Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ACC felkoder 12 förstår ni den här?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153

    ACC felkoder 12 förstår ni den här?

    SAAB 9-5 aero -04.
    Felkod 12.
    Aha! Övre spjällmotor på höger sida, tänker vän av ordning.
    Har köpt begagnade motorer 2 st även testat dem i den nedre klaffen så de fungerar, originalmotorn fungerar också. Klaffarna går riktigt lätt och fungerar, jag har testat dem manuellt så funktionen är bra, inga fysiska skador på mekaniken.
    Har testat motorerna, bortkopplade från sina "chassin" och de snurrar på bra när man kör kalibreringen på manöverenheten.
    Jag skruvar på chassit och testar så axeln snurrar som den ska.
    Allt funkar monterar ihop, det fungerar fortfarande.
    Kör byter alla lägen det fungerar, en stund sedan lägger det av igen.
    Jag gör om proceduren, allt fungerar men lägger av efter ett tag.
    Det spelar ingen roll vilken motor jag tar den fungerar men efter en stund lägger det av igen.
    Misstänker manöverenheten, köper en på skroten, testar, den fungerar även om det inte är samma nummer på den.
    Monterar, fungerar, lägger av.

    Vad tror ni?

    MVH

    Tuborg

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Nu har det fungerat en hel dag. Vad kan jag dra för slutsatser? Det måste inte vara motorerna som pajat eller reglagen som kärvar eller kortslutning. Det kan vara manöverenheten i sig själv som fallerar.
    Ibland är det ledningen som problemet sitter i även om de pekar ut någon annan som ansvarig!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tuborg Visa inlägg
    Nu har det fungerat en hel dag. Vad kan jag dra för slutsatser? Det måste inte vara motorerna som pajat eller reglagen som kärvar eller kortslutning. Det kan vara manöverenheten i sig själv som fallerar.
    Ibland är det ledningen som problemet sitter i även om de pekar ut någon annan som ansvarig!
    Jag skulle nog faktiskt gissa på glapp i kabeln eller kontakterna, är alla kontakter itryckta ordentligt? Glapp (på en sådan kabel som inte rör sig) är normalt antingen en hylskontakt som har öppnat för mycket eller en dåligt pressad kontakt. Det kan också vara ett stift som blivit tillbakatryckt, sättet att felsöka är att titta noga på sakerna, när det gäller pressningar drar man lite försiktigt på för att se om den ger med sig, och när man hittat något misstänkt fixar man det och stoppar tillbaka och provar, en fix i taget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Min 9-5 AC-panel blev utbytt på garanti eftersom den betedde sig exakt som din: Startar - fungerar en stund - lägger av. Står iaf så på kvittot jag fick med.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Nu var väl allt frid och fröjd?
    Alla reglagen fungerar, inga felkoder. DÅ upptäcker jag att det är glödhett ur ventiltionen i mitten bak. I framsätet blåser det kalluft ur mittkonsolen. Inga felkoder. Sitter man där framme är det kyligt, där bak är det maxvärme.
    Vad är detta?

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555
    Jag skulle lossa batteripolen och gå 2 varv runt bilen, sätta tillbaks den och sen sätta på tändningen och kolla om det kommer några felkoder under uppstarten av ACC.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Ok, göra en reset och sedan testa igen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Måste man förresten göra en reset? Manöverenheten är väl självständig och hänger väl inte ihop med "sid"?

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555
    Gör nu som jag säger.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Testar med det.

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Temperaturen til bakre del styres av innstillingen for framsetepassasjer og drives av motoren for denne, men med et eget spjeld for luftblanding bak, via en separat arm. I fall dette spjeldet/armen har kommet ut av stilling, vil dette ikke fanges opp av diagnose, ettersom den sjekker forholdet mellom motor og stillingen til spjeldet for luftblanding til framsetepassasjer.

    I tilfelle temperaturen på passasjersiden er OK, og helt ulik den til baksetet, er jo spørsmålet om arm/spjeld for bakseteluftblanding har gått ut av stilling (eller "hoppet av") under arbeidet med øvre (luftblandings-)motor / feilkode 12? Ved å regulere temperaturen for passasjer til begge ytterpunkter og ev. ser at temperaturen til baksetet varierer, vet du at det kan være spjeldet/armen som kanskje må rettes opp i forhold til satt temperatur på passasjersiden.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Problemet löst!
    Jo, de var värme/kyla klaffen till den bakre ventilationen som hoppat av från metallhaken när jag plockat isär och smort.
    Så nu kan man sitta i baksätet igen utan att grillas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för hjälpen Norrbagge och RZ.
    Jag hittade en felkod efter "nollningen" 22, men den var tydligen av underordnad betydelse, släcks med Tech 2.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888


    PS. "Felkod 22 betyder att ACC:ns mjukvara är korrupt. Detta kräver en reflash med tech2 hos verkstad. De flesta ACC-system fungerar normalt trots detta fel.". Er det ACC-modulen fra skroten som nå står innmontert?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Nej, original. Men allt verkar fungera som det ska än så länge.

Liknande ämnen

  1. Min fru förstår mig inte!
    Av lillen 761 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 21:58
  2. för er som ev. förstår finska
    Av marko s i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 17:31
  3. Förstår mig inte på spikningar och misständningar ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •