Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hjälp att identiera slang vars ena ände är lös, 9-5 2.0 Biopower -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Hjälp att identiera slang vars ena ände är lös, 9-5 2.0 Biopower -06

    Upptäckte att en slang som sitter på "gasspjällshuset"(tror jag det är!) inte sitter fast i andra änden utan slutar i tomma luften.

    Slangen är denna:

    WP_20150825_002.jpg

    klena rackare som jag har vikt i en båge över den röda slanganslutningen.

    Ska den verkligen vara på det viset, hehe?

    Edit:
    Herman har upptäckt att jag är mänsklig! Jag glömde nämligen att i denna fråga ange vad jag angav i ett inlägg alldeles innan, dvs att det är fråga om en Saab 9-5 2.0 Biopower -06.
    Senast redigerat av Baggis den 2015-08-27 klockan 08:00.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Är det en Grålle eller en MF?

    Citat Ursprungligen postat av Baggis Visa inlägg
    hehe
    - - - Uppdaterad - - -

    Lite snäll kan jag vara också
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/138508-FAQ-Byta-vakuumslangar

    Men det verkar svårt att läsa forumregler, söka och kolla FAQer
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Vilken regel bröt inlägget emot? Faq:arna är fruktansvärt många... Jag kollade igenom ett antal av dem men kom inte fram till nått vettigt. Jag sökte även på lite olika saker som "lös slang" men det gav så mycket svar så jag drunknade i dem...

    - - - Uppdaterad - - -

    Och förresten såg jag att det fanns en video om vakuumslangarna men eftersom jag inte visst vad slangen är till för så kikade jag inte på den

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Inte brutit mot någon men bilmodellen är tämligen viktig, men söker man brukar man hitta men jag vet att det kan vara knivit att söka, FAQ jag länkade in ligger ju i högt upp så den borde vara lätt att hitta.

    "lös släng" lär inte ge nån träff, ordet lös är för kort och slangar omnämns för ofta.
    Och FAQ'n Etnoy skrivit inkluderar videon, den borde hälpa dig eftersom denna slang är med där.
    Och den är viktig, för Videon så blir det bra!!

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Det är en Saab 9-5 2,0t från 2006 om man slåt på chassienumret, såg nu att TS redan kompletterat sitt inlägg.
    Kan springa ut och se på min bil vart slangen går, har samma.

    Slangen går till magnetventilen som styr avlastningsventilen.

    Sitter en liten svart sak på torpedväggen där slangen som går till avlastningsventilen sitter kopplad, där bör det saknas en slang på anslutningen på vänster sida om man står framför bilen och tittar in i motorummet.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-08-26 klockan 17:00.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jo, det går att läsa ut av chassinnumret men det är förmodligen fler som läser inlägget om rubriken följer de riktlinjer som finns, de är ju för TS skull jag påpekade.
    Och om bilden inte är tillgänglig nästa gång någon läser tråden så kan det bli ytterligare en tråd som ger sökträff men inte innehåller tillräcklig information.

    Just lösa slangar har det varit ganska många, både sådana som skall vara lösa och som i detta fall.
    Och att inte titta på en video om slangar man hittar när man har problem med just slangar får mig att undra...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Precis Pumba, det är den du ser i min post i FAQ'n
    Den lossnar lätt eftersom MW saknar krage på anslutningen. Är det GM som snålat in den också?

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Du nämner buntband som material men visar aldrig var man skall använda dem.
    Jag har själv råkat ut för att slangarna kan lossna vilket du själv märkt.
    Detta är speciellt ett problem på MW på torpedväggen eftersom några av anslutningarna saknar krage på nippeln och det kan bli värre med silikonslang eftersom det är lite halare.

    Lås minst dessa men helst alla med buntbanden.


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Herman! Ta bort hela den här tråden är du snäll! Jag vill inte se vare sig de misstag jag gjorde eller de påpekanden du gör om dem! Jag kommer sen noggrant att tänka mig för innan jag postar något här i detta forum, för detta vill jag inte vara med om igen.

    Eller kan nån annan(inkl mig själv) göra det?

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Man lär av dina misstag, dina eller mina.
    Vi finns för att hjälpa varandra!


    Fick du dit slangen på rätt plats? det är ju det som är det viktiga.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Nej, jag kommer inte att lära mig av "misstaget" eftersom jag glömde göra nått som jag vet att man *ska* göra. Och är det sätt du formulerar dig på representativt för hur du normalt utrycker dig så vill jag inte riskera att trilla dit i någon liknade fälla framledes om det går att undvika, dvs jag postar inget i onödan. Ingen post = 0% risk att något är fel.

    Ja, slangen är på plats. Ska dock byta ut alla vakuumslangar då de verkar ha sett sina bästa dagar.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Glöm inte att den dummaste frågan är den man aldrig ställer
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Baggis, jag måste säga att du verkar lite överkänslig. Att ha en skämtsam ton i forumet tycker jag knappast kan liknas vid påhopp som du verkar uppfatta det. Försök ha lite större självdistans. Alla gör vi fel till och från och det bästa är att lära sig av det, oavsett om någon framkallar ett skratt på ens egen bekostnad, inte stoppa huvudet i sanden. Givetvis ska man inte gå över gränsen och det tycker jag nog inte att HeRmAN gjort heller.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Har man aldrig gjort några misstag så har man aldrig gjort någonting.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    MultiMan: Jag är som jag är och är väl medveten om det. Ena av mina egenskaper är att jag är "petig" med ord. Jag ställer krav på mig själv att formulera mig bra och inkludera nödvändig information. Det är därför jag skrev att jag kommer att undvika att posta något för att då helt eliminera risken att vare sig jag eller någon annan tolkar något på ett negativt sätt. För det ska helt enkelt inte hända det som hände, dvs att jag glömde bort att ange vilken bil/motor det gällde. Så ingen post=ingen risk för sådant. Och ja, det kan man och ska man ha olika åsikter om hur man ska hantera. Mitt sätt är mitt och andra har andra sätt.

    Herman: Och för att förtydliga, jag har ingen som helst aning om din verkliga mening med det du skrev och de sätt du formulerar dig på, dvs om det var godmodiga skämt eller mer likt "pikar" hur det borde vara, dvs ange bil/motor + intuitivt fatta att man ska se på en video om hur man byter vakuumslangar när man inte ens vet om det är en sådan slang som var lös. Vad jag däremot vet är att det sätt du svarade på i kombination med min irritation över att jag inte hade angett nödvändig information resulterade i att jag önskar det hela ogjort. För den första tanke jag fick när du skrev om MF eller Grålle var: "Va?! Är han helsnurrig eller nått"?! Sen när jag såg vad jag hade skrivit, eller snarare inte skrivit, så förstod jag orsaken till det. Och ja, frågor ska ställas men inte utan relevant information tas med i dem.

    TCarlsson: Misstagen jag har gjort i mitt liv är knappt möjliga att räkna ens men som jag skrev så är detta inget jag kan lära av eftersom jag glömde bort en helt uppenbar sak.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Baggis Visa inlägg
    Så ingen post=ingen risk för sådant.
    Och heller ingen chans att få hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Baggis Visa inlägg
    Herman: Och för att förtydliga, jag har ingen som helst aning om din verkliga mening med det du skrev och de sätt du formulerar dig på, dvs om det var godmodiga skämt eller mer likt "pikar" hur det borde vara, dvs ange bil/motor + intuitivt fatta att man ska se på en video om hur man byter vakuumslangar när man inte ens vet om det är en sådan slang som var lös. Vad jag däremot vet är att det sätt du svarade på i kombination med min irritation över att jag inte hade angett nödvändig information resulterade i att jag önskar det hela ogjort. För den första tanke jag fick när du skrev om MF eller Grålle var: "Va?! Är han helsnurrig eller nått"?! Sen när jag såg vad jag hade skrivit, eller snarare inte skrivit, så förstod jag orsaken till det. Och ja, frågor ska ställas men inte utan relevant information tas med i dem.
    Om du visste hur många gånger det dyker upp frågor av typen "En lös slang..." "En lös kabel..." eller "Vad är det som låter" eller den 'bästa' av dem alla på länge vad när en kille frågade "Vad gör denna knapp" och oavsett hur mycket vi frågade och bad om bilder fick vi aldrig någon klarhet i vad det vad för knapp eller om det ens var en Saab.

    Så att följa de tips och regler som finns när man postar en fråga är viktigt, inte minst för den som vill ha hjälp. Ju mer fakta man delger i första posten om t.ex. bil- och årsmodell etc dess större chans är det att få ett korrekt svar. Visst kunde vi i ditt fall se att det var en 9-5 och eftersom chassinumret syntes kunde vi lägga detektivarbete på att avkoda den för att få mer information men det går så mycket snabbare om frågeställaren lämnar ut informationen.
    Att fråga "MF eller Grålle" är för att få dig att svara något i stil med "Självklart är det ingen traktor utan en Saab 9-5 2.0t BioPower MY2009 i originalutförande med Manuell växellåda"

    Att det är Saabar på detta forum kan tänkas självklart men många har ju faktiskt ofta fler bilar så det förekommer annat och tar vi exemplet med prylar i våra Saabar kan det komma lika ofullständiga frågor om t.ex. radio/stereo utan mer information och efter många inlägg så kan det krypa fram att det en eftermarknadsstereo...


    Du är självklart hjärtligt välkommen med både frågor och andra inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Baggis Visa inlägg
    "Va?! Är han helsnurrig eller nått"?
    Ja, förmodligen en smula
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Hur många ggr behöver jag upprepa att jag till 100% fattar det du nu igen upprepar? Dvs att jag underlät(av glömska iofs) att vara så specifik som det krävs och som jag i högsta grad kräver av mig själv! Jag har också såklart även sett otaliga exempel på inlägg som är så ofullständiga att det är helt omöjligt att ge nått vettigt svar.

    Så försök fatta att det, som jag skrev, var kombinationen av min irritation orsakad av min glömska och det sätt du formulerade dig på som fick mig att bli sne. För jag kräver MYCKET mer av mig själv än att hamna i "virrpannornas" skara som inte ens vet vad som är bak och fram på bilen...

    Och försök också fatta att jag inte vill riskera att glömma eller annars formulera mig så att risken för en upprepning där jag hamnar i samma sits väger så pass tungt att jag hellre söker efter svar på annat håll. Det behöver du inte ta personligt, utan det är helt enkelt en skyddsåtgärd jag tar till i sådana här fall.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kramis på dig också
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig att identifiera slang
    Av zeltner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 09:23
  2. Hjälp med att identifiera lös slang
    Av Svensk bil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 19:52
  3. Märkligt hål in till kamaxel-ände B205E? HJÄLP!!
    Av divine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 19:21
  4. Hjälp! vars ska dessa slangar
    Av Stoffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 09:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •