Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Extremt långsam Macbook pro

  1. #1
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174

    Extremt långsam Macbook pro

    Har en Macbook Pro (13" Sent 2011) 2,4Ghz intel core i5 4GB ram 500Gb SATA dick

    Har upplevt att den blivit extremt långsam regnbåge hjulet kommer fram bara jag skriver text.
    Upplever att allt jag skall göra på den går långsamt.
    Kör med Yosemite 10.10.4 men upplevde att det började bli slött redan innan jag uppgraderade från OSX 10.9
    Har även problem med Appstore med uppdateringar på iMovie och HP skrivardrivrutiner. Det går ej uppgradera som den vill, utan hänger sig och får meddelande att
    den inte kunde inte kommunicera med ett hjälpprogram. Så de 2 meddelanden på appstore med uppdateringar kan jag inte bli av med:-(

    Kan ta 1-2min att öppna en safari, eller firefox, eller annat program med för den delen.

    Har kollat i aktivitetskontrollen men inte hittat något där som ser konstigt ut.

    Kan hårddisken vara på väg att ge upp?

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Låter som defekt HD precis som du säger men kan ju även vara överhettning pga fläkt som slutat snurra eller kylare som släppt av någon anledning. Då överhettar CPUn och drar ned frekvensen för att inte skadas.

    Finns lite olika program du kan testa med, t ex HDTune. Lägg gärna upp en bild på SMART-värden inifrån ett sådant program så kan jag se om något verkar dåligt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Mac'arna verkar sjukt känsliga för för lite ledigt diskutrymme.... ser en markant skillnad när min disk börjar bli full. lite rensing och den piggnar på sig igen.
    Med full menar jag mindra än 15-20 gb ledigt... Hamnar man neråt 3-5 Gb ledigt så stannar de nästan :-)
    (går ju inte utöka disken i min Air)

    Annrs kan jag verkligen rekomendera en SSD disk i din, vi bytte till en Samsung 840 Evo på grabbens, blev som dag o natt.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Hittar ingen stans där jag kan ladda ned HDtune till mac, får bara upp en massa förslag på liknande program.

    Har 316GB ledigt så det borde inte vara felet.

    Funderar på hur man skall gör om man byter hårddisk. Hur installerar man Yosemite om man inte har någon skiva?
    Måste man först köra med en skiva med äldre version?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Har du timemachine backups? Isåfall är det bara att montera in den nya disken och återskapa ifrån senaste timemachine kopian.

    Ang yosemite och ingen skiva - lägg in den på usbsticka mha skivverktyg.
    Senast redigerat av alleman den 2015-08-30 klockan 13:01. Anledning: info
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Utan timemachine backup så får man antingen installera från början, eller klona den disk du har
    Följer även med klonings mjukvara till Samsung diskarna, så då behöver du kombinera med ett USB-kabinett som passar. (Tänk extern hårdisk, minus själva hårddisken...)
    Typ sån här https://www.dustinhome.se/product/5010672005/map-hl45u3

    finns många ställen på nätet som beskriver hur man gör, tex denna:
    http://blog.laptopmag.com/how-to-rep...ve-with-an-ssd
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Vad tror ni om denna disken https://www.dustinhome.se/product/50...00#description
    Har ju en sen 2011 i5 2,4 som skall klara 6gb/sec så denna borde ju funka, har dock inte hört talas om den tillverkaren på disk förut.
    Eller finns det andra tips på diskar i samma prisklass och storlek?

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Ett helt OK budget märke.
    Inte topp of line avseende read/write hastighet, men absolut godkänd för det priset.

    Men själv hade jag gått på en sådan här:> https://www.dustinhome.se/product/5010810112/850-evo
    Klart värd 180 spänn till.

    Men oavsett kommer du märka en klar skillnad på prestanda.

    Sen är ju inte 250 GB speciellt mycket, tänk på det om du nu ändå byter ner dig från 500 Gb...
    Min 250 Gb-disk i min macbook air är faan alltid full. :-/
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Jag har ju en extern 500gb via USB och en airport 2tb så jag tror jag klarar mig med 250gb internt

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Tack för tipset, det blev denna, lite billigare än Dustin samt fraktfritt:-)
    https://www.siba.se/datorer/dator-ti...s-250gb-119991

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag har bytt från vanlig roterande hd på min Mac Mini Late 2012 (som ju är som en bärbar - fast stationär typ) och herrejösses vilken skillnad! En RIKTIGT bra uppgradering. Nu med senaste uppgraderingen av OS-X behövs inga extra ful-program för att fixa "TRIM" på icke-apple SSD dessutom!

    När det gäller att återinstallera OS-X på tom hårddisk - så håller man inne en tangentbordskombination när den nya helt tomma disken sitter i, så kopplar datorn upp mot wifi och laddar hem senaste versionen! Helt galet - men det funkade för mig! Gissar ju såklart på att man måste ha varit ansluten till samma wifi tidigare (hur nu datorn sparar det utan hårddisk) men funkade gjorde det. Minns dessvärre inte tangentkombinationen, men det går säkert att googla sig fram till. Detta funkade till och med med apples trådlösa tangentbord, så gissa om jag blev paff när det funkade att göra så med en helt oformaterad hårddisk i datorn.

    Blev förvånad när jag satt vid min kompis som köpt en iMac för tre gånger så mycket pengar med "bara" 8 GB RAM och vanlig hårddisk. Tar ju över minuten att starta datorn, och ett bra tag att få upp Safari eller Chrome när datorn väl startat. Min dator startar på kanske 15-20 sekunder från helt avstängd och att öppna Chrome är som att öppna en mapp.
    Min lilla Mac mini med SSD och 16 GB RAM fungerar oförskämt bra med tanke på nedlagd kostnad. Jag är riktigt nöjd!
    Jag har en gammal Intel SSD (minns inte variant) på bara 120 GB, men lagrar inget speciellt på datorn så den räcker än så länge. Och tusen (okej, överdrivet...), men MYCKET snabbare ändå än den vanliga hårddisken. Vilken som du köper så kommer du bli nöjd!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Då var jag igång med nya disken:-) Sjukt stor skillnad i hastighet!! Tack alla för hjälpen.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Identifiera Macbook
    Av Rickard i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-27, 17:18
  2. Långsam dator
    Av Davidt8 i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 21:46
  3. Långsam spolupptid
    Av olle777 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 00:51
  4. Långsam sätesvärme bak
    Av Lidman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •