Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Varför sänka bilen samt sätta dålig ljuddämpare?

  1. #1
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269

    Varför sänka bilen samt sätta dålig ljuddämpare?

    Varför sänker folk sina bilar, vilket ger en otrevlig komfort samt varför vill folk att bilen ska låta som en traktor
    genom att sätta på dålig ljuddämpning?
    Bilen går knappast snabbare av att avgassystemet ger ett större flöde än vad styrenheten begär.
    tvärtom så overboostar turbon då den får fel motstånd, vilket spräcker kolvarna.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har du aldrig varit 18¿
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du aldrig varit 18¿
    Jag körde Volvo innan, 850
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Jag har alltid gillat sänkta bilar eftersom det ser så TUFFT ut. Min förra 9-5a hade sänkfjädrar 30mm men med bibehållen komfort. Jag slog aldrig någonsin i med den, men den fastnade mycket lättare i snödrivorna. Fick för mig att bränsleförbrukningen gick ner en del med sänkfjädrar. Nu har jag blivit för gammal för att orka engagera mig i sådant på min egen bil.
    Brölandet har jag aldrig förstått mig på.
    Så fick du min åsikt.
    Utan Saab

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Lennie Norman sa i TV att; "när jag var sjutton så gillade jag sjuttonåriga brudar..... det gör jag fortfarande..."

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Det handlar väl om att skapa en unik bil som speglar ägarens personlighet skulle jag tro. Om inte unik så gärna något som är likt något ur "Snabb&Rasande" och Bilsport. Vad som helst som inte ser ut som en bil som körs i föräldrarnas generation går nog bra egentligen, och kapa fjädrar och montera raka rör är ett snabbt och billigt sätt att nå sitt mål. (Min bil när jag var ung var osänkt, men hade 3" från Speedparts under bilen, 10" bas i bagagen och fågelbadet monterat på bagageluckan. )
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    ... ser ut som en bil som körs i föräldrarnas generation...
    Oj f-n! Då kommer nästa generations bilar se ut som Ford Taunus gjorde från fabrik. Bort med toningar, sänkningar och feta fälgar (för det har ju vi föräldrar nu).

    P.S Vet inte ens om grundaren till Speedparts var påtänkt när jag föddes. Min första var en Ford Granada. Fy f-n va man fick ligga i den!!!!!... (trasigt ryggstöd...)...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Man kan vända på det och fråga varför vill folk köra runt i vingliga höghus där man inte ens hör vilket varvtal man kör på?
    Själv så är sänkning (fjädrar eller justerbara coils) alltid prio 1 på mina bilar!
    Tycker helt enkelt att den ser så otroligt mycket "sportigare" och "kaxigare" ut när Aerofronten sveper lågt över marken, slipper det där "uppnosiga" gristrynet
    Sen vet jag inte om jag skulle kalla Saabs originalchassi för "komfort" utan det upplevs mer som en åkattraktion på Liseberg vilket jag inte gillar särskilt mycket..

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Tror trailer är ute efter att provocera. Men jag tycker det e fräckt med gött ljud och snyggt med sänkt bil

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Sen vet jag inte om jag skulle kalla Saabs originalchassi för "komfort" utan det upplevs mer som en åkattraktion på Liseberg vilket jag inte gillar särskilt mycket..
    Min 9-5 1998 var grymt komfortabel när man åkte med som passagerare på långresa. Som förare var man dock inte lika nöjd, kändes som att bilen flög lite ovanför vägen.
    Utan Saab

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Nu när man blivit lite mer aktiv Saabåkare igen kan man ju lika gärna vara med lite i diskussionerna.
    Min uppfattning om sänkta bilar är att de ser ofta häckigare ut. Det tuffaste är när 18 åringarna får tag på en 740 och har inte råd med annat än att kapa fjädrar och ta bort bakre ljuddämparen så den låter epatraktor. Det är nog det värsta och fulaste sätt av "styling" man kan göra på en i övrigt häckig bil
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Trailer har rätt. Tänker inte utveckla det.

    /Lufto

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Allt är enligt dagens gällande principer: Syns (och hörs) man inte, så finns man inte.
    Röd 9-5 Aero -02

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Hakkas-styling/trimning is sa shit....

    (mejseln genom ljuddämparen för "skönt" ljud, och motorsågen i skuffen så bilen sjunker ihop bak för skönt rallystuk.)

    inget nytt under solen.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Skön tråd! Förutom mina SAAB:ar har jag nu också köpt en Mustang. Läste lite kommentarer kring en avgassystems "uppgradering":

    "Let me tell you, these make my GT sound like an absolute terror coming down the street. Some days I will go out and cruise around in 2nd gear and will be giggling like a little girl the entire way. It is definitely an acquired sound, differing from the AT Flows with their low and lopey sound. These sound more like a semi-truck rolling down the thruway."

    "If you enjoy driving down a city street and setting off every car alarm along the way, or getting the finger by the Audi driver next to you who can't hear his blu-tooth phone call, then the Outlaws are for you. "


    Jag tror att det delvis ger svar på trådskaparens frågeställning. Själv kan jag tycka att sådana här uppgraderingar (om man nu ska kalla dem för det) måste vara på en bil som är relativt cool redan från början. På en gammal SAAB eller Volvo är pinsamhetsfaktorn med sådana här grejer tyvärr större än coolfaktorn. Så för mig går det bort helt.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Jag tycker det själv är roligare att köra med dolt ändrör, klistra på 2.0t märke, att bilen ser ut som gubben som sitter i. Under huven så har man mer pulver än original.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  17. #17
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Jag ser det som ett problem att köra med original avgassystem för att få ut mina 330 hk och komma på STCS banträffar med originalchassie sätter inga banrekord direkt. Sen är det ju givetvis en bonus att bilen blir 10 ggr snyggare när den är sänkt. Ljudet hatar jag vissa dagar, älskar det andra.
    Stora fälgar har jag rent för utseendets skull, på banan är det 17" som gäller.

    Min åsikt.
    Mvh Marcus

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Monterar man större fälgar utan att sänka bilen ser de konstigt ut. Sen gasdämpare och riktig sänkningssats ger inte sämre väghallning ;-)
    Har trådskapren hört en og900 med fullflödessytem? Svårt att inte gilla de.
    Turbon övervarvar?? Inte pga avgassystemet iaf då har man dåligt inställd laddtrycksuppbyggnad. Vet hur trionic reagerar när man kommer in i laddspärren vid överslängar inga spräckta kolvar isf kanske framtänder.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

Liknande ämnen

  1. Varför är röd solid lack så dålig?
    Av H-M i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 00:51
  2. Varför får jag så dålig värme i min 9000?
    Av Danne_9000Aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 00:29
  3. Hur byta vxl 900 ng - Turbo samt sätta i en viggen koppling
    Av kvirre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 12:14
  4. Varför bara sänka fram ?
    Av salkin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-31, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •