Blir bara less, vet inte vad man skall skylla på.
Krökt vevstake vid 315 hk, hur är det möjligt?
mms_20150908_203935.jpg
Blir bara less, vet inte vad man skall skylla på.
Krökt vevstake vid 315 hk, hur är det möjligt?
mms_20150908_203935.jpg
Med T7 är det inte alls förvånande
Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.
Läge att kolla upp spridaren på den cyl?
Ser ju ut som att den fått noll sås, ser ut å ha nypt fint kolven med? säkert orsaken till att staken blivit krokig då med?
Mvh Roberth
Syna blocket noga om det skurit så pass.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hej,
Har aldrig förväntat mig att vevstake skulle bli böjd med tanke på att det har skrivits att dom klarar runt 400-450 hk..
Undrar vad är det som kan vara orsak till det.
Såg på en av kolvarna att dom var mörka,har motor gått fett därav blivit känslig för knack ?
Kemal
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Det där är oilsludge. Klassiskt. Olja har dragits upp förbi ringarna och så har det börjat spika.
Vevstakar kan krökas vid 100hk... Det är förbränningstryck som kröker dom vilket ökar när misständningar sker.
Senast redigerat av UhrJr den 2015-09-09 klockan 08:43.
Måste det inte vara rätt kraftig brist på smörjning för att en kolv ska nypa så extremt, kan väl inte bero på spikningar?
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Att vevstaken kröks kan givetvis bero på att kolven nypit fast.
Stannar en kolv och dom andra tre fortsätter snurra så blir det skaplig belastning på vevstaken, oavsett om du har 30 eller 300 häst.
Det eller högt förbränningstryck, och inte heller det kräver massa hästar.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Att min vevstake blev böjd var nog inte för motor hade oilsludge problem då den är servad med max 1000mil intervall sen den var ny utan tror mer att det var LMM som inte mådde bra.
Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
http://www.garaget.org/AeroMackan
Vart tar delarna vägen som smält från kolven då? Jo det går delvis ner i loppet och kläms mellan kolv och cylinderväggar, och då blir det sådär fult.
- - - Uppdaterad - - -
Det är föressten synd att bilen nu har Maptuns program i. Hade du haft Nordic så kunde vi konstaterat att mjukvaranvar boven!
Vilka stakar från 9-5 passar i en B235R?
Alla från b235.
Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
http://www.garaget.org/AeroMackan
Du kan också hitta en 9000 2.3T som skall skrotas för en billig penning och ta hela bottendelen samt kammarna.... Blir förmodligen både billigare och enklare.. då kan du dessutom kränga veven (som oftast är en smula svår att hitta) som blir över samt all annan metallskrot och få tillbaka några kronor...
Har själv kört/kör med T5-packning i flera år... funkar bra tycker jag. (Kör förvisso som den familjefar jag är.... ) Det som ger sig på den packningen är kompringen som tätar vid cylinderfodren... Har hört att den rostar sönder efter efter en längre tid. Därför byts den på T5-motorerna. Men det brukar ta flera år innan det inträffar.
/Stefan
9-5 Aero -03(Projekt)
9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!