Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tips på kraftig / hållbar låda till 9-5 2005 ca 800-1000nm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Tips på kraftig / hållbar låda till 9-5 2005 ca 800-1000nm

    Har skrotat min låda till min demobil och är på jakt efter en ny kralligare låda. Vill maxa 19t med "orgdelar". Sen byter jag turbo och grenrör.

    Kör i dagsläget med
    Wössner kolvar
    Verdistakar
    t5 kammar
    3" utan kat
    875cc
    1680 luftmassa
    19t
    Quaife diff


    Det finns någon F40 6 växlad låda är den bra? Eller är det bara quaife drevsats som gäller? Den är slut för tillfället. Eller har någon en låda liggandes?

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935
    F40 ska väl vara riktigt stryktålig, dock behöver du sprängkåpa från en 2.2tid samt korta nån drivaxel.
    Den är även vajerstyrd så du kommer att behöva bygga om spakställ.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Har inte cnyb sin F40 låda kvar?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...0-kit-till-9-5
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-09-08 klockan 14:07. Anledning: Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack! för 3200uds för en 6 växlad quaife drevsats känns lite väl svettigt just nu :-(

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Um, exakt vad hade du tänkt dig för budget? Du vill ha en låda för tvärställd FWD som skall tåla 800-1000Nm och tänkte den skulle kosta vaddå?
    Rallylådor som jag hittar lite snabbt är speccade för 600Nm:
    http://www.tractive.se/products/fwd-...-gearboxes__20
    Och lär ju inte gå gratis.
    Det är väl typ speciella dragracinglådor som möjligen skulle kunna palla sådant vrid. Denna skall ju klara 1900Nm till och med:
    http://www.xtrac.com/sectors/motorsp...car/product/81
    Detta är väl typ F1-lådor, och de skall palla strax över 800Nm
    http://www.xtrac.com/sectors/motorsp...ar/product/125

    Jag vill inte ens tänka på prislappen på dem...

    Jag tror du skall vara väldigt glad om du hittar en låda som faktiskt är specificerad till 500Nm i rimlig prisklass (typ under 10000) F28/F40 då, men skall ud ha en låda som verkligen är specificerad för mer vrid då kan du räkna med att det faktiskt också kostar pengar...

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Jag är tyvärr lite novis när det gäller saab, Jag jobbar med bakhjulsdrivet och då kan man ta en 530d från bmw och den pallar för 1000-1200 nm utan att blinka. Och en sådan låda kan man få omsvetsad till i princip vilken bil som helst för 8000-12500sek

    Men det verkar knivigare med fwd, Bilen som vi har är en demo bil som vi har stoppat in rätt mycket roligt i och vi ska testa ut ett gäng kullagrade turbo agg som är "mellan 19t-gt35" så mellan 300-700hk vill vi köra med, men under tiden vi provar ut alla agg så vore det önskvärt att ha en låda som pallar. Men jag är inte heller sugen att slänga ut 30-120000sek på en låda. Så i lamt sagt, mest nm för så lite pengar som möjligt.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbakaxel Visa inlägg
    Jag är tyvärr lite novis när det gäller saab, Jag jobbar med bakhjulsdrivet och då kan man ta en 530d från bmw och den pallar för 1000-1200 nm utan att blinka.
    Men är den specad för 1000nm? Att en låda oftast klarar ett visst vrid betyder ju inte alls att den är specad för det.
    Det finns ju gott om folk som åker runt med 600-700nm med Saab-lådor och det håller, det betyder givetvis inte att lådan är specad för det vridet, mycket beror ju på skick på lådan, körstil, fäste, olja och även en hel del tur.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Om man testar bilen på motorväg och har hyffsat med snurr(rpm) på grejerna när man ger fullt så håller en "standardlåda" om den är preppad rätt.

    Jag körde en hel sommar med 900Nm utan problem och gasade friskt när tillfälle bjöds.
    Lådan innehöll 9-5 Aero drevsats, quaifediff, stålhylsa, moddad stödplåt och 4,45 i slutväxel.
    Det sistnämnda för att det ska gå "lätt" och därmed inte ge samma momentbelastning när laddtrycket går rusandes.

    Bilen bromsades till 830hk/900Nm med samma låda. Mera info om bilen finns i signaturen.

    Men med tanke på att inget är odödligt så har jag numera Quaifes snedskurna 6vxl drevsats.

    mvh Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. hållbar vxllåda till og900 och 99??
    Av turbo86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 00:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •