Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Instrumentering och innerbelysning "glappar"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Question Instrumentering och innerbelysning "glappar"

    Hej
    Jag har precis blivit en ägare till en Saab 9-3 2,0t 2001 och jag måste säga det är den bästa och mest bekväma bil jag någonsin ägt. Jag har däremot ett par frågor. Under tiden som jag ägt bilen ( ca 4 veckor) så har ett smärre elfel dykt upp och det visar sig i form av: Förardörren, så fort jag öppnar den så indikerar inte instrumenteringen på att dörren är öppen, men så fort jag gasar lite med öppen dörr så kommer illustrationen av bilen fram i panelen och indikerar att förardörren är öppen samt innerbelysningen tänds, eftersom dörren är öppen som sagt. Elfel med utgång från dörren eller är det mer från motorutrymmet? Några tips och förslag då fenomenet i sig är rätt så intressant.


    Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag har aldrig haft det felet på min 9-3 -00. Jag skulle börja med dörrkontakterna som på 3-dörrars bil sitter mitt på B-stolpen eller 5-dörrars bil i nederkant på B-stolpen. Om jag läser WIS rätt så ska dörrkontakten jorda när dörren öppnas. Kabeln från dörrkontakten går till styrdon TWICE som är placerad under vänster stol. Är det inte fel på dörrkontakten skulle jag därefter kontrollera ledningsnätet och kontaken där kabeln ansluts till TWICE. På TWICE är det stift 60 och 61 som är ingångar för dörrkontakterna fram. Att jorda de stiften borde ge samma reaktion som när dörren öppnas och jordar dörrkontakten.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har aldrig haft det felet på min 9-3 -00. Jag skulle börja med dörrkontakterna som på 3-dörrars bil sitter mitt på B-stolpen eller 5-dörrars bil i nederkant på B-stolpen. Om jag läser WIS rätt så ska dörrkontakten jorda när dörren öppnas. Kabeln från dörrkontakten går till styrdon TWICE som är placerad under vänster stol. Är det inte fel på dörrkontakten skulle jag därefter kontrollera ledningsnätet och kontaken där kabeln ansluts till TWICE. På TWICE är det stift 60 och 61 som är ingångar för dörrkontakterna fram. Att jorda de stiften borde ge samma reaktion som när dörren öppnas och jordar dörrkontakten.
    Ok, ska kolla upp det. Tack för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. vad kallas "dimmern" till innerbelysning?
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 13:30
  2. "glappar" ifram? 9-5
    Av j-boy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-03-07, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •