Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Framtidssäkert? Fortsätta åka 9-3SC flera år till?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Framtidssäkert? Fortsätta åka 9-3SC flera år till?

    Det hörs och syns så mycket olika saker om framtiden för oss som åker "halvgammal, modern" SAAB. Veteranbilarna verkar det finnas mycket delar till, men de senaste årens elektronikfyllda och "individuellt utrustade" SAABar är kanske knepigare att hålla rullande framöver? Vad jag sett har det under perioder varit svårt eller omöjligt att få fram frekventa reservdelar (nycklar, styrdenheter, glas- och belysningsdelar etc) till vanliga familjebilar, som min egen 9-3SC BioPower. Det verkar dessutom som om man frångått vissa "OEM"-tillverkare och att det numera endast finns sk "piratdelar" att få i vissa fall?
    Jag kunde till exempel inte köpa ett original spegelglas, utan fick ett "kinaglas" av originalhandlaren med kommentaren att "original inte gick att köpa längre". Kontrollringde en annan handlare och fick samma besked - "dom har varit slut i månader".

    Så vad tror ni? Är det vettigt att lägga en slant på att rusta upp en 20 000 milare med nya chassidelar, bromsuppgraderingar, extra utrustning osv och sedan riskera förlora en massa pengar när "styrenhet X" lägger av och inte längre finns att köpa (och bilen inte kan köras mer)? För till sådana reparationer är man (vad jag vet) piskad att handla en ny enhet som inte "gift sig" med kringliggande styrenheter?
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Där gjordes många sådana bilar. Du lär inte sakna många delar dem inte har på skroten.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Fast det finns ju mycket delar man inte KAN använda begagnat till: vissa styrdon, framrutor, krockkuddar, bälten osv.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    10 år efter en bil gått ur produktion tror jag det är ganska ovanligt att man har en line kvar för att tillverka styrenheter. Komponenter går ur tiden, sådant som blyfritt lod har ersatt blyat lod osv. Man brukar köpa upp (LTB) kritiska komponenter och lägga på hyllan OM man kan tillverka resten, alternativt beräkna hur många som går sönder och tillverka x antal års lager och lägga på lager. Jag har en känsla att ORIO varit hyggligt seriösa map detta. Men en stor tillverkare som har goodwill att tänka på kanske tar upp och konstruerar om en 10 år gammal styrenhet OM lagret tar slut. Det lär inte SAAB göra.

    Jag tror inte på något sätt saab är unikt i detta, säkert är risken lite större, men att hålla "nya" bilar vid liv när de blir gamla tror jag inte är någon rolig hobby... Även en gammal merca eller porsche (som båda är kända för att hålla reservdelar LÄÄÄÄÄNGE) tror jag kommer ha problem när dagens bilar är säg 30 år gamla...

    Övriga "slitdelar" tror jag inte är nåt problem då det ju funnits tex lysen och plåtdelar som pirat, men kanske får man vara beredd att byta modell på tex lysen till de som finns att tillgå...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Även en gammal merca eller porsche (som båda är kända för att hålla reservdelar LÄÄÄÄÄNGE) tror jag kommer ha problem när dagens bilar är säg 30 år gamla...
    Porsche har en speciell avdelning för det där.

    http://www.porsche.com/international...rvice/classic/

    En ännu levande OEM som säljer nya bilar i hallen bredvid reservdelsdisken har ju anledningar till att inte ställa till det för kunder med 11 år gamla bilar. Man måste vårda sina kunder även om det kanske kostar lite. Orio kan ju bara rycka på axlarna och hänvisa till begagnatmarknaden.

    I Trollhättan känns det verkligen som om Saab-eran är över nu när det enda som finns kvar av återförsäljaren är en disk hos Hynduaihandlaren. Tragiskt.
    Fredrik J

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    BMW har likadant. Ett helt separat företag som bara sysslar med delar till gamla modeller, både mc och bil.. Jag kan fortfarande handla nästan vad jag vill till min e34 tillverkad 1990, motorcykeln börjar det däremot bli värre med. Senast en ny tröskelbit, höger bak. Perfekt passform.

    "En disk hos Hyundaihandlaren"? Usch, det vänder sig i magen.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    I Trollhättan känns det verkligen som om Saab-eran är över nu när det enda som finns kvar av återförsäljaren är en disk hos Hynduaihandlaren. Tragiskt.
    Precis min reflektion också! Dom kan inte ens bemöda sig att sätta upp en Saab skylt att dom servar Saabar. Nej "SAAB-ANA" kommer aldrig få en krona mer ifrån mig. Ett riktigt skämt mot oss Saabägare i staden.

    //Henrik

    1 användare gillar detta inlägg


    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    BMW har likadant. Ett helt separat företag som bara sysslar med delar till gamla modeller, både mc och bil.. Jag kan fortfarande handla nästan vad jag vill till min e34 tillverkad 1990, motorcykeln börjar det däremot bli värre med. Senast en ny tröskelbit, höger bak. Perfekt passform.

    "En disk hos Hyundaihandlaren"? Usch, det vänder sig i magen.
    Vissa delar till F1x har varit restade länge. Så att köpa ett annat märke är ingen "garanti".

  9. #9
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Vissa delar till F1x har varit restade länge. Så att köpa ett annat märke är ingen "garanti".
    Det har ju ingenting med att de är utgångna utan att de är slut pga olika kampanjer pga upptäckt bristfällig kvalitet från fabrik. Tillverkarna hinner helt enkelt inte med. Säger du exakt vilken del kan jag kolla närmare.

    BMW bytte dessutom system (det gamla var riktigt gammalt AS400) vid årsskiftet och det påverkar fortfarande leveranssäkerheten, dels i Sverige men även från Dingolfing.

    Dessutom gäller detta F-serien, den senaste från BMW, vad har det med gamla modeller och reservdelstillgänglighet att göra?
    Senast redigerat av MultiMan den 2015-08-31 klockan 09:29. Anledning: förbluffad
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Vissa delar till F1x har varit restade länge. Så att köpa ett annat märke är ingen "garanti".
    Man kan anta att BMW är sugna på att sälja en ny bil när den gamla ska bytas så det löser sig säkert. Orio säljer inga bilar....
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Fortsatta Hirschuppgraderingsrabbatter
    Av JSN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-30, 22:15
  2. Mitt bidrag till SAAB:s fortsatta överlevnad
    Av Ola 146 i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 23:25
  3. Fortsätta trimma min 9-5a?
    Av Incredibool i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 20:43
  4. Startmotor till min 9000 2,3 T -91 är det samma på flera
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 20:49
  5. fortsatta problem på t8:an
    Av Alex_Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •