Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ingen gnista 9-5 BioPower

  1. #1

    Ingen gnista 9-5 BioPower

    2,3t biopower 2008 aut.
    Bilen började misstända ordentligt under färd, startade normalt när den var kall. Misständningarna var kraftiga och verkade inträffa oftare vid gaspådrag. Det slutade med motorstopp ett flertal gånger när den skulle ner på tomgång. Tog mellan 1-5 minuter innan den startade igen förutom 1 gång när det tog 2 timmar. Vevaxelgivaren misstänktes först och byttes ut, hann inte köra många hundra meter innan det började igen. Körde 15km innan den tvärstannade och nu får jag inte ett liv i den.
    Det som har felsökts är bränslepump, ger 3 bar mätt med manometer och resttryck på över 2 bar efter en halvtimme så det verkar OK samt att den luktar ordentligt av bränsle vid startförsök. Vevaxelgivaren är ny och varvräknaren visar några hundra varv vid startförsök. Tändstiften är bytta i april NGK BCPR7ES-11 och ser bra ut. Tändkassett luktar inte konstigt och har prövat en annan (som ska funka, visserligen en 3.4). Tändkassetten har 12v med tändning på in på stiftet i kontaktdonet samt bra jord i samma kontaktdon. När jag testar kassetten med stiften uttagna ur motorn samt har jordat stiften ordentligt får jag ingen gnista förutom någon enstaka svag gnista på ett av stiften som dyker upp ibland. Kontaktdonet på ECU ser OK ut samt den har strömmatning.
    Felkodsläsning med ODB2 gav intermittent fel P1300.

    När jag slår på tändningen lyser check engine lampan men slocknar inte efter 3 sek som jag har för mig att den brukade göra. Allt annat ser normalt ut.
    Kan det vara styrdonet som har gett upp och inte förstärker signalen till tändkassetten eller har immobilizern något med detta att göra. Jag har testat båda nycklarna. Alla säkringar är hela.

    Jag har slut på ideer vad det kan vara så lite hjälp tar jag tacksamt emot

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej och Välkommen till STCS rewrew

    Stoppa inte i en TK 3.4 för det är ändå inget du bör ha i bilen. Läs FAQ
    Har du möjlighet att testa din TK i annan bil så kanske du kan friskförklara den du har.

    Ser du om det är alla cyl du har misständning på eller någon speciell?
    Utseende på stiften? Alla lika?

    Immobiliseringen tror jag vi kan avskriva.


    Tips! En profil med info om ort kan vara användbart
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Tack så mycket för välkomnandet

    TK 3.4, helt rätt så är det inget att ha i bilen och en bra idé om att testa min kassett i annan bil

    Stiften ser lika ut och verkar ha normalt utseende
    Problemet är att jag knappt inte har någon gnista alls, bara någon sporadisk svag gnista på ett av stiften ett par ggr på 15 sek startförsök

    Immo var bra att avskriva

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    När du testat din TK i en fungerande 9-5/OG9-3 (med T7) så vat du kanske mer om dess status och kan lägga felsökningen på rätt område.

    Motorstyrdonet kan man tyvärr inte göra samma sak med.


    Det förekommer ibland problem med att jordpunkter har dålig kontakt så det kan ju vara värt att undersöka att kontakten är fullgod.
    Dett skall finnas några stycken på motorn kring insug/spjällhus. Lyft på plastkåpan och kika
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Stoppa inte i en TK 3.4 för det är ändå inget du bör ha i bilen.
    Ur testsynpunkt ska en (frisk) TK 3.4 fungera bra, bilen ska rent praktiskt gå normalt och det finns ingen skaderisk, men versioner innan 3.4D ger en felkod och troligen sätts visa parametrar ner till säkra värden men det funkar bra för grundläggande felsökning.

    En annan bil med P1300 visade sig vara bensinpumpen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...6-Felkod-P1300

    Eftersom felet inträffade under drift och initialt var intermittent, vevaxelgivaren är bytt och felet kvarstått med annan fungerande tändkassett (*) så är bensinpumpen den kvarstående huvudkandidaten som är känd för plötsliga fel som tillfälligt kan försvinna. Tryckmätning i garaget säger inte så mycket om hur det fungerar vid normal körning. Kan förstås även vara andra blockeringar i bränsletillförseln, eller helt andra, ovanliga fel. Om det är bensinpumpen går bilen på startgas.

    (*) Att köra tändkassetten i luften kan döda den, så det är möjligt att den/de nu gått sönder eller gett följdskador. Tändgnistorna har sådan spänning och snabbhet att sladdar fungerar dåligt, och resultatet är att man skickar högspännigspulser till anslutningskablaget. Prova kassetterna om de fortfarande fungerar i en annan bil.

    När man felsöker bör man nöja sig med att konstatera om vevaxelgivaren fungerar (i ditt fall varvräknaren) och provbyta med en fungerande tändkassett, har man inget fel på någon av dessa punkter och bilen inte alls tänder till så är sannolikheten för att det är ett tändfel mycket låg (resten rör kabel och kontakteringsfel, samt om Trionic-styrdonet som driver tändkassetten är konstigt) när det rör sig om fel som kommit och framför allt försvunnit plötsligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ur testsynpunkt ska en (frisk) TK 3.4 fungera bra, bilen ska rent praktiskt gå normalt och det finns ingen skaderisk, men versioner innan 3.4D ger en felkod och troligen sätts visa parametrar ner till säkra värden men det funkar bra för grundläggande felsökning.
    Stämmer bra, med att veta att den 3.4 är fullt frisk kan ju vara svårt för 'hemmamekaren'
    Har man inget annat kan ju såklart tvingas använda det bästa man har.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Prova med andra tändstift när du provar tändkassett.
    Om stiften är dränkta så kommer gnistan i de istället. .
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  8. #8
    [QUOTE=Långmilare;1364909](*) Att köra tändkassetten i luften kan döda den, så det är möjligt att den/de nu gått sönder eller gett följdskador. Tändgnistorna har sådan spänning och snabbhet att sladdar fungerar dåligt, och resultatet är att man skickar högspännigspulser till anslutningskablaget. Prova kassetterna om de fortfarande fungerar i en annan bil.


    Det visste jag inte, och ja det skulle kunna förklara varför jag inte har någon gnista längre. Kassetterna är skickade för att kollas i annan bil så jag får svar på om jag kanske har dödat dom.

    Hur ska check engine lampan normalt uppföra sig vid start, slocknar efter 3 sek eller slocknar först vid motorstart

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det KAN være mulig å teste tennkassetten på det viset du har gjort, selv Saab beskriver dette ifm. feilleiting ved satt feilkode P1300. Men da skal kassetten plasseres slik at pluggene peker nedover for at oljen skal dekke spolene og således sørge for isolasjon (og kjøling). Og selvfølgelig må pluggene være solid koblet til et godt jordingspunkt.

    Check engine lampa (CEL) i vår 9-3 slokker ikke før motor er startet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av rewrew Visa inlägg
    2,3t biopower 2008 aut.
    Bilen började misstända ordentligt under färd, startade normalt när den var kall. Misständningarna var kraftiga och verkade inträffa oftare vid gaspådrag. Det slutade med motorstopp ett flertal gånger när den skulle ner på tomgång. Tog mellan 1-5 minuter innan den startade igen förutom 1 gång när det tog 2 timmar. Vevaxelgivaren misstänktes först och byttes ut, hann inte köra många hundra meter innan det började igen. Körde 15km innan den tvärstannade och nu får jag inte ett liv i den.
    Det som har felsökts är bränslepump, ger 3 bar mätt med manometer och resttryck på över 2 bar efter en halvtimme så det verkar OK samt att den luktar ordentligt av bränsle vid startförsök. Vevaxelgivaren är ny och varvräknaren visar några hundra varv vid startförsök. Tändstiften är bytta i april NGK BCPR7ES-11 och ser bra ut. Tändkassett luktar inte konstigt och har prövat en annan (som ska funka, visserligen en 3.4). Tändkassetten har 12v med tändning på in på stiftet i kontaktdonet samt bra jord i samma kontaktdon. När jag testar kassetten med stiften uttagna ur motorn samt har jordat stiften ordentligt får jag ingen gnista förutom någon enstaka svag gnista på ett av stiften som dyker upp ibland. Kontaktdonet på ECU ser OK ut samt den har strömmatning.
    Felkodsläsning med ODB2 gav intermittent fel P1300.

    När jag slår på tändningen lyser check engine lampan men slocknar inte efter 3 sek som jag har för mig att den brukade göra. Allt annat ser normalt ut.
    Kan det vara styrdonet som har gett upp och inte förstärker signalen till tändkassetten eller har immobilizern något med detta att göra. Jag har testat båda nycklarna. Alla säkringar är hela.

    Jag har slut på ideer vad det kan vara så lite hjälp tar jag tacksamt emot
    Test av Di med jordkablar och Tech2 enligt WIS - så felsökningen får fortsätta från att du inte har gnista.

    di-test.jpg

    Om du har tillgång till eller bor nära någon med tech2 ska man enligt WIS fortsätta felsökningen med att göra en utökad diagnos av tändkassetten så snart man löst felkoden P1300

    Har ni testat 3.4an i någon annan bil? 3.4D har rykte om sig att betyda 3.4Dålig och ska som andra säger undvikas

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    Uppdatering
    Jag hittade inte någon som var villig att prova min tändkassett i sin bil, utan jag kontaktade en lokal SAAB reparatör som välvilligt lånade ut en begagnad tändkassett 3.7c och hoppsan, den startade direkt.
    Jag valde att köpa en ny och nu är det tydligen 3.7e som gäller

    Tack för goda råd

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tack för feedback, bra att det löste sig och att du kanske lärde dig något på köpet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Får ingen gnista, og900
    Av Monokelmonstret i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 06:58
  2. Ny motor, ingen gnista.
    Av Ramzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 01:29
  3. [LÖST] Ingen gnista 900 T8 -84
    Av airflowfredde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •