Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fräscha upp lister, og 9-3, lacka eller inte?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313

    Fräscha upp lister, og 9-3, lacka eller inte?

    Har en og 9-3 i Cosmic Blue (Förutsätter att alla här känner till färgen. )och listerna börjar se lite matta och tråkiga ut.
    Finns det något bra sätt att fräscha upp dom utan att behöva kleta på sånt där svart helvete som man gjorde 3-4 ggr/vecka förr på bilarna?

    Om vi nu förutsätter att det fortfarande inte finns något bra sätt att fräscha upp dom någorlunda enkelt (Som dessutom håller ett tag) så återstår det ju bara att plocka av listerna och lacka dom.
    Frågan i det fallet blir som följer, lacka i samma färg som bilen eller i svart/svartmetallic?
    "Risken" är väl att dörrhandtag också blir lackerade när man ändå håller på men det kanske ser "kladdigt" ut så ös på med åsikter.

    Hade en ng 900 för många år sen där jag lackade listerna i svart metallic och det såg bra ut, dock var den 900'an Scarabé grön, därför behöver jag lite smakråd ang Cosmic blue.

    Hoppas på många tips om vad jag bör göra med listerna, alla förslag är bra förslag.
    9-3 2,0t -01

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 113
    Jag kör med Biltemas gummifärg. Maska, spruta på, torkar skitfort, lägg en 5 lager så det blir en "hinna". Ser fetbra ut, lätt och billigt. Nöter man av det så slänger man på lite mer.
    Före:
    327944-3092313.jpg
    Efter:

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491
    Ett bra suddigum drar ur fettfläckarna om du tex har fått vax på på plasten. Värmepistol kan få plasten fin igen, funkar ofta bra på listerna dock inte på dörrhandtagen.
    Utan Saab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313
    bollman: Ser ju helt okej ut, verkar det hålla länge eller får man hålla på och spraya om dom ofta?

    rejser99: Värmepistol har jag lyckats med förr några ggr men den här gången ville det sig inte.
    9-3 2,0t -01

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 113
    Beror lite på hur utsatt det är. På ovansidan av bokkjolen, där man gärna drar saker in och ut ur bagaget så har jag fått bättra en gång sen i somras. Lister på sidorna och där nere vid utblåsen är lika fint nu som när jag gjorde det tidigare i sommar.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313
    Okej, tål att tänkas på. Vill ju helst ha det så underhållsfritt som möjligt när jag väl har gjort det men den där färgen kanske håller ett bra tag ändå.

    Blir inget gjort förrän till veckan så jag får väl fundera lite under helgen vilket alternativ det blir.
    9-3 2,0t -01

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 113
    Fördelen med gummifärgen är att lackar man på hur det blev så drar man bara av det som en hinna, väldigt enkelt!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313
    Haha, kom du inte på nåt bättre?

    Ja det verkar ju smidigt så sett, lätt att göra om.


    Ingen som har fler åsikter?
    9-3 2,0t -01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Håller med TS, riktigt tråkigt att "svärta" listerna efter varje tvätt. Har provat ganska många olika medel för plast och vissa är bättre än andra men inte suveräna någon av dem. Har kvar att testa Carpro DLUX http://www.streetpower-rekond.se/fal...rpro-dlux.html Detta rekommenderas på bilvardsforum.se av ett antal personer, och skall hålla i upp till 12 månader. Dyrt för liten mängd, så det ligger kanske nåt i det (eller så blir man lurad...). Har inte provat just detta medel själv än, men mitt nästa inköp till listerna blir denna iaf!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

Liknande ämnen

  1. Lackade lister eller inte? ng900 / og9-3
    Av lzs i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 23:50
  2. Lacka eller inte lacka sidolister 9-3
    Av Boman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 16:42
  3. lacka eller inte lacka ? (bilder)
    Av mackan99gl i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 19:13
  4. Lacka eller inte?
    Av Noobe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •