Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: SAAB 0g 16v turbo -84 fel tändstift?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153

    SAAB 0g 16v turbo -84 fel tändstift?

    Hej alla!
    Ny tråd igen om denna gamla bil. Den går som en påse nötter, inte mer än 2000 varv sedan vill den inte. Om turbotrycket kommer in på det gula fältet stryps den annars går den ok upp till 2000 varv. Bytte lmm till en begagnad från skroten idag ingen skillnad , j den gick sämre med nya lmm än utan, så jag antar att det är fel på den. Min gamla går lite bättre än utan.
    Nu börjar jag fundera på stiften. Jag har satt i bcpr7es fast det ska vara bcp7es. Kan resistansen förämra gnistan så pass att bilen går så dåligt?
    Jag har hur som helst beställt nya.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    nä resistansen har inget som helst med den saken att göra. Det är bara bra att ha resistorstift.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Ok, då kan vi pricka av den punkten från listan över tänkbara fel.
    Återstår:
    Bränsletryck, styrenhet för insprutningen, turbosidan med apc.
    Hur är det med tryckgivaren till turbon? Vad kan gå sönder där? Ser inte ut som någon hightechpryl precis.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag ska göra ett bränsletryckstest på måndag och hoppas att det kanske ger något svar.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    nä resistansen har inget som helst med den saken att göra. Det är bara bra att ha resistorstift.
    njae det håller jag inte med om.
    har du/man både resistorstift och motstånd i tändkablar så blir det för högt motstånd som påverkar gnistan negativt med sämre gång som följd.
    tändkablarna ska ha ett motstånd mellan c.a 2-4 Kohm om jag minns rätt, det lägre på dom kortare och det lite högre på dom längre.
    sen ska både lock och rotor vara hela rena o sprickfria, man kan skrapa/fila av lite beläggningar på koppar stiften i locket o på rotor.
    avståndet på stiften ska vara 0,6mm.
    sen är det att kolla tändläge och om vacuum/tryckklockan på fördelaren jobbar som den ska.
    passa på att även kolla övriga slangar till o från insug, dump mm ja o även dumpen så inte den läcker ut trycket.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Det sitter NGK BCP7ES i nu. Lock, rotor och kablar är nya. Jag hittar inget läckage i vakuumslangarna och jag blåste med en rengjord dammsugare genom röret efter lmm till spjällhuset. Jag sprutade diskmedelsvatten på alla skarvar och hittade lite bubbel på en som jag spände åt. Det var inte mycket och det märktes ingen skillnad efteråt.
    Dumpventilen var inte uppfunnen när denna maskinen kom till.
    Svårt att se om tryckklockan funkar men den var i alla fall tät och armen rörde sig när jag hade plockat isär och fixat fördelaren.
    Men tänk vad bra den kommer att gå när man hittar felet en gång, allt är genomgånget.

    Tack för tipsen

    Jag tittade på bränsleledningen och fann att den var ganska klämd borta vid bränslepumpen. Jag lär få svar på om det är mycket efter bränsletrycksprovning på måndag.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av tuborg Visa inlägg
    Dumpventilen var inte uppfunnen när denna maskinen kom till.
    .
    hm har bestämt för mig att vi/man monterade på en dumpventil på dessa 16v pga tjuvstopp vid gassläpp efter fullgasacc dels pga att turbon "tvärstannade" samt att det "blåste" laddtryck bakvägen och lurade lmm till att ösa på mer bränsle, med motorstopp som följd.
    har du ingen sån här slang ner till under termostathus/fördelare? bild 1 rött streck
    ventilen var väl gömd bakom laddrör o annat. bild 2

    intressant att du hittat en klämd bränsleslang, hände väl i bland att dom klämdes under baksätet...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-01-11 klockan 14:46. Anledning: §7.1 EPC bild raderad
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Blev osäker där men jag gick ut och kollade för säkerhets skull. Där "din" slang går in i spjällhuset sitter det bara ett pluggat/oöppnat hål in i spjällhuset.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Det var ju bra att vi kunde utesluta dumpen då.
    har du kollat termogivaren i inloppsröret enl ett tidigare inlägg? gissningsvis 2Kohm vi 20 grader minskar om varmare.
    tryckklockan på fördelaren ska sänka tändningen c:a 5-10° vid tryck om även vacuum så ska den höja tändningen när den går som sugmotor.
    tändläge 16° 850rpm ? om det nu ska vara det, inget kopplat till fördelaren ( står på lappen på vä hjulhus om den finns kvar).
    bränsletrycket bör vara 2,5-3 bar avstängd motor, beroende på vilken tryckreducering du har.
    flödet tror jag var c:a 1-2 liter/min.
    hur ser stiften ut? rena, blöta, sotiga?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag hade av termogivaren. Lurigt att mäta, hur exakt är en termometer och hur exakt kan man mäta resistans? Hursomhelst tror jag att värdena håller sig inom felmarginalerna och funktionen verkar riktig med stigande och fallande resistans.
    Jag har ställt tändningen så gott det gick på 16 grader.
    Har inte kollat funktionen på tryckklockan men när jag hade av och rengjorde fördelaren in och utvändigt verkade den fungera när jag blåste i den.
    På måndag ska jag företa bränsletrycksmätning ( jag tror att det kan ligga där ) och kör väl flödesmätning i samma veva.
    Stiften sotar men bilen går ju inte rent heller.

    Tack för idéerna!

    Tuborg

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2.0T -01 Ryckande turbo,bytt tändstift mm,vad sen?
    Av mrjb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 23:41
  2. Tändstift i en SAAB 9-3 V6 -07 ?
    Av Jakalen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 23:43
  3. Tändstift till 9000 Turbo
    Av Turbo-Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •