Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Låskista, 5/7stift Saab NG9-3

  1. #1

    Låskista, 5/7stift Saab NG9-3

    Hej!

    Låset höger fram har börjat spöka i min bil. Ibland låser den inte upp sig med nyckeln, och ibland låser den sig inte. Pinnen rör sig inte. Dörren går utmärkt att låsa/låsa upp genom att dra i pinnen dock.

    Misstänker att det är låskistan som spökar..?

    Har kollat runt lite på begagnade bildelssajter och ser att det verkar finnas 2 olika låskistor till min bils årsmodell? Finns med 5 och 7 stift till kontakten. Min bil har tillverkningsdatum 2003-07 enligt trafikverket.

    Är det någon som VET om jag ska ha 5 eller 7 stift i låskistan? Det är klart att jag skulle kunna ta bort den och titta för att sedan beställa, men det är ju betydligt smidigare att beställa hem rätt och byta den direkt. Är inte så sugen på att inte kunna låsa dörren på en vecka medan jag väntar på reservdelen..

    Finns det något sätt att ta reda på vad för låskista man har utan att demontera allting?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du ett reg. eller chassinummer borde det gå att få fram art.nr

    Och är det dörrlåset du behöver? Inte Låscylndern?
    Dörrlås finns i en herrans massa versioner sett till alla varianter
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du ett reg. eller chassinummer borde det gå att få fram art.nr

    Och är det dörrlåset du behöver? Inte Låscylndern?
    Dörrlås finns i en herrans massa versioner sett till alla varianter
    Hej och tack för svar!
    Det är alltså denna del jag är ute efter:
    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa.../OEM-12785552/

    Den verkar kallas låskista, men kanske också kallas dörrlåset?

    Detta är mitt identifieringsnummer/chassinummer(?): YS3FB45S041002426

    Tack för hjälpen än så länge

  4. #4
    Kan tillägga att när dörren inte låser upp/låser sig, så hör man ingenting från motorn i kistan. Men pinnen går inte trögt, så det känns inte som att den inte "orkar" låsa upp, utan mer som att den inte försöker över huvudtaget..?

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Du säger att den inte går att öppna med nyckel. Men med nyckel är det ju du själv som vrider låscylindern, inte centrallåsmotorn. Det är väl det Herman syftar på.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jag hade samma problem på frugans 03a och jag byte låskista. Plockade kistan från en bil på skroten, samma årsmodell och utrustning.
    Problemet borta!

    Lycka till!

    /Jonas

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Du säger att den inte går att öppna med nyckel. Men med nyckel är det ju du själv som vrider låscylindern, inte centrallåsmotorn. Det är väl det Herman syftar på.
    Förlåt! Jag menar knapparna på nyckeln :P

    Förlåt att jag varit otydlig men det är alltså när jag trycker på öppna/lås knapparna på nyckeln! Inte vrider om nyckeln i låset.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag undrar även om det finns något sätt att veta om man har 5 eller 7 stift i låskistan? Kan man se det på något sätt via någon funktion i bilen eller utseende på kistan, utan att plocka bort den?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    du ska ha 12803473 vilken är ersatt av 12803474 och det är 7stift. Den kostar 2109kr på saab. Detta gäller höger fram.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    du ska ha 12803473 vilken är ersatt av 12803474 och det är 7stift. Den kostar 2109kr på saab. Detta gäller höger fram.
    Okej tack för svar! Vet du vad skillnaden mellan 5 och 7 stift är? Är det någon funktion som inte finns i 5 stift vs 7 stift? Jag hade 7 stiftiga HF låskistor på bildelsbasen för cirka 4-500. Tänkte chansa på att en sån håller en stund

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    du ska ha 12803473 vilken är ersatt av 12803474 och det är 7stift. Den kostar 2109kr på saab. Detta gäller höger fram.
    Dock när jag söker på "12803473" och "12803474" får jag fram att det ska vara till Vänster fram? Inte höger som det gäller i mitt fall..? Är det likadana kistor i höger och vänster fram?

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Sorry, hur noga man än tittar ibland så blir det fel.........du ska ha 12803476 och inget annat. Vad det är för skillnad på dem vet jag inte. Kanske bara mer sensorer.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Sorry, hur noga man än tittar ibland så blir det fel.........du ska ha 12803476 och inget annat. Vad det är för skillnad på dem vet jag inte. Kanske bara mer sensorer.
    Haha det är lätt hänt xD Men då litar jag på dig StefanM och klickar hem en sådan från bildelsbasen. Förresten, hur kan man se vilken del som ska passa på min bil? Gick du på chassienumret i någon sökmotor eller hade du koll sen tidigare bara?

    Tack ännu en gång för hjälpen!

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Chassinummer och EPC


    Antal stift: Kan det vara i ett kontaktdon??
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Jag köper delar själv från orio så jag har EPC från dem.

  14. #14
    Halloj! Tänkte bara ge en uppdatering.

    Köpte ny (begagnad) låskista från bildelsbasen. Allting gick supersmidigt med bytet. Behövde inte plocka bort rutan eller handtaget som jag sett vissa guider göra. Jag tog enbart bort dörrsidan och hälften av isoleringen/väderskyddet så jag kom åt låskistan. Lossade på alla vajrar och kablar, skruvade ur de 3 torx som håller fast kistan, sedan var det bara att lirka ut den. Inga konstigheter alls. Monteringen gjordes i omvänd ordning.

    Än så länge fungerar det fint efter bytet

  15. #15
    Märkte även att förut så gick inte vänster bakdörr upp tillsammans med de andra dörrarna. Dock öpnnade den sig när jag tröck på knappen igen, vilket inte var fallet på höger fram, där var jag alltid tvungen att manuellt dra upp låset. Får hoppas att detta var en tillfällighet :P

    Så kan väl passa på att fråga er som är bra på originaldelsnumrena, vad ska det vara på vänster bak låskista? Ifall jag behöver byta den i framtiden?
    Senast redigerat av Dalledalle den 2015-08-23 klockan 22:28.

  16. #16
    Tror jag ropat hej för tidigt..

    Igår började låset strula igen. Gick inte låsa/låsa upp.. Nu låser den/låser upp lite som den vill igen.

    Har funkat jättebra sedan bytet i lördags. Vad kan detta bero på? Extrem otur att den nya begagnade låskistan precis var på väg att ge upp och nu gjorde det? Något i elsystemet som bråkar?

    Kom med idéer tack

  17. #17
    Finns en låskista på lokala skroten. Dock inte samma artikelnummer utan detta: 12802247, men också 7 stift. Tror ni den fungerar ändå?

    När jag kollar i Saab EPC på mitt chassienummer så får jag upp att den kan höra till min bil?? Se bifogad fil:
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-07 klockan 12:25. Anledning: EPC är copyrightskyddat §7.1 .. bryter mot copyright-lagar är också otillåtna.

  18. #18

    Lås-strul passagerardörr fram 9-3 ss

    Tja!

    Har haft lite problem med att höger framdörr inte låst/låst upp sig ibland. Bytte därför låskistan till en från skroten med samma artikelnummer. Fungerade bra i typ 3 dagar sen började den bråka också :P

    Då åkte jag till lokala skroten och kollade om de hade en låskista där, och det hade dem. Bara att det inte vara samma artikelnummer, dock samma antal stift. Stoppade i den och prövade och den låser/låser upp sig som den ska när jag trycker på nyckeln och knappen på förarsidan.

    Dock ett konstigt fenomen är att när bilen är upplåst, och man trycker ner låsspaken på passagerarsidan, hörs inget ljud från låskistan. Och om man då trycker på lås upp på fjärren/förardörren så händer ingenting. Trycker jag däremot på lås och sedan lås upp, då öppnar dörren. Jag antar att den inte får någon signal som säger att den är låst när jag trycker ner spaken?

    Vad kan detta bero på? Inget jättestort problem egentligen, viktigaste är ju att den låser och låser upp sig med centrallåset.

    Artikelnummer på min originalkista: 12803476
    Artikelnummer på den jag satte i från skroten: 12802247

    Jag har Saab EPC och när jag söker på 12802247 säger den att den ersatts av en modell som heter 12803477, och när jag söker på den, säger den att den ersatts av 12803476 vilket är den som satt i min bil från början :P

    Lite rörigt, men hoppas någon vet vad som orsakar detta och har något tips på att lösa detta "fenomen". Blir det till att byta kista till en precis likadan jag hade innan?
    Senast redigerat av Dalledalle den 2015-08-28 klockan 13:02.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Eftersom du inte fått något annat svar drar jag till med en lös hypotes.
    Jag körde en ss 2003a i några månader när den var sprillans ny och känner igen fenomenet. Den blev helt knäpp om man tryckte ner spakarna i dörrarna. Det verkar som att den då kopplade loss från det elektroniska centrallåset och kom i ofas på något sätt. Det löste sig bara om man låste och låste upp igen några ggr. Vet inte om det var ett typfel men om du fått tag i en sådan jättetidig låskista kanske det är samma fel....
    Utan Saab

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Min låstkista har börjat strula. Låser ibland upp sig spontant. Innan jag river ur dörren så vill jag gärna beställa en ny. Dvs jag vill läsa mig till vilket artikelnr jag ska ha...

    Jag har läst i EPC och förstår inte riktigt vilken jag ska ha. Har chassinummer 46000431 (2004a cab). Enl EPC så gäller "nya" låskistan från 46000381->. Sen byts den ytterligare en gång 51049701->

    Men för TSL så gäller andra chassinummergränser. Jag TROR jag har TSL, alla svenska bilar hade det väl? Min har gått som tjänstebil på saab och har lågt chassinummer så man kanske kan misstänka att det helt säkert inte behöver vara en "klassisk" svensk spec...

    Det verkar som 5 stift är gamla "utan" TSL, men nya MED TSL, passar de gamla bilar och har 7 stift? EPC är jätterörigt ang detta...

    Nån som har koll vad som passar och är bra på att läsa EPC?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Problem med låskista bak NG9-3 2003-07
    Av turbo-tobbe i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-11-03, 13:55
  2. [LÖST] Demontera låskista baklucka OG9-5 SS
    Av Glader9991 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 13:43
  3. Hur myckert kostar en låskista till saab 9-5 combi 03
    Av M frändberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 10:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •