Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 101

Ämne: Besiktning vartannat år, vad tror ni?

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Jag har inget emot årliga besiktningar, även om jag besiktigar 7 olika bilar i familjen. Alltid bra med opartisk bedömning. Speciellt när det gäller de säkerhetsrelaterade funktionerna.

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937
    Här på forumet finns såklart en överrepresentation av folk som dels tar hand om sina bilar, dels förstår sig på tekniken och kan bedöma skicket på sina bilar. Det gör ju också att vi ser besiktningen som något positivt (en extra genomgång av bilen) och samtidigt vill att "alla svenssons som inte sköter om sin bil" tvingas hålla sina bilar i trafikdugligt skick.

    För att ta ställning i frågan skulle jag vilja veta hur vanligt det att det på två års tid dyker ett fel som är direkt trafikfarligt och som man inte ens kunde förutspå på föregående besiktning? Det kanske händer så sällan att tvåårsintervall inte är ett problem?

    Vi har samma 1-års besiktningsintervall på tunga fordon trots att dessa rullar väsentligt längre och i större utsträckning bara lagas när de måste än personbilar. Ändå är de olyckor som orsakas med tunga fordon som orsakas av tekniska brister försvinnande få. Så om man förlänger besiktningsintervallet med ett "max si och så många mil mellan besiktningarna"-villkor kanske det inte är ett problem?

  3. #23
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    686
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Priset för 2 årig besiktning blir dubbelt och viktigast SÄMRE SÄKERHET.
    Detta är faktum och går inte att bortse.
    Detta är vad jag tror också, dom måste ju få in vad dom förlorar på glesare kontroller.
    Jag har ju även den bestämda åsikten att privatiseringen av bilprovningen var kvalificerat vansinne, det blev dyrare och vissa företag verkar släppa igenom sådant som inte är ok lättare = inte så noggranna.
    Men det är ju vad jag tycker.

    MVH Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  4. #24
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    För att ta ställning i frågan skulle jag vilja veta hur vanligt det att det på två års tid dyker ett fel som är direkt trafikfarligt och som man inte ens kunde förutspå på föregående besiktning? Det kanske händer så sällan att tvåårsintervall inte är ett problem?
    Det händer.
    Jag har sett bekanta åka omkring i bilar med bromsverkan på enbart ett hjul med kommentaren "äh, det är långt till besiktningen så det är lugnt". Folk i allmänhet bryr sig verkligen inte så länge bilen tar dom dit dom ska.

    Man måste ha i åtanke att det inte är enbart slitage och ålder som kan skada en bil, man ser ju skrämmande ofta folk studsa över refuger eller flyga över farthinder utan att reagera nämnvärt. Vem vet hur hjulupphängning och bromsrör ser ut på en bil som nyss har dunkat i ett farthinder i 50km/h så gnistorna yrde?
    Och hur ofta möter man inte bilar med bristfällig belysning? Enbart ett fungerande halvljus eller en trasig blinkers- eller bromslampa är ju i praktiken standard på många fordon, och ägarna åtgärdar i regel inte felen förräns det är tid för besiktning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #25
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det ligger mycket i det, rcy. Vi som är här är nog inte riktigt representativa för folk i allmänhet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Alltså, med tanke på att inte ens bilprovningarna är fullkomliga så är ju besiktning vartannat år rena vansinnet.
    Jag hade en 9-5 Aero 2001 som bilprovningen bromsade av ett bromsrör på när de provbromsade, röret var helt avrostat ovanför tanken. Samma station hade besiktat bilen året innan och godkänt rören som uppenbarligen måste ha varit risiga redan då, för jag betvivlar att ett bromsrör går från godkänt till avrostat på ett år...
    För min del tycker jag man kunde skippa detta med att nya bilar är "besiktningsbefriade" i början. I sammanhanget är besiktningskostnaden fånig så varför skulle man inte kolla att lampor funkar och däck är korrekta?
    Om vi ändå talar besiktning så tycker jag man kunde införa kontroll av belysningen på bilar så att det inte går att ha olaglig belysning. Jag är så förbaskat trött på folk som kör med halvljus och dimljus samtidigt. Man får inte ha tonade rutor nervevade för det blir ju olagligt om man hissar upp rutorna. Varför får man då ha dimljus fram som man kan slå på samtidigt med halvljuset? Det blir ju olagligt om man gör så.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Svårt för besiktningen att underkänna bromsrör som inte syns
    Sen är det väl så att det fixas med rutor,lampor osv innan besiktning.
    Så att kolla inkoppling på dimljus innebär bara att det är rätt för stunden, och är dom rätt inställda och har rätt lampa dvs inte bytt till xenon så bländar de inte.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Åja, bromsröret syns hela vägen om man bemödar sig med att tända ficklampan och verkligen titta efter, men det är klart, det kräver ju lite ansträngning, det ingår kanske inte i priset

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 159
    Bara i pluspaketet extraallt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Intressanta synpunkter. Jag har dock lite andra ingångsvärden i det hela. Några reflektioner är att många överskattar den egna förträffligheten att ta hand om sina fordon och gravt underskattar främmande människors förmåga att göra samma sak. Ungefär samma vad gäller bostadslån. Frågar man 1000 personer vad de tror om bostadslån så tror många att grannarna kommer få problem om räntan stiger. Själv är man dock sällan särskilt orolig. Det roliga är att alla resonerar ungefär likadant. Dvs, delarna går liksom inte ihop med helheten.

    Sen tror jag många har en enorm övertro vad gäller bilprovningen i Sverige. Mitt intryck är att de ofta silar mygg och sväljer kameler. En lysande ABS-lampa är big no, trots att det inte var särskilt länge sen bilarna inte ens hade ABS som standard. Ytrost på bromsrör bedöms nära nog lika farligt som digerdöden. Samtidigt lägger man knappt två strån i kors för att upptäcka fel som verkligen kan vara farliga. Många moderna bilar har bärande konstruktioner inklädda med plast. Här görs ingen kontroll alls. Alla låssa några plastskydd för att kontrollera hur hjälpramen för motor låda mår kan man ju tycka borde ingå vid en "besiktning", men nej... Jag vet folk som fått hjulen rätt upp i skärmen då bärarmar av aluminium har brustit, men för det krävs väl röntgen för att upptäcka..., inte har då bilprovningen anmärkt.
    Jag köpte nyligen en amerikansk bil som gått 30 mil sedan besiktning. Höger spindelled hade glapp på flera millimeter vertikalt, men inget horisontellt. Där jag besiktigar testar bilprovningen glappet genom en skakmaskin som ömsom trycker bilen till vänster och ömsom höger. Antagligen såg besiktningsmannen inget glapp, men vad tror ni händer om slitaget får fortgå och spindelleden hoppar ur?

    Vi vill gärna tro att Bilprovningens arbete leder till färre olyckor som kan relateras till fel på bilarna, men exempelvis i USA där man inte har krav på obligatorisk bilprovning kan man påvisa att det skulle leda till fler olyckor relaterade till tekniska fel på bilarna. Jag tycker mycket väl att det kan räcka med att besiktiga vartannat år. Jag tror inte det statistiskt skulle gå att påvisa någon försämrad trafiksäkerhet pga av det.

    Det går inte att besiktiga sig emot dumhet. Att inte byta utslitna bromsbelägg är ett handhavandefel av bilägaren. Fixar man inte sådana fel, kanske man inte bryr sig om att slå på defrostern vid imma eller kontrollera däcktrycket heller? Det blir nog svårt att kontrollera för Bilprovningen. Sammantaget kan man ändå säga att ytterst få olyckor beror på tekniska fel på bilarna. Och nej - jag tror inte den statistiken skulle ändra på sig ett dyft om vi fick kontrollbesiktning vartannat år istället för varje.

  11. #31
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Ändringen påverkar inte trafiksäkerheten för de som skruvar och underhåller sina bilar själv, som jag och många andra här gör. Tror jag haft ombesiktning en gång, ojämn parkeringsbroms.

    Precis som någon annan föreslog så vore det bästa intervall baserat på ägarens entusiasm, kunskap och intresse när det gäller sin bil och eftersom det inte lär gå och genomföra så är det nog trots allt säkrast och låta intervallet ligga kvar på 1 gång per år.

    Jag undantas gärna från regeln/lagen då mina bilar "besiktas" kontinuerligt av mig själv undertiden jag använder dem men så funkar det inte riktigt

  12. #32
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Avsikten med besiktning är att garantera trafiksäkerhet. I Sverige strävar man efter noll-vision och högsta möjliga trafiksäkerhet. Naturligtvis är det då rent vansinne att halvera antalet kontroller.

    Många resonerar nog som så här:
    Varför skall man kolla bilen själv? Besiktningen gör ju det varje år och informerar om vad som måste fixas samt sådant som är bra att veta. Vid allvarligare fel måste man tillbaka för att få reparationen godkänd. Då vet man att allt är OK 1 gång per år.

    Det går säkert att räkna ut hur många fler som dödas i trafiken per år om kontrollerna minskas.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #33
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Mitt intryck är att de ofta silar mygg och sväljer kameler. En lysande ABS-lampa är big no, trots att det inte var särskilt länge sen bilarna inte ens hade ABS som standard. Ytrost på bromsrör bedöms nära nog lika farligt som digerdöden. Samtidigt lägger man knappt två strån i kors för att upptäcka fel som verkligen kan vara farliga. Många moderna bilar har bärande konstruktioner inklädda med plast. Här görs ingen kontroll alls. Alla låssa några plastskydd för att kontrollera hur hjälpramen för motor låda mår kan man ju tycka borde ingå vid en "besiktning", men nej... Jag vet folk som fått hjulen rätt upp i skärmen då bärarmar av aluminium har brustit, men för det krävs väl röntgen för att upptäcka..., inte har då bilprovningen anmärkt.
    Håller inte med. Av det du räknar upp anser jag fungerande bromsar vara viktigast. Det är inte troligt att alla som är utbildade på bilar med ABS klarar att bromsa lika effektivt om ABS plötsligt överraskande inte fungerar i en nödsituation.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Vi vill gärna tro att Bilprovningens arbete leder till färre olyckor som kan relateras till fel på bilarna, men exempelvis i USA där man inte har krav på obligatorisk bilprovning kan man påvisa att det skulle leda till fler olyckor relaterade till tekniska fel på bilarna.
    Intressant! Kan du ge oss en länk som styrker detta.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Jag tycker mycket väl att det kan räcka med att besiktiga vartannat år. Jag tror inte det statistiskt skulle gå att påvisa någon försämrad trafiksäkerhet pga av det.
    Som du vill. Då visar jag det nu. Under två år går det sönder dubbelt så mycket som under ett år.
    Det räcker att en ägare av en bil endast åtgärdar fel efter påpekande från besiktningen för att det skall bli sämre. Jag vet flera som gör så konsekvent. I verkligheten tror jag majoriteten av alla bilägare någon gång avvaktar till vad besiktningen säger innan man reparerar.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Det går inte att besiktiga sig emot dumhet. Att inte byta utslitna bromsbelägg är ett handhavandefel av bilägaren. Fixar man inte sådana fel, kanske man inte bryr sig om att slå på defrostern vid imma eller kontrollera däcktrycket heller? Det blir nog svårt att kontrollera för Bilprovningen.
    Jo utslitna bromsbelägg är precis sådant besiktningen upptäcker.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Sammantaget kan man ändå säga att ytterst få olyckor beror på tekniska fel på bilarna. Och nej - jag tror inte den statistiken skulle ändra på sig ett dyft om vi fick kontrollbesiktning vartannat år istället för varje.
    Håller inte med. Naturligtvis är det mycket sämre om de som inte byter bromsbelägg får köra ett år till med ännu sämre bromsar.

    Under två år går det sönder dubbelt så mycket som under ett år.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Att kräva av gemene man att de skall kunna kontrollera skick på skivor, belägg och eventuellt ut ojämn bromsverkan eller anliggande bromsar är omöjligt.
    De flesta icke-bilintresserade jag känner kan inte skilja på skivbromsar och trumbromsar, än mindre bedöma deras skick.

  15. #35
    Jag tycks vara ganska ensam om min ståndpunkt. Måste säga att jag är imponerad av att Bilprovningen som institution (även om den nu utförs av ett antal olika företag) har sådant stort förtroende bland er andra.
    Själv ser jag Bilprovningen mest som en kvarleva från svunna tider, en tid när bilarna krävde rundsmörjning av leder och vajrar med några hundra mils intervall för att fungera. En tid då var och vartannat garage var utrustat med smörjgrop.
    Så ser det ju inte riktigt ut idag. Moderna bilar har indikatorer och varningssystem för nästan allt. Det som inte följer av en varningslampa missar tyvärr ofta även Bilprovningen. Bättre då att lämna in bilen på en verkstad som vet vad de ska titta efter om man saknar det minsta egna intresset.

    Nya bilar behöver väl inte besiktigas på tre år, sedan nästa gång efter fem år. Inte tror jag att dessa bilar är inblandade i massor av fler olyckor för det. I övriga Europa sker besiktning betydligt glesare än vad vi gör det i Sverige utan att det för den sakens skull inverkar negativt på trafiksäkerheten. Jag tror det delvis har att göra mer att i andra länder tar individen ett större ansvar för sig själv och andra. I Sverige har vi varit vana med att pappa staten ska ta hand om oss.

  16. #36
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    I övriga Europa sker besiktning betydligt glesare än vad vi gör det i Sverige utan att det för den sakens skull inverkar negativt på trafiksäkerheten.
    Källa på det, eller gissar du bara?
    Vad gäller att hålla ner skador och dödade i trafiken så ligger Sverige och Tyskland i topp, och är det något Tyska TÜV är kända för så är det väl att vara stenhård med sina kontroller.

    För mig är det fullkomligt uppenbart att en bil som tvingats byta exempelvis bromsar eller bussningar pga nedslag på besiktningen är betydligt säkrare än en bil som inte har gjort det. Kan du förbättra stoppsträckan med enbart någon meter eller förbättra fordonets förmåga att klara en undanmanöver så kan olyckor undvikas, och jag är helt övertygad av att många av dom olyckor som faktiskt sker hade kunnat undvikas av ett fordon i bättre skick.


    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Nya bilar behöver väl inte besiktigas på tre år, sedan nästa gång efter fem år. Inte tror jag att dessa bilar är inblandade i massor av fler olyckor för det.
    Det är nya bilar.
    Vad tror du resultatet skulle vara om vi inte besiktade en rostig 740 från mitten på 80-talet som brukas dagligen? Väldigt mycket kan gå sönder på en sådan bil på fem år, och om ägaren inte bryr sig så har vi direkt en trafikfarlig bil på vägarna.
    Jag kan bara tänka på mina egna bilar, på fem år så har jag på "slit-och-släng" bilen bytt samtliga bromsskivor och belägg, bytt ett bromsrör, flera bussningar samt båda bärarmarna fram. Då är det ändå en 9-5 från -00 i relativt bra skick.
    Jag ryser bara jag tänker tanken på vad som skulle kunna hända på en 20 år äldre bil utan en ägare som bryr sig på en fem-års period.
    Senast redigerat av rcy den 2015-08-26 klockan 10:02.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #37
    Re: rcy

    Jag antar att du menar att Sverige ligger lågt när det gäller dödade och skadade i Trafiken? Jag har aldrig sett någon tillskriva att det beror på Bilprovningen. Främst beror det på att man arbetat aktivt med att mötesseparera trafiken på våra Europavägar. Mitträcken samt 2+1 vägar, men även viss utbyggnad av motorvägar. Man brukar även tillskriva det till bättre bilar vad gäller krocksäkerhet. Jämför krocksäkerheten i en småbil idag och en som tillverkades för 20-25 år sedan. Det är närmast som natt och dag.
    Detta styrks också av att antalet skadade och dödade i trafiken har gått ned kraftigt. Bilprovningen infördes väl redan under tidigt 60-tal så någon korrelation mellan Bilprovningens arbete och antalet dödade i trafiken tror jag vi kan avskriva.

    Intressant för övrigt att du nämner bussningar. De tycks få vara närmast hur mjuka och glappa som helst utan reaktion från Bilprovningen. Någon som fått anmärkning av Bilprovningen på de närmast ökänt dåliga länkarmsbussningarna bak på en 9-5:a exempelvis? Det är aldrig något jag hört talas om, trots att det påverkar köregenskaperna högst markant.

    Som säkert framgår har jag inte särskilt stort förtroende för Bilprovningen. Man klankar ned på skitsaker och släpper igenom sådant som är allvarligt. Att det finns fungerande bromsar och fungerande belysning på en bil är faktiskt bilägarens ansvar att ha koll på. En strålkastarlampa kan gå sönder under vägen hem från Bilprovningen. Inte sjutton väntar man ett år med att byta den för att man räknar med att det är Bilprovningens uppgift att hålla koll på det? Skulle däremot samma lampa gå sönder under färd till Bilprovningen kan man ju närmast lämna återbud för den bilen kommer ju inte att passera utan anmärkning.

  18. #38
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Re: rcy

    Jag antar att du menar att Sverige ligger lågt när det gäller dödade och skadade i Trafiken? Jag har aldrig sett någon tillskriva att det beror på Bilprovningen. Främst beror det på att man arbetat aktivt med att mötesseparera trafiken på våra Europavägar. Mitträcken samt 2+1 vägar, men även viss utbyggnad av motorvägar. Man brukar även tillskriva det till bättre bilar vad gäller krocksäkerhet. Jämför krocksäkerheten i en småbil idag och en som tillverkades för 20-25 år sedan. Det är närmast som natt och dag.
    Detta styrks också av att antalet skadade och dödade i trafiken har gått ned kraftigt. Bilprovningen infördes väl redan under tidigt 60-tal så någon korrelation mellan Bilprovningens arbete och antalet dödade i trafiken tror jag vi kan avskriva.
    Hur vet du att antalet inte hade varit betydligt högre om inte bilprovningen funnits?
    Att andra faktorer än enbart bilprovningen påverkar antalet olyckor är så självklart att jag inte ens tyckte det behövde nämnas, men det ändrar inte på att bilprovningen självklart också påverkar.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Intressant för övrigt att du nämner bussningar. De tycks få vara närmast hur mjuka och glappa som helst utan reaktion från Bilprovningen. Någon som fått anmärkning av Bilprovningen på de närmast ökänt dåliga länkarmsbussningarna bak på en 9-5:a exempelvis? Det är aldrig något jag hört talas om, trots att det påverkar köregenskaperna högst markant.
    Jag har bytt bussningar på bilar som fått nerslag på besiktningen, och även fått en "bra att veta" på att mina egna bussningar var på väg att bli dåliga. I mitt fall var det just länkarmsbussningarna på en 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Som säkert framgår har jag inte särskilt stort förtroende för Bilprovningen. Man klankar ned på skitsaker och släpper igenom sådant som är allvarligt. Att det finns fungerande bromsar och fungerande belysning på en bil är faktiskt bilägarens ansvar att ha koll på. En strålkastarlampa kan gå sönder under vägen hem från Bilprovningen. Inte sjutton väntar man ett år med att byta den för att man räknar med att det är Bilprovningens uppgift att hålla koll på det? Skulle däremot samma lampa gå sönder under färd till Bilprovningen kan man ju närmast lämna återbud för den bilen kommer ju inte att passera utan anmärkning.
    Du har alldeles för höga tankar om folk i allmänhet. Vi byter en lampa så fort den är trasig, eftersom vi är bilentusiaster. Gemene man gör det inte.
    Jag har som sagt sett folk åka omkring med bromsverkan på endast ett hjul med resonemanget "det är långt till nästa besiktning så det är lugnt".
    Jag har en bekant med en bil där korden syns på båda framdäcken, men eftersom han har besiktningsperiod under vinterhalvåret så besiktar han med vinterdäck så han ser inte problemet.

    Du har helt rätt i att det faktiskt är bilägarens ansvar att hålla bilen trafikduglig, men vem ska se till att det ansvaret uppfylls? Är du verkligen så naiv att du tror att saker såsom personligt ansvar fungerar av sig själv i dagens samhälle? I sådana fall kan vi ju avskaffa både kronofogden och polisväsendet, det är ju folks ansvar att hålla sig i skinnet så dom behövs inte.
    Utan bilprovningen så skulle jag personligen inte vistas i närheten av allmänna vägar. Vi är många som bryr oss om våra bilar och sköter om dom därefter, men det är tyvärr många gånger fler som inte gör det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #39
    Att åka runt med däck som är så utslitna att korden syns, eller framföra ett fordon med trasiga lampor är faktiskt olagligt. I Sverige heter den myndighet som har till uppgift att tillse att lagar efterlevs Polismyndigheten.

    Jag antar att du inte skulle våga köra bil i USA då? (Eftersom de där inte har någon bilprovning).

    Återigen - jag poängterar det egna ansvaret. Jag tror tom att Bilprovningen faktiskt kanske invaggar folk i en falsk trygghet.

  20. #40
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Att åka runt med däck som är så utslitna att korden syns, eller framföra ett fordon med trasiga lampor är faktiskt olagligt. I Sverige heter den myndighet som har till uppgift att tillse att lagar efterlevs Polismyndigheten.
    Då gör dom ett förbannat dåligt jobb.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Jag antar att du inte skulle våga köra bil i USA då? (Eftersom de där inte har någon bilprovning).
    Många stater har regler och kontroller som inte alls är särskilt olika våra. Dessutom är polisen mycket aktivare vad gäller flygande besiktningar där än vad dom är här. Blir du stoppad där så är en kontroll av bilen snarare regel än undantag, och det är dryga böter om fordonet inte är i trafiksäkert skick. Har du blivit stoppad i ett trafikfarligt fordon är det dessutom väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få teckna en fordonsförsäkring igen.
    Inför liknande regler här och se till att polisen får resurser för att ersätta bilprovningen så visst, då kan vi avskaffa besiktningarna.
    Att vi har en enormt mycket äldre bilpark och ett helt annat klimat än USA gör dessutom att det inte är rimligt att dra liknelser mellan oss och USA.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Återigen - jag poängterar det egna ansvaret. Jag tror tom att Bilprovningen faktiskt kanske invaggar folk i en falsk trygghet.
    Bevisligen är det väl snarare så att du är invaggad i en falsk trygghet som tror att personligt ansvar och polisväsendet skulle hålla vår fordonspark trafiksäker.

    Jag utmanar dig att åka till en lokal bilträff eller "hänga på stan" en lördagkväll och inspektera dom fordon som finns i rörelse, och börja sedan diskutera "personligt ansvar" med ägarna till bilarna. Jag garanterar dig att du kommer att hitta otaliga fordon med bristfällig belysning, dåliga däck, otillräckliga bromsar, grava rostskador på bärande konstruktioner osv osv. Försök påpeka för ägarna av dessa fordon att det är deras personliga ansvar att hålla fordonen i skick och se vilken reaktion du kommer att få.
    När Kalle, 18, får höra att han måste rostlaga sin böttsänkta 740 från -86 för tiotusentals kronor, pengar han inte har eftersom han nyss köpt en stereo för 30 papp, då kommer han fullständigt att skita i dina argument om "personligt ansvar" och köra vidare i sitt vrak, åtminstone till nästa besiktning.
    Och Kalle2, som nyss fått dit en gigantisk lastbilsturbo på sin E36 BMW 320, han skiter fullkomligt i att det är sidokjolarna som håller ihop bilen och att bromsrören bak är totalt hoptryckta sen han kapade fjädrarna några varv. Varför skulle han bry sig om det, den går ju så in i helvete när han väl får ladd på turbon så vem fan bryr sig om bromsar?
    Inget av ovanstående är faktiskt påhittat, utan båda exemplen är bilar som jag observerade vid senaste "parkeringshänget" med dom lokala bilfantasterna.
    Senast redigerat av rcy den 2015-08-26 klockan 11:55.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  2. Vad tror ni om den här??
    Av alex_svenne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 06:44
  3. Vad tror ni om chanserna? Tror ni motorgarantin gäller? uppd
    Av TurboLover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 20:07
  4. 100-200 vad tror ni ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 00:57
  5. Vad tror ni?
    Av 900Turbo i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •