Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Konsekvenser av steg 1 chip, Saab 9-3 og

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Konsekvenser av steg 1 chip, Saab 9-3 og

    Tjoo! Sitter inne med en Saab 9-3 og från 03 som gått 11000mil som är frisk som fan och välvårdad!

    Ja funderar dock på att köpa ett steg1 trim ifrån speedparts som nu kostar 1780:- http://shop.speedparts.se/sv/prod/up...adering-9.html

    Men.. med 70mer hästar o 110 mer i vrid så lär det bli en del konsekvenser.
    Så har ett par frågor ja vill få svar på som inte framgår i trådar där de hatar på chip trim.. för de enda folket skriver är om att deras turbo rasa efter 10mil, kopplingen börja slira när de körde runt kvarteret osv..
    Jag vill veta hur relevant detta är för någon som tar hand om sin bil, byter olja var 1000:e mil, låter turbon kylas efter belastning, inte går ut för köra så att däcken släpper, osv osv osv


    Och om turbon skulle gå, kan jag då köpa Mitsubishi TD04 turbon och köra den på samma steg 1 chip?
    Senast redigerat av Nifoz den 2015-09-06 klockan 14:57.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Mycket handlar ju om hur man väljer att köra, jag hade en og9-3 som jag sålde i våras med steg1 chip, hade gått 27000mil när jag chipade den.
    Gick hur bra som helst men när man pressade den för mycket och för länge så började det bli lite oljefukt lite här och var på motorn, då bilen inte betingade nått värde så körde jag rätt vårdslöst med den men det höll iaf om man frånser att det läckte lite mer olja än den gjort tidigare.

    Att saker och ting rasar när man trimmar det är nog snarare ett tecken på att grejerna inte var nya när man trimmade, en koppling som gått 20000mil kan ju mycket väl fungera 10 000mil till under normala förhållanden samtidigt som den troligen inte blir långlivad när man trimmar, det belastar ju grejerna mer så sånt som är på G att paja har ju en tendens att göra det.

    Frågan är om det är värt att byta till en TD04 enbart för driftsäkerheten, den turbon du har nu har ju hållt 11000mil, en ny gt17 lär ju hålla det samma, om bilen gått 11000mil sedan 2003 (13år) så lär nog en ny gt17 hålla livet ut på bilen, även med steg1 chip.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för ett soft svar!
    Men skulle du säga att det är värt med ett steg1 chip ifrån speedparts, skulle du ha köpt det i mitt läge?
    och om du skulle ha gjort det.. skulle du ha varit beredd på att turbon kan rasa närsom? eller gett de nå tusen mil till kanske?

    Jo det är sant, men jag har flyttat till gotland o kört 1000mil sedan i början på juni, så tidsmässigt lär den inte hålla lika länge
    Men går det att köra på en td04 på ett steg1 chip som är optimerad efter t17? Mest det jag vill veta

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hejsan och välkommen till forumet.

    Gällande turbo kan man väl säga att generellt, oavsett om man kör trimmat eller ej så får man vara beredd på att turbon rasar förr eller senare. Jag har själv inte kört ras utan har hållt koll på lagerspel, skött service, och låtit bilen stå på tomgång någon minut efter hård körning. Med tanke på din bils miltal hade jag inte vart så speciellt oroad för den saken, den har ju trots allt inte gått speciellt mycket.

    Om det är värt det kan ju egentligen bara du svara på. Det är en ENORM uppgradering och ökar verkligen körglädjen.

    Tyvärr finns det nog ingen som kan rekommendera dig att byta till en TD04:a utan att också modifiera mjukvaran för turbon. Det fungerar, men det är ingen bra ide att köra omkring så.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. Steg 1 chip saab 9-3 154 hk t5
    Av Fande i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 18:50
  2. Steg 1 chip till saab 9-5 2,3T -04
    Av Johannyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 18:38
  3. Funderingar över steg 3 chip till saab 900ng
    Av e.k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 07:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •