Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Saab 9-5 Aero -00 dog under körning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Saab 9-5 Aero -00 dog under körning

    På väg hem från ett arbete idag så dog min 9-5 aero helt plötsligt utan förvarning, motorn bara stannade.. Svängde av och startade direkt igen som vanligt, körde 200 meter sedan dog den igen. Väntade någon minut och även denna gången startade den felfritt och jag kunde köra mina 9 mil hem utan problem.

    Har open sid och värdet "Amul" visade -1320 ungefär under resan hem, dåligt bränsletryck eller vad betyder det?

    Kass pump eller tändkassett? Bilen har rullat 32000mil och är steg 1 mappad med e85 och kör just nu på enbart e85.


    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Vet inte om detta felet har med detta att göra men vid gaspådrag, alltså när man trycker ner plattan i mattan så går bilen segt en stund och sedan dra iväg. Man kan kalla det som en slags fördröjning eller tvekan kanske. Även om man ligger på ganska höga varv och växlar ner så tvekar bilen innan den sticker iväg.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Var ute och körde igår under kvällen och nu under dagen, inga som helst problem.. lyssnade på pumpen och den låter bra och bilen går precis som vanligt. Regnade utav bara helvete igår innan bilen la av kan det ha att göra med att det kanske kommit in vatten någonstans som gjorde att den helt plötsligt fick blackout?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Antagligen det du tänker på: Tändkassett eller pump. Pumpen brukar inte bara tvärdö enligt mina erfarenheter. Den brukar balla ur stegvis. Tändkassetten kan lägga av på direkten men även den kan lägga av stegvis. Bägge två kan funka bättre när motorn är kall. En annan sak som jag haft liknande erfarenheter av är vevaxelgivaren.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Pumpen kan tvärdö utan förvarning. Även om den är tyst och verkar frisk. Den kan även hoppa igång igen av vibrationer och då gå ett tag till.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Soppa pumpen borde ingå i ett service schema vid 20.000 mila service. Och min erfarenhet är att dom pajar tvärt.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    47
    På min Volvo s70 hände samma sak. Då var det bensinfiltret som var igensatt.
    Efter filterbyte gick den bra igen.
    Filter är rätt lätt att byta och inte speciellt dyrt heller så det skulle jag prova byta först.
    Kör: Saab 9-5 Aero -02 | Volvo S-70 Glt -97 | Volvo V-40 T4 | Yamaha Wildstar custom -03 |
    Dock inte samtidigt.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Var ute och körde igår under kvällen och nu under dagen, inga som helst problem.. lyssnade på pumpen och den låter bra och bilen går precis som vanligt. Regnade utav bara helvete igår innan bilen la av kan det ha att göra med att det kanske kommit in vatten någonstans som gjorde att den helt plötsligt fick blackout?
    Det kan vara flera saker, men lynnigheten pekar mot tändkassetten. Provbyt den först. Men det skulle som Aaero säger kunna vara något som tvärstoppar bensintillförseln, och det skulle också kunna vara någon el som blivit dränkt. Låter inte som ett typiskt bensinpumpshaveri, men går inte att utesluta heller. Vevaxelgivare låter det inte som, då hoppar den typiskt inte igång lätt efter ett stopp.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Pumpen kan tvärdö utan förvarning. Även om den är tyst och verkar frisk. Den kan även hoppa igång igen av vibrationer och då gå ett tag till.

    Mvh
    instämmer till 100.
    Har varit med om mina och andras bilar samt testat min egen trasig pump på bänken och den tvärdör när den vill och knackar man på den hoppar igång direkt osv. I mitt fall felet var att längs ner i botten av pump finns sughjul tip fläktblad och den fastnar i huset då blir de stopp. Tar man liten mejsel och flittar på hjulet då går den igång som vanligt.
    I fall felet är av den art åk inte en meter ty kan bärgning blir dyrt.
    Senast redigerat av George den 2015-09-05 klockan 14:03.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Har nu kört 100 mil + utan några som helst problem.. har kört bilen rejält varm och pressat den som fan och allt verkar fungera kanon Men har beställt en ny pump som jag skall ha liggandes i bilen ifall det skulle bli bekymmer längre fram. Har även börjat köra endast på bensin istället för e85 då jag haft vissa svårigheter att starta på morgonen ibland, kan det vara så att min bil haft svårt att adaptera e85 som kanske orsakade att motorn dog?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Tvärtom. Dålig adaption beror oftast på någon annan form av bakomliggande fel.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090
    En 00:a på sprit, klart den har adaptionsproblem var ju aldrig påtänkta att köra med sprit. Så med original prog går den troligen något sämre på sprit än vanlig soppa.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Thompa Visa inlägg
    En 00:a på sprit, klart den har adaptionsproblem var ju aldrig påtänkta att köra med sprit. Så med original prog går den troligen något sämre på sprit än vanlig soppa.
    Ehhh? hur tänkte du nu?

    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Bilen har rullat 32000mil och är steg 1 mappad med e85 och kör just nu på enbart e85.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090
    Oj,,, lite snabbt läst första inlägget ,,,, Sorry. 😷.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Hade lite tid över idag så passade på att kolla lite under huven. Började med att skruva loss LMM för att rengöra men ser ganska snabbt att en av sensorerna är av och en annan är bränd.. fick bli en tur till skroten där fick jag från en -04 som endast hade gått 14k mil. 150kr senare och bilen gick som fasen.

    En trasig LMM kan det orsaka motorstopp?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hög bränsleförbrukning bla körning 27,5l/mil NG9-3 B207R
    Av M-Sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 00:07
  2. rycker ibland vid körning saab 9-5 aero -00
    Av cruelty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •