Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: saab 9-3 00a hjälp den dricker vatten och läcker nått

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Unhappy saab 9-3 00a hjälp den dricker vatten och läcker nått

    Det är en saab 9-3 aero steg 3 00a.
    Det jag vet är att
    1. Kopplingen slirar från 3000 rpm vid fullgas
    Kopplingen ska bytas till en viggen koppling sen hoppas jag det försvinner men kan det vara något annat som gör att den slirar så, 3-4-5 ans växel men inte 1-2an

    2. Vevhusventilationen är inte uppgraderad
    Och slangen som sitter vid ventilkåpan är slut känns som att den ska gå sönder när man tar i den, plus att den är lös och den är bara att dra ut från hålet.
    Provade att koppla bort den lilla slangen till backventilen och sög i den det gick bra men inte blåsa så den var inte täppt åt båda hållen iallafall.

    3. Den dricker mkt kylarvatten / glykol. Säkert 3dl på 10 mil något sånt. Kan det ha med dåligt Vevhusventilation att göra?

    4.märkte att den läcker genomskinlig olja här DSC_0929.jpg

    Kan det vara så att kylarvatten kommer in någonstans och kommer ut här?

    Ingen aning om vad det kan vara?
    Men det blir inga fläckar på marken.

    Det kommer ingen konstig rök och förutom att kopplingen slirar går den bra. Nu är jag lite orolig att det är något nytt fel jag har hittat som inte kommer att åtgärdas vare sig jag byter olja oljefilter, Uppgraderat vv och en viggenkoppling som jag hade tänkt uppgradera med. Med tanke på den genomskinliga oljan

    Någon som vet något? Om vad som hänger ihop med vad av de felen?
    Och vad oljan kan vara?
    Vart ska jag börja

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Backventilen du pratar om som sitter med en tunn slang mellan ventilkåpa och spjällhus ska gå att blåsa i men inte suga (om man lossar vid kåpan), så din verkar felvänd enligt din beskrivning. Obra! Flödet ska alltså gå till spjällhuset, inte tvärtom.

    Är inte motorn momentbegränsad på de lägre växlarna för att skona drivlinan? Kanske därför den inte slirar då.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Nä det va ju inte bra, köpte den i maj så har ju kört så ett tag,
    Ska genast vända på backventilen.
    Trodde ingen kunde lyckas sätta den på fel håll så trodde jag blandade ihop blåsa suga delen när jag läste om de för ett tagsen.

    Vet inte om den motorn är momentbägränsad på de lägre växlarna. motorn i bilen är en T7 iallafall då bilen är en 00a från december.

    Hur kollar jag lättast ifall vattnet kommer in i motorn?
    Tänker om topplockspackningen är slut eller nått om det kan vara därför den dricker så mkt kylarvatten?
    Eller kan de vara så enkelt att det är för att backventilen sitter åt fel håll?
    Har en polare som har utrustning för ett komptest, så ska se om jag kan låna den och göra ett, då kan jag väl se när jag lossar tändstiften om de är blöta?
    Finns det fler sätt?
    Fler saker jag bör kolla eftersom backventilen sitter fel?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Backventilen du pratar om som sitter med en tunn slang mellan ventilkåpa och spjällhus ska gå att blåsa i men inte suga (om man lossar vid kåpan), så din verkar felvänd enligt din beskrivning. Obra! Flödet ska alltså gå till spjällhuset, inte tvärtom.
    Hur kan det påverka att den sitter åt fel håll?
    Vad kan hända? Va ska jag kolla efter med tanke på att den vart så ett tag, Ska jag kolla spjällhuset på något sätt så det är ok?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    om vattnet går in i motorn så borde ju de syns på oljan? Typ majonäs på stickan som man kan få av taskig vevhus?

    och har för mig att de är en värmeventil som kan bli knasig och läcka en massa på Sabb 9-5 tror jag den sitter vid torpeden de kanske de gör på din med kolla runt där eller rakt upp där du såg den genomskinliga oljan sök runt i de områderna. Sök på värmeventil saab 9-3 på google så lär du nog hitta hur den ser ut
    Senast redigerat av gnodan den 2015-08-26 klockan 10:54.
    Ng 9-3ss 2.0t

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ok oljan på stickan är mörkbrun,
    Ok ska kolla det

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Kan det vara den backventilen som orsakade att motorlampan tändes och gav felkod på bakre lambdan?
    Tänker att avgaserna inte kan ventileras runt som de ska när den sitter på fel.håll eller något sånt

Liknande ämnen

  1. Den dricker vatten ?
    Av Adroite i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:09
  2. Dricker vatten (klassiker med tvist)
    Av Janke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •