Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Dryga skador på bilen, behöver era råd!

  1. #1

    Dryga skador på bilen, behöver era råd!

    Tjena kära medlemmar på STCS!

    Jo, för ungefär 2 månader sen lyckades jag köra in i en parkerad bil i väldigt låg hastighet, ska jag skriva ut anledning så blir det ett långt inlägg.

    Min högra framskärm blev totalt inknycklad och det ser förjäkligt ut. Fick en repa som inte är särskilt "djup" men som är ganska lång som går längs med höger passagerar-dörr.
    Dessutom flög min sido-spegels kåpa av och knäcktes.
    Var inne på en lokal bilverkstad, lät de ta en kik på det hela, men om det finns något jag kan göra själv som gör att jag sparar pengar, så föredrar jag absolut det. Är ingen storinkomsttagare eftersom jag enbart är 18 år!
    Skulle tro att repan går att polera bort, om jag har tur.

    Här får ni bilder på det:
    11948258_10205946220832272_1691873928_n.jpg11950776_10205946220792271_1594567912_n.jpg11951091_10205946220872273_1499105961_n.jpg

    Jag har inte tagit tag i det eftersom jag inte hade särskilt mycket pengar vid detta tillfälle. Men nu är jag beredd på att ta tag i det!

    Så min fråga till er är:

    Hur ska jag göra för att få detta så billigt som möjligt?
    Tack på förhand!
    Senast redigerat av hubbeman den 2015-09-02 klockan 19:30.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Om du hittar en bil i rätt färg på typ returbilen borde det inte bli alltför dyrt.
    Utan Saab

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Hur var bilen försäkrad vid olyckstillfället? Om helförsäkrad så kanske det billigaste blir att betala självrisken?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    En tumregel är att du blöter repan, tex med ett slickat finger. Försvinner repan då går den att polera bort.

    Jag skulle ha bytt skärmen och spegeln.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    En tumregel är att du blöter repan, tex med ett slickat finger. Försvinner repan då går den att polera bort.

    Jag skulle ha bytt skärmen och spegeln.
    Ska kolla, återkommer med svar! Tack

    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Om du hittar en bil i rätt färg på typ returbilen borde det inte bli alltför dyrt.
    Ska jag vara helt ärlig så är det inte ofta jag har sett en saab i denna färg faktiskt. Men får verkligen hoppas, ska åka till skroten och kolla!

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Hur var bilen försäkrad vid olyckstillfället? Om helförsäkrad så kanske det billigaste blir att betala självrisken?
    Halvförsäkring dessverre. Den fattige 18-åringen tänkte att det blev bäst så. Oh no...

  6. #6
    Uppdatering! Var inne på den lokala firman idag igen för att få ett pris.
    12.000 vitt, 9000 om man ska gå den andra vägen!

    Inga roliga pengar för en skol-satt grabb.
    Då köper de en helt ny framskärm, kåpa, lackerar, fixar stötfångaren (en skada som jag inte har sett själv).

    Blir jag lurad?

  7. #7
    Sugmotor Zazzys avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Hidinge Sälltorp, Vintrosa
    Inlägg
    18
    Medlem#
    10034
    Vilken färgkod/färg har du på bilen? Mycket går nog o fixa från skroten. Kolla där o i värsta fall ta en som är snarlik ...slipa ner o lämna på lack så borde du komma bra mycket billigare undan.
    Om något fungerar felfritt, skruva genast isär det och kolla varför!!!

  8. #8
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Vad är det för bil? Tänkte på att i värsta fall får du ju en "ny" bil för dom pengarna.. Så jag tyckte det var mycket, om det inte är någon speciell variant av kärra.

    Uppge gärna var du bor utifall det finns någon lackerare här på forumet i närheten som kan hjälpa "en fattig student".

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Är det jag som ser fel men är den inte väldigt rostig på en av bilderna?

    Vad är det för bil och miltal?

    Är det bara jag som tänker typ , fixa spegeln så den fungerar och sedan kör med bilen , känns inte som att det är värt att lägga ner dom pengarna på att laga kosmetiska detaljer på den bilen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Är det jag som ser fel men är den inte väldigt rostig på en av bilderna?

    Vad är det för bil och miltal?

    Är det bara jag som tänker typ , fixa spegeln så den fungerar och sedan kör med bilen , känns inte som att det är värt att lägga ner dom pengarna på att laga kosmetiska detaljer på den bilen.
    Saab 9-3 1.8i 2006, 16700 mil! Har kikat runder på blocket och den går att sälja för 30-40k. Håller med dig i det sista du säger, men har planer på att sälja bilen. Och nej, den har inte någon rost alls faktiskt!

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Vad är det för bil? Tänkte på att i värsta fall får du ju en "ny" bil för dom pengarna.. Så jag tyckte det var mycket, om det inte är någon speciell variant av kärra.

    Uppge gärna var du bor utifall det finns någon lackerare här på forumet i närheten som kan hjälpa "en fattig student".

    /Hasse
    Tack för svar! Det är en Saab 9-3 1.8i, 2006. Rullat 16800 mil!
    Skåne, Hässleholm är det jag bor!

    Citat Ursprungligen postat av Zazzy Visa inlägg
    Vilken färgkod/färg har du på bilen? Mycket går nog o fixa från skroten. Kolla där o i värsta fall ta en som är snarlik ...slipa ner o lämna på lack så borde du komma bra mycket billigare undan.
    283 Polar vit heter den! Killen från bilverkstaden har kollat runder på skroten och hittat icke-rostiga för runt 2k, en ny kostar 3,5 ungefär. Ska slänga ett öga där innan jag bestämmer mig, tack!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Även med ganska begränsad erfarenhet borde du kunna lacka själv, utan att se skadan eftersom inte bilderna fungerar för mig. Ev spackla och slipa samt köp sprayfärg bruten i rätt färg på mekonomen eller Saab eller motsvarande. Helst ska du såklart hålla till i ett garage, och täcka in allt som inte ska få färg på sig noga.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Även med ganska begränsad erfarenhet borde du kunna lacka själv, utan att se skadan eftersom inte bilderna fungerar för mig. Ev spackla och slipa samt köp sprayfärg bruten i rätt färg på mekonomen eller Saab eller motsvarande. Helst ska du såklart hålla till i ett garage, och täcka in allt som inte ska få färg på sig noga.
    Skulle inte vilja kalla mig själv för händig faktiskt. Dessutom har jag 0 kunskap för bilar... Men tack för tipsen!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    På självplocken får du en för 250-300, så det är frågan hur mycket du tycker det är värt att vara ohändig.
    Utan Saab

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371
    Så ny bil så sänker man värdet att fusk laga, bara bita i sura äpplet o betala . Sen ändra till helförsäkring , det kunde gärna varit en krock där bilen blivit skrot och då hade du inte fått ett öre
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3 Visa inlägg
    Så ny bil så sänker man värdet att fusk laga, bara bita i sura äpplet o betala . Sen ändra till helförsäkring , det kunde gärna varit en krock där bilen blivit skrot och då hade du inte fått ett öre
    Å andra sidan, kan man laga för nån enstaka hundralapp (färg) och arbete kan man ju göra det så pass bra att man kan undersöka alternativ, kanske leta efter en stötfångare i rätt färg eller fråga runt efter folk som kan göra det billigare.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3 Visa inlägg
    Så ny bil så sänker man värdet att fusk laga, bara bita i sura äpplet o betala . Sen ändra till helförsäkring , det kunde gärna varit en krock där bilen blivit skrot och då hade du inte fått ett öre
    Fast det är en 06:a, och jag tror inte det lär bli så synligt (eller?).

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Vad blir inte synligt?

    Jag är rätt övertygad om att en förstagångslackering av en GDS-are syns.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vad blir inte synligt?

    Jag är rätt övertygad om att en förstagångslackering av en GDS-are syns.
    Att byta framskärm, om det blir särskilt synligt i framtiden.

    Lite uppdatering på tråden hur som helst: Har inte hört av mig till firman igen faktiskt.
    Förstår att köpa en splinkans framskärm kostar runt 3-5k, men har kikat lite på Bildelsbasen och hittat i rätt färgkod för ca 800kr

    Om jag införskaffar mig en sådan, hur ska jag gå vidare? Har inte mod eller kunskap till att göra det själv.
    Tack för alla svar förresten, kanonbra!

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Är ganska rätt fram att byta framskärm. Två skruv i bakkant, fem - sex stycken uppe på och någon i framkant. Hur mycket plast (kofångare, lampor mm) som behöver lossas har jag inte riktigt koll på. Innan skärmen lossas så kan det vara bra att ha lite koll på spel och passningar. Är justerbart i längsled och ska annars vara ok, men ibland kan det monterats brickor mellan skärm och kaross för att få skärmen i höjd med huven.

    Med andra ord, vilken bilverkstad somhelst med gott mekaniskt kunnande kan nog byta skärmen på en timme eller två. Hade det varit en gammal 900 eller liknande så tar det längre tid då skärmen då är svetsad på karossen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Vad tror ni om att köpa en framskärm i rätt färgkod på bildelsbasen.se och sen lämna in den på någon verkstad? Det känns ju som om priset lär sjunka brutalt ifall de slipper beställa en + lacka. Bara att sätta på för deras del?

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 09:16
  2. Behöver en begagnad SID giftas in med bilen?
    Av Bagarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 01:23
  3. Bilen är understyrd. Vad behöver jag göra?
    Av Znyper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 16:33
  4. chippa bilen behöver råd
    Av malm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •