Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Död varvräknare - OG900 T5.5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89

    Död varvräknare - OG900 T5.5

    Får inte igång varvräknaren på min T5.5-konverterade og900S årsmodell -90, jag konverterade den förra året och bilen går fint men jag har inte brukat den.
    Jag har för mig att varvräknaren fungerade efter konverteringen men är osäker så vi kan utgå från att den inte gjorde det, jag köpte bilen med motorhaveri så jag har inte kört den innan t5-konverteringen.

    När jag vrider på tändningen och provar starta så hoppar nålen till en gång men är sedan stendöd under startförsöket, när motorn är igång så är den helt stilla och när jag slår av så hoppar den till en gång igen.

    Jag har provat:
    -Två olika mätarhus, det som satt i original och ett från min numer skrotade og900S -92 med de nyare mätartavlorna
    -Två olika boxar, en med ett originalprogram till 9000 2.0T med bortttagen VSS och den andra lite modifierat 2.0T program.
    -Två olika tändkassetter. Hittade någon tråd på ett engelskt forum, trodde själv inte det men var tvungen att testa
    -Jag har använt multimeter och följt signalen från boxens kabelhandske, PIN 58 = RPM UT och den går in i den blåa 3-PIN kontakten som sitter vid lucasboxen original och försvinner in bakom instrumentpanelen.
    -Jag får signal på multimetern mellan PIN58 på kabelhandsken och PIN 1&3 i kontakten som går in i hastighetsmätaren, "motståndet" eller vad man kallar det ligger på 6-700 på multimetern.
    -Jag får även signal på ett par av pinnarna i kontakten som går in i själva varvräknaren (14-PIN?) och motståndet ligger på 6-700 även där. En pin på den kontakten ger "0" på multimetern vilket betyder att den har bäst kontakt och den är VIT/GUL om jag inte missminner mig.

    Blir tokig på det här, kan det vara dålig jord någonstans eftersom multimetern hittar signalen på så många ställen?
    Bilen går ju fint så det bör inte vara vevaxelgivaren?
    Är inte helt hemma på el så kan ha förklarat lite tokigt angående hur jag mätt med multimetern, inställd på motstånd eller "diod" på engelska och jag kollar ifall man kan sluta kretsen med multimetern.

    Vad har jag gjort galet?
    9000 2.3T A50

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Fixat efter uppenbarelsen om att den blå kabeln är signal FRÅN varvräknaren TILL Lucas, något jag egentligen borde förstått med tanke på att jag vet att Lucas inte sköter tändningen men jag trodde ändå signalen gick genom Lucasboxen...
    När jag väl tänkte på hur en varvräknare fungerar istället för att följa något av alla dessa kopplingsscheman från nätet så löste det sig på en gång!
    Varvräknaren fungerade nog efter konverteringen då fördelaren satt kvar och hallgivaren var inkopplad så det bidrog till denna förvirring när det sedan inte fungerade!

    Ibland är man bra korkad men det känns ändå bra när polletten trillar ner
    Nu gäller det bara att försöka få ihop bilen innan vintern kommer!
    9000 2.3T A50

Liknande ämnen

  1. Installera en Varvräknare i OG900 Trionic T5.5.
    Av Fireztorm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 23:04
  2. Montering Varvräknare og900
    Av Keezo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 08:16
  3. Var ska man koppla in varvräknare? og900
    Av Timez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 13:16
  4. undrar hur ni har gjort med varvräknare till og900
    Av viggen959 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 00:28
  5. Samma varvräknare alla og900?
    Av HFR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •