Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Problem med trim, nytrimmad OG9-5 2,0 Biopower -07 steg1

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Problem med trim, nytrimmad OG9-5 2,0 Biopower -07 steg1

    Hallå där...

    Jag har ett problem med ett nyköpt trim (Steg1) från Nordic. Jag har konsulterat Rolf över telefon och slutsatsen från Rolf är att felet måste ligga i min bil då vi provat 2 boxar med samma programvara.

    ¤ Bilen är en Saab 9-5 kombi 2.0 Biopower 150hk -07 automat och har ca 7000 mil på mätaren.
    ¤ Bilen fungerade felfritt innan trimning. Inga felkoder eller annat onormalt beteende.

    Problemet jag har (från dag 1) är att trimmet slutar fungera efter ca 5 minuters körning. Det slår aldrig fel. Vid uppstart är bilen pigg, effektmässigt känns det som ca 230-240hk. Men efter ca 5 minuter går bilen ner på en effekt som känns mer original (150hk). Det känns som turbon går på grundladd. Ingen boost/blir inte piggare någonstans under acceleration.
    Kör jag in till kanten, stänger av motorn och startar igen fungerar trimmet i 5 minuter igen. Felet avviker aldrig från sin rutin. Alltid samma tid och alltid samma resultat.
    Kör man med lagom acceleration kan man märkbart känna när motorn tappar effekten om man är inom tidsramen för när detta sker.

    Jag får inga felkoder. Det enda som hänt vid 2 tillfällen är att tändningen har hamnat i ett läge där bilen misständer med följd att motorlampan blinkar. (Känns som tändkasetten fått hjärnsläpp) Detta har skett vid fullgasacceleration på 3ans växel när man närmat sig 5000-5500rpm.
    (Jag kan minnas att detta skedde vid samma tidpunkt då trimmet brukar sluta fungera.)
    Enda vägen att komma ur denna misständning har varit att stänga av motorn/tändningen. Sedan är allt bra igen.

    Jag har lyckats få låna en Tech2 och läst av lite värden.
    Jag vet inte hur stor betydelse dessa värden har men hoppas någon kan ge mig svar.
    I en av menyerna kan man läsa av motoreffekten i "kw". Jag gick in i menyn där jag fick konstant avläsning av effekten med Min/Max/aktuell effekt.
    Där har vi en sak som jag tycker avviker från verkligheten. Bilen skall enligt Nordic´s hemsida ge 225hk 340nm på e85 med steg 1 vilket blir ca 165kw.
    Det maxvärde jag får med Tech2an är 214kw vilket inte kan stämma då detta motsvarar ca 290hk. Läser jag av Tech2an fel?
    Jag vet att man kan ändra hur värdet visas, men det står "kw" på Tech2an.
    Vridmomentet visar 380-390nm.

    Ytterligare en detalj som kan framstå som fullständigt otroligt och taget ur luften är att vid minst 2 tillfällen när jag stod på tomgång och läste av värdena så för 1 sekund visade Tech2an en 6 siffrig "kw" effekt.
    Frågan man ställer sig är vart ifrån boxen får sina värden för att beräkna effekten som visas i Tech2an?
    Har jag ett hårdvaruproblem med bilen eller är det ett programvarufel?

    Jag hoppas nu det finns någon som har koll på vad detta kan vara då det uteslutande är ett kostsamt felsökningsbesök på verkstad oavsett om det sker i Göteborg eller hos Nordic i Norrköping som väntar.

    Tändstift är NGK samt har vi testat med 3 olika tändkassetter.
    Alla övriga värden i Tech2an verkar ok. Lufttryck, insugstemp, motortemp...
    Registrerade knackningar under den körcykeln var 7,15,7,7.
    Har möjlighet att låna Tech2an igen.

    Har kört mot en kompis C70 -98 2,5t (1600kg/automat) med ett steg2 BSRtrim som skall ge 239hk/400nm.
    Min tappar 1 billängd (min front vid hans bakljus) direkt efter start. Jag kör om och åker ifrån han efter 120km/h.
    Har även jämfört min originaleffekt mot min mors bil som exakt samma spec.

    Mvh Rickard
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vad är Rolfs motivering till att felet ligger i din bils HW?
    Vore intressant att förstå resonemanget.
    Det kan ju vara att han har helt rätt och att symptomen först visar sig när mer effekt tas ut.

    Annars är det ju lätt att misstänka "mjuvaran" eftersom bilen gick bra innan.
    Och det är väl fortfarande någorlunda samma mjukvara med andra parametrar (mappar)
    Kan det skilja i versionen på din mjukvaruversion och Nordics version som påverkar?
    Med Tech2 kan du ju läsa ut versionerna i både din och din mors bilar och trimboxen (om du har separat box) för att se om det finns skillnader.

    Är det i testsyfte möjligt att lägga trimprogrammet i din mors bil för ett jämförande test?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Tycker det låter precis som min gamla 9-5a, den slog med ifrån och hoppade ner i effekt när man gasade på, det berodde iaf på en slang till MV som var av, och när inte programvaran fick till styrningen av laddet så gick den ner på halvt laddtryck istället, inga lampor eller nått tändes utan det var mest som att trycka till på bromsen samtidigt som man gasade.

    Har du kollat över alla slangar till MV, avlastningsventil osv?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Hallå och tack för snabba svar...

    Jag har inte kollat slangarna till magnetventilen. Inte kollat avlastningsventilen o.s.v...
    En vän till Rolf som jobbar på märkesverkstad i Göteborg har kollat funktionen i magnetventilen och kollat de klassiska slangarna under plastkåpan i motorrummet.

    Jag vet inte vad skillnaden är i programvara eller mappar.
    Original går väl bilen på grundladd medans man öser på lite när bilen är trimmad???

    Jag har inte problemet att den stänger av när jag gasar på. Jag kan köra som en biltjuv i 5 minuter. Sen lägger den av. Kör jag lugnt sånär som på tomgång lägger den av. Det finns ingen utlösande faktor förutom klockan....???

    Jag tycker väl personligen att bilen känns nervös/ryckig (Mer med bensin än etanol) under vridmomentsaccelerationer. D.v.s när man trycker försiktigt på gasen mellan 2000-3000rpm och tar ut max vrid).
    Men tror detta är lite Saab över det hela. Inget finlir direkt. Men jag vet faktiskt inte.
    Bilen har ju gått väldigt lite för sin ålder, knappa 1000mil om året. Kan ju vara något som kärvar. Men varför dessa precisa 5 minutrar?

    Rolf´s resonemang: Vi har provat 2 boxar med samma programvara som han även levererat till andra kunder. Thats It.
    Det är det jag har att gå på. Jag vill hitta en lösning då jag har tillgång till utrustning och har tillfredsställande fordonskunskaper. Dock så går jag bet när det gäller så här udda fel. Och utan erfarenhet av trim så får jag vända mig till det ställe där fel av alla dess former avhandlas dagligen.

    Mvh Rickard
    Senast redigerat av Rickard93 den 2015-09-01 klockan 19:08.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    43
    Men det måste väl vara enklare att kolla viktiga parametrar i Opensid istället för att kolla kw-angivelser med Tech2? Mreq Mair, har du en differens där? Vad visar det för laddtryck när den går bra/dåligt?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Pratar vi MV dvs T7 ventilen med de 3 tjockare slangarna W,C,R eller MV på torpedväggen som styr AV (Avlastningsventilen)?
    Alla slangar bör ju självfallet vara fräscha men slangarna vet ju inte när det gått 5min
    Likaså avlastningsventilen. MV som styr av är ju elektrisk så den kan ju vara misstänkt.
    Är det T7 ventilen kan du ju även låna den från annan bil bara för att utesluta att det är fel på den.

    Om man fundera på var i bilen det finns något som kan mäta tid?? Jo, något med klockor och processorer skulle jag svara.
    Ligger trimmet i samma box som du haft tidigare eller är det en annan box?
    Defekt elektronik som t.ex. en konding skulle kunna skapa en timer på 5min.
    T.ex. så nollställs spänningen när tändningen slås av för att börja stiga och till slut nå en nivå som triggar något i systemet som får bilen att backa av till grundladd
    Långsökt? Jo, det brukar "corner cases" vara men det är bättre att testa och utesluta än att vifta bort det som "inte troligt"
    Rolfs resonemang köper jag inte!! Han må har rätt men lite mer tillmötesgående kundservice skulle man önska fast med sjunkande priser på trim kan man ju inte få hur mycket gratis support som helst.
    Och jag tycker ju att något i systemet borde gå att logga med t.ex. TECH2 för att se vad som händer

    Antalet knack låter normalt för bensin

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mumsebell Visa inlägg
    Men det måste väl vara enklare att kolla viktiga parametrar i Opensid istället för att kolla kw-angivelser med Tech2? Mreq Mair, har du en differens där? Vad visar det för laddtryck när den går bra/dåligt?
    Det förutsätter ju att OpenSID är aktiverat! Är det det i detta fall?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Jag hade ju börjat med att öppna upp openSID och kikat vad ECMS anger vid fullgas när du går på begränsad effekt. Har vart med om samma sak på en annan bil men hittade aldrig felet.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Hallå igen...

    Japp. Bilen/trimmet har open SID.
    Det är inte min box som sitter i.
    (Jag vet inte vilken box som sitter i. Hänvisar till text nedan)

    När jag åkte till Borås för att trimma bilen hos deras återförsäljare 1.a gången saknades sladd. Åka hem igen. Andra gången strulade nedladdning vilket innebar en död bil som inte ville ta i mot ny programvara. Gratis lånebil och Rolf skickade en förprogrammerad box som sattes i. Vid provkörning hem var felet där. Jag ringde Rolf som skickade en ny box som monterades hos hans vän på märkesverkstad i Göteborg. Felet kvarstod och ny tändkasett provades samt kontroll av magnetventilens funktion.

    Kontentan är att jag med ovanstående strul inte betalat något för trimmet förutom resorna till och från Borås. Tycker jag är riktigt bra hanterat. Inga klagomål där.
    Dock är felet kvar. Pratade med Rolf senast idag. Att förklara detta fel över telefon kommer med sannolikhet inte lösa detta problem. Framförallt som Rolf sa idag: Vi har provat 2 boxar så felet ligger i din bil. Lämna in bilen på verkstad i Göteborg eller hos mig i Norrköping. Hur som helst är det du (Rickard) som betalar. En stressad Rolf och ett problem som redan är löst sedan förra samtalet oss i mellan är orsaken till att vi tillsammans här på forumet får försöka lösa detta problem.
    Jag går ut en sväng och tar upp lite siffror från Open SID och får kika på slangar någon dag jag tillgång till lift.

    Bolla gärna vidare era ideér så får vi se vart det leder.
    Mvh Rickard
    Senast redigerat av Rickard93 den 2015-09-01 klockan 21:19.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Hallå igen.

    Här kommer ett videoklipp.
    https://www.youtube.com/watch?v=CIgN2cohYK8

    Videon är klippt så tiderna stämmer inte.
    02.45 har trimmet slutat fungera. 03.27-03.54 är fullgas acceleration. (Med trim ur funktion)

    Mvh Rickard
    Senast redigerat av Rickard93 den 2015-09-01 klockan 22:20.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Det låter ju som om nåt går galet när bilen adapterar.
    När du läser in programmet går den på default-adaptering och verkar ju gå som den ska, när den sedan börjar få ihop lite värden och statistik så sänker den av någon anledning effekten.
    mReq visar ju att den efter några minuter inte begär mer än 800 i luftmassa, vilket är för lite, den borde begära mer. Någonting får den att hålla igen, frågan är vad?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Hej
    några tankar fritt ur minnet.
    är mjukvaran anpassad för automat?
    kan man läsa ut hastigheten ur motorstyr? tänker att det blir momentbegränsning i lägre hastighet
    kan man läsa ut växelläge? tänker att det blir momentbegränsning på lägre växlar R,1,2 tex
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Kolla tempgivarvärden både i motorstyr och automatlådan.

    Misstänker att automatlådan kan begära momentbegränsning, eller har jag fel?
    Eftersom ni testat fler motorstyrdon bör inte felet ligga i dem. Har du testat hur bilen beter sig med orginal mjukvaran?

    Alternativt så tycker den att bilen går för magert, t ex pga kleggade spridare?
    Senast redigerat av EmEss den 2015-09-03 klockan 09:08.

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93 Visa inlägg
    Hallå igen.
    Här kommer ett videoklipp.
    https://www.youtube.com/watch?v=CIgN2cohYK8
    Videon är klippt så tiderna stämmer inte.
    02.45 har trimmet slutat fungera. 03.27-03.54 är fullgas acceleration. (Med trim ur funktion)
    Mvh Rickard
    Varför svajar varvräknaren till vid 1:24 in i filmen? Slirar automaten el släpper du snabbt på gasen? Ser skumt ut iaf.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Inte momentomvandlaren som gör sitt 1:24?
    Senast redigerat av ime95mos den 2015-09-03 klockan 16:29.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Hallå igen...

    ¤ Mjukvaran skall vara anpassad för automat. Skulle Rolf missa en sådan detalj...??? Det har varit på tapeten många gånger så jag tror inte det gått honom förbi.
    ¤ Vridmomentet begränsas till 330nm på 1 & 2ans växel. 3, 4 och 5ans växel har momentbegränsning till 350nm.
    ¤ Vridmomentet har ju varit uppe på så mycket som 390nm enligt Open SID samt Tech2.
    ¤ Tror inte automatlådan beter sig felaktigt. När man kommer upp på 3ans växel lägger den i lockup. Tycker alla klipp med automat uppför sig samma.
    ¤ Ibland kommer texten "Second Adapt" upp i SID.

    Jag tänker att någon komponent lämnar felaktiga uppgifter till datorn som räknar ut effekten. Vi har (Enligt SID) 15% högre vrid (390nm) än vad trimmet (340nm) skall lämna (och vad begränsningen (350nm) är satt till.) enligt hemsidan. (Står inget om att automat skall ge 20nm lägre vrid vilket i så fall blir 320nm.)
    Likadant är det med hästkrafterna. Jag har fått 214kw vilket är ca 290hk i fönstret på Tech2an.

    Dock blir jag konfunderad över att trimmet slutar fungera även om jag kört extremt snällt. Man tycker ju att elektroniken inte skall ställa ner laddtrycket innan man varit uppe och nosat på för höga värden.
    Original gick bilen som den skulle. I alla fall som jag uppfattade det. Vet inte vad som skulle kunna avvika. Den var slö hela tiden. Har som jag skrev tidigare en bil att jämföra med.

    Om ni har några förslag på andra saker jag skall kolla upp kan jag försöka göra detta i morgon efter jobbet. Kan säkert låna Tech2an igen.
    Tack alla för intresset och engagemanget. Hoppas vi löser detta.
    Mvh Rickard...
    Senast redigerat av Rickard93 den 2015-09-03 klockan 20:21.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Man kan ju säga att de värden som TECH2 visar kan vara precis hur tokiga som helst. I ditt fall är vad programmet anser att motorn levererar för vridmoment som avgör när automatlådan säger stopp. På P-bussen lägger TCM (automat-styret) ut vad som den tänker godkänna för maximalt vridmoment. I programmet kalibrerar man dock vad vridmomentet innebär i luftmassa. På så vis kan programvaran anse att den levererar 350Nm som lådan tycker är nog, men i själva verket kan det närma sig 500Nm om man har hårdvara i övrigt.

    Några 290hk lär inte din bil leverera om du inte har bytt turbo och spridare, det kan vi iaf vara säkra på

    Second adapt är när programmet anser att du fått i nytt bränsle i tanken och etanolblandningen skall adapteras. Får du upp det ofta även om du inte har tankat?

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Hej,

    Tänkte bara säga att angivna effekten finns där då bilen går nästan som 9-5 Aero aut kombi 260 hk.I alla fall när det går.

    Har varit med om det mesta inom Saab men aldrig liknande fel som på din..

    Skall motor visa knack på e85 ?

    Hur många misständningar har du ?

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Hallå...

    Har inte hunnit åka förbi och kollat värden med Tech2an idag. Det är inte läge att be om saker på fredag efter lunch.... Alla vill hem :-) Så jag hoppade detta idag.
    Därimot har jag forskat lite i Open SID menyn och hittat de andra parametrarna som jag inte sett förut. Har inga siffror på rak arm, men tipsa gärna om vad jag skall kolla.

    2 nya filmer med Vrid och hästkraftskurvor.
    https://www.youtube.com/watch?v=sVgaWz5zevM "PENG"
    https://www.youtube.com/watch?v=dKsteZUiVIE "MENG"

    Hästarna stannar på 241hk och vridet är fortfarande högt. Nära 390nm.
    Men fortfarande har vi problemet att det är 5 min som gäller oavsett om man kör lugnt eller drar på på.

    ¤ Fick ett värde på 192hk på etanol med trim ur funktion.

    ¤ På videon med vridmoment får jag en dipp på ca 35nm vid 3000varv. Undrar varför?

    ¤ Tankade idag och då kom Second adapt upp. Så det stämmer som ovan skrivet att detta sker när man tankat.

    Mvh Rickard
    Senast redigerat av Rickard93 den 2015-09-04 klockan 16:14.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  19. #19
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Problem med trim. Nytrimmad Saab 9-5 2.0 Biopower -07 (steg1) Svår nöt!

    Rent generellt så skulle jag inte lita på opensids effekt och momentsiffror för fem öre. Däremot övrig driftdata som luftmassa temp tryck adaption mm de är tillförlitliga.

    Ang filmen o svajet vid 1:24 så har jag aldrig sett det på nån automat tidigare. Har sett Aero++ filmer och där svajar inget iaf på hans automat.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93 Visa inlägg

    Hästarna stannar på 241hk och vridet är fortfarande högt. Nära 390nm.
    Men fortfarande har vi problemet att det är 5 min som gäller oavsett om man kör lugnt eller drar på på.



    Mvh Rickard

    Hej Rickard,

    Har du Samsung s4 eller s5 ?

    Då rekomenderar jag dig starkt att ladda ner en app som heter racechrono sen kan du testa bilen när den funkar 100-150 100-180 100-200 då kan vi räkna ut din effekt/moment.

    Men utifrån dina tider så skulle det inte förvåna mig att dessa uträknade siffror stämmer

    Hur får du fram open sid ?Vad trycker du för knappar ?

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Nytrimmad med steg1 går lite orent vid fullast OG9-5
    Av chrisrahi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2022-07-22, 07:33
  2. Går bättre på E85 än BF98 OG9-5 BioPower steg1
    Av Brillan73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2021-06-08, 09:19
  3. Misständning med BSR steg1 OG95 BioPower
    Av jotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 17:05
  4. 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?
    Av SC1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 16:15
  5. [LÖST] Steg1 och BF95? OG9-5 2,0 BioPower
    Av Emil Wessman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •