Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: "Assistansbolaget" - minst sagt generösa villkor....

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    "Assistansbolaget" - minst sagt generösa villkor....

    Fick detta i brevlådan. Lite förvånad då bilen närmar sig 20 år. Inte nog med det; assistansen gäller även om jag köper en rosthög för 1500 kr. Inte knutet till bilen. Det allra bästa är att det även gäller i Europa. Jag kan alltså köpa ett vrak och köra tills den skär i Kasselbackarna. Räkna med bärgning/hotellövernattning och resa hem. För 390 kr året .

    Tar soppan slut lovar de att komma. De reparerar den på plats om möjligt.Läs villkoren på bilden.

    Har förstås googlat lite. De verkar trakassera folk och ringa hem i tid och otid. Verkar bygga på att det är hart när omöjligt att säga upp. Minst tre mån innan och endast via telefon.. då är det väldigt svårt att komma fram. Min exfru har en nyckeltjänst också från Helsingborg. Omöjlig att säga upp. Löper med 400 kr per år. Förmodligen samma skojare.

    Nåväl; 390 kr per år är ju inget för vägassistans. Inte ens om det löper på. Så frågan är vilka samarbetar de med? Vilka kommer ut och fyller bensin i tanken rent fysiskt? Vem skickar de till Kasselbacken där den urbrunna rostiga 9000-bilen står ( inte min alltså utan om jag leker med tanken att köra en annan bil)? Vem ordnar gratis hotell för hela familjen när vi står i Genua och bensinpumpen gått? Hur får hela familjen åka hem därifrån ( "Transport till din hemort för hela familjen"). Är det flyg eller tåg? Frågor frågor. Allt för lite drygt 1 kr om dagen . Någon som testat denna fantastiska försäkring?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kör med detta på en av bilarna.

    Gav 493kr för nytecknande.
    http://www.falck.info/euroassist/index.htm
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Falck låter seriöst. Men vad skulle en försäkring som inte bryr sig om ålder/miltal/skick kosta egentligen? Som inte ens är knuten till en bil? Ganska höga belopp gissar jag. Ingen som testat "Assistansbolaget" i skarpt läge?

    Står lite här: http://vemringde.se/?q=Assistansbola...3%A4gassistans
    Senast redigerat av H-M den 2015-08-19 klockan 13:04.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Inte vilka skruttibangbang-bilar som helst.

    Max 15 år står det i villkoren, där även svaret på dina övriga frågor står.
    (15 år från första datum bilen togs i trafik)
    http://assistansbolaget.nu/wp-conten...illkor-Bil.pdf


    Men visst, hittar du en 9-5 häck från 2001 som knappt håller ihop så är du trots allt försäkrad.
    Och hemresan i ekonomiklass (tåg/flyg/buss) kanske är trevligare än din gamla mögliga rosthög... :-D

    Själv har jag haft assistansförsäkring i många år på alla bilarna, och uttnyttjat dem två ggr. (i sverige) så jag har nog inte gått plus, men det är en trygghet.

    De som kommer och hjälper dig är en lokal bärgningsfirma. Så det är ingen mullemeck som dyker upp.
    Senast redigerat av perr den 2015-08-19 klockan 13:15.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Som det står i min signatur har jag fått erbjudandet på min 97:a. Den enda bil jag äger. Äldre än 15 år. Har du använt assistansbolaget alltså? Just det bolaget? Alla varningsklockor tokringer
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Som det står i min signatur har jag fått erbjudandet på min 97:a. Den enda bil jag äger. Äldre än 15 år. Har du använt assistansbolaget alltså? Just det bolaget? Alla varningsklockor tokringer
    De som säljer detta är ju inte samma som de som levererar.
    Alltså Assistansbolaget använder sig av en telemarketing-firma, och de säljer allt de kan.
    Skriver du på detta på din bil, och något sedan händer så är det ju du som inte läst på villkoren....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Också Väldigt oseriöst i så fall! Riktigt uselt om det förekommer. Läs tråden om hur de ringer upp och trakasserar. Teckna är lätt. Avsluta svårt

    BTW. Assistanserbjudandet heter 15 plus. Kanske är den riktig? För bilar över 15 år.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Perr:

    Vilket bolag?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Man brukar säga att om något är för bra att vara sant är det ofta inte det. Nu visar det sig att den gäller upp till 25 år gamla bilar. Jag kan alltså köra en 1990 års modell denna höst. Ja vad säger man? Bra villkor men håller de?

    Särskilda villkor Bil 15 Plus

    1. Geografisk omfattning
    Assistansbolagets väghjälpsabonnemang gäller i alla Europeiska länder som är anslutna till det så kallade gröna kort systemet samt vid färd mellan dessa länder.

    2. Fordonet
    Assistansbolagets väghjälpsabonnemang gäller för Abonnent som framför personbilsregistrerade fordon med en totalvikt om högst 3,5 ton i originalutförande. Fordonet som framförs får vara som högst 25 år räknat från det datum fordonet togs i trafik för första gången. Fordonet måste som lägst ha en halvförsäkring.

    3. Reparation på plats eller bärgning
    Skulle maskin-, tekniskt eller elektriskt fel uppstå utförs en provisorisk reparation på platsen under förutsättning att så bedöms möjlig, och att arbetet inte beräknas ta mer än en (1) timme. Bedöms reparation inte som möjlig bärgas fordonet till närmaste verkstad. Reparation på plats utföres endast om fordonets trafiksäkerhet kan garanteras. Kostnader för eventuella reservdelar bekostas inte.

    4. Starthjälp
    Vid problem som orsakas av strömlöst batteri tillhandahålls starthjälp, alternativt utbyte av trasigt batteri. Kostnader för nytt batteri bekostas inte. Starthjälp lämnas vid högst 2 tillfällen under Abonnemangsperioden.

    5. Nyckelproblem
    Om startnyckeln är inlåst, defekt eller förlorad utförs låsöppning om detta är möjligt enligt tillverkarens föreskrifter. Defekt startnyckel och/eller omprogrammering av lås/startspärr bekostas inte.

    6. Punktering
    Vid punktering dvs. att hjulet, oberoende av orsak tappat luft utförs om möjligt hjulbyte, om så inte är möjligt bärgas fordonet till närmaste verkstad. Kostnader för inköp av nytt däck etc. bekostas inte.

    7. Drivmedelsbrist
    Bensin, Etanol eller diesel hämtas och påfyllning utförs. Kostnaden för drivmedlet bekostas inte.

    8. Dikeskörning
    Bärgning utförs om fordonet kört av vägbanan.

    9. Kollision
    Vid en kollision och fordonet inte i körbart skick bärgas det till närmaste verkstad. En provisorisk reparation på platsen utförs under förutsättning att arbetet inte beräknas ta mer än en (1) timme. Reparation på plats utföres endast om fordonets trafiksäkerhet kan garanteras.

    10. Brand
    Är fordonet brandskadat och inte i körbart skick bärgas fordonet till närmaste verkstad. En provisorisk reparation på platsen utförs under förutsättning att arbetet inte beräknas ta mer än en (1) timme. Reparation på plats utföres endast om fordonets trafiksäkerhet kan garanteras.

    11. Stöld
    Är fordonet inte körbart efter ett stöldförsök bärgas det till närmaste verkstad. En provisorisk reparation på platsen utförs under förutsättning att arbetet inte beräknas ta mer än en (1) timme. Reparation på plats utföres endast om fordonets trafiksäkerhet kan garanteras.

    Fortsatt resa
    Om fordonet bärgats till verkstad men reparation inte kan utföras samma dag ombesörjes något av följande:

    12. Hyrbil
    Standardutrustad hyrbil som storleksmässigt motsvarar det fordon som bärgats till verkstad i upp till 3 dagar, dock inte längre tid än reparationstiden. Kostnader för bränsle, s.k. självriskreducering, parkeringsavgifter, färjebiljetter, vägtullar, broavgifter etc. Ersätts inte. Kostnad för hyrbil får maximalt uppgå till 2 000 kr inklusive moms.

    13. Hotell/Övernattning
    Föredras övernattning på närmaste ort för förare och passagerare under reparationstiden ersätts upp till 2 nätter med högst 1 000 kronor inklusive moms per person och dygn. Eventuella kostnader för måltider, telefon etc. bekostas inte.

    14. Transport till hemorten eller till resmålet
    Fortsatt resa med allmänna färdmedel bekostas om så föredras med biljetter i ekonomiklass för förare och passagerare till hemorten eller resmålet om kostnaden inte blir högre än för punkten 13.

    15. Hämtning av fordon
    När fordonet efter reparation är färdigställt tillhandahålls resa för en person, med billigaste färdmedel från bostaden eller resmålet för avhämtning av fordonet. Alternativt kan Assistansbolaget arrangera hemtransport av fordonet förutsatt att kostnaden inte överstiger kostnaden för en avhämtningsresa för föraren.

    16. Väghjälpabonnemanget gäller inte i följande tillfälle/situationer
    16.1 återkommande fel som inte åtgärdats (t.ex. defekt startnyckel som inte bytts, starthjälp beroende på defekt batteri som inte bytts etc).
    16.2 motortävling, träning inför motortävling och terrängkörning.
    16.3 lagöverträdelse.
    16.4 tjänster bilägaren eller annan person beställt, utan godkännande av Assistansbolaget.
    16.5 tankning av fel drivmedelstyp.
    16.6 fordon som är avställt eller belagt med körförbud i Vägtrafikregistret.
    16.7 fordon registrerade som eller använda i yrkesmässig trafik, lätt lastbil, husbil, taxi, ambulans, militär-, bud-, körskolefordon
    16.9 följder av krig, revolution, upplopp, strejk, terrorism, beslut av statsmakterna, radioaktivitet, jordskalv eller annan force majeure.
    16.10 bärgning av ett fordon som körts ut på is eller lämnats i terrängen (bortom allmän väg) eller i vattendrag.
    16.11 kostnader för avstängning av väg eller del av väg föranledda av föreskrifter eller förbud beslutade av myndighet.
    16.12 Abonnemanget gäller inte: – för situationer som kan omfattas av annan försäkring eller som leverantör eller annan ansvarar för enligt garanti, lag eller liknande åtagande
    16.13 om fordonet är registrerat i annat land än Sverige
    16.14 för följdskador som till exempel reparationer eller reservdelar.
    16.15 eventuella utgifter för förstörd egendom eller stilleståndskostnader.

    16. Vid behov av vägassistans
    Assistansbolaget har öppet dygnet runt, året runt. Du når oss via telefonnummer +46 42 324 324. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt rekommenderar vi att du alltid har Assistansbolagets app nedladdad i din telefon, alternativt har fordonets registrerings-nummer, förarens personnummer, beskrivning av fordonets fel, ditt telefonnummer samt din position så att vi snabbt kan lokalisera dig och sätta in rätt åtgärd.

    Assistansbolaget vägassistans Sverige AB, box 1058, 251 10 Helsingborg, Kundservice: Tel 042-324 324 E-post: kontakt@assistansbolaget.nu www.assistansbolaget.nu
    Senast redigerat av H-M den 2015-08-19 klockan 13:34.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Ps. Även Falck har skickat en offert på Vägassistans. 695 kr per år men bara i Sverige och knutet till just min fina 9000 1997.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Falck skickar alltid en massa reklam om detta

    Ett tips! Motormännen har även detta för 195:-/år (tror medlemskap är ett krav men för det får man rätt mycket som sopparabatter, schysst tidning mm)
    De kallar det M Väghjälp
    Jag har det och har som tur är aldrig använt det men jag kanske kör försiktigare och färre mil än Perr

    Beställ via telefon på 020-21 11 11,
    eller via e-post: service@motormannen.se


    • Om oturen är framme behöver du bara ringa Motormännens Larmcentral. Vi svarar dygnet runt – 365 dagar om året!
    • Du får starthjälp alternativt bärgning till verkstad
    • Gäller personbil, lätt lastbil, motorcyklar och husbilar upp till 4 500 kg totalvikt som har en räddningsförsäkring (en del av halv –och helförsäkringen). M Väghjälp gäller inte för fordon som enbart är trafikförsäkrade
    • Du behöver inte ligga ute med pengar för bärgningen om du ringt efter hjälp via vårt larmnummer.
    • M Väghjälp gäller även om du råkar ut för något i Europa (i de länder som omfattas av ditt fordons räddningsförsäkring
    • M Väghjälp har ingen begränsning avseende hur gammal bilen är eller hur långt den gått förutsatt att den är halv- eller helförsäkrad
    • Vi står för självrisken (upp till 2 000kr) vid två tillfällen per år

    M Väghjälp i utlandet

    M Väghjälp gäller dessutom i alla de länder som omfattas av din personbils, husbils eller motorcykels räddningsförsäkring (som är en del av hel- eller halvförsäkring). Kontrollera med ditt försäkringsbolag innan avresan i vilka länder den svenska bil- eller motorcykelförsäkringen gäller. Har du frågor kring M Väghjälp är du välkommen att kontakta vår medlemsservice på telefon 020-21 11 11.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag har alltid haft assisstans på mina bilar men aldrig använt försäkringen. Dock använde farsan sin i somras när nån sensor i avgassystemet på hans V50 la av i Österrike. Assisstans fixade bärgning till volvoverkstad och hade sedan kontakt med verkstaden. Man ville få bekräftat när bilen skulle vara reparerad för man ville inte betala hotell för längre än så.
    Det låter på dig som du inte tänkte laga din gamla 9000 när den står där på verkstad utan bara ta hemresan. Vad händer med bilen? Ska du bara överge den på verkstadens parkering? Jag vet inte säkert men jag tror inte assisstansbolaget tycker du har rätt till hjälp om du inte har för avsikt att laga bilen.
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Också Väldigt oseriöst i så fall! Riktigt uselt om det förekommer. Läs tråden om hur de ringer upp och trakasserar. Teckna är lätt. Avsluta svårt

    BTW. Assistanserbjudandet heter 15 plus. Kanske är den riktig? För bilar över 15 år.
    Den missade jag, den gäller för bilar som var max 25 år. (Och halvförsäkrade)
    Hittade inget om någon milbegränsning, eller skick-begränsning-
    Det är ju riktigt schysst.... Vilkor nedan:

    http://assistansbolaget.nu/wp-conten...il-15-Plus.pdf
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Det var mer allmänna funderingar och givetvis lite tillspetsat. Kanske i överkant. Visst vill jag ha bilen med hem.

    Assistans är bra men det verkar ju finnas flera bolag. Fredrik hade din pappa det bolaget tråden avser?

    Kokar nere frågan till detta: är AssistansBolaget i Helsingborg ett bolag som har en bra seriös assistans? Så glömmer vi allt om vad skulle göra med bilen om den går sönder.
    Senast redigerat av H-M den 2015-08-19 klockan 16:01.

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Fanns ju även assistans för bilar äldre än 25 år. Dock med max 1000 mil per år i körsträcka.
    Kanon om man skall ut i europa med sin gamla OG900 menar jag. 1188/år tydligen. Så varför inte??

    http://assistansbolaget.nu/wp-conten...Veteranbil.pdf
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Det var mer allmänna funderingar och givetvis lite tillspetsat. Kanske i överkant. Visst vill jag ha bilen med hem.

    Assistans är bra men det verkar ju finnas flera bolag. Fredrik hade din pappa det bolaget tråden avser?

    Kokar nere frågan till detta: är AssistansBolaget i Helsingborg ett bolag som har en bra seriös assistans? Så glömmer vi allt om vad skulle göra med bilen om den går sönder.

    Feg-Perr skulle inte anlita ett företag som bildades 2014, och som ännu inte ens lämnat in sitt första bokslut.
    Bakom Assistansbolaget ligger www.preventicgroup.se, som äger bland annat "Assistansbolaget vägassistans Sverige AB".

    Jag brukar försöka hålla mig till de etablerade bolagen.

    Vem som står bakom när du väl står i sommarhettan med en gammal kokande 9000 i Italien med trötta och griniga ungar i baksätet får vi nog inte veta.
    Och eftersom de verkar vara kända för att vilja säga upp sina abbonemang speciellt enkelt, så skulle jag helt klart diskvalficera dem.

    Välj en seriös/beprövad/känd assistansförsäkring. Kolla med ditt eget försäkringsbolag vad de vill ha för samma tjänst.
    På frun's Mini kör vi Folksam, där ingår detta. På övriga kör jag Falck, och som sagt både Falck och Folksam har jag provat och kan rekomendera.

    Men assistansbolaget (och de övriga) verkar ju ha seriösa personer i sina styrelser, så jag vill heller inte svartmåla dem då jag inte hittar nåt elakt om dem.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Fredrik hade din pappa det bolaget tråden avser?
    Nej.
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Nej.
    Ok. Då sa det inte så mkt ( utifrån trådens fråga). Aha bildat 2014. Står att vi har jobbat med detta i 50 år eller liknande i deras reklam eller kanske "50-årig erfarenhet"..

    Nu är jag nöjd om det fungerar i Sverige och drog mest till med Europaresor för att visa orimligheten med erbjudandet.

    Men lite off topic så semestrade vi i Europa med min 9000 1997 sommaren 2013. Blev väl ca 450 mil. Hade ingen som helst assistans. Det enda som hände var att ena tankbandet skakade loss på Rugen och släppte i Berlin. Annars gick den som klocka. Snittade totalt 0.76 och ac kylde iskallt i värsta hettan . Hade något stort/dyrt gått sönder hade vi skrotat den och tagit tåget hem. Men den var givetvis genomgången och de flesta slitdelar som kan ge stopp var bytta som bensinpump, multirem, tändkassett osv.
    Senast redigerat av H-M den 2015-08-19 klockan 17:08.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Men lite off topic så semestrade vi i Europa med min 9000 1997 sommaren 2013. Blev väl ca 450 mil. Hade ingen som helst assistans. Det enda som hände var att ena tankbandet skakade loss på Rugen och släppte i Berlin. Annars gick den som klocka. Snittade totalt 0.76 och ac kylde iskallt i värsta hettan . Hade något stort/dyrt gått sönder hade vi skrotat den och tagit tåget hem. Men den var givetvis genomgången och de flesta slitdelar som kan ge stopp var bytta som bensinpump, multirem, tändkassett osv.
    Hmm, jo har man halvförsäkring är det inget större problem att få hem den billigt från kontinenten vid ett större problem: http://www.sydsvenskan.se/bil--trafi...ing-kan-racka/

    Självrisken blir dock högre. Mina 9000 och 9-5 har åkt bärgare 3 ggr på 40 år/75000 mil, i 2 av fallen pga. bensinpump, byter numera även bensinpump preventivt vid 25k mil...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Måste bara skriva det igen. Den bästa assistansen på den resan var forumet. Att komma ner till bilen parkerad på Glockenturmstrasse och se ena tankbandet hänga i marken ( båda var inspekterade innan avfärd) gjorde en lite orolig. Fanns Saab överhuvudtaget representerat i Berlin längre?

    Ett liten nödrop på forumet och det tog inte många min innan de cirka 3 verkstäder som fanns var lokaliserade och postade med tel nr och mailadresser samt uppmuntrande tillrop.

    Glömmer jag aldrig. Kändes fint.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta "tempgivare insugsrör" efter "check engine" tre blink 9000 -93
    Av saabdude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-08-01, 00:52
  2. Oljeläckage! (minst sagt!!)
    Av Freddan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •