Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Anti-Lock Lyser :(

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 654

    Anti-Lock Lyser :(

    Hejsan alla

    Kom och körde i stan idag och då började Anti-Lock lysa. Tänkte att det var väl ABS-systemet som inte funkade och gasade vidare. Kom ut på landsvägen och nitar allt vad jag kan , och allting funkade som det skulle. Anti-Lock lös dock. Och sen så läste jag lite i böcker och tänkte lite ( Ja jag kan tänka ) och kom fram till att det kanske är nån givare eller att det är nån sensor nånstans som det kommit skit på ?? Vad ska jag göra ? Hur vet jag enklast var jag ska börja ? Och besiktningen godkänner inte om Anti-Lock lyser antar jag ??

    //Marcus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Hänger med lite.
    Min Anti Lock har lyst ibland när jag startar bilen.
    Låter jag bilen stå på tomgång i 1-2min och stänger av och startar igen så brukar den slockna. Men nu lyser den 95% av tiden.

    Har en kass drivknut och glapp i en spindelled.
    Den detta vara något som stör?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26
    farsan har ett liknande problem med sin bil. ibland slockar anti-lock lampan och ibland inte när man startat bilen. Bad polarn som jobbar på saab verkstad låna hem tech2. När den väl va inpluggad så noterade han att vänster givare bak inte fungerade som den skulle. Det beror på att under baksätet där kabeln till givaren går, kan den blivit klämd och ligger och glappar. Kanske lite hjälp...

    Det andra roliga är att om man åker på landsväg frikopplar och sedan stänger av tändning och vrider på så motorn går i gång så slocknar lampan. Verkar lite konstigt....

    Farsan har en 2,0i 9000CSE -93.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Tim_9000CDE_1995
    farsan har ett liknande problem med sin bil. ibland slockar anti-lock lampan och ibland inte när man startat bilen. Bad polarn som jobbar på saab verkstad låna hem tech2. När den väl va inpluggad så noterade han att vänster givare bak inte fungerade som den skulle. Det beror på att under baksätet där kabeln till givaren går, kan den blivit klämd och ligger och glappar. Kanske lite hjälp...

    Det andra roliga är att om man åker på landsväg frikopplar och sedan stänger av tändning och vrider på så motorn går i gång så slocknar lampan. Verkar lite konstigt....

    Farsan har en 2,0i 9000CSE -93.
    Ska nog kolla det.
    Var och rotade lite under baksätet när jag plockade ut stereoprylarna för ett tag sen.

    Tack för tipset.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Var under sätet går kabeln?

    Vad kostar det att få bilen Tech2:ad hos Saab?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    Om man inte har möjlighet/ lust att få bilen felsökt hos saab så kan man åtmistonde mäta upp givarna själv.

    Bakgivarna har ett kontaktdon som man kan dela och mäta på. Det sitter nere i ett hål under baksätet på respektive sida. ( Under ett skum-lock )
    Är givaren ok. vill jag minnas att den ska ligga runt 1200 Ohm om man ohm-mäter med en multimeter ellr dylikt.

    Framgivarna har motsvarande kontaktdon, de sitter i "akvariet" ( under plasten framför framrutan ) på respektive sida.


    Min erfarenhet av de 3 9000 jag lagat på ( totalt 8 givare ) så har det i 1 fall varit givaren som verkligen varit kass. I samtliga av de andra fallen så har det varit avbrott / misskontakt i skärmledaren på givarkabeln mellan givaren och kontakten. Denna har jag då ersatt med en ny utanpå den gamla och lödat in den i båda ändar.


    Hoppas det kan vara till någon hjälp.


    Mvh.

    / Jimmie

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    Om man inte har möjlighet/ lust att få bilen felsökt hos saab så kan man åtmistonde mäta upp givarna själv.

    Bakgivarna har ett kontaktdon som man kan dela och mäta på. Det sitter nere i ett hål under baksätet på respektive sida. ( Under ett skum-lock )
    Är givaren ok. vill jag minnas att den ska ligga runt 1200 Ohm om man ohm-mäter med en multimeter ellr dylikt.

    Framgivarna har motsvarande kontaktdon, de sitter i "akvariet" ( under plasten framför framrutan ) på respektive sida.


    Min erfarenhet av de 3 9000 jag lagat på ( totalt 8 givare ) så har det i 1 fall varit givaren som verkligen varit kass. I samtliga av de andra fallen så har det varit avbrott / misskontakt i skärmledaren på givarkabeln mellan givaren och kontakten. Denna har jag då ersatt med en ny utanpå den gamla och lödat in den i båda ändar.


    Hoppas det kan vara till någon hjälp.


    Mvh.

    / Jimmie
    OK...
    Då får man slita upp mattan. Var ungefär sitter sen pluggarna där bak?


    Nån som vet vad det kostar att få det kollat med Tech2?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26
    Inte en sus..men jag kan kolla med polarn om de tar nån avgift för att t.ex kolla om givarna är hela. Borde ju inte va några större summer. En del kanske är lite sjysta och kollar upp det gratis. Fråga har ju ingen dött av...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Får ta en sväng till Saab imorgon.
    Bäst att ta med en nybakad sockerkaka och fjäska lite.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Tim_9000CDE_1995

    Det andra roliga är att om man åker på landsväg frikopplar och sedan stänger av tändning och vrider på så motorn går i gång så slocknar lampan. Verkar lite konstigt....

    Farsan har en 2,0i 9000CSE -93.
    Provade detta idag och det funkade perfekt.
    Men när jag bromsade vid en Stoppskyllt så kände man av ABS´n lite svagt.
    Ingen lampa tändes och sen funka det normalt när jag bromsade nästa gång.

    Är det en givare som är kass?
    Vad kostar det att göra en koll hos Saab?
    Kör man med Tech2 på min 9000?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26
    Jag har inte kollat om det är givaren som är kass eller om det är ett kabelbrott. Men jag tror på det senare... Ska ta mig tid på semestern och kolla efter..

    Tech 2 använde polaren till farsans 9000 iaf, jag vet inte om tech2 täcker några fler saab modeller. Har för mig att han pratade om det.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Tim_9000CDE_1995
    Tech 2 använde polaren till farsans 9000 iaf, jag vet inte om tech2 täcker några fler saab modeller. Har för mig att han pratade om det.
    Tech2 gäller väl på nästan alla Saabar.
    Har bara för mig att min bil är för gammal och använder något annat system.
    Den har ju långmotorn och lite annat föråldrat.

    Hur ligger det till?
    Vad heter systemet som används på gammla modeller?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Citat Ursprungligen postat av Tim_9000CDE_1995

    Det andra roliga är att om man åker på landsväg frikopplar och sedan stänger av tändning och vrider på så motorn går i gång så slocknar lampan. Verkar lite konstigt...
    Haha, skulle just skriva detta men skillnad att jag inte kopplar ur när jag ska släcka min ABS-Lampa. I mitt fall beror det på ett glapp i kabeln från vänster fram och den tänds av ett brunnslock... Jag har en SAAB 9000 CD -90.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Hur är det....
    Det blir underkänt hos SBP om ABS lampan lyser?
    Finns ingen chans att ma kan rulla igenom ändå?
    Bromsarna funkar ju.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av mps
    Hur är det....
    Det blir underkänt hos SBP om ABS lampan lyser?
    Finns ingen chans att ma kan rulla igenom ändå?
    Bromsarna funkar ju.
    Citat Ursprungligen postat av Bilprovningen
    Blir det ombesiktning om lampan för ABS bromsarna lyser?
    Ja, eftersom lampan indikerar för fel i systemet.

    För äldre 9000 så används väl ISAT, men jag tror det finns nån adapter så man kan leka med Tech2:an istället..


    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Ok.
    Men vad kostar en ISAT koll hos Saab?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av mps
    Ok.
    Men vad kostar en ISAT koll hos Saab?
    Troligtvis samma som en koll med Tech2. Alltså allt mellan en wienerkrans och 500 kr. Beror lite på din charm

    Tror dock knappast dom använder ISAT längre. När jag fick min 91:a kollad så var det med Tech2 och en liten adapter. Kom på det nu.. Är bara 20 år och lika minnessvag som min gammelfarmor

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

Liknande ämnen

  1. Varför lyser ANTI LOCK(NG900 -94)
    Av benke_berguv i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 16:49
  2. Anti-lock lyser på NG900 -94
    Av Cod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 13:36
  3. Anti Lock lampan lyser..
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 22:38
  4. Anti lock-lampa lyser, varför?
    Av Woxxman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •