Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-3 turbo x, Misständningar på tomgång

  1. #1

    9-3 turbo x, Misständningar på tomgång

    Min 9-3 2,8t turbo x misständer på tomgång, efter att motorlampan blinkat några gånger går den endast på 5 cylindrar. När jag stänger av och startar om den så går den på alla cylindrar igen.

    Problemet uppstår bara på tomgång, bilen går bra under all annan körning (både lugnt och vid mer belastning). Tech 2:an visar misständningar cylinder 3 och även någon gång koden för alla cylindrar.

    Jag har bytt tändspole, stift och spridare på cylinder 3 utan någon skillnad. Bränsletrycket är 2,5 bar på tomgång. Komptest visade 12,3 -12,5 kg på samtliga cylindrar.

    Nordic steg 1, motor 5000 mil, bilen 13500 mil.

    Vad kan jag göra mer? Mycket tacksam för förslag!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Har du bytt stift och har du rätt stift och original tändspole som du vet är ok?
    6-an är så stark att man nästan bara märker misständningarna vid tomgång.

    Stift:NGK DILFR7B-10G
    Spole:Bosch 126 290 37
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Har du bytt stift och har du rätt stift och original tändspole som du vet är ok?
    6-an är så stark att man nästan bara märker misständningarna vid tomgång.

    Stift:NGK DILFR7B-10G
    Spole:Bosch 126 290 37
    Det är original saker som jag vet är okej jag har testat med, alla stift är helt nya. Fick tag i en ngk spole till att börja med men efter att ha läst lite mer i olika trådar insåg jag att det ev kunde ställa till problem... Då kanske det är så att den misständer även under drift men att jag inte märker det. Bör man egentligen byta alla 6 för att kunna utesluta dem? Jag har bara testat en och en...

    De som sitter i är tillverkade slutet av 2010.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Kolla så att stiftet på cyl 3 inte har sprickor i porslinet, hade själv det på ett helt nytt stift.
    Annars får du söka orsaken på andra delar eftersom du är säker på att tändspolarna och stiften är hela.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Borde inte vara det då föregående stift byttes i samband med motorbyte för drygt 200 mil sedan och att det nu sitter nytt i igen men naturligtvis värt att kolla... Tack!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Man kan ju undra varför du monterat spolar från NGK när motorstyrsystemet är Borch.

    Du fick tydligen misständningar även på andra cyl än 3, är nog läge att byta ut alla spolarna nu till rätt sort.

    Original Finns hos Maptun
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Det är Bosch som sitter i nu, blev försäkrad om att ngk fungerade minst lika bra då jag var på autoexperten för att köpa en spole för felsökningen, läste sedan mer om det och insåg mitt misstag... Får bli 6 st nya Bosch från maptun nu i veckan!

  8. #8
    Vad är Autoexpertens förklaring? "Vi Trodde... " "Vi vet inte bättre.. " "Vi säljer bildelar , men vi vet inget?" Jisses.. Ge dem en känga för allt du fått gå igenom när det gäller felsökning.

  9. #9
    Tänkte ta den diskussionen med dem och lämna tillbaka ngk spolen när jag verkligen vet att det är 6 nya Bosch-spolar jag behöver så att det inte är något annat som bråkar....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Hur går det?

    /Jonas

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av - Sigge - Visa inlägg
    Problemet uppstår bara på tomgång, bilen går bra under all annan körning (både lugnt och vid mer belastning). Tech 2:an visar misständningar cylinder 3 och även någon gång koden för alla cylindrar.
    Hur får man se vilken cylinder som misständer på en V6:a? Jag har försökt men inte lyckats...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Hur går det?

    /Jonas
    Tyvärr inte kommit längre, lämnar in den på Granhs i Tranås kommande vecka för vidare felsökning...

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Hur får man se vilken cylinder som misständer på en V6:a? Jag har försökt men inte lyckats...
    Jag har endast en OBD II, i denna får jag upp misfire cylinder 3 och även koden för misfire samtliga cylindrar. Då den lästes av med tech 2 så såg han samma koder där. Han klarade inte av att se exakt hur många misständningar det var på respektive cylinder. Läste i någon tråd här på forumet att det skulle gå...

    Ingen i jkpg området som har 6 st fungerande tändspolar liggande som man kan tänka sig att låna ut för vidare felsökning?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Hur har det gått med bilen?
    Vad blev lösningen?
    /Jonas

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Hur har det gått med bilen?
    Vad blev lösningen?
    /Jonas
    Nu går den som den ska, tyvärr lite oklart vad som löste problemet...
    Bytte till ett nytt batteri, sedan gick den endast illa på tomgång en gång till för att sedan gå som den ska!
    Lämnade in den för felsökning ändå men inga misständningar eller andra fel konstaterade.

    Känns långsökt med batteriet men batteriet var det sista jag bytte innan den började gå som den skulle igen...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Men byte du alla tändspolar?

    /Jonas

  17. #17
    Nej de spolar som byttes 2011 tillverkade 2010 sitter fortfarande i, det gjorde de även under felsökningen då jag lämnade in den.

  18. #18
    Lite OT, men finns det någon fingervisning om hur länge en spole håller? Många parametrar som spelar roll förstås, men finns det ett genomsnittstal på detta?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    TurboXen jag hade höll spolarna 700mil, bilen hade gått 200mil när jag köpte den

  20. #20
    Ställde samma fråga till dem på grahns i Tranås som jag lämnade bilen till för felsökning, han konstaterade bara att de bilar de bytt spolar på har de inte behövt byta spolar på igen efter det...

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Misständningar cyl 1 på tomgång och motorbroms?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2023-11-03, 19:02
  2. För Hög/låg tomgång NG 900 Turbo
    Av Lazer 9000 turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 13:09
  3. misständningar / ojämn tomgång
    Av reez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 00:46
  4. Snabba svar angående misständningar och tomgång
    Av freddegbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •