Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Val av olja till trimmad motor B234 Steg 3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    273
    Medlem#
    8666

    Val av olja till trimmad motor B234 Steg 3

    Hej!

    Jag har en 9-5 med b234 bottendel och den är trimmad med steg 3 från maptun.

    Vad för olja borde jag köra på? Jag kör på dexos 2 just nu, duger denna? brukar inte gasa mer än att varva ur 2, 3 och lite på 4 osv.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 121
    Den oljan borde funka, själv kör jag på Mobil 1 New Life 0W40 med 500mil interval på bytena.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 501
    Den oljan duger mycket väl. Gasa på,men vänta till maskin blivit varm innan du belastar den,likadant tvärtom,kör lugnt ett tag efter dina urgasningar.

    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    273
    Medlem#
    8666
    Ok kanon! Gött att veta! Glömde nämna att det är GM oljan jag kör på 5w30 men den kanske duger den också?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 501
    Absolut!

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    101
    Medlem#
    -

    Tja

    Tycker tråden blev lite konstig, först frågan vilken olja man BORDE köra på (utan att ange tilltänkta oljeintervall / kort eller långkörningar / total körsträcka / drar den olja) och sedan blir svaret att Dexos 2 blir nog bra (den är ju godkänd men vad jag förstått ingen toppolja utan rent och slätt bra). Kör man långkörningar (få starter) skulle jag tendensiellt titta mer på en 5W olja (vilket Dexos 2 är) , är den trimmad skulle jag tendera att vilja byta innan halva växelintervallet i stället för att gå upp till en 40 olja och i andra hand också gå upp till en 40 olja. Om den drar mycket olja skulle jag skippa 30 olja och köra 40 olja.

    PS en 5W olja har en lite mer tjockflytande grundolja och är lite mindre känslig för att viskositeten vid 100 gr (30 eller 40) går ner (slits) under oljan livslängd. Man kan ju iofs alltid göra som HeRmAN här men jag finner det lite slösaktigt att byta vid 500 mil.

    Mest åsikter men i alla fall...

    Föresten, är det någon som har provat Motuls V300 oljor, har köpt på mig lite då jag fick tag på den hyggligt billigt men vet inte om jag vågar riktigt då den sägs innehålla zinkadditiv, kan jag få en förgiftad katalysator? (bilen drar iofs knappt olja trots 24000 mil och är en 2004 SS Aero med steg 3). Dessa oljor sägs vara extremt stabila då de är rena esteroljor att man kan gå ner i viskositet en klass och de håller viskositeten i hela bytesintervallet (de luktar inte ens som motorolja brukar göra utan verkar vara väldigt ren). Åsikter? I bästa fall kan jag få ut 1-2 % mer effekt och mindre förbrukning pga mindre friktion men i värsta fall haveri. Är kluven, kör 0W40 new life idag med 1000 mila intervall.

    Föresten finns det tom tester med samma viskositet Mobil 1 mot Motul där Motuloljans bil i bänk får 10-20 hk mer men detta litar jag inte riktigt på då det verkar vara för bra för att vara sant.
    Senast redigerat av exilturbo den 2015-09-13 klockan 20:36.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 740
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av exilturbo Visa inlägg
    Tycker tråden blev lite konstig, först frågan vilken olja man BORDE köra på (utan att ange tilltänkta oljeintervall / kort eller långkörningar / total körsträcka / drar den olja) och sedan blir svaret att Dexos 2 blir nog bra (den är ju godkänd men vad jag förstått ingen toppolja utan rent och slätt bra). Kör man långkörningar (få starter) skulle jag tendensiellt titta mer på en 5W olja (vilket Dexos 2 är) , är den trimmad skulle jag tendera att vilja byta innan halva växelintervallet i stället för att gå upp till en 40 olja och i andra hand också gå upp till en 40 olja. Om den drar mycket olja skulle jag skippa 30 olja och köra 40 olja.

    PS en 5W olja har en lite mer tjockflytande grundolja och är lite mindre känslig för att viskositeten vid 100 gr (30 eller 40) går ner (slits) under oljan livslängd. Man kan ju iofs alltid göra som HeRmAN här men jag finner det lite slösaktigt att byta vid 500 mil.

    Mest åsikter men i alla fall...

    Föresten, är det någon som har provat Motuls V300 oljor, har köpt på mig lite då jag fick tag på den hyggligt billigt men vet inte om jag vågar riktigt då den sägs innehålla zinkadditiv, kan jag få en förgiftad katalysator? (bilen drar iofs knappt olja trots 24000 mil och är en 2004 SS Aero med steg 3). Dessa oljor sägs vara extremt stabila då de är rena esteroljor att man kan gå ner i viskositet en klass och de håller viskositeten i hela bytesintervallet (de luktar inte ens som motorolja brukar göra utan verkar vara väldigt ren). Åsikter? I bästa fall kan jag få ut 1-2 % mer effekt och mindre förbrukning pga mindre friktion men i värsta fall haveri. Är kluven, kör 0W40 new life idag med 1000 mila intervall.

    Föresten finns det tom tester med samma viskositet Mobil 1 mot Motul där Motuloljans bil i bänk får 10-20 hk mer men detta litar jag inte riktigt på då det verkar vara för bra för att vara sant.
    GM:s dexos 2 olja är baserad på en mineralolja i grupp 3, det är därför den inte klarar 0W klassning. För att klara 0W krävs vanligtvis en betydande andel (dyrare) PAO - inte en tunnare basolja. Så den som sitter och väljer 5W i tron att detta skulle ge en bättre basolja, ja den gör bort sig.

    Sedan innehåller alla motoroljor zinkalkylditiofosfat, annars så skulle inte motorn bli långlivad. Skillnaden är hur mycket oljan innehåller.

    Motul 300V är en racingolja, den är inte riktigt avsedd för vanligt bruk.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 501
    Man får se till frågan vad man ska svara,ställer TS frågan på det sätt han gjort så är det overkill att lägga upp en doktorsavhandling i oljor.
    Om man ställer en fråga om vilket håll en dörr öppnar sig behöver man inte ha reda på hur mycket zink det är i gångjärnen.

    Oljetrådar spårar alltid ur! Har man haft rad på en maskin så är inte oljan den stora boven som många tror,det är mer skötsel och bytesintervaller som är orsaken till problem.
    För dig som trimmar som bara den kan sätta er in i oljans förunderliga värld för att kanske hitta nån hästkraft eller nåt.

    Har själv kört på vanlig mobil 1 eller den som ts sagt han har i 400 hk+ bilar utan några problem.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 121
    Precis, det är ju inte LeMans som skall köras inte heller handlar det om TopFuel effektuttag. Mitt råd ovan står fast. Dessutom kör jag uteslutande på E85 vilket inte förbättrar oljan över tid. Slöseri? Inte i mina ögon då renovering kostar betydligt mycket mer än tätare oljebyten.oljan är dessutom billig i Tyskland och jag köper 25-30l nästan en gång om året.
    En racingolja lär inte ha egenskaper med fokus att vara optimal i 3000mil

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Ska man nämna att bilen är steg 2 trimmad vid försäljning?
    Av Oceans12 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 18:14
  2. Biltemas olja i trimmad 9-3
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 11:54
  3. Steg 1 trimmad 9-5 2.3t, momentbegränsad på 1an?
    Av Euroman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 00:29
  4. Vilka tändstift till en steg 3 trimmad og9-3 2.0T??
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 18:03
  5. 2.3t biopower vs. steg 1 trimmad 2.0t ?
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •