Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: saab 9-3 -01 dör vid tomgång och går almänt dåligt P0300

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    18

    saab 9-3 -01 dör vid tomgång och går almänt dåligt P0300

    Hej har en SAAB 9-3 se (205hk) -01 16000mil och har problem med dålig tomgång och hackig körning plus att bilen dör vid körning och tomgång. Det började med att bilen bara dog när man startade den om man inte gav gas men startade man en andra gång startade den. Nu står den bara p.g.a. att den går så dåligt. Fick inte någon felkod förrän den började gå riktigt dåligt och då har jag kört den några veckor. felkoden som kom upp är p0300 "misständning olika cylindrar". Vad tror ni det kan vara jag har tidigare tagit ner spjällhuset p.g.a. att skivan kärvade(tror jag var felet) fick även då en felkod p1260 som inte kom tillbaka när jag rengjorde spjället och fick även fila skivan lite då den ville fastna i botten läget. Jag bytte tändstift igen då gamla var riktigt sotiga även fast de var bytta förra året. Bilen drar mycket soppa särskilt när man startar den!

    Några saker som jag undrar om det kan vara vad tror ni är mest troligt;
    Tändkasetten?
    Bränslepumpen eller något relaterat?
    Vacuumslangar har inte hitta något men vet inte riktigt var man ska leta, är det någon som har en bra bild?
    Spjällhusets kablar i boxen där spolen sitter, problemet var bara att jag inte fick lös skruvarna, läste någonstans att det kunde bli kortslutning där?
    Igensatt katalysator
    Senast redigerat av eighty den 2015-08-29 klockan 15:41.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    18
    Startade den efter någon dag gick hyffsat bra tills jag körde ut på gatan där den börjar gå på låga varv kompenserar varvar upp, bilen håller på att dö hela tiden går småhackigt ! vVad tror ni om vevaxelgivaren kan det vara möjligt fel, och är det någon som har erfarenhet av dessa som man kan hitta på ebay http://www.ebay.com/itm/310998044336...%3AMEBIDX%3AIT

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    18
    lämnade in för felsökning på bilkompaniet? De hade bl.a. möjlighet att testa tändkassetten med en utbytes. Återkommer hur det går

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    18
    Jag har fått tillbaka bilen från verkstan efter en dags felsökning de läser ut felkoder p1300, p0300 p0302. De har bla kollat kompression-ok, tändkassett-ok
    bränsletryck-ok, LMM-ok. De kom fram till att båda lambdasonderna var trasiga. Jag frågade om katalysatorn som de sa verkade ok.
    Tog då hem bilen och köpte sonderna begade som säljaren sa skulle helt säkert funka. bytte sonderna, ingen skillnad förutom en felkod p1141=(låg spänning förvärme sond2) inte helt säker vad det betydde, men såg då att lambdasond 1 verkade läcka lite, drog åt bulten nollade felkoden. Startade bilen inga felkoder, testkörde, samma kör relaterade fel segstartad, misständer, ryckande tomgång man märker mindre när man gasar på, hög bränsleförbrukning speciellt vid start, felkod p0300 dyker upp lite då ok då. Började sedan demontera spridarna och kontrollerade hur de såg och de verkar då blanka och rena. Efter jag monterat spridarna igen dyker felkod p1141 och p0302 upp igen. Jag står lite handfallen vet inte riktigt hur jag ska fortsätta det jag kommer på är om jag ska köpa en ny LMM kan det ha varit det som var felet ändå när lambda inte funkade tidigare , långsökt kanske? Kanske är det något fel på spjällhuset? En sak som jag undrar om någon vet om det är några jordade kontakter som kan ge upphov till dessa fel som jag skrivit? Med vänlig hälsning per

Liknande ämnen

  1. fel kod p0300 saab aero 00
    Av metarfor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-10-28, 10:17
  2. Saab 9-5 2,0t 99 går dåligt på tomgång och dör.
    Av olander91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 22:24
  3. SAAB 9000 2.3T låg tomgång och dåligt ladd??
    Av Dallleee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •