Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Chassiservice 18000 mil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37

    Chassiservice 18000 mil

    Hej.

    Min 9-5 2.3T -2004 combi (som nu är en Aero Biopower tack vare detta forum och trionictuning) kanske behöver lite omvårdnad efter sina i princip felfria 18000 mil.
    Har sett att fjädrarna fram böjar få lite rost på sig och tänkte därför byta ut dem runt om innan fjäderbrott.
    Tänkte då också passa på att byta lite komponenter i hjulupphängningen, om det kan ge körkänsla och/eller komfort i nyskick eller bättre.
    Jag vill inte ha något sportchassi eftersom jag bor i en stad med många farthinder och bilen är först och främst en familjebil.

    Finns det några rekommendationer från er kunniga om vad jag bör passa på att byta när jag har ned fjäderben fram och bak? Vad är det mest viktiga/det som slitits ut redan?
    Kommer att ha hjälp av en pelarlyft och ett garage som nog är hyfsat utrustat.

    På listan finns nu bara:
    Fjädrar (standard ej aero)
    Dämpare (standard ej aero)

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Fjädrar rostar, inget märkvärdigt och betyder inte att det blir fjäderbrott.
    Byter gör man när man vill ha nåt annat eller att de tröttnat vilket de säkert gjort efter 18kmil

    Byt till Bilstein B4 och std.fjädrar allt ett helt OEM kit
    Nya bussningar i bärarmar fram och bak.
    Och en 4-hjulsinställning OBS Viktigt.

    Och snappa lite info ur denna tråd http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-5-2-0t-2003

    Och kanske denna http://forum.saabturboclub.com/showt...R-fj%C3%A4drar


    Vem f-n har inte farthinder och dåliga vägar och familjevagn? Många av oss, har själv Bilstein B8/Maptuns sänksats och Powerflex och komforten är fin
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Original Aero Sportchassie funkar fint i vardagskörning! Om du nu inte vill gå på "värre" prylar.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Vågar jag: 9000 aero -97 på 18000 mil
    Av rikkman i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •