rost skyddar de bilarna. Um/ML är nerlagd i Torslanda, så de kör bara igenom de stationerna ut till gården
Fun fact:
Jobbade 2011-2016 typ
- - - Uppdaterad - - -
Det beror på att de inte rost skyddar de bilarna. Um/ML är nerlagd i Torslanda, så de kör bara igenom de stationerna ut till gården
Fun fact:
Jobbade 2011-2016 typ
Nylig var det en artikkel i Norske "Motor", NAF (Norges Automobilforbund) sitt medlemsblad. Motor henvendte seg til 31 bilimportører for å få informasjon om anti-rost behandling for biler som skulle til Norge. 30 av 31 bilimportører svarte på henvendelsen. Polestar ønsket ikke å svare på spørsmålene.
https://motor.no/bil/store-forskjell...e-biler/192512
2023 Jaguar I-Pace
2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Samma svar som till motor.no gav Volvo till ViBilägare, att dom använder ett speciellt stål som står emot rost bra (veldig høy korrosjonsbestandighet). Det motsägs av verkligheten enligt artikeln om V90 som jag länkade ovan.
Vad betyder Um/ML?
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Man kan ju misstänka att rostbeständigt stål åtminstone delvis är säljsnack, men cortenstål som är ett rosttrögt stålet får en rostig yta som fungerar ungefär som oxidskiktet på aluminium. Så för att verkligen veta om påstående stämmer räcker det inte med att titta efter rost, det behövs materialanalys.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag är har inga djupare kunskaper om stål annat än praktiska erfarenheter från rostiga bilar men nog tycker jag att bilderna från ViBilägare gör att man kan avfärda påståendena som säljsnack. Cortenstål ser det inte alls ut som. Dom kallar det för höghållfast stål. Det gäller nog bara de första åren innan rosten har fått fäste.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
När jag läser "Långmilares" inlägg om Cortenstål går det upp ett ljus. Jag funderade ofta på varför avgassystemen i mina två senaste bilar inte rostade
trots många år på vägarna. Metallen hade en mörkbronsfärgad yta, litet av ytrost men det blev aldrig något mer av det...
Knackar man på avgasystemen låter det ganska "hårt" ungefär som rostfritt.
Vi har två containrar på arbetsplatsen som lagrar allehanda saker i väntan på ett nybygge. Det står uttryckligen på dom att dom
endast får repareras med Cortenstål.
Man lär sig litet varje dag...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Hej,ditt avgassystem är inte corten,utan en dålig form av rostfritt,
Mvh Pillee
Haha, så rätt jag hade 2019
Jag hade nästan gett upp att köpa en till saab, och kollade mest på BMW 5-serie (523/525/530 och möjligen M5..), men sen köpte jag ju faktiskt en nyare 9-5 Aero tilsllut ändå
Känns dock som att nästa bruksbil efter det blir en Lexus eller BMW, jag är inte så nöjd med det men kan inte rikgit komma på nåt bättre alternativ.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag var ute efter en till 9-5a eller 9-3 08 -> men priserna hade skjutit upp i höjden samtidigt (35K mil och folk ville ha 40 000kr+), vilket kändes absurt med tanke på problemen som orio har med leverera reservdelar som tex motorkuddar...
Så bestämde mig för att köpa något nyare så blev en BMW 320D Xdrive 2013. Har den nog till Xpeng P7 kommer ut sen blir det en sån eller polestar 2
Japp - saab är nu "beyond bruksbil". Med det menar jag att bilmodellerna blivit såpass gamla nu att det knappt finns några bruksbilar kvar att köpa till bruksbilspris:
- De nya (ng9-5 eller de sista ng9-3) är såpass ovanliga att de har lite samlarstatus redan med prissättning därefter
- De sista volymodellerna (og9-5 och ng9-3<2011) är såpass gamla idag att de flesta är ordentligt slitna. Och de som inte är det börjar bli såpass få att de har börjat ticka upp i pris.
Det är alltså svårt att hitta en bättre beg saab för brukssyfte. De som har en gör som jag, d.v.s. kör vidare med den eftersom det inte finns några vettiga alternativ. Och nästa brukis blir inte en saab.
Blir inget annat än Saab för mig. De håller så bra och har exempel en 05:a aero 15k mil. vårdar jag den så räcker den tills 50k mil tar typ 17 år. därefter en 9000 aero tills man slutar köra. Låter tråkigt men man slipper fundera på vad man skall ha i stället
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Ah... Nåväl - den nuvarande bilen är från 2010 och förutom att jag behövt byta en bult i flänskopplingen
mellan två delar har inget annat rostat i det. Bilen har rullat en bit över 10.000 mil på västkusten.
Tack för infon.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.