http://www.aftonbladet.se/bil/article21299788.ab
Finns det statliga intressen eller ej? (Trots avreglering)
/Lufto
Skriv en vettig rubrik! /Moderator
http://www.aftonbladet.se/bil/article21299788.ab
Finns det statliga intressen eller ej? (Trots avreglering)
/Lufto
Skriv en vettig rubrik! /Moderator
Senast redigerat av Vfr den 2015-08-24 klockan 21:57.
Eftersom vi är med i EU så lär det nog bli så.
Det har jag ju redan på gamla Bettan
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Varför överhuvudtaget ta bort besiktning varje år? Det är väl jättebra? Struntsumma i sammanhanget ! (om det nu har ett syfte att spara pengar för oss?) Vad finns det annars för intresse? Att öka arbetslösheten?
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
I vilken värd lever Mats Hjälm??
Det skulle ju betyda att man inte behöver fixa fel på t.ex. ABS, ESP och CE lika ofta...Dagens bilar har utvecklats till det bättre. Ny teknisk utrustning gör bilens fel och brister mer överskådlig. I dag larmar instrument via datasystem när service behövs. De är mer miljövänliga och rostar inte som förr,
det är nog många som inte tar tag i problem med lampor som tänds förrän de måste, det räcker ju att titta på hur många som har trasiga halvljuslampor, det dräller av dem vissa kvällar. Vad gör de när då plötslig nästa lampa pajar
Samma sak med bilarnas säkerhetsfunktioner.
Bromsar och brustna fjädrar skall vi inte tala om.
Borde ju snarare vara att då får komma in oftare om de hittar fel på bilen eftersom du visat att du inte bryr dig så mycket.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag har alltid tyckt att besiktningsintervallet borde anpassas efter ägaren men det lär aldrig ske.
I en ideal värld hade vi inte behövt ha någon bilprovning överhuvudtaget, och alla dessa damer och herrar som jobbar där hade gjort något annat med sina liv istället, men nu är det så att bilar kan vara farliga om de inte sköts på rätt sätt i vår icke-ideala värld, och därför finns bilprovningen till för att rycka upp trafiksäkerheten ett snäpp.
Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, att det enda argumentet för att ha bilprovning är att öka trafiksäkerheten. Att skapa arbetstillfällen bör inte vara ett argument för dess existens. Dessa damer och herrar som jobbar där ska inte klaga så mycket, för det är inte många branscher som har privilegiet att ha lagar som tvingar kunderna att köpa deras tjänster. Varför skriver vi inte in i lagen att du måste gå på bio minst en gång i veckan då? Det skulle ju skapa massor med jobb!
Förövrigt så hade jag gärna sett att det ändras till intervall på två år. De damer och herrar som eventuellt förlorar jobbet pga. det får möjlighet att skapa andra arbetstillfällen som kanske är mer produktiva för samhället. Alla låtsasjobb som finns idag drar bara ner samhället.
Senast redigerat av Brisse den 2015-08-24 klockan 22:55.
Någon moderator klagade på mig. Vänligen gör dig till känna. Jag ska försöka göra allting klockrent i forumfall, uttal etc.
Då måste vi jobba tillsammans.
Detta var dessutom i "allmänt"
/Lufto
Senast redigerat av Lufto den 2015-08-24 klockan 23:18.
Med tanke på hur många lik det rullar på vägarna, hur många trådar man läser på olika forum (inte så ofta här tack och lov) och hur tugget går bland vissa ang hur man ska kunna fuska sig igenom bes så är det ren idioti att förlänga intervallet till två år. Kollar man dessutom på hur den stora civila gråa massan sköter sina fordon så byts defekta delar inte förrän bilen blir strandad utmed vägkanten eller att någon tvingar dom till reparation (tex en 2:a på bes). Så det är bara bra att dessa hålls efter hårt.
För de flesta här inne (speciellt bland de lite mer aktiva medlemmarna) så skulle man helt klart kunna köra på två år, eller mer, eller inte alls då fordonen sköts ordentligt, men för majoriteten så behövs täta kontroller för att inte vagnsparken på våra vägar skall bli ännu värre än vad den är.
Många pekar även på övriga Europa, men ordna samma fuktiga och ogynnsamma klimat i övriga Europa som vi har, och salta sedan lika mycket överallt så kommer tonläget bli ett annat även på kontinenten.
Exilturbo nämnde att vinsten skulle kunna vara att man inte behöver offra en timme eller två av arbetstiden varje år. Om man skulle få bort alla "måndagsförkylningar" så skulle man på ett år spara in väldigt många fler arbetstimmar än vad ändrade besiktningsregler orsakar. De flesta stationer har tider typ 07:00-18:00 och där bör man kunna klämma in en besiktningstid utan att behöva lämna jobbet speciellt mycket. Men det är klart, är man alltid ute i sista sekund och jagar "sista minuten tider" eller återbudstider så blir det ju tjorvigt...
Tro för övrigt inte att det blir billigare med bes vartannat år. Marknaden är avreglerad, och om besöken halveras så kommer kostnaden per besök dubbleras för att täcka upp för inkomstbortfallet. Bolagen är ju vinstdrivande och inte som förr en samhällsfunktion, trots att vi som sagt ovan är lagstadgade att nyttja dessa företags tjänster. (Därför använder jag mig enbart av SBP av principskäl om det är praktiskt möjligt, just för att inte gynna dessa nya aktörer)
Senast redigerat av Echonator den 2015-08-24 klockan 23:47.
Saab 9³ Aero Coupé -01
Såg nu att det var moderator "VFR" som "klonkar" i mitt inlägg. Jag vill nu ÖPPET be moderator "VFR" att tala om för mig vad han upplever som "fel" i inlägget (?)
Jag kan ju redigera om jag uttryckt mig olämpligt.
Inlägget gjordes under forumets ""allmänt" (där jag förmodar "allmänt skitsnack" ska avhandlas)
Min rubrik var: Besiktning vart annat år, vad tror ni?
VFR, vill du kommentera din kommentar till mig -"Skriv en vettig rubrik"
/Lufto
Sånt tycker jag ni kan sköta via PM eller ring och prata med varandra
"Krama om varandra i trafiken"
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag skulle vilja ha en möjlighet att flytta besiktningsperiod. Det går ju som bekant på slutsiffran vilket inte alltid passar. Resurskrävande bil skulle jag vilja besikta på sommaren då man kan stå utomhus och skruva. Sommarbil med period på vintern är knöligt.
Man skulle kunna justera själv genom att göra en extra besiktning och sen löper det på med 12mån intervall. Så är det väl redan med motorcyklar. Flockas folk på samma månad löser man det med prisskillnader mellan månaderna...
Fredrik J
Det är inget problem nu, efter att jag ändrat rubriken till "Besiktning vart annat år, vad tror ni?" Får början var det något kryptiskt med endast ett ord, som inte sa något om vad tråden egentligen handlar om. Bara en påminnelse att skriva vettiga rubriker! Case closed.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Helt rätt!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Fel som inte syns på varningslamporna finns väl inte?
Det finns ju en hel del som bara kör med bilen och öht inte servar den, så t.ex. utslitna bromsbelägg kommer att bli kul...
Man stöter ju inte helt sällan på någon som klagar på att sin gamla bil är dålig, och har en massa konstiga fel, och när man frågar vidare förstår man att det är många års ackumulerade fel och att personen ifråga inte riktigt verkar bry sig om att laga fel så länge bilen tar sig framåt...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Priset för 2 årig besiktning blir dubbelt och viktigast SÄMRE SÄKERHET.
Detta är faktum och går inte att bortse.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Stationschefen i Kramfors där jag brukar besiktiga och samma person som oftast utför kontrollen när jag är där, är helt kanon och så trevlig att jag gärna åker dit en gång extra även om det inte behövts hittills. Så kan det också vara. Nu senast när jag var inne med 9-5an för första gången så gav han mig allehanda tips om vad man borde göra förebyggande för att förlänga livet på den.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)