Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Hirsch takspoiler NG9-3 SC

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Hej,

    Är litet sugen på en Hirsch takspoiler till min 9-3 SC. Enligt Hirsch ska den ju hålla bakrutan ren genom att hyvla ner luft från taket som motverkar smutssprutet nerifrån. Jag vet att det är ett antal här som har Hirsch takspoiler till 9-3 SC. Skulle bli jättetacksam att få ta del av era erfarenheter - håller sig bakrutan märkbart renare sedan ny bytte till denna spoiler?

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Jag det tycker jag att det kändes som om den gjorde, sedan gör den ju grymt stor skillnad utséendemässigt!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Jag det tycker jag att det kändes som om den gjorde, sedan gör den ju grymt stor skillnad utséendemässigt!
    Låter lovande! Bilen ser ju klart sportigare ut med den där spoilern. Om den dessutom håller bakrutan renare, kommer jag inte att kunna motstå köp. Det går ju åt kopiösa mängder spolarvätska om man har ambitionen att ha ett titthål genom bakrutan när det är slaskigt. Tycker det är en hyfsat viktig bekvämlighetsfråga att slippa tanka spolarvätska stup i kvarten. Det blir nog en Hirschspoiler, men fyll gärna på någon till med erfarenhet!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  4. #4

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    För mig som är ganska nu i gamet... det låter lite generellt med en "Hirsch spoiler till SC".

    Vilka årsmodeller passar den till?
    Kanske någon som har en länk om just den produkt ni pratar om?

    Jag har med forskningshatten nämligen listat ut att SC måste vara SportCombi, och att ni pratar om bakrutan gör ju det ännu mer logiskt

    Jag är väldigt intresserad av något sånt här, om det är enkelt att montera och jag gillar utseendet dvs.

    Jag pratar för övrigt om en 2010 "SC" () som är "Snow Silver Metallic" vilket jag antar är standard-silver för modellen...

    Edit:
    Är det denna ni pratar om kanske?
    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F859003700
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av stridspitt
    För mig som är ganska nu i gamet... det låter lite generellt med en "Hirsch spoiler till SC".

    Vilka årsmodeller passar den till?
    Kanske någon som har en länk om just den produkt ni pratar om?

    Jag har med forskningshatten nämligen listat ut att SC måste vara SportCombi, och att ni pratar om bakrutan gör ju det ännu mer logiskt

    Jag är väldigt intresserad av något sånt här, om det är enkelt att montera och jag gillar utseendet dvs.

    Jag pratar för övrigt om en 2010 "SC" () som är "Snow Silver Metallic" vilket jag antar är standard-silver för modellen...

    Edit:
    Är det denna ni pratar om kanske?
    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F859003700
    Det är den det gäller. "Hirsch takspoiler till 9-3 SC" som trådskaparen undrar över är väldigt specifikt och inte alls generellt. 9-3 SportCombi finns det bara en variant av, om man ser till bagageluckan vill säga. Årsmodell -06 och framåt är den tillverkad.

    Vad gäller svårigheten att montera så finns ju monteringsinstruktionen på sidan du länkat till. Värt att notera är att den levereras olackad och att tillägget "Observera: Samtliga Hirsch Performance produkter får installeras endast av auktoriserad Saabverkstad." står på deras sida. Vad det sistnämnda betyder i verkligheten vet jag inte. Själv kör jag nämligen med speedpartsvinge.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Det var ingen som sa till mig när jag köpte min att man inte skulle få montera den själv så det är nog lugnt
    Det var inga svårigheter att montera den.

  7. #7

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Aha, då var det inte så allmänt som jag trodde då, men det betyder samtidigt att den borde passa min bil också

    Fast att man inte får den levererad i rätt lack är ju knepigt, då måste man hitta en lackfirma osv, men det kanske inte blir så bökigt/dyrt, ska kolla upp det

    Tog kontakt med Ditec i Åkersberga idag för att lämna in bilen på lackförsegling, dom kanske kan göra ett sådant arbete också.

    Tack för svaret
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Att spoilern inte bara är grymt snygg utan att den dessutom håller rutan ren är ju ytterligare ett plus. Men motverkar den också att knappen för att öppna bakluckan också inte blir löjligt skiten? Känns ju nästan som att gräva i en åker ibland när man är där med näven för att få upp luckan...

  9. #9

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av JiBe
    Att spoilern inte bara är grymt snygg utan att den dessutom håller rutan ren är ju ytterligare ett plus. Men motverkar den också att knappen för att öppna bakluckan också inte blir löjligt skiten? Känns ju nästan som att gräva i en åker ibland när man är där med näven för att få upp luckan...
    Err jaha, ojdå?
    Den "styr" alltså om luften så att man istället för skitig bakruta får skitig nummerplåt/knapp?
    Då kanske det inte längre är lika värt...
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  10. #10
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av stridspitt
    Citat Ursprungligen postat av JiBe
    Att spoilern inte bara är grymt snygg utan att den dessutom håller rutan ren är ju ytterligare ett plus. Men motverkar den också att knappen för att öppna bakluckan också inte blir löjligt skiten? Känns ju nästan som att gräva i en åker ibland när man är där med näven för att få upp luckan...
    Err jaha, ojdå?
    Den "styr" alltså om luften så att man istället för skitig bakruta får skitig nummerplåt/knapp?
    Då kanske det inte längre är lika värt...
    "stridspitt" har väll inte monterat vingen än utan beskriver läget utan vinge?

  11. #11

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av stridspitt

    Err jaha, ojdå?
    Den "styr" alltså om luften så att man istället för skitig bakruta får skitig nummerplåt/knapp?
    Då kanske det inte längre är lika värt...
    "stridspitt" har väll inte monterat vingen än utan beskriver läget utan vinge?
    Jag funderade mest på det JiBe skrev, men det kan ju vara tolkningsfel också inser jag nu när jag läser om det... men det var just detta jag reagerade på:

    "Men motverkar den också att knappen för att öppna bakluckan också inte blir löjligt skiten?"

    Jag såg det som att den skulle motverka att det kommer smuts på knappen.. men det kanske var menat som ett plus för att det ser till att det inte kommer dit smuts?

    Om det är det senare är jag återigen omvänd, och måste hitta en lackfirma...
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Själv kör jag nämligen med speedpartsvinge.
    Har fattat det som att Speedparts säljer just Hirsch-vingen?

    Har sett att MapTun har en egen vinge till 9-3 SC (som inte ser ut att ha den där slitsen för att avdela luftström över bakrutan).

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  13. #13
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Själv kör jag nämligen med speedpartsvinge.
    Har fattat det som att Speedparts säljer just Hirsch-vingen?

    Har sett att MapTun har en egen vinge till 9-3 SC (som inte ser ut att ha den där slitsen för att avdela luftström över bakrutan).

    Mvh
    Jag vet inte om de säljer Hirschvingen nu men förut har de haft en annan variant som jag tror Realcar tagit fram men är osäker. Kan vara den Maptun har nu då de har börjat samarbeta.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av stridspitt
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    "stridspitt" har väll inte monterat vingen än utan beskriver läget utan vinge?
    Jag funderade mest på det JiBe skrev, men det kan ju vara tolkningsfel också inser jag nu när jag läser om det... men det var just detta jag reagerade på:

    "Men motverkar den också att knappen för att öppna bakluckan också inte blir löjligt skiten?"

    Jag såg det som att den skulle motverka att det kommer smuts på knappen.. men det kanske var menat som ett plus för att det ser till att det inte kommer dit smuts?

    Om det är det senare är jag återigen omvänd, och måste hitta en lackfirma...
    Jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg när jag skrev det på morgonkvisten
    Jag har ingen som helst erfarenhet av vingar på mina bilar jag haft. Det jag nu har upptäckt på min 9-3 kombi är att den drar upp kopiösa mängder skit baktill på rutan och att knappen att öppna bakluckan blir lika skiten den. Inte så roligt när man får halva innehållet från en slamsugningsbil i näven bara för att öppna luckan Att en vinge hjälper till att hålla bakrutan ren genom att styra om luftströmmen har jag förstått, men min undran var om denna luftström också hjälper till något så att knappen till luckan inte blir lika skitig

  15. #15

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Jag har iaf skickat förfrågan till en lackfirma i Täby, väntar på svar om pris-ide för att lacka spoilern.
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Hej,

    Vingen håller absolut rutan betydligt renare än utan. Stor skillnad!

    När ni tar in pris på lack, glöm inte att den skall lackas mattsvart undertill och nere på sidorna. Kostar ett par spänn extra...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Vingen håller absolut rutan betydligt renare än utan. Stor skillnad!

    När ni tar in pris på lack, glöm inte att den skall lackas mattsvart undertill och nere på sidorna. Kostar ett par spänn extra...

    Mvh
    KK
    OK - tack - precis vad jag ville veta

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Har för mig att jag betalade ca 1500 kr i somras för lack enligt KK's instruktion. Det var via en större verkstad i GBG, går säkert att få ner priset om man orkar ringa runt...
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Erfarenheter Hirsch takspoiler 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Lind
    Har för mig att jag betalade ca 1500 kr i somras för lack enligt KK's instruktion. Det var via en större verkstad i GBG, går säkert att få ner priset om man orkar ringa runt...
    Tack, bra att veta. Tycker det låter rätt OK!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54

    Hirsch takspoiler NG9-3 SC

    Hallå,

    Som jag förstått är det rätt så omöjligt att få tag i denna vinge, de som finns och säljes vill säljare ha hutlösa summor pengar för. Därför undrar jag nu om det finns någon som har gjutit av denna vinge på egen hand eller kan tänkas göra detta.

    Det är ju en del som letar efter just denna vinge att komplettera sin 9-3 med.

    // Jonas
    9-5 2,0t SC (2001) @ 220hk,
    9-3 2.0T Aero SC (2010) @ 200hk mer ska det bli

Liknande ämnen

  1. Takspoiler 9-5
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •