Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: var i hel*ete skall slangarna sitta

  1. #1

    var i hel*ete skall slangarna sitta

    Hej jag har en og900 -85 T16 som jag köpte med blåst topplockspackning(trodde jag iaf) men då jag väl fått av toppen visade det sig att det var en spräckt kolv. Nu då jag äntligen har fått i hop satskapet har jag 3 hål och 3 slangar men ingen aning om vilken som skall sitta var. Eftersom jag inte trodde det skulle ta mer än några timmar så märkte jag inte upp dom.

    jag är medveten om att bilderna är skit...tog bilder på allt men på de inte ens jag som stirrat på grejorna i många timmar kunde se va d föreställde så ansåg jag det inte vara andvändbart till något.

    Jag har alltså 3 vakumslangar och alla slangar passar och räcker till alla hål.

    slang 1 & 2 kommer från en liten latjo dosa på vänstersdan precis bredvid luftburken. dosan har endast en anslutning till och den går till vakumet i insuget. den ena slangen är gul och den andra blå/grön




    slang 3 kommer från nån grej under insuget som verkar mäta motrycket på avgas sidan.

    hål 1 & 2 sitter på (troligen) en temperatur sensor som sitter i insuget mellan 3&4 cylinder.

    hål 3 sitter på översidan av insuget precis över spjället.alltså precis bredvid vakumet till tändfördelaren.

    Hoppas att någon vet hur dessa skall sitta eller vad dom är bra för.
    Tack på förhand.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    hehe

    jupp

    Det där är till egr´n.

    En slang ska sitta från insuget till den lilla temgivaren mellan cylindrarna.

    Därfrån ska en (Tror Blå/grön) slang till den lilla "latjo" dosa

    Gula ska ner till EGR´n som du kallar "grejen som mäter mottryck.

    Har för mig att det är alles.

    EGR ventil är en del av avgasreningen. Den tillåter endel av avgaserna att återvända in i insuget för att förbrännas igen och därmer bättre avgasvärden.


    Lycka till
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  3. #3
    Tack Acke.
    Tur att jag inte chansade för så hade inte jag kopplat och om d va avgasreningen så tycker nog besiktningen bättre om den om den e rätt kopplad .

    Då va d snart dags att köra då

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Var ska värmeskölden och slangarna sitta på min 9-5?
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 00:13
  2. var skall denna sitta?
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 22:34
  3. var ska slangarna sitta?
    Av Timpan@ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 23:38
  4. Var ska slangarna sitta?
    Av hotvw55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 09:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •