Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Belysning glappar vid öppnande av dörr 9-5 06:a

  1. #1

    Belysning glappar vid öppnande av dörr 9-5 06:a

    Jag har problem med att lyset inne i bilen (9-5 06:a) och den lilla lampan som sitter i underkant på förardörren inte tänds när jag öppnar.
    Har tagit bort kontakten och rengjort med elektronikspray och borstat med tandborste på kontakterna, både i dörren och själva kontakten som kommer från bilen.
    Men det glappar ändå, är det vanligt med kabelbrott innanför plastskyddet eller finns det något annat ställe där jag kan felsöka?



  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ofta är det själva givaren som glappar, alltså tryckknappen, bilen tror helt enkelt att dörren fortfarande är stängd. Du kan ju vrida på tändningen och se på instrumentpanelen om bilen tycker dörren är öppen eller ej.

    När dörren är öppen men lampan släckt kan du ju pilla lite på givaren och se om lampan blinkar till eller ej.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-09-02 klockan 20:46.

  3. #3
    Tack för svar!
    Jaha, men vart sitter den då, i närheten av kontakten?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    På min -04 sitter den på B-stolpen. Det är en pigg som sticker ut och som trycks in när dörren stängs. En hederlig tryckströmbrytare med andra ord.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    På min -04 sitter den på B-stolpen. Det är en pigg som sticker ut och som trycks in när dörren stängs. En hederlig tryckströmbrytare med andra ord.
    Och den kan ibland jordas med dessa symtom som du har, rucka lite på den och se om ljuset blinkar till, risken är att säkringen går till slut, hade detta fel på en 9000 en gång.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6

    Post

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    På min -04 sitter den på B-stolpen. Det är en pigg som sticker ut och som trycks in när dörren stängs. En hederlig tryckströmbrytare med andra ord.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Och den kan ibland jordas med dessa symtom som du har, rucka lite på den och se om ljuset blinkar till, risken är att säkringen går till slut, hade detta fel på en 9000 en gång.
    Jag var tvungen att gå ut och kolla, hittade givare och när jag trycker på den och släpper den så tänds och släcks ljuset varje gång



    Hur gjorde ni då, ska jag skruva ur torx-skruven och ta bort givaren och göra rent eller räcker det med att spraya med elektronikspray och "motionera" den?

    Tack så mycket för hjälpen!

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Jag lossade den och kollade visuellt om den var skadad i anslutningarna vid kabelskorna vill jag minnas.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Gjorde så att jag tog bort givaren och gjorde rent med elektronikspray och även kontakten.
    Nu verkar det funka utan problem




    Tack igen

Liknande ämnen

  1. Bygga om kjolar 5D <-> 3D NG900 och OG9-3
    Av IceMan80 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2023-09-22, 22:04
  2. Elektriskt öppnande utav bagageluckan + ljussensor halvljus
    Av DumDum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •