Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Automatiskt strippa ut exif-data ur uppladdade bilder?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192

    Automatiskt strippa ut exif-data ur uppladdade bilder?

    Jag föreslår att forum-admin installerar en plugin för att strippa ut EXIF-data ur uppladdade bilder i forumet.

    Vad är EXIF? Data om bilden som kameror automatiskt lagrar i bilden. Upplösning, tid och datum, exakt GPS-position, etc. Särskilt exakt GPS-position kan vara ett problem, eftersom vi gärna delar bilder under huven, dvs. ger ut bilens exakta position med varje bild.

    Vad händer om man strippar ut EXIF-datan? Ingenting. Bilden påverkas inte alls, förutom att den känsliga datan försvinner.

    Kan jag se EXIF-datan själv? Ja, det är lätt och det finns många verktyg, t.ex. http://exifdata.com/ . Jag testade med lite bilder från mina egna trådar, och det krävs inte mycket arbete för att klura ut var jag bor, ser jag nu..
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  2. #2
    Helt onödig information i ett bilforum, möjligen av intresse i foto forum om ens där då man enkelt kan ta bort informationen innan man laddar upp bilderna. Själv sparar jag bara uphovsrätts informationen i mina bilder och resten raderar jag.
    Sidan du länkar till var ju helt värdelös då den inte klarar av att visa kameratillverkare, slutare bländare m.m
    Senast redigerat av Hamilton den 2017-05-16 klockan 20:44.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    tror nog han tänkte om någon inte vill avslöja saker om sig själv, som dessutom kanske inte är så duktiga på foto tekniska saker. Och jag tror mer folk bryr sig om att skydda vart dom bor, än avslöja vilken kamera eller bländare de använt ....

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Ja, jag vet inte vilken post Hamilton läste. Det var just att skydda vart folk bor som var intressant, precis.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  5. #5
    Tolkade tydligen inlägget fel :-) shit happens men ser det ändå inte som ett problem.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Kan ju finnas folk, rättare sagt fän som ser utrustning eller delar dom inte vill köpa själv. Utan tror att man äger det man tar...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

Liknande ämnen

  1. Behöver data hjälp
    Av _Strongman_ i forum Off Topic
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 03:36
  2. Teknisk data o dyl.
    Av Woody i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 01:10
  3. Bilder på mitt stereo/data bygge 9-5 kombi
    Av krutmats i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 12:58
  4. BSR steg1 data
    Av stammler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •