Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: STSC Stadgar - Dags för en uppdatering

  1. #1
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173

    Question STSC Stadgar - Dags för en uppdatering

    • Länk till nuvarande stadgar
    • Punkten 2 känns aningen gammal i sin formulering
    • Punkten 3 Stämmer inte med verkligheten, man ansöker ju inte. Man betalar. Pengarna är det viktiga
    • Punkten 4 definierar styrelsen här finns mycket som bör skrivas om.
      - bl.a så står att styrelsen "...skall bestå av minst:..." En styrelse bör ha fast antal om 3-7 ledamöter inkl. ordf. Är det fler blir möten och styrelsearbetet nästan alltid lidande och ineffektivt
      Personer som har olika funktioner som i vårt fall listas på hemsidan innehåller 50 funktioner (vissa är repeterade) och alla kan ju omöjligt ingå i styrelsen.
      Men det ser ut som det är minst 10personer i styrelsen vilket är fler än det behöver vara.
      Funktionerna finns självklart kvar om de behövs som t.ex. Banbokningsansvarig, Banbokningsansvarig, Materialansvarig, Medlemsansvarig, Racecrewansvarig, Resultatansvarig acc och slalom, Sponsorsansvarig. De rapporterar mot styrelsen alternativt direkt till ordförande.
      - Antalet bör alltid vara udda p.g.a.. av röstlängden, ordförande röstar normalt inte utan bara vid udda resultat.
      - Årsmötet väljer normalt bara ordförande och ledamöter och tiderna brukar vara 2 år på alla poster utom ordförande och suppleanter, ledamöternas perioder löper normalt omlott, dvs. hälften väljs första gången på ett år.
      - President - och av formuleringen så finns en Ordförande och en President.
      Presidentens roll är inte definierad och är normalt ingen post i en företags- eller föreningsstyrelse
      (Jag trodde det var vissa MC-klubbar och vissa statsskick som hade president.)
      -- Och antalet Presidenter kan teoretiskt öka med +1 för varje år
    • Punkten 5 nämner brutet räkenskapsår men anger inte brytpunkten.
    • Punkten 6 bör uppdateras för att inte tolkas som att den som inte betalt avgiften senast 31/3 får vänta till nästa år.
    • Punkten 7 behandlar utträde.
      Från medlemmens sida skall den ske skriftligt men adress saknas, det borde finnas hänvisning till hemsidan och där bör man hitta "Kontakta oss" där den officiella adressen finns. Har kikat och finner bara kontakt till Personuppgiftsansvarig.
    • Punkten 9 är ju aktuell i och med denna post men formuleringen beskriver bara att förslag/beslutsunderlag till årsmöte skall sändas till medlem i samband med kallelsen till årsmötet, Det framgår inte vem som kan initiera ändringen.
      Mitt bidrag till denna punkt är ovanstående och vad som betalande medlemmar diskuterar fram i denna tråd.
      Och vi närmar oss ett årsmöte så frågan är högaktuell.




      Sittande funktionärer på posterna "Banbokningsansvarig, Materialansvarig, Medlemsansvarig, Racecrewansvarig, Resultatansvarig acc och slalom, Sponsorsansvarig" blir säkert upprörda men det förändrar ju egentligt inget i sak annat än formalia.
      Rapportering och dialog sker ungefär som tidigare men man kallas in vid behov, dvs alla är inte med och diskuterar allt och effektiviteten kan radikalt ökas.
      Och det borde räcka att Racecrewansvarig raporterar till styrelsen med övergripande information från alla underliggande funktioner så de lite slutar med att styrelsen innehåller en person för varje typ av flagga som finns att vifta med längs banan.
      Det blir en funktion över och det är Klubbshopsansvarig eftersom vi inte idag har någon fungerande shop, startar vi upp en behövs funktionen igen.
      Samma för Ansvarig redaktör för TT, rapporterar som övriga funktionärer.
      Och IT-Gruppens ansvarige bör i högsta grad ha samma rapportansvar som övriga ansvariga funktionärer.
      Sponsorsansvarig borde heta Sponsor- och rabattgivaransvarig
      Skulle man applicera samma modell, med att alla som har någon form av ansvar även skall ingå i styrelsen på ett normalt företag som skulle stora mötesrum behövas om inte mycket skulle bli gjort.

      T.ex. Scrum, Lean och Agil är arbetssätt som även kan appliceras på styrelsearbete för att bli mer effektiv.
      Ingen vill ju lägga mer tid än nödvändigt på sådant som tar tid från våra bilar, familjen och övriga fritidsintressen.



      P.S. Undertecknad har en hel del erfarenhet i styrelsearbete i föreningsliv, ekonomisk förening samt företagsbolagsstyrelse i företag >250MSEK/~100anställda och ett antal utbildningar relaterade till detta, bl.a. via PTK så synpunkterna är inget jag direkt hittat på själv.

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-09-10 klockan 23:45. Anledning: Länkade in nuvarande stadgar som är underlaget till denna tråd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej David!

    Håller med om att stadgarna känns gammal.

    Tack för kommentarerna.

    Vi får lägga till på vår att göra-lista att se över stadgarna.

    Mvh Michael

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av tornros den 2015-09-11 klockan 06:04.

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    • Länk till nuvarande stadgar
    • Punkten 2 känns aningen gammal i sin formulering
    • Punkten 3 Stämmer inte med verkligheten, man ansöker ju inte. Man betalar. Pengarna är det viktiga
    • Punkten 4 definierar styrelsen här finns mycket som bör skrivas om.
      - bl.a så står att styrelsen "...skall bestå av minst:..." En styrelse bör ha fast antal om 3-7 ledamöter inkl. ordf. Är det fler blir möten och styrelsearbetet nästan alltid lidande och ineffektivt
      Personer som har olika funktioner som i vårt fall listas på hemsidan innehåller 50 funktioner (vissa är repeterade) och alla kan ju omöjligt ingå i styrelsen.
      Men det ser ut som det är minst 10personer i styrelsen vilket är fler än det behöver vara.
      Funktionerna finns självklart kvar om de behövs som t.ex. Banbokningsansvarig, Banbokningsansvarig, Materialansvarig, Medlemsansvarig, Racecrewansvarig, Resultatansvarig acc och slalom, Sponsorsansvarig. De rapporterar mot styrelsen alternativt direkt till ordförande.
      - Antalet bör alltid vara udda p.g.a.. av röstlängden, ordförande röstar normalt inte utan bara vid udda resultat.
      - Årsmötet väljer normalt bara ordförande och ledamöter och tiderna brukar vara 2 år på alla poster utom ordförande och suppleanter, ledamöternas perioder löper normalt omlott, dvs. hälften väljs första gången på ett år.
      - President - och av formuleringen så finns en Ordförande och en President.
      Presidentens roll är inte definierad och är normalt ingen post i en företags- eller föreningsstyrelse
      (Jag trodde det var vissa MC-klubbar och vissa statsskick som hade president.)
      -- Och antalet Presidenter kan teoretiskt öka med +1 för varje år
    • Punkten 5 nämner brutet räkenskapsår men anger inte brytpunkten.
    • Punkten 6 bör uppdateras för att inte tolkas som att den som inte betalt avgiften senast 31/3 får vänta till nästa år.
    • Punkten 7 behandlar utträde.
      Från medlemmens sida skall den ske skriftligt men adress saknas, det borde finnas hänvisning till hemsidan och där bör man hitta "Kontakta oss" där den officiella adressen finns. Har kikat och finner bara kontakt till Personuppgiftsansvarig.
    • Punkten 9 är ju aktuell i och med denna post men formuleringen beskriver bara att förslag/beslutsunderlag till årsmöte skall sändas till medlem i samband med kallelsen till årsmötet, Det framgår inte vem som kan initiera ändringen.
      Mitt bidrag till denna punkt är ovanstående och vad som betalande medlemmar diskuterar fram i denna tråd.
      Och vi närmar oss ett årsmöte så frågan är högaktuell.




      Sittande funktionärer på posterna "Banbokningsansvarig, Materialansvarig, Medlemsansvarig, Racecrewansvarig, Resultatansvarig acc och slalom, Sponsorsansvarig" blir säkert upprörda men det förändrar ju egentligt inget i sak annat än formalia.
      Rapportering och dialog sker ungefär som tidigare men man kallas in vid behov, dvs alla är inte med och diskuterar allt och effektiviteten kan radikalt ökas.
      Och det borde räcka att Racecrewansvarig raporterar till styrelsen med övergripande information från alla underliggande funktioner så de lite slutar med att styrelsen innehåller en person för varje typ av flagga som finns att vifta med längs banan.
      Det blir en funktion över och det är Klubbshopsansvarig eftersom vi inte idag har någon fungerande shop, startar vi upp en behövs funktionen igen.
      Samma för Ansvarig redaktör för TT, rapporterar som övriga funktionärer.
      Och IT-Gruppens ansvarige bör i högsta grad ha samma rapportansvar som övriga ansvariga funktionärer.
      Sponsorsansvarig borde heta Sponsor- och rabattgivaransvarig
      Skulle man applicera samma modell, med att alla som har någon form av ansvar även skall ingå i styrelsen på ett normalt företag som skulle stora mötesrum behövas om inte mycket skulle bli gjort.

      T.ex. Scrum, Lean och Agil är arbetssätt som även kan appliceras på styrelsearbete för att bli mer effektiv.
      Ingen vill ju lägga mer tid än nödvändigt på sådant som tar tid från våra bilar, familjen och övriga fritidsintressen.



      P.S. Undertecknad har en hel del erfarenhet i styrelsearbete i föreningsliv, ekonomisk förening samt företagsbolagsstyrelse i företag >250MSEK/~100anställda och ett antal utbildningar relaterade till detta, bl.a. via PTK så synpunkterna är inget jag direkt hittat på själv.
    Lite input till detta...

    Punkt 2 må låta gammalmodig, men det är likväl helt korrekt. Dock om styrelsen finner att syftet med klubben antingen utökats eller förändrats så bör detta läggas till/justeras.

    Punkt 3 är även den korrekt. Per definition ansöker du om medlemskap när du betalar in årsavgiften, ansvarig funktion i styrelsen kontrollerar om din ansökan är korrekt (dvs att korrekt årsavgift är inbetald) och beviljar då medlemskap. Det kan givetvis kännas som att du köper medlemskap, men det du gör är att ansöka....härligt med formalia

    Punkt 4. Vad gäller styrelsens utformning så är den ofta inte konstant i många föreningar, varvid det är dumt att låsa fast en viss utformning genom stadgarna (annat än som idag att man berättar vad som är minimum i en styrelse, samt på vilken tid funktionerna väljs). Du (HeRmAN) har helt rätt i att en något nedbantat styrelse, där funktionsansvariga rapporterar till styrelsen i stället för att ingå i styrelsen, är effektivare. Detta behöver dock inte tas upp i stadgarna, utan kan i stället skötas inom styrelsen beroende på hur verkligheten förändras över tid.

    Punkt 5. Ja här måste det brutna räkneskapsåret (eller verksamhetsåret som man nämner i stadgarna, och jag antar att man har samma datum för rakneskap- och verksamhetsår) få en brytpunkt definierad.

    Punkt 6. Ja här måste man förtydliga för att matcha verkligheten. Dels vara tydlig med att man kan lösa medlemskap när som helst under året, men även skriva in att medlemskap kan lösas direkt efter påbörjat verksamhetsår (1/10) och att det medlemskapet gäller för kommande kalenderår men att det även gäller för kvarvarande tid av pågående kalenderår.

    Punkt 7. Ja här måste det skrivas vilken funktion i klubben som skall kontaktas. Det behöver inte finnas ett namn eller kontaktuppgift i stadgarna, men vilken funktion som skall kontaktas.

    Punkt 9. Här måste det tilläggas att det är styrelsen som skickar ut förslaget/förslagen på ändring till medlemmarna tillsammans med kallelsen till årsmötet.



    Kort sagt, i mina ögon är det mest att fila till stadgarna lite och bör inte ta mer än kanske 1 h att skapa ett genomtänkt förslag från styrelsen sida



    P.S. Jag har själv inte lika bred erfarenhet som HeRmAN vad gäller styrelsearbete utan har bara hållit mig inom föreningslivet, men det är ju där vi befinner oss just nu

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Tjenare David!

    Håller med om att stadgarna känns gammal.

    Tack för kommentarerna.

    Vi får lägga till på vår att göra-lista att se över stadgarna.

    Mvh Michael

    Jag hade förväntat mig ett lite tydligare och konkret svar på dessa frågor, speciellt på punkten ang. ev. uppdaterande av stadgar.
    Kan vi få mer svar nästa vecka efter Gelleråsen?

    Och är datum planerat för årsmötet?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    När väl kallelsen till årsmötet kommer/går ut så brukar det framgå till vem motioner skall skickas, samt när de senast skall vara framme. (Sannolikt till Törnros??) har för mig att det brukar stå internettryckeri, samt på innan om med tråd här på forumet under "styrelsen informerar"

    tyvärr brukar foruminlägg inte räknas som möjlig väg att lämna motion i vår klubb.
    Mail är den mest korrekta vägen.

    årsmötena brukar ligga runt slutet november, och jag har ännu inte nåtts av någon kallelse...
    (om jag inte missat den i någon av turbotrycket som kommit)


    Edit:>
    se förra årets tråd i ämnet:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-november-2014
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Kallelsen skall vara medlemmarna tillhanda 2 veckor innan, så än är det hur lugnt som helst på den punkten iaf

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej!

    Styrelsen har nu, tillsammans med era synpunkter, arbetat fram ett uppdaterat förslag på stadgar för årsmötet att ta ställning till.

    Detta förslag finns bifogat i kallelsen till årsmötet.

    Kallelsen till årsmötet lämnas till posten i kväll och kommer om allt går som det ska att finnas i era brevlådor i nästa vecka.

    Mvh Michael

    5 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Styrelsen har nu, tillsammans med era synpunkter, arbetat fram ett uppdaterat förslag på stadgar för årsmötet att ta ställning till.

    Detta förslag finns bifogat i kallelsen till årsmötet.
    Hej Michael och övriga.
    Börja inte med att gå i försvarsställning utan läs igenom och försök att se vilka synpunkter en medlem har och fundera på hur detta kan användas för att driva klubben i positiv riktning.

    Min reflektion på ovanstående: Jag hade ju hoppats på lite mer feedback från många medlemmar snarare än att styrelsen skriver ett förslag till sina egna regler.
    Men om så få är intresserade så får jag gilla läget.
    Och att ett förslag postats med årsmöteskallelsen betyder ju att antingen nuvarande stadgar eller det bifogade förslaget kommer att gälla efter årsmötet sagt sitt, ytterligare justeringar är inte möjliga förrän nästa år.



    Mina Pros & cons på nya förslaget.

    Pros
    + Punkt 3 Bra att det förtydligats med datum för verksamhetsåret samt de praktiska detaljerna
    + Punkt 4 Mycket bra att "President" strukits helt då definition för vad "President" har för uppgift och syfte har saknats, sittande ordförande har i strid mot stadgarna använt titeln för egen del.
    + Punkt 5 Har förtydligats med datum, bra!
    + Punkt 6 Den förvillande texten om "före mars.." stöks, bra.
    + Punkt 7 Har förtydligats, bra.


    Cons
    - Punkt 4 Ordförande har mandatperiod om 2år i nya förslaget vilket inte är bra, en ordförande BÖR aldrig ha lägre period än 1 år. Suppleanter saknas helt, bör vara 1-2st. Styrelsen är alldeles för stor idag men föreslås ändå att utökas. Funktionärer med speciella uppgifter utöver ordförande, kassör och sekreterare behöver och BÖR ej ingå i styrelsen utan endast rapportera till styrelsen. Ju fler personer i styrelsen desto fler långdragna diskussioner brukar det bli utan att man kommer till beslut. Och tittar man på alla funktionärer i styrelsen idag är jag lite förvånad över att IT-ansvarig ingår i styrelsen (Och så bör det vara på alla andra funktionärer också)
    - Punkt 9 Saknar fortfarande information om vem som kan initiera ändringen.


    Jag summerar det hela som att det sakta men säkert blir bättre om dessa stadgar klubbas MEN jag personligen tror att klubben skulle tjäna på fler och större förändringar för att överleva på längre sikt.
    T.ex. så bör det vara lättare att få funktionärer som hjälper till med smått eller stort efter den tid man kan lägga och de kunskaper man har, att bli invald i styrelsen på 2år där man faktiskt kan ställas till ekonomiskt ansvar och den risken vet jag inte om alla är beredda att ta. Vet alla som nomineras till val vad det innebär?


    Och jag är inte ensam om att ha erfarenhet och utbildning i styrelsearbete så jag hoppas för klubbens egen skull att ni tar till er våra synpunkter för klubbens bästa.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    En sak till. HeRmAN har rätt.
    Min erfarenhet är att STCS styrelse är för stor redan. Den borde minskas till max 5 ledamöter, inkl ordförande. Fler än så inverkar negativt på effektiviteten i styrelsearbetet.

    Att ha en person med uppgiften att vara ansvarig för sponsorer och rabatter låter jättebra.
    Men om det är den enda uppgiften bör det vara en funktion utanför styrelsen, som rapporterar till styrelsen. Vilket dessutom har fördelen att styrelsen kan tillsätta en sponsringsansvarig för den tid det behövs. Helt enkelt uppdra åt en lämplig medlem att sköta detta och inget annat. När det behövs och bara då.

    På samma sätt kan man tillsätta andra funktionärer. Typ redaktör för TT. mm.

    (Jag har ganska mycket erfarenhet av arbete som styrelseordförande i företag, föreningar och intresseorganisationer inom och utom landet. Om nu någon undrar varför jag skriver detta. Med hög OT% :-))
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hej Michael och övriga.
    .....
    1.
    Cons
    - Punkt 4 Ordförande har mandatperiod om 2år i nya förslaget vilket inte är bra, en ordförande BÖR aldrig ha lägre period än 1 år.
    .......
    2.
    Ju fler personer i styrelsen desto fler långdragna diskussioner brukar det bli utan att man kommer till beslut.
    ......
    3.
    Och tittar man på alla funktionärer i styrelsen idag är jag lite förvånad över att IT-ansvarig ingår.
    ......
    4.
    ..säkert blir bättre om dessa stadgar klubbas MEN jag personligen tror att klubben skulle tjäna på fler och större förändringar för att överleva på längre sikt.
    Hej David!

    Tack.

    Att stadgarna har kunnat vara föråldrade ett längre tag utan att dom har förnyats är för att vi inte känt oss bromsade/vingklippta av av dom.

    Klubben har skapats i syftet att Saabentusiaster med samma intresse ska ha möjlighet att umgås med likasinnade och göra trevliga saker tillsammans.

    Stig Holmlund, medlemsnummer 1, och Claes Robertsson, medlemsnummer 2, pratade med varandra för snart 25 år sedan om att det fanns ett intresse i att bilda en klubb för just detta syfte.
    Och sagt och gjort skapade dom denna fantastiska klubb

    1.
    Angående ordförandes 2-åriga post bör ju denna i min mening sitta i 2 år för att få en stabilitet i styrelsen.
    I enlighet med nuvarande stadgar är så fallet.
    Det vill säga ingen förändring på denna punkten i föreslagna stadgar.

    2.
    Angående långdragna styrelsemöten utan beslut med fler ledamöter.
    Så många punkter vi behandlar, och beslut som tas, under dom senaste 2-3-åren har jag aldrig tidigare år varit med om.
    Jag har suttit med i styrelsen sedan 2008, och vi håller i 14-15 styrelsemöten varje säsong nu tack vare effektiva telefonmöten.
    Så jag står fast vid att vi har ett behov av att återgå till den riktlinje om att vara totalt 9 personer i styrelsen.

    3.
    Angående nuvarande styrelsens sammansättning.
    IT-gruppen ingår ej i styrelsen.

    4.
    Angående behovet till större förändringar av stadgarna.
    Den största skillnaden jag har känt mellan vår klubb och Svenska SaabKlubben är den att alldeles för komplicerade och detaljerade stadgar för SSK gav inget frihetsutrymme för kreativitet.
    Så låt oss inte överkomplicera stadgarna utan fokusera istället på att göra klubben, klubbaktiviteterna med mera till det bättre, så att mervärdet för medlemmarna i klubben blir mer och mer längs med åren.

    Mvh Michael

Liknande ämnen

  1. Uppdatering vlåda
    Av wuffee i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 00:07
  2. Uppdatering av forumet.
    Av Freeboo i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •