Sidan 7 av 18 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 342

Ämne: Om inte SAAB, vad hade ni då kört?

  1. #121
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Jag kanske skall påpeka också vad gäller min milkostnad att det har passerat några bilar under året som kanske var bättre affärer än väntat Den billigast bilen vi kör, som också går mest, kostar 15:91 (Dieseln), den dyraste 20,26 (V6an).
    Att jag gör en del bra affärer på bilar ser jag som bonus i ägandet. Alltså att med rätt kunskaper om märket kan man hitta de där guldkornen som går att köpa billigt och sälja lite dyrare. Det händer trots allt inte alltför sällan, en om året ungefär

  2. #122
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Du fattar nog at jag sköjar bollman.. Jag har som tekniker (dvs steget över mekaniker) som arbete och jobbat med audi i 8år, nu volvo men har skruvat dom fleste märken, så för mig behöver jag inte veta 'hur en en saab, audi, volvo eller vad det måtte vära är skruvat samman' om du fattar.. Jag fick den här riktig billig från mitt jobb som en begagnad il som va tagit in.

    Om det kostar mig 15kr för varje mil, 16kr, elr 20kr betyder inte så mycket, det viktigste är at jag skal trivs med det jag kör och behöver riktig 4hjulsdrift da jag drar skotersläp (bor i norrbotten).

    Har varit på långtur med audi'n i dag och är en riktig bra bil och köra, tro det eller vad du vil, det finns andre tilverkare där ute än saab (nej just det, saab finns inte mer av någon anledning)...

    Inte för och prata ner om saab, skal behålla 9-5 aero'n, men värden går vidare om du fattar..

    Du frågar också vad jag gör här, jo för at jag gillar saab som bilar, dom är coola på sit sätt, men inte helt det nya om du fattar, sitt egen spesielt, men nu som dom inte finns mer som tilverkare så får jag gå på andra märken för och kunne hitta något som inte är flere hundreår gammalt.. Gillar saab, men i våran familie är det inte bil nr1 mer da 9-5 är för gammal och NG9-5 är bara en halvfärdig bil och kombi kan du bära glömma.
    Senast redigerat av c20let2k den 2017-01-29 klockan 23:00.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  3. #123
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Vem vill ha kombi? Det är ju bara sånt man får leva med för att det finns så få sedan... Jag har haft bil i över 20 år och tror aldrig jag lastat över insynsskyddet i någon bil, vare sig 9-5 eller 9-3. Skall vara någon enstaka gång då, men då tar man ju ändå hellre släpet.

    Jag är ingen fattiglapp heller, men du fattar ju att om man kör närmare 7000 mil om året så går det inte att bara välja bil "för att det är kul". Vår gamla ng9-3 V6 var extremt underhållande att köra, men 58 liter i tanken och en förbrukning konstant över 1 liter hur man än körde gjorde det ju ohållbart.
    Målet är ju att ha en så bra bil som möjligt men hålla nere kostnaderna, för pengar lägger jag faktiskt hellre på annat än att betala bilar.

    Jag brukar citera en polare, han kör elmoppe till jobbet på Volvo, frugan nått som ser ut som en Messerschmitt med eldrift och så har han en Jeep V8 i garaget när hela familjen skall förflyttas.

    Grannarna garvar åt honom och undrar hur i hela friden han kan vara så dum att han köpt en 20 år gammal V8, det måste ju vara ekonomisk ruin.
    Han svar: min bil kostade 40000 och drar 1,5 liter milen. Din nya Volvo kostade 400000 och drar 0,5 liter milen. Det innebär att jag kan köpa 24 kubik bensin innan vi är lika på inköpspriset. Min bil har en fet V8, din en liten fyra som knappt orkar få bilen i motorvägsfart. Vad är det du inte förstår?

    Det brukar bli tyst då.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #124
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Det är säkert så, alle har en granne som har en granne som vet bätre än dom flesta.

    Så över til frågan, är min audi helt värdeslös dårlig bil da eller hur? Näe är inte det, kanske ikke den bilen som gir mest för varje krona, men den är skön och köra och varje gång jag får dra ur en annan bil ut av diket, eller som står fast, oansett om det är fwd eller haldex dårlig 4hjulsdrift är värd det
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  5. #125
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Som Bollman sa, varje bil, varje modell har sina förtjänster och brister. Vissa har fler av den ena vilket brukar framgå av försäkringsbolagens och bilprovningens rapporter.

    Jag är säker på att var och en av oss har sina kärlekar - och inget fel i det.

    Edit: Jag funderar självklart på vad som ska komma efter att SAABarna passerat till slut. Kanske en Subaru, kanske en Alfa, kanske något jag inte upptäckt ännu. Helt klart är att inget märke har samma passionerade följare som SAAB har, och det går inte att flytta över passionen till något annat märke. Men jag är säker på att jag hittar något jag gillar då mina SAABar inte längre är mina bruksbilar.
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2017-01-30 klockan 00:12.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #126
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Här blir det elbil när saaben byts ut om förhoppningsvis fyra år. Vem vet, nevs kanske lyckats börja leverera bilar... Eller Tesla, om Model E visar sig duglig. Blir den det, med riktpriset, så kommer vi nog se panik bland de etablerade fordonstillverkarna och mycket kommer hända på elbilsfronten på kort tid (det finns högst troligt redan färdiga eldrivlinor hos de stora väl gömt för när de väl måste).
    Sen kan man alltid ha sig en hobbybil med förbränningsmotor à la 1800-tal. Bensin eller sprit då, diesel är ett jävla påhitt, som antagligen kommer bannlysas inom tio år.

    Tänkte bara tillägga mitt resonemang med panik och Model E. Om den kan landa på runt 7.5 PBB med subventioner och liknande, kommer det bli väldigt svårt att få ut något annat som tjänstebil. Detta då företag som gärna vill få en ny ISO-certifiering eller liknande, för ännu större skattelättnader. Det kommer bli kaos när de stora tjänstebilsdrakarna inte längre får leverera sina dieselhinkar till företagen i världen runt om (eller bensinhinkar där de är kutym). Att kombi saknas är inget att bry sig om, då endast vi svenskar gillar kombi. Men det kommer komma det med.
    Senast redigerat av delofson den 2017-01-30 klockan 00:43.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #127
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Här blir det elbil när saaben byts ut om förhoppningsvis fyra år. Vem vet, nevs kanske lyckats börja leverera bilar... Eller Tesla, om Model E visar sig duglig. Blir den det, med riktpriset, så kommer vi nog se panik bland de etablerade fordonstillverkarna och mycket kommer hända på elbilsfronten på kort tid (det finns högst troligt redan färdiga eldrivlinor hos de stora väl gömt för när de väl måste).
    Volvo har lovat elbilar 2019. Nevs verkar också sikta på detta (Edit: för den generation man ska sälja utanför Kina). Detta är också troligen det år som man verkligen kommer att kunna köpa en Tesla E mera rakt av. Troligen kommer ett gäng andra också ungefär samtidigt, ingen biltillverkare vill riskera att stå utan bilar att sälja på en marknad som förbjuder annat än elbilar 2025 (som vissa länder sagt att de ska göra).

    Så 2021 kommer man nog kunna börja köpa en lagom begagnad elbil med pris och prestanda som ligger runt dagens bilar.

    Den stora frågan blir om man ska hoppa in då, för med tanke på hur batteripriserna sjunker så kommer det att bli intressant hur priserna på nytt och begagnat utvecklas. Men om tio år kommer det säkert att stå någon elbil på vår uppfart, om inte annat av ekonomiska skäl, men jag räknar ned att fortsätta köra Saab tills dess det är dags för elbilar.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-01-30 klockan 04:06.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #128
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Elbilar funkar egentligen bara för de som köper dem nya. Jag kollade lite på att skaffa sambon en Nissan Leaf för att köra sina 3 mil till jobbet. Det blev dubbelt(!) så dyrt som att köra 9-3 dieseln.

    Det stora frågetecknet för elbilar tycker inte jag är räckvidden. Visserligen kommer den inte att förbättras nämnvärt om inte det sker något extremt genombrott inom batteritekniken, och det ser jag som rätt otroligt, utan det är batterilivslängden som är det stora problemet. Det är väldigt mycket energi som skall tryckas in i och dras ur dessa stora batterier och det sliter på batterierna. I nuläget tar alla tillverkare ett extremt ansvar för sina batterier för att överhuvudtaget kunna sälja en enda bil. Till skillnad från vid tillverkning av "vanliga" bilar ligger det mycket pengar i ett batteri. Tror aldrig det funnits en så dyr enskild del för tillverkarna, en motor är ju peanuts i jämförelse, även om den är handbyggd. Dessutom har vi problemet med de metaller som ingår i dessa batterier, miljömässigt är de rena mardrömmen och är många gånger farligare för det närområde där de produceras (metallerna) än vad någonsin någon eventuell skövling för sockerrörsodling orsakar.

    Om det hela skall övergå i något som mer liknar massproduktion så kommer det inte vara ekonomiskt möjligt för tillverkarna att ta ett så stort ansvar för batterierna utan de kommer ligga i den vanliga maskinskadegarantin vilket kommer innebära att en begagnad elbil får ett extremt lågt andrahandsvärde (till och med lägre än i dagsläget). Detta då bilen är obrukbar utan batteriet och det är den enskilt dyraste delen att byta ut, och den går ju inte heller att laga. Eftersom den är i högsta grad miljöfarlig och farlig på andra sätt så kommer inte vilket garage som helst heller att kunna byta dessa utan det kommer krävas certifiering och kontrollen kommer bli extrem. Sammantaget blir andrahandsvärdet på elbilar totalt kört i botten.

    Kanske kommer det dock vara räddningen: folk kommer helt enkelt inte att ha råd att ha bilar. Tänk själv: köp en bil för 300000 och redan inom 10 år måste en del som lätt kan kosta 100000 bytas ut. Hugaligen! Byter man inte delen är bilen värdelös, byter man den blir man ruinerad, pest eller kolera).
    Batterierna blir kanske billigare? Kanske. I nuläget sjunker priserna ungefär 5% per år, men när efterfrågan ökar drastiskt kommer priserna att gå upp igen. De metaller som ingår i tillverkningen finns i mycket små mängder och är dyra att utvinna. Utvinnandet är en mycket skitig business och tillåts inte överallt. Det är inte som att bryta malm hos LKAB...

    Ett batteri kan ju hålla rätt länge (batteriet i min iPhone 1 från 2007 funkar fortfarande!) eller packa ihop ganska fort (finns ju en anledning till att det bara är ett års garanti på batterier i bärbara datorer, till och med Apple där man kan köpa 2 års extra garanti snordyrt (i sig löjligt med tanke på Svensk lagstiftning, men det är en annan diskussion) ger bara ett års garanti på batteriet).

    Vi har ju också sett vad som kan hända om man är lite oförsiktig vid tillverkningen, fråga Samsung. Hur kul vore det att sitta på ett gigantiskt batteri med miljoner gånger så mycket energi (mAh i en mobil, kWh i en bil) som i en futtig mobiltelefon, som i sig har nog med effekt för att bli en liten handgranat och veta att minsta skada i en cell kan leda till en kedjereaktion som kan få hela bilen att flyga i luften?
    Visserligen är bensin explosivt, men i vätskeform som man har den i tanken är det rätt ofarligt ur den synpunkten, dessutom kan man inte starta en kedjereaktion i tanken som höjer temperaturen tills skiten förgasas och exploderar.

    Att el är framtiden för bilar är nog rätt troligt, men frågan är varifrån elen skall komma till elmotorn. Stora batterier kommer nog bara bli en parantes, jag skulle gissa att gamla stirlingmotorn eller något liknande kommer driva en generator som alstrar elen som bilarna drivs av. Något som kan optimeras för att driva en generator så effektivt som möjligt och så låter man elmotorn sköta den varierande driften. Troligen med ett mindre batteri emellan som då mellanlagrar det man inte behöver för stunden och att använda vid toppar.

    I vilket fall är inte elbilen redo för "prime time" hur man än ser på det. Jag tror inte heller den är redo om 4-5 år. Alla som i nuläget skaffar en elbil deltar i ett gigantiskt försök, och det kostar att vara med i det försöket.
    Senast redigerat av bollman den 2017-01-30 klockan 01:29.

  9. #129
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Ska försöka sätta mig in i ordentligt varför bränsleceller aldrig blev mer än små projekt hos Honda och MB.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  10. #130
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Batterierna blir kanske billigare? Kanske. I nuläget sjunker priserna ungefär 5% per år, men när efterfrågan ökar drastiskt kommer priserna att gå upp igen.
    Det där stämmer inte riktigt: https://www.greentechmedia.com/artic...last-18-months

    Om man tittar på en Leaf så skulle jag inte betrakta det som en fullvärdig elbil, än så länge skulle jag säga att det bara är Tesla som är i närheten. Men batteriutvecklingen går fort nu (för det börjar finnas mycket pengar i det), priserna faller relativt snabbt, tillverkningskapacitet ökar, det görs drastiska framsteg i livslängd (både kemi och elektronik när man börjar förstå sig på cellerna bättre), och effekttätheten ökar. Det finns flera framsteg på väg ut, som kommer under inom några år. Jag tror därför att batterikostnad inte kommer att bli något oöverstigligt hinder, men kanske tar det lite längre än 5 år.

    När det gäller elgenerering så börjar man se lösningen redan nu, och om 5 år bör det vara uppenbart att solceller kommer att göra elström tillgänglig för batteriladdning till ett marginellt problem. Redan idag är solceller konkurrenskraftiga utan subventioner på en del platser, och priserna där är också i drastiskt sjunkande.

    Jag tror att om 10 år kommer våra energisystem att se rejält annorlunda ut mot idag, och inte på grund av subventioner. Den som lever får se.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #131
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Edit: Jag funderar självklart på vad som ska komma efter att SAABarna passerat till slut. Kanske en Subaru, kanske en Alfa, kanske något jag inte upptäckt ännu. Helt klart är att inget märke har samma passionerade följare som SAAB har, och det går inte att flytta över passionen till något annat märke. Men jag är säker på att jag hittar något jag gillar då mina SAABar inte längre är mina bruksbilar.

    Men det är inte lätt. Utbudet är extremt begränsat. Jag vill absolut inte ha diesel. Men att hitta en bensinare med automat efter 2012 är i princip omöjligt. Och jag, personligen är livrädd för att köpa diesel idag med.
    Några länder har redan tagit i bruk att förbjuda diesel. Jag tror vi kommer få se utökade sådana framöver, högre skatter och avgifter på både dieselbilar och diesel som drivmedel.

    Jag kör idagsläget 10 mil om dagen i min 9-5 05a som gått snart 31 000 mil. Rullar på jätte bra. Lite rost o så börjar komma, men men försöker hålla ordning på det så gott det går.
    Ska man kolla rent drivmedelsmässigt hade jag nog tjänat på att åka diesel. Men inte total ekonomiskt. Då jag kan göra alla jobb på min 9-5a själv. Och har obegränsat med tillgång på gratis reservdelar på skroten.

    Volvo och VAG går bort helt efter att ha jobbat med de märkena, så får man se alla deras problem. Även om jag lämnat branschen så får jag höra från kollegor om grejor som aldrig får komma ut till "allmänheten". Ibland är det skrämmande.
    Men att hitta en perfekta bilen är omöjligt. Alla tillverkare har sina problem. Bmw eller Mercedes ligger bäst till.
    En 5 serie, Bmw 535i F10 Automat skulle jag dock inte tacka nej till. Men utbudet är extremt begränsat.

    https://www.blocket.se/ostergotland/...th&cb=3&cbl1=3

    Nej jag knallar nog på med 9-5an ett tag till...

  12. #132
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det är mycket hetluft som cirkulerar i batteri-branchen, framförallt då från Elon Musk, och allt är inte sant:
    https://www.theguardian.com/vital-si...musk-powerwall
    Det man kan säga är att batteri-teknik har en större uppförsbacke än vad en del kanske vill påskina. Att batteripriserna har gått ner beror på att man har en överkapacitet för stunden, eftersom elbilar inte alls har tagit sån fart som man trott. Observera att Tesla står för 40% eller mer av den globala LiIon-batteri-produktionen sett i Wh, och visserligen säljer de bra, men inte i jämförelse med vanliga bilar, så du kan ju tänka när alla tillverkare vill producera elbilar i mängder.

  13. #133
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Men att hitta en bensinare med automat efter 2012 är i princip omöjligt.
    Du måste mena 6 cylinder med manuell växellåda. Bensinautomatare finns det massor av, även efter 2012.

  14. #134
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Observera att Tesla står för 40% eller mer av den globala LiIon-batteri-produktionen sett i Wh, och visserligen säljer de bra, men inte i jämförelse med vanliga bilar, så du kan ju tänka när alla tillverkare vill producera elbilar i mängder.
    Inte längre, det är framför allt i Kina som det lyfter: https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...since_2011.png

    (Vilket också betyder att Volvo och Nevs har chans att bli rätt stora spelare på marknaden, övriga, icke kinesägda, märken kommer ha svårare att ta del av boomen där. Om man tittar på BYD export kan man ana vartåt det lutar.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #135
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Den där wikipedia-artikeln skulle jag ta med en extrem nypa salt. Den mesta datan i artikeln kommer från sidan hybridcars.com och av en ren händelse är det samma person som gjort datapresentationen på den sidan som skrivit större delen av wikipedia-artikeln och gjort graferna där med. Så, den som gjort wikipedia-artikeln hänvisar till en webbsida som han själv varit med och gjort som källa. Inte vackert.

  16. #136
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    I dag sålde jag min audi for 1500kr, köparen frågade värför jag sålde den så billig så jag svarade at dom experter på saab turbo club of sweden sa det var en värdelösbil och alt är fel på den, det var bätre och köra saab som har 1000 år gammal teknologi så törs inte köra med en sånn bil, bätre och köra en bil tilverkad i typ 2008 men utvecklad på 90 tallet. Tack för at ni räddade mig för och köra en så dårlig bil som audien var.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  17. #137
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Ett rätt fånigt inlägg.
    Ingen här har väl påstått att SAAB är en felfri bil? Det jag fortfarande med en dåres envishet hävdar är att alla märken är precis lika bra eller dåliga, alla har sina fördelar och nackdelar, sina svaga och starka punkter. Det jag menade var att det är väl rätt självklart att vi som hänger här anser att det är prisvärda bilar som är roliga nog, annars hade vi ju sålt bilarna och gått till annat märke. Samt att vi finner extra prisvärdhet i att vi kan vårt märke, precis som du tycker att du kan Audi?

    Om du klampar in på nordicaudi och hävdar att alla borde byta till SAAB så gissar jag att du blir betydligt mer nergjord där än här, jag tycker nog att de flesta på detta forum har en sund inställning till bilar och jag vet många här som "vänstrar" med andra märken, jag själv inkluderad.

    Sen det här med hur "modern" en bil är, det är väl inte alltid så självklart att nyare är bättre? Titta på din kära koncern, VW, de lyckades ju inte med nya motorer utan fick fuska för att få till vettiga motorer. Det i kombination med betydligt fler lågfriktionsmotorer med allt som kommer med det. Att det finns fler Audi är ju inte direkt något argument, som jag brukar säga: 500 miljarder flugor kan inte ha fel: ät skit!

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #138
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den där wikipedia-artikeln skulle jag ta med en extrem nypa salt. Den mesta datan i artikeln kommer från sidan hybridcars.com och ...
    Fast om man jämför med annat, oberoende, data så verkar det ligga ungefär rätt. Den stora poängen med diagrammet är att det är i Kina som det lyfter, resten av världen har betydligt makligare takt. Särskilt tydligt är det på el-nyttofordon, som Nevs redan har volymleveranser av i Kina och BYD har en icke föraktfull export av.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #139
    Vem kan leverera en elbil med ett härligt muller och smattrande avgassystem (inte via bilens högtalare utan utanför) ?

  20. #140
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Du skriver at om jag går inn på nordic audi elr VACN som är den norska siden och at jag skal skriva at alla skal byta til saab, just det har jag aldrig gjort.

    Jag bara la ut här om vad för nbil jag ville kör om det inte va saab, och som du ser, da får jag veta vilken värdelös VAG är.. Skal tänka på det nästa gång jag får dra en fwd eller 4wd saab ut av diket.. Skal säga (du var en av dom som sa min audi va värdelös, hitta någre av dine kompiser och dra dig upp)....
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur
    Av per740 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 15:34
  2. Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •