Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 86

Ämne: Black Turbo 9-3 Aero 2008 + OG900i 89

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    En hink med vatten som du lägger dina papper i.
    En sprayflaska med vatten.
    Börja med det grövsta = 600 och spraya medans du slipar, inte hela tiden men det får inte bli torrt.
    Jobba vidare med ex 1000, 2000 och 3000.
    Polera och försegla.

    /Jonas

    - - - Uppdaterad - - -

    Då får det bli en sväng till Biltema inom en snar framtid.
    Tack MicEE!

    /Jonas

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Ett tips om du har riktigt dåliga lyktor är att köra torrt första momentet,då biter det ordentligt. Var uppmärksam så du inte kör varmt beroende på vad du använder för maskin...

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jag gör det för hand.
    Men visst hade en maskin varit skönt men jag känner att jag får bättre koll om jag kör för hand.
    Men polerar gör jag med maskin och Buffer 2000. Förseglar med Silver One som har bra UV-skydd.

    /Jonas

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Ok,jag har blivit bortskämd med maskiner så jag skulle nog inte ge mig på det för hand.... (om man inte fick lyssna på bra musik och dricka grogg samtidigt

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej tack för hjälpen. Hur långt tid tar det när du körde förhand? Och vad motsvarar buffer 2000? Typ ett finpoler medel? Och de där silver one vart har du införskaffat de?

  6. #46
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Okej tack för hjälpen. Hur långt tid tar det när du körde förhand? Och vad motsvarar buffer 2000? Typ ett finpoler medel? Och de där silver one vart har du införskaffat de?
    Buffer2000 är rejäl rubbing och silver one är lackförsegling från Autosmart..
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Haha, kul att man får vara inspiration!
    Gör som jag gjorde så kommer det att bli bättre! Problemet med Bose är dels för lite effekt ut i kanalerna samt att ljudet är kalibrerat stillastående med avstängd bil, bilens rörelse och vägljud äter upp en del bas och pondus!
    Vet du om det går att kalibrera om systemet? Jag har BOSE i Aeron, och när bilen står still dunkar det duktigt, men det försvinner som du säger en hel del när man kör.
    Inte så mycket tryck i midbasarna i dörrarna heller, i Vectorn har jag premium 150 och trots att den saknar två midbasar i bakdörrarna och 6x9:or i hatthyllan känns det som det under vissa förhållanden är mer bas i den. Däremot är ljudet inte alls lika detaljerat och blir grötigt fortare när man höjer volymen.
    Om det är för lite effekt i steget kanske det rent av blir bättre om man kopplar ur högtalarna i bakdörrarna?
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Hur kalibrerar jag om det?
    Får testa att koppla ur dörrhögtalarna.

    När jag slipar strålkastarna för hand så tar det 30min/st.

    /Jonas

  9. #49
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Finns tyvärr ingen kalibrering att göra utan det gjordes när bose provade ut och anpassade systemet till bilen.
    Problemet med bose var att dom gjorde ett system som skulle passa alla musikstilar, inte bli för bulligt till tal och akustiskt, inte kunna bli sönderspelad av bastung musik, dessa kalibreringar gjordes i ett ljudlabb (enligt Boses reklam iaf) samt att det gjordes på billigaste tänkbara vis, utan några extra justermåner eller extra effekt..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Då har jag hittat en uppsättning original fälgar, gött!!
    Dom uppfyller tyvärr inte mina krav när det kommer till skick. Men dom har ju några år på nacken så det får man ta.
    Planen är att "måla" dom med biltemas gummifärg, antingen svarta eller gunmetal grey.
    Vad tycker ni som följer denna bil??



    /Jonas

  11. #51
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det är väldigt snygga fälgar. Klart mina favoriter bland originalfälgar. En av få fälgar jag tycker är ännu snyggare, är dom ACE Twist som jag hade på 9-3:an. Precis samma designstil som dessa, men lite slimmare och snyggare i utförandet. Men dessa är också väldigt bra!

    Om det är färgen du vill ha råd om så säger jag tveklöst Gun Metal grey. Helsvarta fälgar har jag svårt för eftersom jag tycker det blir för mörkt och fälg/däck flyter ihop för mycket. Det är min åsikt och jag vet att många andra tycker bättre om svart och inte alls håller med.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Det har du ju rätt i! Att det flyter ihop tänkte jag inte på!
    Det får bli gunmetal grey ☺
    Tack!

    /Jonas

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Finns tyvärr ingen kalibrering att göra utan det gjordes när bose provade ut och anpassade systemet till bilen.
    Problemet med bose var att dom gjorde ett system som skulle passa alla musikstilar, inte bli för bulligt till tal och akustiskt, inte kunna bli sönderspelad av bastung musik, dessa kalibreringar gjordes i ett ljudlabb (enligt Boses reklam iaf) samt att det gjordes på billigaste tänkbara vis, utan några extra justermåner eller extra effekt..
    Det var ju tråkigt, snålisar :P
    Nåja, får se vad som kan göras, kikat i din tråd, får kanske provlyssna nån torsdag på max
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Riktigt snygga originalfälgar! Sådana hade jag också velat ha... (men fick tag på andra Saab-original 18" billigt nya, som får duga). Jag lade gummifärg på mina original 17"-fälgar som jag har som vinterfälgar nu, och körde svart MED pearlizer, som gör de typ gråa trots svart färg under. Håller helt klart med Vfr - svarta fälgar är ingen höjdare.

    Däremot tycker jag inte att gråa fälgar passar till din lack (samma som mig, titangrå 303). Mina dippade fälgar skar sig, grå lack mot annan grå på fälgarna. Så jag rev av det och kör numera original utan gummifärg. Fast är skicket ingen höjdare på originalfärgen blir det ju svårare. Jag funderade på vitt till mina, men det är lite väl "raggigt" tyckte jag.

    Har inte kommenterat tråden innan, men läst. Så får passa på att säga grattis till en riktigt fin Saab!
    Gillar starkt att du är mån om dina bilar och putsar och fixar dem till riktigt fint skick!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Tack för din feedback Hej!
    Jag letar och letar efter bilder på gråa bilar med "gråa" fälgar men hittar inga bra.
    Men det kan vara som du säger att grått mot grått blir galet. Har hela vintern på mig att fundera☺

    /Jonas

  16. #56
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Grått i liknande nyanser på både kaross och fälgar är kanske ingen höjdare heller. Å andra sidan så är väl Gun Metal en ganska mörk grå, mera lik stålgrått eller TurboX-grått. Då blir det kanske en annan sak. Det ska bli väldigt spännande att se.

    Det är få färger som jag tycker vanliga silverfärgade fälgar inte blir så bra till. Det skulle just vara vitt, silver och ljust grått där det blir för liten brytning. Däremot med Gun Metal så blir nog brytningen tillräckligt stor både mot de svarta däcken och mot karossens färg.
    Senast redigerat av Vfr den 2015-10-19 klockan 21:40.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Här är några bilder på min bil med den numera bortrivna gummifärgen om de är till inspiration/avskräckande exempel:

    Fälgarna påväg att bli "gråa". Dippades först med 3 lager svart här på bilden (färgen inte torr än):


    Färdiga. Två tunna lager pearlizer lagt ovanpå det svarta. (pearlizern är riktigt känslig, så det är lätt att få det lite flammigt):


    En till:


    Är de verkligen så gråa? Ja, jämfört med originalsilver så syns det skillnad:


    Jag har som sagt tagit bort det och kör denna vinter utan gummifärg. Att ta bort tjockt lagt gummifärg är inga problem, men den tunna hinna som sprejades mellan ekrarna på fälgens insida krävde mycket Degreaser Wet, pensel och tid att få bort. Inget problem egentligen, men att tänka på om man får för sig att ta bort det och tror att det ska ta 3 minuter per fälg.
    Kanske hade varit betydligt snyggare med mörkare grå? Finns ju "True Metallic Antracit", "Charcoal Grey" samt "Gunmetal Grey" att välja på nuförtiden utan att blanda in pearlizern som jag gjorde, men jag orkar inte hålla på med det mer och gillar att putsa, så då är originalfärgen bättre som jag kan (har) polerat och lackskyddat - är lite svårare att göra det med dippen.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jädra fin bil du har Hej, bra puts på den!!
    Jag kan hålla med dig om att den gråa var lite för lik bilens färg.
    Jag gillar ju också att putsa på mina bilar så där har du också en poäng. Som sagt jag får ta mig en funderare men och andra sidan så är det inga större pengar och det går att ta bort om man ångrar sig.

    /Jonas

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Tack för kommentarerna om putsen, känner att vi båda är lite av puts-galna saab-ägare. Började för ett år sedan hålla till på bilvardsforum.se, och där om någonstans blir man skadad. Har efter bilderna som jag laddade upp köpt på mig Flex polermaskin, massa medel och andra prylar och äntligen fått bort alla irriterande tvättrepor etc. "Tyvärr" ser ju polarna det också, så man får ju mer än en fråga om man kan hjälpa till... aja.

    Hittade dessa bilder på en annan NG9-3 på Blocket, förvisso ingen faceliftad den heller, och fel grå färg (heter "Steel grey" om jag inte är ute och cyklar, och fanns till o med MY06), men du hade svårt att hitta grå/grå så jag slänger upp dem här också så har du mer att titta på:
    2830376855.jpg2876673552.jpg

    /Björn
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  20. #60
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Den är ju mera lik Jonas bil i färgen samtidigt som fälgarna är ganska lika Gun-Metal (iallafall som jag föreställer mig).
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. 9-3 AERO Black Turbo
    Av Ferm i forum Allmänt
    Svar: 329
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 23:39
  3. SAAB 9-3 Black Turbo -2008
    Av Mrb18 i forum Allmänt
    Svar: 178
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •