Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Knackande Saab 9-3 2.0T

  1. #1

    Knackande Saab 9-3 2.0T

    Funderar på att köpa en 9-3 och har hittat en trevlig 02:a som dessutom har rätt färg.

    Problemet är att den knackar något så grymt att man inte vet om man befinner sig på en fiskebåt eller i en bil. Knackandet fortsatte även när jag kört bilen en kort runda.

    Jag har förstått efter en del läsande här att det ofta beror på dålig olja eller låg oljenivå och den här bilen hade väldigt låg oljenivå.

    Byta olja är ju inga problem men vad kan det annars vara för fel och blir det i så val väldigt kostsamt. Hur mycket ska man pruta påbilen så att man inte står där med en dyr reparation när man hellre vill ut å köra.

    Fluff
    Kärring som gärna kör röda bilar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Knackande Saab 9-3 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av fluff
    Funderar på att köpa en 9-3 och har hittat en trevlig 02:a som dessutom har rätt färg.

    Problemet är att den knackar något så grymt att man inte vet om man befinner sig på en fiskebåt eller i en bil. Knackandet fortsatte även när jag kört bilen en kort runda.

    Jag har förstått efter en del läsande här att det ofta beror på dålig olja eller låg oljenivå och den här bilen hade väldigt låg oljenivå.

    Byta olja är ju inga problem men vad kan det annars vara för fel och blir det i så val väldigt kostsamt. Hur mycket ska man pruta påbilen så att man inte står där med en dyr reparation när man hellre vill ut å köra.

    Fluff
    Skit i den bilen. Även om det blir bättre med ett oljebyte så lär ju motorn tagit stryk pga för lite olja. Skulle det vara så att säljaren lämnar in den och får den fixad via goodwill eller bekostar själv så kan det ju vara en ide.

    Annars skulle jag nog skita i det eller pruta ner priset lika mycket som vad en extramotor med byte kostar.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Om du är händig och kan byta/renovera motorn så kan du ju alltid pruta som f-n .

    Men jag skulle nog leta efter en annan bil iaf.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    193
    i sådanna fall så ska det vara typ 20-30000 som du prutar för att det ens ska vara värt bekymmret... som sagt finns ju en massa 9-3'or

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Be att få se servis boken har han gjor servicarna i tid så går ju motorras på motorgarantin den förlängda i alla fall.
    de behöver du ju inte tala om utan pruta som fan på knacket ändå.
    komm överens om ett pris. när detta är satt be att få köra bilen en dag, erbjud dej lämna din bil på hans gård som pant.
    åk hem och byt olja slutar knacket köp bilen för de prutade priset. fiffigt va.
    mvh MagnusH
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Pruta hårt eller hoppa över. Om det går på Saabs motogaranti borde nuvarande ägare rimligen åtgärdat det
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

Liknande ämnen

  1. Knackande ljud, saab 9-5
    Av Ola0007 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 11:56
  2. Saab 9,5 2,3 t knackande ljud
    Av maestroo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 00:59
  3. Spekulant på Saab 9-5 -02,knackande motor.
    Av pxs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 01:03
  4. Knackande motor Saab 9000 -97 2,3t A50
    Av Migaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •