Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stressblinkers på släp/husvagn

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115

    Stressblinkers på släp/husvagn

    Hejsan!
    Jag behöver hjälp med ett problem på min bil.
    Bilen är en Saab 9-3 SC 2,0t -2006
    Problemet är den att när jag kopplar på en släpkärra eller husvagnen så funkar allt ljus som det ska, men höger blinkers stressindikerar som om någon lampa vore trasig.
    Men ingen blinkerslampa vare sig på bilen eller på släpkärra/husvagn är trasig.
    Har en 7-polig kabelsats i plug & play utförande köpt på mekonomen för många år sedan och den har fungerat som den ska tidigare.

    Vad kan det vara för fel?
    Snälla hjälp mig för jag blir tokig på stresblinkandet!

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Jeg har ikke et godt svar på hva som er problemet her, siden det ikke er vanligt, som du beskriver, at blinkers både fungerer OG varsler.

    Men etter å studert WIS litt, kom jeg over Technical Service Bulletin (TSB) Nbr. 351-2662, "Elektronikproblem på bilar med dragkrok". Denne starter slik:

    "Bakgrund
    På grund av processproblem har det förekommit lack på stiften på dragets styrenhet. Bilen tror då att släp är kopplat trots att inget släp är monterat vilket kan medföra nedanstående symptom.

    Symptombeskrivning

    Hög frekvens på körriktningsvisare

    Parkeringshjälpen (SPA) fungerar inte

    Åtgärd

    Kontrollera att dragets 7- eller 13-poliga kontaktdon samt eventuell adapter är korrekt monterade samt att det inte förekommer korrosion. Åtgärda vid behov.

    Kontrollera att körriktningsvisaren samt parkeringsassistansen (SPA) fungerar
    ."

    Jeg foreslår av dette at du først trekker sikringene #10 og -26 i elsentralen i baggasjerommet (Rear Electrical Center - REC), i noen minutter, for å nullstille styringsmodulen til draget for å se om det hjelper. I fall ikke sjekker du kontakter slik TSB'en nevner. Selve modulen sitter montert ifm. REC.

    I tilfelle kontakter og lysfunksjoner er i orden, beskriver TSB'en bytte av styringsmodulen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Jag har en ng9-3 03'a där jag hade ett udda problem. Jag transplanterade drag och el från min 05'a till 03'an och i början var allt frid och fröjd, men efter ett tag så när jag kopplade av släpet en gång efter körning så började det stressblinkas, så jag fick ta ur släpmodulen ur bakre elcentralen efter varje körning i fortsättningen.

    Efter ett tag blev det ytterligare konstigt fenomen då den stressblinkade även om jag hade släp påhängt om modulen satt i elcentralen.
    Jag felsökte genom att byta släpmodulen (finns en service bulletin om att dessa kan vara defekta), och jag testade annan 13 till 7-pols adapter också, och kontaktspray etc såklart. INGENTING hjälpte.

    Till slut satt jag en dag i bilen och pysslade med annat och hade Tech2'an inkopplad, bläddrade fram SPS för REC (bakre elcentralen) och kopplade in i datorn, GlobalTIS sa då att det fanns en uppdatering till min elcentral (det fanns för övrigt uppdateringar till i princip allting i bilen då det aldrig någonsin hade gjorts någon uppdatering sedan den lämnade fabriken). Uppdateringen i fråga var tydligen bland annat för att lösa jordningsproblem som då var direkt relaterade till släpkontakten.
    Jag uppdaterade då mjukvaran i bakre elcentralen och sedan dess har allting fungerat utmärkt!

    Så lite ettor och nollor kan spela roll på en sån här sak visade det sig.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Hej innan jag läste föregående kommentar skulle jag svarat: Kolla jordningen!
    Många konstiga elfel beror på det.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115
    Tack för era svar!
    Ska åka in till Wafab imorgon måndag och prata med dom om en uppdatering utav R(ear)E(lectric)C(entral), har fått flera tips på att det kan lösa problemet.

Liknande ämnen

  1. Backvarnare och släp?
    Av Ralle76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 08:11
  2. Dra släp med og9-3
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 14:47
  3. Bensinförbrukning när man kör med släp/husvagn?
    Av Jonas_Malmö i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •